F1

Kizúgtak az élmenők, Pérez nyerte az őrült azeri futamot!

 

Totógyilkosra sikerült az Azeri GP (pedig ezt nem is szántam szóviccnek…).

Aligha fogadtak sokan a Pérez-Vettel-Gasly dobogóra. Minden eleme szélsőségesre sikerült a futamnak, nem meglepő tehát, hogy volt mit nézni vasárnap.

 

A Red Bull szárnyakat ad

Szeretném figyelmen kívül hagyni, de nem tudom: amennyire műszaki szempontból zseniális a Mercedes, annyira szánalmasak a politikai játszadozásaik.

Minden alkalommal, amikor valaki a közelükbe ér tempóban, azonnal rájuk szegezik az FIA és a média figyelmét, hátha vissza lehet tolni a víz alá őket. A Ferrarival sikerrel jártak, el is süllyedt a Scuderia, mint a nyeletlen fejsze (persze nem teljesen alaptalanul), most pedig a Red Bull van soron.

Aztán persze a hétvégén kiderült, hogy a Merci szárnya sem kevésbé hajlékony, mint a bociké, Toto meg egyből Kansas felé vette az irányt. Már nem tudja, hogy óvnak-e. Érdekes, csütörtökön még biztos volt.

A pszichológiai hadviselésben egyébként Hamilton a zseni: pontosan tudja, mit, kinek és hogyan mondjon, hogy az ellenfeleit bosszantsa. Bevallom, én nem szeretem ezt a fajta magatartást, de tény, hogy tud hatékony lenni. Meglátjuk, Verstappen ellen segít-e majd.

Tegnap olvastam egy olyan beszólást az egyik csillaggyűlölőtől, hogy: „Mercedes. DAS Auto.” Nem kenyerem az antidrukker lét, de ez legalább vicces volt.

 

Egy körön

Az energiaitalosok jó tempója senkit nem lepett meg, a Mercedes a mezőny közepén bóklászott, a Ferrari pedig a Red Bullt követte árnyékként. Ez a trend nagyjából szombatra is megmaradt, leszámítva, hogy Max bebombázta a járgányt a falba az időmérő előtt.

Persze senki nem hitte, hogy a Merga nem lesz ott az elején, és az időmérőre fel is szívták magukat a csillagosok.

A szombati főműsorszám mozgalmasan alakult: négyszer lengtek a piros zászlók az esemény során, mintha csak a pályabírók átmentek volna tifosiba. Bejött (megint), Leclerc megnyerte az időmérőt.

Ehhez viszont kellett Stroll, Giovinazzi és Ricciardo bontása mellett a Cunoda-Sainz párosbemutató végterméke is. Előbb a termetes japán állt bele kamikaze pilótákat megszégyenítő módon a falba, Carlos ezt látva ösztönösen leparkolt újonc riválisa mellé, csak előbb megszabadult pár felesleges alkatrésztől.

Így aztán a Q3-ban minden úgy maradt, ahogy addig állt. Verstappen verte is a fejét a falba, hiszen Hamilton befért elé az első próbálkozásnál, hála egy egész jó körnek – és Bottas szélárnyékának. Cserébe a finn szívta meg, hiszen ő már nem tudta a saját gyorskörét megfutni – ahol Lewis adott volna neki szélárnyékot… vagy nem. Sosem tudjuk meg.

Leclerc viszont szemfülesen állt be a címvédő mögé, tulajdonképpen ezzel nyerte meg az edzést.

 

A verseny mindent überelt

Az időmérőn is problémás volt elaludni, de a futam még jobb lett.

A korábbi tapasztalatoktól eltérően egész jól eljött a mezőny, Leclerc sem engedte legyűrni magát az első métereken. Azért nem kellett sokat várni Hamilton támadására. A brit a DRS segítségével simán ellépett a hazai pályán verseny ellen beoltott monacói mellett. Verstappen árnyékként követte riválisát, egy körön belül újra Lewist üldözte.

Charlie vesszőfutásának korántsem volt itt vége. Alig köszönt el Mad Maxtől, már Checo szorongatta. Hogy került ide a mexikói?

