F1

Keserédes show-műsor Dzsidda hullámcsatján

 

Ezt a futamot újranéztem, mielőtt befejeztem az irományt. Nem hiszem, hogy volt ilyen a blog eddigi története során.

Rengeteget vártam, hogy összeálljon a kép, és letisztuljanak az indulatok, mielőtt bármit is kiküldök az éterbe.

Nagyon bipolárissá váltak az érzéseim. Hálás lehetek, hogy pont akkor megy a blog, amikor ennyire éles szezon van az F1-ben. Őszintén megvallva nem kívánhattunk volna jobb befejezést, minthogy egy futammal a vége előtt Hamilton és Verstappen mindent az elejéről kezdjen.

Másfelől viszont azt hiszem, jövőre már nem indul újra az összefoglaló-sorozat. Túl sok lett nekem a mesterséges adalék, az ízfokozó a szériában. Múlt vasárnap Dzsidda nagydíján pedig akadt néhány neuralgikus pont, ami az én szememben végleg komolytalanná tette az FIA ténykedését az F1-ben.

Szóval, hacsak nem támadtok le az oldalainkon a komment-szekciókban, akkor ez lesz az utolsó előtti ilyen írás. Fogjunk is neki.

 

Félénken heves péntek

Arról már karcoltam egy kicsit, hogy mit gondolok a nagydíj érkezéséről, ezt ne feszegessük újra.

A pályarajzot már ismertem (innen jön a hullámcsat), de csak pénteken realizálódott a fejemben, hogy a gyorsasága mellett mennyire szűk az arab aszfaltcsík. Veszélyfaktor rulez.

Nem is kellett sokat várni arra, hogy valaki falba tegye a szekeret. Leclerc egészen boldog perceket okozott a szerelőgárdájának.

Összességében tapogatózással telt az első tréning Dzsidda közútjain, nagyon közel zárt egymáshoz a két élmenő. A valós tempót erősen eldugták, ezt érzékelteti Giovinazzi ötödik helyezése is.

A második szabadedzés már a versenytempó próbálgatásáról is szólt, enyhe Mercedes fölénnyel – legalábbis a leggyorsabb körök alapján.

 

Drámai felvezetés a drámai tárgyaláshoz

Szombat délelőttre fordult a kocka: Verstappen bő két tizeddel tolta maga mögé Hamiltont, akit a másik három boci követett csordában.

A Red Bull magabiztossága kitartott az időmérő edzésre is. Mad Max szó szerint dühöngő bikaként száguldott a pályán, nem volt igazi ellenfele – saját magán kívül. A Q3-ban elkövetett utolsó kanyaros hibája azonban a pole-jába került. A túl késői fékezés fizikai értelemben nem volt igaz, de sokkal több tempót készült átvinni, mint előtte – magyarul még hamarabb kellett volna elkezdeni a lassítást.

Feltűnő volt az Aston Martin szenvedése. A Q1-ből úgy zúgott ki Vettel, hogy azt hitte, jó kört ment.

“Mi? Ó, ember…” – hangzott a reakció a versenymérnöknek.

2,5 tizeden belül volt Stroll, Vettel – és Schumacher. Ez jelzésértékű…

A McLaren a mostanában jellemző formáját hozta, Norris a hetedik, Ricciardo a 11. helyet szerezte meg. A Ferrari is inkább a majdnem- és tényleges autózúzásokkal hívta fel magára a figyelmet, de azért Leclerc megint összelapátolt egy negyedik kockát – Pérez bánatára. Dzsidda near-miss mozdulata egyértelműen Sainzé, a spanyol szó szerint megfésülte a betonfalat a vörös szekér hátsó szárnyával a Q2-ben. Ott is ragadt a 15. helyen.

Az Alpha Taurik a pénteki napból levont következtetésekhez híven kiválóan szerepeltek – Gasly a 6., Cunoda a 8. pozíció birtokosa lett. Kinézőben volt egy szép pontszerzés. Ocon és Giovinazzi fért még be a top10-be.

Egy szó mint száz, Mad Max nem tudta pole-ra váltani az egykörös tempóbeli fölényét, és pont a két Merga indult előle. Minden adott volt egy izgalmas vasárnap estéhez.

 

Milyen hosszú tíz autó?

Látva a betétfutamok rajtjait, meglepően simán jött el a mezőny. Verstappen próbálta közelíteni Bottast, de nagyon elvétve került csak DRS-távolságon belülre. Eközben Hamilton lassan, de biztosan lépett el az üldözőktől – korán eldőlni látszott a viadal.

Az Arabian Lucky Game Corp. azonban nem hagyta, hogy véget érjen a műsor: Mick Schumacher, megirigyelve Leclerc mozdulatsorát, leamortizálta a Haast. Safety Car.

Lement bő 10 kör, a csapatok java része meg is lépte a kerékcseréket. A két Mercedes gondban volt, mert a double stackhez nem volt elég hely közöttük, félő volt, hogy Mad Max átugorja Bottast. A srácok megoldották…

Valtteri hatalmas tisztelettel követte Lewist – szándékosan lemaradt, hogy beleférjen a dupla kiállás. Nagyszerű csapatmunka volt, leszámítva  a szabálytalanságát. Élénken él az emlékeimben a 2010-es Magyar Nagydíj, amikor Vettel kapott egy áthajtásos büntetést, kísértetiesen hasonló okokból. Már önmagában döbbenetes, hogy vizsgálatra sem méltatták az eseményt. Na de ugorjunk, messze nem volt itt vége.

A Red Bull a pályán tartotta Verstappent, így átvette a vezetést. Pár percnyi karikázás után jött a piros zászló!

Mindenki megszívta, aki kijött gumikért a SC alatt. Max egyetlen zászlólengetéssel megelőzte a két Mercedest. Mondhatnánk, hogy karma, de a fal javításának körülményeiről nem igazán tehetett a Red Bull. Persze a becsapódásra való tekintettel felmerül bennem a kérdés, hogy miért nem volt egyből piros vasárnap, ami pénteken még igen. Tény, a szabadedzésen értelmetlen a biztonsági autó, de én most sem küldtem volna be. Hjaj, sajnos itt még nem ér véget az FIA-saga…

 

Szia uram! Második rajthely érdekel?

Az eseményeket Hamilton derekasan kommentálta az autóból, hogy a néző is érezze, mennyire unfair velük szemben az egész verseny. Önmagát felhúzva az ismételt állórajtnál kapásból visszavette – volna – a vezetést, ha Mad Max nem tartja bent az autót a brit mellett a külső íven. A világbajnoki éllovas kiszélesítette a pályát, és visszafordult a címvédő elé. Elsőre úgy gondoltam az élőkép után, hogy ezt simán vissza kell adnia Verstappennek. Többször visszanézve már nem volt egyértelmű a kép: Lewis nem hagyott neki helyet, ezért vágta le a kanyart – ám tény, a Mercedes előrébb volt a kérdéses manőver pillanatában.

Ráadásul Hamiltont még Ocon is lelépte, majd még ebben a körben Pérez, Russell és Mazepin is elbúcsúzott a további küzdelmektől – megint piros zászló!

És itt jött el az FIA versenybírói testületének korszakos mélypontja.

Michael Masi és hűbéresei nem megbüntették a hollandot, hanem üzleteltek a két csapattal arról, hogy ki melyik helyről induljon a következő állórajtnál! Dzsidda szerelmére, mi a frász volt ez? Mert ha a bocik azt mondják, hogy ők az első helyet akarják, akkor a kedvükért előre teszik Maxot?

Beismerem, nem ma reggel olvastam végig utoljára az F1 versenyszabályzatát, de a kufárkodás címszó valahogy nem rémlik belőle. Masi azt mondta, ez így teljesen normális. Oké, akkor ahogy a megboldogult Puhl Sándor mondta: “Szerintem akkor én felállok, és kimegyek innen. Ez innentől kezdve komolytalan.”

 

Fékteszt vagy felöklelés?

Úgy látszott, a az újraindításoknál mindig a kárvallott kapott vérszemet: Verstappen a harmadik helyről két kanyar alatt visszavette a vezetést, Hamiltonnak még Ocont sem sikerült elsőre levadásznia.

A Red Bull vattaúj közepes gumikat rakott fel Mad Max bocijára, hogy ezt a manővert végrehajthassa. Riválisa öt körös keményekkel folytatta a küzdelmet – és ez később mégis kifizetődött.

Ugyanis még sok volt hátra. Verstappen nem tolhatta ki a szemét, mert Lewis a végén elkapja. Így Ocon megelőzése után a Sir nagyon hamar a versenyt vezető után eredt.

Egy darabig DRS-időn kívül autóztak, majd az első komoly támadásnál Verstappen a belső íven maradt a célegyenesben, és nagyon mélyet fékezve Hamilton mellett tartotta az autót. Kitört, túlcsúszott az egyesben – sok volt. Ezúttal nem volt kérdés, vissza kell adnia a helyet. Ezt ő úgy gondolta, hogy a célegyenesben teszi meg; nyilvánvalóan a direkt visszatámadás lehetőségét keresve.

Ezt Hamilton is tudta, így amikor Max belassult az egyenesben, nem elhúzott mellette, hanem mögötte maradt. Ez innentől egy lassulási versennyé vált – és bár mindkettő azt állítja, hogy nem érti, mi történt, szerintem nagyon is értik. Lewis azért nem ment ki Max mögül, mert így garantáltan nem volt egyetlen olyan pillanat sem, amikor átadta a helyét a holland; ha kilép mögüle, Verstappen satuzik, majd újra gáz, és megvolt a helycsere.

Persze egyik sem engedett, és kocc lett a vége – mint idén oly sokszor. Lewis szájából vicces volt hallani a “Féktesztelt engem!” felkiáltást.

Az igazság az, hogy a szabály nem tér ki arra, hogy kit hol és hogyan kell elengedni (ami tényleg gond), ám a jelenlegi keretek között pont Hamilton volt az, akinek semmi keresnivalója nem volt Verstappen mögött lassítás közben. A jelenlegi regulák szerint ez éppúgy lehet felöklelés, mint ráfékezés. Max már állt a joystick ezen végén, Vettel torpedózta meg Silverstone-ban. Akkor Sebastiant büntették – teljesen jogosan. Ezúttal Max “fogadóként” kapott utólag 10 másodpercet – nem számított egyébként, de azért éreztették vele, hogy hol a helye.

Jelzés értékű volt Damon Hill nyilatkozata; britként ő nem igazán értette, Verstappen mit csinált rosszul.

 

Kaotikus befejezés

A 44-es Mercedes bal szárnyvéglapja nyugdíjazta magát, a 33-as Red Bull megúszta a defektet, de itt már elfogytak az ifjú titán gumitartalékai.

Rászóltak, hogy újra kísérelje meg az elengedést. Meg is tette – Lewis elhúzott mellette, de rögtön vissza is vette a vezetést. Hülye a szabály, de akárhogy csűrjük-csavarjuk, ez az elengedés szabályos volt.

Max viszont valamiért azt hitte, újra el kell engednie a címvédőt – ezúttal nem volt visszaelőzés. Mire ez megtörtént, kapott pluszban még 5 másodpercet, csak a miheztartás végett. Innentől nem volt kérdés, Hamilton ellépett, Max elspórolta. Hála az alacsony tempónak, alig sérültek az autók – azon mondjuk így is meglepődtem, hogy a Mercedes első szárnya ennyire egyben maradt.

Dzsidda egy olyan szürreális versenyt hozott a két éllovas között, amit tényleg tekinthetünk dramaturgiai túlzásnak. És sajnos részben az is volt. Ódákat zengenék, ha ezt a kitűnő csatát nem áztatta volna lucskosra a stewardok következetlenségéből, fogalmatlanságából és valószínűleg a Liberty Media által generált, amerikai típusú show must go on-szemléletből álló ragacsos, undorító kulimáz.

 

A Hold sötét oldalán

Ez egy tipikus kétszereplős futam volt, kevés reflektorfény jutott a többieknek.

Bottas nem villogott, de a végén azért lenyúlta a dobogót Ocontól. Mondhatnánk, hogy jól mentek a top10-ben, de az igazság az, hogy a legtöbb esetben azok kerültek oda, akik jól taktikáztak a biztonsági autók/piros zászlók alatt.

Kivéve mondjuk Leclerc-t és Norrist, akik így is buktak a rajthelyükhöz képest.

Vettelt mindenki le akarta csapni a pályán, a Haas pedig lassan lízingre kényszerül, mert elfogynak az autói.

 

20 verseny után döntetlen

Dzsidda a pontverseny aspektusából arra volt jó, hogy mindent kiegyenlítsen. Az utolsó futamot követően az lesz a bajnok, aki előrébb végez – egyszerű képlet. Így önmagában nagyon tetszik.

Hogy hogyan jutottunk el idáig, az már más kérdés. Szívem szerint megosztva odaadnám mindkét pilótának ezt a címet.

Hányingerem van attól, ami hangulatkeltési céllal a médiában zajlik a két csapat jeles képviselői között. Szégyenérzet nélkül kerülnek totális ellentmondásba saját magukkal, és napi szinten verbális pankrációt folytatnak a hírportálok hathatós közreműködése mellett. Ebből maguk a pilóták lógnak ki leginkább, bár Hamilton azért gyakran belekóstol.

A lendületelőny egyértelműen a Mercedesnél van. Bár még mindig Max vezet, meglepődnék, ha végül a holland nyerne. Nagy formajavulás kellene a Red Bulltól Dzsidda után, hogy partiban legyenek a bajnokkal. Aztán lehet, hogy végül mégis a Merga fog égni, mint a Kingspan szigetelés. Meglátjuk.

Remélhetőleg ezúttal csak versenyt fogunk látni.

 

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

'Fel a tetejéhez' gomb