F1

Hadüzenet a Mercedesnek: épített pályán sem hátrált meg a Red Bull!

 

Az új turbó-korszakban mindeddig a Paul Ricard nevű aszfaltcsíkon veretlen Mercedest erőből taszajtotta le a trónról a Red Bull. Tette ezt egy olyan pályán, ami nagyon nem az ő vadászterületük volt eddig.

A kétség csipát kitörölve az utolsó kétkedők szeméből, most bizonyították az osztrákok: mindkét bajnoki címért küzdenie kell a címvédő istállónak.

A Francia Nagydíjat megelőző bakui verseny kapcsán jegyeztem meg az egyik utolsó gondolatomban, hogy:

„Azt azért senki ne higgye, hogy Verstappen innentől elsétál a vb-trófeával. A Mercedes vissza fog térni az épített pályákon. Remélhetőleg komoly csatákat látunk majd a két istállótól.”

Elsétálni nem fog, de az már biztos, hogy a feketére festett ezüstnyilak nem hozták a tőlük elvárt tempót. Helyesbítek: megeshet, hogy hozták, csak közben a Red Bull nem akart visszaesni.

 

„Péntek, az én napom”

Kicsit most úgy volt ezzel a hétvégével a Merga, ahogy a Ferrari szokott: az eleje még nagyon jól néz ki, aztán ahogy haladunk előre időben, úgy vész el a tempó lelkesedés. Az első szabadedzést meggyőző fölénnyel hozták. Papírforma. A másodikon Mad Max befért eléjük, de csak éppen. Erre még mondhattunk, hogy csak babráltak az üzemanyaggal, altat a Merci. Én magam is hajlottam ezen álláspont irányába.

Kvázi nyugodt lehetett a csillagos alakulat, hiszen a tervek szerint alakultak a dolgok.

Az Alpine természetesen hasított pénteken, nagyon az elejében végeztek – persze csak kevesen hitték el, hogy Franciaországban egy francia alakulat nem fog egy kis műsort rittyenteni a hazaiak kedvéért. Ez már szinte klisé a Forma-1-ben. A Paul Ricard közönsége is megkapta, amit szeretett volna látni.

 

Új nap, új remények

A szombat már nagyon más képet festett az erőviszonyokról.

Verstappen egy bomba körrel nyerte a harmadik szabadedzést, Hamilton közel egy másodpercet kapott, de még a második Bottas is 7 tized felett. Lewisnak még Valtterivel szemben sem ment igazán, komoly szerelések folytak a brit boxában még a harmadik edzés után is.

Szó se róla, megérte a vesződés: a címvédő jelentősen jobb formát mutatott az időmérőn, de még ez sem volt elég Verstappen legyűrésére. A holland egy nagyon fontos edzést húzott be, kiélezett csatát remélt az éter.

Cunoda megint bakizott egyet, rögtön az első körén, így a boxból indult vasárnap. Schumacher meg életében először betolta a szekeret a Q2-be, erre eldobja ő is… kár. Szép a Q2, de így nem felhőtlen. Részben nyilván ennek is köszönhette a bejutást. Paul Ricard trükkös, van pár nyomvonal rajta, ki tudja, hogy a fiatalság melyiken akart épp menni.

Stroll pont Schumacher bakija miatt esett ki, legalábbis harmadjára: az első körét törölték, a másodikba belehibázott, a harmadikra pedig már nem volt idő.

Pérez és Bottas aktívan részt vettek a pole-ért zajló küzdelemben, szombaton még a finn járt jobban a harmadik hellyel.

Sainz meglepő ötödik helye jó előjel volt a Ferrari számára – én előzetesen nem nagyon vártam dupla Q3-at tőlük.

 

Autres temps, autres mœurs

Bociszendvicsben, vagy inkább marhaburgberben vágott tehát neki a két Merci a futamnak, ami nem ígérkezett olyan könnyűnek, mint sokan sejtették. Max mégis hamar tett róla, hogy könnyítsen Hamilton helyzetén: rögtön az első kanyarba túl sok tempót vitt be, és túlcsúszott.

Lewis kapva kapott az alkalmon, és át is vette a vezetést, Bottas szorosan Max nyomában loholt. Jobban nem is alakulhatott volna a kezdés a Mercedes számára.

Szép lassan nyílt az olló minden élmenő között, az ötödiktől hátrafelé pedig egy teljesen más verseny zajlott, annyival lassabbak voltak. Diplomatikusan fogalmazok, ha azt mondom: kidomborodott a két top csapat technikai fölénye Le Castellet-ben.

Volt azért olyan probléma, ami őket sem kímélte: a vártnál sokkal gyorsabban fogytak az abroncsok. Maga a Pirelli is totálisan kizárta az optimális lehetőségek közül az egynél több kerékcserés stratégiákat. Paul Ricard totál azonos hullámhosszon volt az ázsiai olasz gumigyártóval.

Ehhez képest Bottas csapata bőven a verseny első harmadában kirendelte a finnt kerékcsérére, megindítva ezzel a kiállás-cunamit az élen. Verstappen is szervizelt egy körön belül, nem is sikerült elkapni. Nem úgy Hamiltont: egy körrel Max után ő is jött, csakhogy már nem tudott elég gyors lenni. A holland trónkövetelő visszavette a vezetést, Pérez tisztes távolságból figyelte a vezető triót.

Itt jegyezném meg, hogy a Mercedes szánalmas módon Bottas korai elfékezésére fogta, hogy Hamilton nem nyert… nem tudom, meddig süllyedhet még ez a fingreszelés a médiában.

 

Revans

A kemény keveréken jobban magára talált a Merga, Hamilton és Bottas is szoros emberfogásban követte Verstappent. Előzni ugyan nem tudtak, de kellemetlenül közel voltak mindketten. Reális esély mutatkozott rá, hogy az energiaitalosokat behúzzák a csőbe egy esetleges szétválasztott taktikával – bár Checo még mindig megoldandó feladatnak bizonyult volna.

Ennek ellenére nem bízta a véletlenre a Red Bull, és meglépte azt a trükköt, amit a Mercedes már kétszer kirpóbált rajtuk.

Az első helyről kihívták Verstappent egy második cserére 20 körrel a vége előtt, és felpakoltak neki egy közepes (egyébként használt) szettet. Megint a már innen ismerős hasonlat jut eszembe; Mad Max azonnal tört fel, mint moslékban a kenyér, a címvédő egy pillanat alatt sakkot kapott mindkét autójával. Oda a taktikai előny, maradt a jóistenbe vetett hit. Kiállni már biztos bukás, az előre menekülés volt az egyetlen lehetőség.

Mindketten megpróbálták jól beosztani a gumikat, csak már nem volt mit: bő 10 körrel a vége előtt elkapta Bottast a második kísérletből, kettővel a vége előtt pedig Hamilton is megvolt – elsőre. Bónuszként Pérez sunyi módon, ügyesen sáfárkodva a gumikkal, a semmiből ott termett Valtteri mögött, és letaszajtotta a dobogóról. A finn nem rejtette véka alá a véleményét, kíméletlenül kiosztotta a csapatot a rádióban (itt meghallgathatod cenzúra nélkül).

Ha emlékeim nem csalnak, alig több, mint 3 másodperccel végzett Lewis mögött a mexikói. Checo felszívta magát, és Bottast rendszeresen maga mögé utasítja. Így, hogy Verstappennek is van hátvédje, nagyon kellemetlen ellenféllé váltak a bocik.

Matt. Ezúttal sikerült befejezni a játszmát.

 

A kanálszárny

Az utóbbi időben másról sem hallunk, csak arról, hogy mennyire jól működik a Red Bullok hátsó szárnya. Ez valószínűleg így is van, de nekem van egy olyan sejtésem, hogy a technikai előreugrás nem csak a szárnyon múlt. Nagyon kíváncsi lennék, hogy az autó diffúzorán milyen változások mentek végbe az elmúlt cirka egy évben.

Minden éles menetben tisztán kivehető volt, hogy Verstappen minimálisat veszít a kanyarokban a nagyobb leszorítóerőre beállított Mercikkel szemben, az egyenesekben viszont súlyos tizedeket ad nekik. Kanálszárny ide vagy oda, ilyen kis leszorítóerejű elem (bármennyire hajlik, akkor is az marad a Merci most használt szárnyához képest) csak akkor nem okoz gondot a kanyarokban, ha máshol visszanyeri a szívóhatást. Úgy vélem, hogy ezt a padlólemezzel érik el. Talán később kiderül, hogy igazam volt-e.

A Merci a Honda motort kezdte el (szintén a médián keresztül) piszkálni, holott ahhoz nem nyúlhatott a csapat.

Az viszont tény, hogy a Red Bull beállításai döntően befolyásolták a meccs kimenetelét. Most már ilyen nüanszok döntenek: nincs brutális erőfölény, nincs extra aero- vagy mechanikus tapadás, totál nyílt sisakos a küzdelem. És ezt nagyon jó látni.

Verstappen az első hibáját leszámítva tökéletesen hajtotta végre a feladatot, Hamiltonék pénteken bukták el a versenyt, bármilyen furán hangzik. Hiába csinált mindent jól a futamon, a Hammer-time sem volt elég.

Sokan csesztették Lewist, amiért nem harcolt Verstappennel. Nekik annyit mondanék, hogy legfeljebb két agresszív védekezés kellett volna tőle, hogy Pérez utolérje a vezető duót, és akkor bukja a második helyet is (ha egyáltalán képes lett volna kétszer kivédekezni). Ezt Hamilton pontosan tudta, és azt is, hogy nem fog tudni mit kezdeni a hollanddal. Okosan versenyzett. Most nem dobta el a második helyet, mint Bakuban, és ez később sokat számíthat.

Semmi jelentősége, de kíváncsi lennék, hogy Lewis vajon látja-e, hogy a pályán mutatott magatartása sokkal jobban hasonlít Prostéra, mint az általa imádott Sennáéra.

 

A maradék

Nos, ezt a versenyt a középmezőny nem teszi ki a vitrinbe. Olyan szintű volt a lemaradás, hogy nézni is rossz volt a többieket.

Lando Norris megint elhozta az ötödik helyet, pedig szombaton még nem a McLarennek állt a zászló. Na és Ricciardo a hatodik! Végre egy jó eredmény az ausztráltól. Paul Ricard végre megadta neki, amire vágyott. Reménykedem, hogy tényleg ennyi idő kellett az akklimatizációhoz, és most már jönni fognak a pontok.

Gasly megint top10-es lett az Alpha Taurival, Alonso a semmiből a nyolcadik az Alpine hazai pályáján. A pontszerzők listáját a két Aston zárta, ami szintén jó eredmény, bár Vetteltől az utolsó, nagyon rövid etapjában kicsit többre számítottam.

A Ferrari a legnagyobb vesztese a hétvégének, mondhatnám, erőből pont nélkül zártak. Elmondásuk szerint a gumiszemcsésedéssel szenvedtek. Lerí, hogy a keményebb abroncsokkal disznó módjára küzdenek a jégen, a következő nagydíjakon még lehetnek hasonló gondjaik.

Russell 12. helye szuper, a többiek nagyjából ott végeztek, ahol szoktak. Ocon sokat kapott Alonsótól, a spanyol kezd felülkerekedni fiatal riválisán. Ki hitte volna év elején…

Schumacher csak legyűrte Mazepint, hiába az autótörés, meg a kocc az orosszal, végül előtte végzett. Nem sokat számít, de jól jön a renomé fenntartásához.

 

Több ilyet!

Ha nem számolom a többiek bántóan nagy lemaradását, akkor ez egy nagyon jó futam volt. Paul Ricard nem csak Ricciardonak, hanem nekünk is megadta, amit szerettünk volna látni. Így hét verseny után kijelenthetem, hogy eddig nincs okunk panaszra. Ha az egész szezon ilyen lesz, azzal kibékülök előre.

A nyolcadik állomás a Red Bull hazai pályája lesz Spielbergben ezen a héten. Verstappen 12 pontos előnnyel fordulhat erre a nagydíjra, ami még semmit nem jelent – inkább az az érdekes, hogy folytatódik-e a trend, és más épített pályákon is le tudják-e győzni a Mercedest.

Egy a lényeg: meccs legyen.

 

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb