Nem ez az első alkalom, hogy Abu-Dzabi új világbajnokot adott az F1-nek, és olyan sem most esett meg elsőként, hogy a Red Bull ünnepelhetett itt.
Az egész futam nem így nézett ki. Az utolsó körig Hamiltonnak állt a zászló, ám ezúttal Verstappen volt szerencsésebb. Az FIA szereplési vágyára és idióta döntéseire továbbra sincsenek szavak, ezen a futamon is elérték, hogy róluk szóljon a reakciók tetemes része.
Annyira kár ezért.
Feszültséggel teli péntek
Azon túl, hogy a Mercedesnek hamar kiderült az enyhe fölénye, a bocik már a beállításoknál gondban voltak: gyors koncepcióváltást eszközöltek pénteken, és nagyobb végsebességű setupra váltottak. Ez nem volt rossz döntés a verseny aspektusából, másfelől viszont az időmérőt látszólag beáldozták a vasárnap oltárán. Nem nagyon volt mit tenni, ezen a pályán olyan az előzés, mint az adóteher: bármikor beleszaladhat az ember fia. Így aztán nem lehetett arra spekulálni, hogy Max az első helyről kibekkeli Lewist egy lassabb autóval. Nem nagyon sikerült Dzsiddában sem.
(Forrás: https://pledgetimes.com)
A Mercedes bódéjának azonos feltételek mellett nincs annyi leszorítóereje, cserébe jobb a gyorsulásuk (igen, ez fontosabb a végsebességnél). A csillagos alakulat meg is próbált mindent, hogy a meglévő technikai előnyét továbbgördítse a hétvége másik két napjára.
(Forrás: https://racingnews365.com/)
Nagyon aranyos volt Räikkönen autóján a búcsúfelirat, egyúttal megvolt benne az a fanyar humor, ami mindig is körülvette a finnt. Kiminek minden sessionből ez volt az utolsó – nem tagadom, borzasztóan hiányozni fog. Ne is feszegessük tovább a témát, mert ahogy ígértem korábban, külön írást szentelek a Jégember búcsújának.
Jó versenygumival rossz kilátások?
A Merci és Hamilton lendülete szombat reggelre is kitartott már a pole-re is igen halványodott Mad Max esélye. Cserébe az Alpha Tauri piszok jól ment, ami érdekes lehetőségeket csillantott meg a Red Bullnál csapatmunka terén.
(Forrás: https://www.infobae.com/)
Az időmérő teljesen másképp alakult, mint amire számítottam. Verstappen a Q3-ban pusztító kört rakott össze; ez alkalommal nem hibázott, majd 4 tizeddel verte Lewist. Bottas nagyon kritikus pillanatban esett vissza a hatodik helyre, miközben Pérez negyedik.
Külön fűszert adott a sztorinak, hogy csak Hamilton induhatott a jobbnak ítélt közepes gumin, mindenki más lágyakon rugaszkodott el mellőle. Már többen vizionálták, hogy a címvédő akár Checo mögé is visszaeshet az első körben. Az persze kérdés volt, hogy ki milyen tempóra lesz képes a gyorsan elfogyó piros galléros abroncsokon.
Mindenesetre az előkészítés jó volt a vasárnapi futamra.
Úgy jött a papírforma, ahogy kevesen várták
Ahhoz képest, hogy mindenki a hétszeres világbajnok potenciális pozícióvesztésének mértékét találgatta, a gyerek már az első kanyarba az élen fordult be! A Red Bull összeesett, mint a zacskós tej – benne volt a pakliban, hogy Verstappen már az első száz méteren elvesztette a versenyt – és a bajnoki címet.
(Forrás: https://www.marca.com/)
Érezte a bajt, még az első körben megpróbált bevetődni Hamilton mellé. Ez tulajdonképpen sikerült is, de kicsit túlvállalta magát, nem hagyott helyet a 44-es gépegységnek, a brit meg úgy volt vele, hogy akkor ő meg kirándul egyet a pályán kívül. Nem vizsgálták az esetet – szerintem én is elengedem, már nem éri el az ingerküszöbömet az effajta játszadozás.
(Forrás: www.newsauto.gr)
Így, hogy Lewis elől maradt, ment is, mintha kergetnék. Ahogy teltek a körök, egyre messzebb került a bociktól. Pérez felküzdötte magát a dobogóra Verstappen mögé, Bottas csak hátrébb került – a mexikói maradt az egyetlen konstans fegyvere a szörpgyárosoknak a csapattól távozó Valtteri pedig a vasárnapi játékból is idő előtt kiszállt.
Nem nagyon volt más hátra, ki kellett ugrasztani a nyulat a bokorból. Mad Max a 14. körben kijött kemény gumikért, Checo maradt. Nem volt kérdés, Hamiltonnak lépnie kellett. Egy körre rá ő is szervizelt.
A Mercedes rendszerint jobban viselkedett a fehér felfestésű gumikon, és ez most is megmutatkozott: még nagyobbra nyílt az olló a két éllovas között – pláne, hogy Max egy időre beragadt Sainz mögé.
(Forrás: https://redacaoemcampo.com/)
Itt jött el a pillanat, amikor újra be kellett vetni Mexikó védelmi miniszterét.
Pérez a huszonsok körös lágyakon már csúszkált, mint disznó a jégen, de kint kellett tartani, hogy kordon-szakkört indíthasson Hamilton orra előtt. Optimistának gondoltam a Red Bullt, az első próbálkozásig prognosztizáltam a csata hosszát.
Ehhez képest Sergio úgy védekezett, mintha az életéért küzdött volna! Több alkalommal is visszatámadott, körökön át fogta a hétszeres világbajnokot a tetemes gumihátrány ellenére is. A 7+ másodperces lemaradásból hirtelen másfél lett. Kijelenthetjük, hogy Verstappen idénre saját karrierje eddigi legjobb szárnysegédjét kapta meg. Nem volt véletlen a hozsanna a rádióban.
Pont még egy visszatámadás hiányzott, hogy Max támadni is tudja a 44-es Mercedest – ez már nem jött össze. Hamilton lassan, de konzisztens módon újra távolodott.
Az utolsó előtti szalmaszál
Kiminek semmilyen szinten nem jött össze a szép búcsú, a 25. körben búcsúzott; de talán nem is bánta. Kevesebb volt így a felhajtás körülötte.
Már nem volt túl sok az élmezőnyben sem, de egyszer csak Giovinazzi alatt is megállt a szebb napokat is megélő Alfa Romeo. A kiebrudalt olasz pilóta kényszerű befejezése aktiválta a virtuális biztonsági autót.
(Forrás: https://www.grandepremio.com.br/)
Itt pedig meglépte az egyetlen értelmes dolgot a Red Bull: kiálltak egy új szett kemény abroncsért. Hamiltont nem hívták, erre lépni kellett, minden más egyenlő lett volna a megadással.
Mikor újra elengedték őket a frissebb lábbeliken, 17 másodpercet kellett volna ledolgozni cirka 25 kör alatt. Lewis meg rohadtul nem akart lassan menni. Veretes gumi ide vagy oda, a Mercedes roppant agilis volt a brit kezei között. Bő 10 karikával a vége előtt már egyértelmű volt, hogy önerőből a bocik verve vannak.
A címvédő keze már az aranyérmen volt.
„De aki látta, az nem mondja, hogy nem látta.”
Csakhogy itt még nem volt vége az előadásnak. Sőt, ezt követően kezdődött el igazán!
Mick Schumacher Nicolas Latifi ellen kényszerült védekezésre, amit elsőre keményen, de hatékonyan meg is oldott. Másodjára nem kellett, ugyanis a kanadai falba tette a Williams versenygépét! Az ideális íven ragadt a vas, Safety Car!
(Forrás: https://www.marca.com/)
Hamilton üzenetét bejátszani is kár volt, sípoláson kívül semmivel nem lettünk gazdagabbak.
Újra jött a kérdés: ki mer-e állni a Mercedes, kockáztatva, hogy esetleg feladják a pozíciójukat a pályán? Ez akkor lett volna igazán cinkes, ha SC mögött futnak be, és kvázi odaadják a győzelmet a Red Bullnak.
Sokak véleménye ellen megyek most, de szerintem a Merga mindkét alkalommal jó döntést hozott. Akárcsak a bocik: Verstappen megkapta a lágyakat, hátha kap még egy sanszot az előzésre. Mindenki messze volt, itt sem akadt vesztenivalója.
(Forrás: www.formula1.com)
Innentől pedig indult a rádiókampány mindkét oldalról. A csapatfőnökök parlamenti vitát folytattak Masival – a dialógusokból egyértelműen lejött (ismét), hogy a Shrekből a keksz nem elég erős kezű vezető. Mindenkire csak annyira másznak rá, amennyire hagyja. Megnéztem volna ugyanezt a diskurzust Charlie Whitinggal. Tény, nagyon feledékenyek, akik azt mondják most, hogy az ő idejében minden rendben volt, de a mostani helyzetet sosem engedte volna meg magának. Azt sem, ami a szezon során eddig a pontig – és azt sem, ami ezután következett.
Az utolsó előtti kör megkezdésénél kiíratta a versenyirányítás, hogy a lekörözött pilóták nem előzhetnek. Ez arra engedett következtetni, hogy nem engedik újra a futamot, bár ezt így nem publikálták.
(Forrás: twitter.com/F1)
Pillanatokon belül jött a következő ukáz: az az öt lekörözött versenyző, aki Hamilton és Verstappen között haladt, visszavehette a körét! De csak azok! Még nem is előzte meg a biztonsági autót mindegyik, már kint volt a felirat, hogy a kör végén elengedik a mezőnyt! Ezt rakd össze!
Valami nagyon nem volt rendben a toronyban – a szó minden értelmében. Az FIA ténykedése okán mostanság sűrűn feltettem a kérdést: mi a frász volt ez?
Valószínűleg az édesapámtól hallott egyik sztori zárómondata lesz a válasz, amivel a vén Szuszku fejezte be az egyiket a méltatlanul ismeretlen történetei közül:
„Pulyáim, azt csak az Egyatya Úristen tudná megmondani, vagy még a’ se!”
Cirkusz és kenyér
Verstappen tehát újra maga előtt látta a legyőzendő bajnokot – és a saját kezébe kapta a lehetőséget, hogy a maga javára fordítsa ezt az eseménydús és hosszú világbajnoki csörtét.
Bizonyára mindenki gúvadt szemmel figyelte a képernyőt – a netflixesek meg közben rázták a kefirt, mint Rajhona Ádám az Egészséges erotika című filmben.
(Forrás: https://www.vezess.hu)
Hamilton mindent megpróbált, de ő is tudta, hogy hiába vezet – csak Maxon múlik, hogy ki nyeri meg ezt a futamot. Még a hosszú egyenesek előtt mellészúrt a holland, és meg is előzte riválisát. A második szektor végéig tartott a visszatámadási kísérlet (amíg javarészt csak egyenesek voltak), aztán kevés lett a szarrá kopott kemény gumi, mint Daciában az ötödik.
Max Verstappen haladt át először az utolsó körben a célvonalon, és ezzel a hibrid-érában először letaszította a Mercedes pilótáit az egyéni pontvadászat trónjáról.
(Forrás: https://24.hu/)
A csillagos gárda azért elvitte a konstruktőri címet (zsinórban nyolcadszor!), de elég sok időnek el kellett telnie ahhoz, hogy ennek örülni is tudjanak. Igen, ekkora a két cím közötti értékkülönbség. Igaz, erre most az is rátromfolt, hogy az egyéni egy körrel azelőtt még szintén megvolt…
Természetesen a Mercedes igazságtalannak, mi több, szabálytalannak gondolta a módot, ahogyan megfosztották őket ettől a trófeától. Gyakorlatilag azonnal, és egyszerre két óvást is benyújtottak.
A többiek
Azt hiszem, az egész évet tekintve Carlos Sainz minden dicséretet megérdemel. Szokás szerint semmi extrát nem csinált, de valahogy mindig odapofátlankodik az elejére. Az övé az egyéni ötödik hely, megverte Leclerc-t az első ferraris évében, ami nagy fegyvertény lehet a későbbiekben. Ez a dobogó szép zárása volt a szezonjának.
(Forrás: https://www.formula1.com/)
A jó Kamaszuka szellemiségét továbbvivő Cunoda (alias Cuni – innen is köszönöm a húgomnak a kitűnő becenevet) szamurájként hasított végig a futamon, és a negyedik helyre kormányozta az Alpha Taurit, Pierre Gasly közvetlenül mögötte az ötödik! Gasly konstans módon kiválóan teljesített, Cuni pedig év eleji önmagához talált vissza télen.
Bottas begurult a hatodik helyre – ez a verseny tükrözte az egész szezonját. Lassú is volt, szerencséje sem volt – ennyi volt. Talán elég is. Nagyon kíváncsi leszek, mit alkot az Alfával jövőre.
Lando Norris a McLarennel együtt szép lassan beleszürkült a középmezőnybe az évad második felére – nem volt véletlen, hogy Sainz elkapta. Minden bizonnyal inkább tehetett erről az autó, mint a pilóta, mert Ricciardo is ritkán találta meg a góllövő cipőjét.
Alonso és Ocon mellett Leclerc szerzett még pontot. Az Alpine még mindig nincs ott, ahol lenni szeretne, de egy-két szép villanásuk azért akadt 2021-ben. Érdekes lesz látni, hogy szintet tudnak-e lépni ’22-ben.
(Forrás: https://www.theguardian.com/)
Pérez kiállni kényszerült ugyan, mert elkezdett esni az olajnyomás a motorban, és féltek, hogy ha megáll valahol a Red Bull, akkor a biztonsági autó bent marad, és Max nem próbálkozhat a végén. Checo joggal ünnepelhet a csapattársával, neki is jár a Red Bull életjáradék, nem csak Latifinek.
Utóélet
Nagyon sok kommentelő megfogalmazta, hogy „a Mercedes két dolgot nem tudott ma: nyerni és veszíteni.”
Igazuk van.
Nem hittem volna, hogy ezt valaha leírom, de mégis megtehetem: a Mercedes csapatából Hamilton volt az egyetlen korrekt személy, legalábbis a kívülről is látszódó egyének közül. Rögtön gratulált Verstappennek, elismerte őt és a Red Bullt; és állítólag kérte Wolffot, hogy ne óvjanak.
(Forrás: https://m4sport.hu/)
Ennek ellenére megtették. Nagyon sokan és nagyon határozottan állítják, hogy ez a csapatfőnök dolga. Nos, szerintem nem az. Ezzel a Mercedes csak aláásta az eddig sem makulátlan tekintélyét – elmentek a zöld asztalhoz megnyerni a világbajnokságot. A puszta megítélés aspektusából akkor sem jöttek volna ki győztesen, ha helyt adnak az óvásnak – a sport meg pláne nem. Ezt illett volna végiggondolni. Sosem mosták volna le magukról, hogy ha nem tudnak a pályán nyerni, akkor is kiharcolják maguknak a címet.
Azon túl, hogy megint vicc volt, amit az FIA csinált, egyúttal teljesen megértem a Mercedes dühét, az egész szezon alapján Verstappen egyéni címéhez kétség sem férhet. Tény, Hamilton is megérdemelte volna, és ugyanúgy tudtam volna örülni neki; de ha a nem saját hibából elvesztett pontokat összeszámoljuk, akkor belátható, hogy Maxnak már bajnokként kellett volna Abu-dzabiba érkeznie.
(Forrás: https://www.formula1.com/)
Szó se róla, élvezetes volt nézni kettejük csatáját egészen a végéig. De ez akkor lett volna igazán jó, ha az FIA nem lép be harmadik főszereplőként a drámába. Ez elcseszte az egészet úgy, ahogy van.
Értem, hogy kell a műsor, mert kell a néző, és mert kell a reklámbevétel, a jogdíj, és a többi változatos nevű bevételi forrás, csak ez így nem sport. Eddig sem volt teljesen az, de most már tényleg közelebb van az F1 a pankrációhoz, mint az ökölvíváshoz – az igazihoz.
És azt is elhiszem, hogy még be is válik, és most követik a legtöbben a sorozatot; de ez már nem az, amire hetente egy napot rá akarok szánni, hogy írásban megörökítsem az utókornak. Inkább feltöltöm a blogot olyan sztorikkal, amelyeknek emulgeálószerek nélkül is volt tartása.
Óvás
Még aznap visszautasították a Mercedes mindkét óvását. Az egyik az FIA ellen irányult, mégpedig a lekörözött versenyzők szabályellenes elengedési folyamata okán. A másik részben szintén az FIA ellen ment, ugyanis szerintük szankció nélkül hagyták, hogy Verstappen megelőzte Hamilton a Safety Car alatt.
Fontos tisztázni, hogy az FIA nem követett el szabálytalanságot. Ezt sajnos mind-mind megtehették, még annak ellenére is, hogy az írásos direktíva néhol eltér ettől. Az ok az, hogy a versenyigazgatónak jogában áll felülbírálni bizonyos pontokat a regulában – például azt is megteheti, hogy nem az összes lekörözött autót engedi el a SC periódus végén. Ez is része a szabályzatnak.
Nem is az a gond, hogy jogszerűen járt-e el az FIA, hanem hogy most sem tudták igazán, hogy mit csinálnak. Ha meg tudatos volt az egész cirkusz, az sem jobb az előző esetnél.
Egy órán belül jelezte a fellebbezési szándékát a Mercedes, de azóta még nem adták be – ezt csütörtökig tehetik meg. Mindenki jobban járt volna, ha ezt az egész procedúrát el sem kezdik. Annak kellene inkább örülni, hogy most sem maradtak trófea nélkül. Tudom, innen könnyű ezt leírni, de azt még az elvakult szurkolóknak is látniuk kell, hogy egy utólagos, jogi manőverezéssel megszerzett címet soha nem fognak úgy elismerni, mint azt, amelyik a pályán dőlt el. Még ha az anyagi szempontokat is figyelembe vesszük, akkor sem feltétlen hasznos bárkinek ez a hercehurca.
Ha mégis lesz fellebbezés, akkor a beadástól számítva 30 napon belül lesz végleges döntés.
Dicsőségtábla
Max Verstappen tehát megszerezte élete első címét, ezzel minden idők negyedik legfiatalabb világbajnoka lett. 10 győzelem, 18 dobogó, nagyot ment a gyerek. Ha az egész éves teljesítményt nézzük, nem lehet kétséges, hogy jó helyen van az egyéni trófea. Már tudjuk, hogy jövőre az 1-es számot használja majd.
(Forrás: https://www.sportsnet.ca/)
Nem mintha lenne jelentősége, de nekem tetszett, hogy Hamilton sosem engedte el a 44-est. Most kénytelen lesz megtartani legalább egy évig.
(Forrás: https://www.formula1.com/)
A Mercedes ismét konstruktőri bajnok – egyik istálló sem szerzett még zsinórban nyolc címet. Fantasztikus teljesítmény; minden elismerésem a gárdának, aki megalkotta és üzemeltette Mercedes-AMG F1 W12 E Performance szerkezeteket. A 2021-es év legjobb autói voltak.
Bevallom, még gyűjtöm a motivációt a teljes szezon szummázására, meglátjuk.
(Forrás: https://www.tialg.com/)
(Forrás: https://www.tialg.com/)
Köszönöm, hogy itt voltál, és követted a bloggal a szezon eseményeit!
Hasonlóan izgalmas, és kevésbé művi szezont kívánok 2022-re magunknak.
Az F1 erre az évre véget ért, az írás nem. Itt nem áll meg az élet, most jönnek csak az igazán érdekes anyagok.