Ha van olyan márka, aminek jót tett a világ fogSUVasodása, akkor a Jeep mindenképp ide sorolandó.
Kihasználva valódi terepjárós múltjukat, nagyon könnyen meg tudják lovagolni a crossover-mániát. Nem csoda, hogy a Stellantis egyik legjövedelmezőbb tartóoszlopa az amerikai brand.
Egyik ilyen SUV-s kivetülése a Jeepnek a Compass, ami szerintem mostanra lett olyan, amiért tényleg érdemes pénzt adni.
Oké, nem én leszek az.
Nagyon távol állnak tőlem az ilyen típusú autók, de értem, hogy miért van célközönségük.
Merre áll az iránytű?
Mert például ha az én édesapám olvassa ezt, és meglátja a Compasst, simán el tudom képzelni, hogy rákíván. Nem szereti a nagy autókat, de preferálja a magas üléspozíciót, és nem bánja, ha nem akad fenn a kapubejárója bosszantóján.
El tudom fogadni ezeket az érveket, és lesz vevője ennek a Jeep Compassnak is. Az előző verzió is elég népszerű volt (közel 40%-át hozta a Jeep eladásainak), és látok rá esélyt, hogy az utód ezt tartani fogja.
A változtatások nem nagyok, azok viszont az előnyére váltak. Kicsit átdolgozták az első maszkot, egy fokkal durcább lett a hűtőrács.
Az igazi facelift inkább belül keresendő.
Motorok
Fura mód a Jeep nem iktatta ki a gázolajos erőforrást a Compass palettájáról, hiába minden zöldülés. A már jól ismert 1.6-os Multijet ezzel az autóval is elérhető lesz, ezúttal 130 lóerős csúcsteljesítménnyel.
Lesz két 1.3 turbó benzin variáns, ezek a dél-amerikai piacon ténykedő Firefly család leszármazottai. A GSE erőforrás 130 és 150 lóerős változatokban lesz kapható.
Azért a fent említett zöldülés sem marad ki: két plug-in hibrid hajtáslánc közül is válaszhatunk, ha fancyk akarunk lenni. Ezek lesznek a 4xe jelzésű gépek, 190, illetve 240 lóerős rendszerteljesítménnyel. Ez a szó egyébként technikailag nem állja meg a helyét, ezt a két teljesítményformát nehezebb összeházasítani, mint gondolnánk, hanyagság a szimpla összeadás.
A lényeg, hogy ezek a paletta legerősebb tagjai, hála a 11.4 kWh-s akkucsomagnak, amely 60 lovat tesz hozzá a hajtáshoz.
Tisztán elektromos üzemmódban is használható lesz a két plug-in, nagyjából 50 kilométeres névleges hatótávval. Nem véletlen, hogy merész, 2 liter körüli fogyasztást ígér a Jeep 100 kilométeren, amennyiben az akku fel van töltve induláskor.
Mindenesetre dicséretes, hogy szinte minden ma létező hajtás közül lehet választani a Compassban, piros pont jár érte, hogy a dízel sem maradt ki. A szinte kötelezően választandó automata váltó azért irritál egy kicsit.
Enteriőr
Ez a Jeep Compass elődjéhez képest sokkal célirányosabban igyekszik kielégíteni a jelenkor infotaiment rendszereivel szembeni – néha egészen vicces – elvárásokat. Kapsz egy frankó Ultra HD, 8,4″ vagy 10,1″-os kijelzőt középre, ami már akkora, hogy nem tudták a műszerfalba integrálni, maradt a kidülledés. És ha ez nem elég, a műszerfal szintén egy 10 hüvelykes megjelenítő.
Ja, és már tolhatod neki a „Hey, Jeep!” kezdetű utasításokat. Sőt, a neveden szólít, ha akarod.
A kormány is letisztultabb lett, ez speciel tetszik, bár a panelerdővel engem aligha lehet lekenyerezni. A UConnect viszont elég jól volt eddig is összerakva, most ennek az 5-ös főverziója debütál a Compassban.
És hála az égnek, meghagyták a gombvezérelt klímapanelt. Szerencse, hogy van, aki még gondolkodik.
Összegzés
Nem árulok el titkot, ez nem az én autóm. De azt azért megoldotta a Jeep, hogy ne az jusson azonnal eszembe róla, hogy „basszus, már megint egy SUV…” – pedig ez is az. Értékelésbe nyilván botorság belemenni próba (és ár) nélkül, de úgy vélem, hogy nagyon borsos áron kell nyitnia a Compassnak, hogy ne vegyenek eleget belőle, akár Európában is – elvégre ez nekük készül, ráadásul Olaszországban.