Két futam után kijelenthetjük: elfogyott a Mercedes műszaki előnye a Red Bullal szemben, vagy ha mégsem, akkor minimális maradt meg belőle.
És két egészen nézhető, kimondottan jó futam után. Imola sem okozott csalódást.
Felvezetés
Az imolai vonalvezetés régen sem támogatta igazán az előzéseket, így ritkán van sok helycsere ezen a pályán. Ugyanakkor számos kiváló versenyt láttunk már itt – ennek egyik fő oka kirajzolódott az egész hétvégén: könnyű rajta hibázni, még szárazon is.
Ezért aztán a szabadedzéseken és az időmérőn is rengeteg kisebb-nagyobb hiba került lencsevégre a közvetítés során. Még az élmenőknek sem sikerült összerakni a tökéletes kört. Hamilton kis túlzással a semmiből került az egy körön gyorsabb Red Bullok elé. Bottas viszont csúnyán benézte a Q3-at (is), ezért Lewis hátvéd nélkül maradt vasárnapra. Pérez pedig Verstappent verte – ő hibázott kisebbet.
Norrist sajnáltam, mert így pont befért volna a második helyre, ha nem veszik el a körét. Megdöbbentően sokat adott Ricciardonak, a legrosszabb red bullos versenyein sem emlékszem ekkora negatív különbségre.
Leclerc megint odapofátlankodott a második sorba, ez már szinte hagyomány a monacóinál. Ja, és persze nem mehetek el Cuonda autóbontása mellett. Az olyan frankóra sikerült, hogy a versenyre összerakják a vasat az Alpha Taurinál.
Mazepin, te állat…
A szombati nap fénypontja kétségkívül a fiatal, ambiciózus, idióta Mazepin egyik utolsó Q1-es megmozdulása.
Ez a szerencsétlen úgy érezte, jó ötlet, ha lemaradás helyett rámászik Giovinazzira, és a célegyenesben szélárnyékból megelőzi, elintézve ezzel az olasz utolsó sanszát a Q2-re. Természetesen utána az orosz is elcseszte a sajátját, hogy teljes legyen a kép. Halkan jegyzem meg, jó körrel sem lett volna esélye továbbmenni.
A mélyszegénységből érkező, hasonlóan mély önérzettel bíró ifjonc azzal védekezett később, hogy: „Mindenki ugyanakkor megy ki, a pálya pedig egyszerűen nem elég nagy mindenkinek. Beszéltünk erről az ún. „szóbeli megállapodásról”, és nyilván nem is volt problémám ezzel. De amikor 3 másodperc van már csak hátra, vagy mész tovább, vagy kiállsz a bokszba.”
Egyem a szívét, mintha kényszerítették volna erre az előzésre – és hogy az utolsó utáni pillanatban jöjjön ki. Hamar be fogja lopni magát a többiek szívébe, úgy érzem, fogják még kellemetlen meglepetések érni a mezőnyben.
Leszakadt az ég, de forrt a víz a pályán
Aztán Bologna istennője megkönnyezte a vasárnapot.
Majdnem Leclerc is megsiratta a versenyét már a felvezető körön, de vissza tudott evickélni.
Hamilton és Verstappen is tudta, hogy esőben az első helyen haladni felér egy fél győzelemmel – így is álltak hozzá a rajtprocedúrához. Lewisnak kevésbé sikerül jól az elindulás, Mad Max viszont puskagolyóként lőtt ki a harmadik helyről, és az első kanyarban már Hamilton mellett volt a harmadik helyről.
Itt történt egy olyan előzés, ami jellegét tekintve kísértetiesen hasonlított a 2019-es Max vs. Charles manőverre a Red Bull Ringen. Mindenki legyintett rá, szerintem nem volt szabályos… illetve hagyjuk ezt a szót, mert már maga az FIA sem tudja, hogy ez mit jelent. Inkább azt mondom, inkorrekt módon szerezte meg Max a vezetést, kiterelte Lewist a hurkákra egy finom kocc után. Nálam ez nem fért bele, de Hamilton olcsón megúszta az esetet, mindössze egy szárnyvéglap bánta. Kíváncsi lettem volna, hogy akkor is szemet huny-e a bírói különítmény, ha telibe leszakad Hamilton szárnya, és megy a mezőny végére.
Leclerc javított a felvezető körhöz képest, kihasználva Pérez megingását ellépett a mexikói mellett, és a harmadik helyen haladt. Egy-két szánkázást leszámítva jól jött el a mezőny a feláztatott rajtrácsról.
Hamar SC ritkán jó
Az öröm nem tartott sokáig. Két kedves és méltán híres emberünk, Latifi és Mazepin követett el egy harmadik típusú találkozást. Bármilyen meglepő is, ezúttal nem Mazepin volt a vétkes fél. Nos igen, Latifi sem a képességei okán van itt a mezőnyben, emberére talált az orosz. Nincs találóbb kifejezés rá, kilökette magát Nicolas a versenyből.
Ez a duett pontosan elég volt a biztonsági autó beküldésére, így Verstappen gyorsan összekapart előnye semmivé lett.
Nem meglepő, hogy az újoncok kivétel nélkül bakiztak ezen a hétvégén, Schumacher sem volt kivétel: a Leclerc-szindróma áldozata lett, csak az első szárnya is bánta. Szerencséjére még a Safety Car bent volt, így sokat nem veszített, majdnem utolérte a mezőnyt.
Az újraindulásnál a hétszeres világbajnok megtámadta feltörekvő kihívóját, de Max észnél volt, és hárította a kísérletet. Ekkor még aligha hitte Hamilton, hogy ez lesz az utolsó érdemleges próbálkozása.
Villan a piros
Innentől jött a matekozás: mikor kellene felrakni a száraz pályára alkalmas abroncsokat? No nem mindenkinél.
Az Alpha Taurinak még a vindóz sem töltött be, amikor a többiek már ezen agyaltak. Gaslynak azonnal elrontották a futamát a rossz gumiválasztással. Olyan sokat veszített a francia a kinn maradással, hogy ennél már az extra kiállás is jobb lett volna.
Aki azt hitte, hogy ezen a versenyen végre villan Pérez, nagyot tévedett – velem együtt. Nagyon nem Checóról szólt a futam (aláírom, Bottasról sem). Ráadásul a SC alatti kicsúszása után visszaelőzött két autót, és e miatt el is köszönhetett a zsíros pontszerző helyektől. És persze a miatt, hogy lassú volt.
Mad Max és Lewis viszont kéz a kézben hasított elől. Mindkét oldalon tudták, hogy a kiállás időzítése létfontosságú. A Red Bull végül előnyből meglépte a száraz pályás gumikra váltást a 28. körben, ami komoly kockázatvállalás volt. Szó se róla, bejött.
Hamilton hiába nyomta ki a szemét a mergának, Max hamar magára talált, és játszva vette vissza vezetést. Főleg úgy, hogy a Mercedes csapatként is több hibát vétett a hétvégén – itt például a jobb első nem ment fel a 44-esre, és bukott is a címvédő pár értékes másodpercet.
Nyomás van a Mercedesen. Már a ’17-es és ’18-as szezonban is láttuk, hogy presszió alatt sűrűn hibáznak. Hát ja, a jót könnyű megszokni.
És a csapat után hibázott a pilóta is.
Hamilton nagyon gyorsan fel akart érni Verstappenre, és Russel lekörözésénél, ráhajtva a vízre, kicsúszott a 7-es kanyarban. Amikor nyomott egy dundi gázt, és eltörte a vezetőszárnyát, lélekben már láttam a DNF feliratot a neve mellett. Belátom, korai volt.
Lewis tükörből visszatolatott a pályára.
A pilóta oldaláról ez kitűnő meglátás, méghozzá kényesen stresszes helyzetben. Kvázi elsőkerekesként sokkal jobb esélye van az autónak kimászni a sóderből. A bírák oldaláról kérdőjeles számomra, hogy ezt megtehette-e, részemről én sem büntettem volna.
Miközben Hamilton a Tosában ipszilonozott, a mezőny szépen haladt tova. Az időveszteség és az extra kiállás tudatában talán maga Hamilton is elengedte fejben a versenyt. Erre SC, piros zászló!
Második félidő
El kell ismerni, Lewis szart evett kiskorában, dehát a siker kovácsa, de minimum a segédje a szerencse is.
Kevésbé érezte magát szerencsésnek Bottas és Russell. A célegyenesben George rágyorsított Valtterire (igen, a finn egy Williamsszel versenyzett vasárnap), és a külső íven szeretett volna melléérni.
Nem egy alkalommal visszanéztem az esetet, és szerintem Russell egy picit bátortalan volt, mintha tartott volna Bottastól. Nagyobb távolságot hagyott a kelleténél a két autó között.
Ennek ellenére Valtterit érzem inkább hibásnak. Azt nem tudom megmondani, hogy szándékosan húzott jobbra (a pálya középvonalához képest), vagy egyszerűen csak nem vette észre időben, hogy George onnan szúr mellé, de a rámozdulás kétségtelen. Nálam sima utólagos büntetés.
Dühös is volt a brit, de egy-két Merci-meeting után nagyot változott a véleménye… no mindegy.
Piros zászló, eltakarították a hamvakat, repülőrajttal indult újra a játék. Lewis a 9. helyig esett vissza, de új szárny, új gumik. Vele jól ment a Mercedes, simán benne volt a pakliban a dobogó.
Majdnem Verstappen elé is befért!
Az újraindítás előtti pillanatokban a holland elvesztette uralmát a járműve felett, és kis híján megforgott gumimelegítés közben. Nem túlzás, a biztos halálból hozta vissza a gépet. Szerencséje volt, hogy Leclerc nem kísérelt meg ellépni mellette, mert még így is bukhatott volna pár helyet. És igen, vissza lehet nézni, Max ha csak momentumokra is, de négy kerékkel elhagyta a pályát. Ha a monacói időben reagál, övé az első hely – kb. két körre.
Max feladata innentől egyszerű volt: ellépni minél hamarabb. Ezt gyorsan megoldotta, sőt, Lando Norris, az igazán kiváló Lando Norris még segített is neki azzal, hogy azonnal ráment Charliera, és hátrébb taszajtotta a Ferrarit. Gyorsabban melegedett a lágy gumi, és ahogy száradt a pálya, a nedvesebb körülményekhez hangolt Ferrari egyre lassult a többiekhez képest.
Amíg ők egymással voltak elfoglalva, Verstappen már árkon-bokron túl volt, és később sem csökkent az elnyúlás mértéke.
Hamilton sokkal megfontoltabb, de gyors felzárkózással áthámozta magát az élmezőnyön, egészen a második helyig.
Végjáték
A brit tudta, hogy a bocik ellen már nincs sansz, és valószínűleg így is indult el előre. A második helyen már csak arra koncentrált, hogy sikerüljön a plusz pont megszerzése a leggyorsabb körért. Úgy gondolom, Lewis kihozta a lehetőségeiből a legtöbbet. Ezért nagyon nehéz harcolni ellene: a biztos nullázásból is képes egy hatalmas mentésre.
Mad Max megérdemelten nyert, feltette az idei térképre a Red Bullt. A címvédőnek minden rutinjára, tudására szükség lesz, hogy ezt a srácot maga mögött tartsa idén. Minden pont számítani fog.
Az egész hétvégén parádésan teljesítő Norris joggal kapta a szurkolóktól a nap versenyzője címet. A rajtot ugyan benézte, de ezen kívül gyakorlatilag nem hibázott és nagyon jó tempót ment. Visszazárkózott, megóvta a lágy keverékét, és győzelemmel felérő dobogót hozott a McLarennek. Le a kalappal.
Fura leírni, de csapatként a Ferrari működött a legjobban vasárnap, még ha a setuppal hibáztak is. Sebességből most nem volt elég a dobogóhoz, de amit elérhettek, az zsebben is van. Nem lehetnek elégedetlenek a 4-5. helyezéssel. Sainz különösen nem; miután hibát hibára halmozott, mégis odaért a csapattárs mögé.
Ricciardo, Gasly és Alonso inkább azonnal elfelejtené ezt a versenyt, ha tehetné – és úgy már Räikkönen is, hogy elvették a 9. helyét. Erre mindjárt visszatérek.
Ocon és Stroll biztosan örül a pontoknak, és hogy legyőzték Alonsót/Vettelt, Pérezt és Cunodát inkább hagyjuk. Még Mick Schumachernek jár egy pacsi azért, hogy a mezőny végéről a bakija után is megverte Mazepint.
A Vettel-büntetés
Az FIA szokás szerint brillírozott Imolában is. Az Aston Martin elkövetett a rajtprocedúra során egy amatőr hibát: későn távoztak. Konkrétan kigyulladtak a hátsó fékek a két Astonon, túl sok hűtőnyílást zártak el a szerelők – nyilván Sebnél végeztek idő után, ahogy az lenni szokott. Vettel rögtön nyert is egy rajtot a boxból.
Ez még így korrekt is lenne, ha az FIA nem döntött volna úgy, hogy rászórnak még egy stop&go-t is – a 23. körben, a kiállása után.
Nem mintha Vettel úgy ment volna, hogy ez neki sokba kerüljön, de ez a bírákat kicsit sem menti fel.
Állandó barátunk, a Shrekből a keksz ezt reagálta a számonkérésre: „Nem tudom, hogy tovább tartott-e, mint kellett volna. A technikai illetékesünk jelentette az esetet. Át kell néznünk a jelentést, de amint jelt adott az illetékes, a jelentés már a dokumentumokat kezelő személyekhez került. Aztán a bírák megnézték a szabályzatot, bizonyítékokkal megerősítették a szabálytalanságot, és kiszabták a büntetést.”
Szokásos, semmitmondó, politikai bullshit. 5 percból lett fél óra. Kíváncsi lennék, hogy az FIA emberein kívül kinek néznek el még hasonlókat az F1-ben.
A Räikkönen-büntetés
Na, itt aztán végleg logikai örvénybe került a szerv a saját fogalmatlan szabályrendszerének köszönhetően.
Kezdjük a cselekménnyel.
Kimi apó, Pérezhez hasonlóan benézett egy ívet, és megelőzték.
Csakhogy Räikkönen ezt a repülőrajthoz vetező körön tette meg, ami nem számít biztonsági autós körnek (a versenybe sem számít bele). Pont e miatt miatt először azt kérték a Jégembertől, hogy vegye vissza a helyét. A szabályzat 42.6-os pontja szerint ilyen esetben a pilóta az első SC-vonal előtt visszaveheti az eredeti pozícióját.
Na ja. Csakhogy a szabály nem egyértelmű. Ugyanis hat ponttal hátrébb, a 42.12-es már azt írja, hogy repülőrajt esetén a biztonsági autó mögött a lámpájának lekapcsolásától számítva tilos az előzés, onnantól már nem a biztonsági autó, hanem az élen álló versenyző diktálja a tempót.
Maga az Alfa Romeo sem tudta eldönteni, hogy mi a fenét csináljanak Räikkönennel (szegény Ruth Buscombe arcát el bírom képzelni), így visszavonták az első utasítást, és a helyén tartották. Eközben pedig gyors válaszra próbálták késztetni a stewardokat.
Természetesen a Harry Lagman-üzemmód megmaradt, elkéstek a válasszal. Räikkönen ott ragadt, meg is büntették. Fél perc plusz – pontok, adieu.
Nem az a szép a sztoriban, hogy Kimit így büntették meg, hanem hogy bármit csinált volna az Alfa, lett volna indok a büntetésre.
FIA, én így szeretlek.
Bírák ide vagy oda, a verseny nagyon élvezetes volt, soha rosszabbat!
Mondjuk ilyen jó legyen a két hét múlva esedékes Portugál Nagydíj is, amelyet rég elfeledett lelkesedéssel ülök majd le megnézni.
A képek forrásai: XPB images, Racefans, f1.com