Pérez villámgyorsan korrigálta az időmérős szereplését, és egy jó rajtot követő kiváló helyezkedés-sorozattal szinte azonnal elérhetővé vált a dobogó. Nem is teketóriázott sokáig, a Ferrari a második Red Bullnak is fejet hajtott.

Ettől persze Leclerc még nem ment rossz futamot – Sainz annál inkább. El kell fogadni, hogy a Ferrari most még nem játszik egy ligában a nagyokkal.

Illetve… el kell? – tette fel a kérdést az Aston Martin.

 

Osborn és a tökbombák

A zöld mergás alakulat nem indult túl jó helyzetből: Stroll pukkant, mezőny vége, Vettel nem tudta a Q2-ben befejezni a körét, 11. hely. Az optimistábbak is legfeljebb néhány pontot reméltek tőlük.

A futam első harmadának elteltével világossá vált, hogy az Aston Martin komoly fenyegetést jelent mindenkire az első három kivételével. Lance és Seb is kiválóan bántak a gumikkal, Vettel ment a leghosszabban a lággyal, Stroll pedig a 4. helyen (!) is haladt a keményen, amin rajtolt. A kanadai futamáról sajnos sosem derül ki, hogy mi lehetett volna belőle – a célegyenesben defektet kapott, és kiesett.

Na de Vettel! Hát mit csinált az a gyerek!

A Stroll miatt kihívott SC alatt nemigen jött ki senki (a bejáratnál lévő baleset miatt pont akkor volt zárva a boxutca, amikor lett volna értelme rápróbálni), így Vettelnél megmaradt a gumielőny.

Ahogy indult a mezőny, Sebastian katapultként lőtt ki a többiek közül, és rögvest visszavette a negyedik helyet, amelyet korábban a másik éretlen Mercedes birtokolt.

 

Bocivonulás a lucerna felé

Hamiltont elég hamar, az elsők között kihozták, mert tartottak az elévágástól. A Mercedes újra stratégiai hibát vétett, elszámolták magukat a Red Bull gumitartalékát illetően – ráadásul a boxmunka alatt is buktak két vastag másodpercet. Verstappen és Pérez eközben a sokat futott lágyakon gyorsabb köröket ment a hétszeres világbajnoknál. Ez pont elég volt arra, hogy mindkettő átugorja a kiállása után.

Nem kellett sokat várni, hogy beinduljon a Hamilton-hiszti a rádióban. Újfent előjött a Mercedes gumimelegítési problémája az aktuális futómű-geometria miatt. Szó se róla, Hamilton így is csodát művelt Bottashoz képest, de a két Red Bull ellen most kevés volt. Sima 1-2-ben mentek, noha Lewis nagyon igyekezett levadászni Pérezt.

Az igyekvés nem volt elég, Checo egyszer sem hibázott, fantasztikus hátvédként működött – most először tette azt, amire szerződtették. Eközben Max csendesen, kicsit elnyúlva haladt az élen.

Bottastól hirtelen és nagyléptű felzárkózást vártam a mezőny közepéről, e helyett szinte folyamatosan visszaesett. Hamilton az első kiállásig derekasan állta a bocicsordával való kergetőzést, így egészen érthetetlen, hogy pontosan mi történt a finnel. Ha már finn: még Räikkönen is lelépte erőből… döbbenetes volt végignézni, főleg úgy, hogy a Mercedesnek nincs műszaki magyarázata az esetre…

Valtteri nem a legélesebb kés volt a fiókban, és az a durva, hogy ő maga sem érti, mi történt. Drága jó nagyapám csak azt mondta volna rá: „Bécsbe’ bot a párja!”

A túlérett Mercedesek sakk-matt helyzetbe kerültek, kinézett egy alapos verés.

 

Minden más lesz, mikor szakad a gumi

A Red Bull megtette, amit megtehetett: kimaxolták a versenyt, már szinte érezték a pezsgő ízét, amikor jött a dráma: Mad Maxet is a falba küldte egy defekt. Első helyről nullázás, óriási esély Hamiltonnak, hogy egy elvesztett futamon mégis ő hozzon a hollandon.

Safety Car, piros zászló – három körrel a vége előtt.

Ezt a gumis sztorit még biztosan fogják emlegetni, mindenesetre amikor ezeket a sorokat írom, még nincs meg a pontos oka a defekteknek, csak tapogatózásokról lehet olvasni.

Hosszas kupaktanács után úgy döntöttek, újraindítják a futamot. Lewis előtt itt volt a sansz, hogy akár a győzelmet is megszerezze. A vezércselt persze most is ellőtte rádión („gondoljuk meg, hogy mennyire éri meg kockáztatni”). Hagyjuk már. Hamilton akarta ezt a győzelmet, minden idegszálával erre koncentrált. Hét pont nagyon sokat számíthat a végén. Na ja, de jól jött volna a 18 is!

Az állórajtot kiválóan kapta el a brit, már úgy tűnt, hogy az első kanyartól az övé a két körből álló sprintfutam, amikor úgy döntött, lenéz a dohányba.

Isten ments, hogy kifigurázzak egy hétszeres bajnokot, de amikor kiderült, hogy a saját hibájából távozott érintő irányban, egyből az East Side Highway című szám és a hozzá loopolt miniklip jutott eszembe:

Hamilton bár véletlenül, mégis önhatalmúlag mondott le a hátsó fékjeiről az egyes kanyarban – egy kósza gombnyomással.

Ez benne van a pakliban. Lewis nagyon akart, nem dominált, és így többet kellett kockáztatnia, nagyobb volt a nyomás. Ilyenkor jobb eséllyel bakizik egy olyan pilóta is, aki egyébként szökőévenként szokott. A 16. helyével nem hozott pontot, de valószínűleg még mindig ő bánkódik kevésbé, mert Max volt az, aki a kavarodás nélkül több pontot szerzett volna.

 

Váratlan, de megérdemelt finálé

Nyilván nem így akarta a Red Bull, de Checo a futamon nyújtott munkájáért teljesen megérdemelten szerezte meg a győzelmet. Ha továbbra is képes lesz bosszantani Hamiltont – ahogy Bottas Verstappent nem nagyon -, akkor igen kellemetlen percek várnak a Mercedesre. Hozzá kell tenni, hogy ez még mindig egy utcai pálya, Paul Ricard után okosabbak leszünk az erőviszonyokat illetően.

És Vettel, akit már mindenki a Jura-kori fosszíliák mélységébe temetett el, megkoronázta a hétvégéjét ezzel a második hellyel. Utoljára akkor ment ilyen jól, amikor odakerült a Ferrarihoz. Hatalmas pacsi neki, engem is megtérített az elmúlt két versenyen.

Gasly az egész hétvégéjét kiválóan rakta össze. Nem volt elég gyors, hogy Vettelt maga mögött tartsa, de ez a dobogó így is zseniális. Pláne, hogy Cunoda is bekúszott a hetedik helyre.

Leclerc nem nyújtott nagy extrát, de nagyjából kiautózta, ami a Ferrariban benne volt. Még Gaslyt kis híján elcsípte a végén, de a francia ellenállt a támadássorozatnak.

Nem sokan beszéltek róla, de szépet mentett Norris is a McLarennel. A bünti után, és úgy, hogy ez nem feltétlen volt a wokingiak pályája, egész jó eredmény az 5. hely.

És hát Alonso! A bojlertestű, semmire nem való Alpine-nal egy csodálatos hatodik helyezést hozott a 8. kockából! Ez alkalommal visszavágott Fernando, Ocon mégsem dőlhet hátra.

Úgy látszik, ez a nagy öregek napja volt, mert Kimi is megszerezte végre az első pontjait – ezt ugyan korábban is megtette, de egy ép ésszel fel nem fogható szabálysértés miatt elvették tőle.

 

Konklúzió

Nincs igazi tanulsága a hétvégének, talán csak annyi, hogy ne ítélj elsőre. Mint a Chokito reklámban.

Nézd meg ezt az iróniával átitatott dobogót; ott állt rajta a menesztett ember a Racing Pointtól, a menesztett ember a Ferraritól – és a menesztett ember a Red Bulltól. Eszményi telitalálat.

Azt azért senki ne higgye, hogy Verstappen innentől elsétál a vb-trófeával. A Mercedes vissza fog térni az épített pályákon. Remélhetőleg komoly csatákat látunk majd a két istállótól.

Szerencsére nagyon messze vagyunk attól, hogy bármelyik cím eldőljön.

Jöhet a folytatás két hét múlva Franciaországban.

 

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb