Végre meccs van a bajnoki címért – írtam már idén néhányszor. A stájer Ausztria azonban túl nagy szárnyakat adott a Red Bullnak. Verstappen úgy nyert erőből, hogy a közelében nem volt senki. Ha nem tudnánk az évet és a neveket, azt is hihetnénk, hogy a Vettel-korszakból nézünk egy versenyt.
Hol van már a tavalyi hó!
A bocik zsinórban a negyedik győzelmüket hozták, ilyenre pont a fent említett germán srác utolsó bajnoki éve óta nem volt példa.
Egész pályás letámadás
Már pénteken elkezdődött a stíriai metélés: Verstappen érinthetetlen volt az edzéseken, valójában a harmadik tréning volt az egyetlen, amit nem nyert meg a hétvégén. Franciaország után sejthető volt, hogy Spielbergben is ott lesznek a szeren az energiaitalosok – és talán jobban is ott voltak, mint azt a semleges néző szerette volna.
Nagyon jól ment a szabadedzéseken az Alpha Tauri is, már a bűvös ötödik helyet is kipécézte nekik a sajtó.
Dehát ezúttal sem mehetünk el Bottas produkciója mellett. Annyira szeretném nem elővenni néha, már nekem kellemetlen, amikor leírom a nevét… A kritikusai kedvéért (mert velük imád diskurálni) olyat tett, amire nem nagyon emlékszem az F1 történelmében: elhagyva a saját helyét megpördült a boxutcában. Kis stájer drift, csak hogy a közönség ne unatkozzon, ha már kimászott egy szabadedzésre.
Sokadik blama, sokadik baki, sokadik kifogás. Ráadásul itt mindig otthon érezte magát Bottas, már a Williamsben is jól ment neki. Nagy a gond fejben, szerintem érzi, hogy ég a fara alatt az ülés.
A betyáros pörgést a tisztelt bíróság három helyes hátrasorolással díjazta.
Időmérő
Valtteri végül az ötödik rajtkockát vehette birtokba, Max senkinek nem adott valós sanszot a pole-ra. A Red Bullal most először fordult elő a hibrid-érában, hogy egymás után két kvalifikációt is meg tudnak nyerni. Hamilton Bottast sem tudta legyűrni, bár a második hely így is az övé lett a finn büntije okán.
Az Aplha Taurik a Q3-ig mentek, és kis híján Russell is! A Norris-Ricciardo lyuk ezúttal is nagyra nőtt, és Sainz másfél tizedes lemaradása is sokba került Leclerc-hez képest.
Ennyit erről. Langyos volt.
Utóiratnak azért megjegyeznék valamit: igazságtalannak tartom, hogy Hamiltont senki nem vette elő azért, mert önkényesen megelőzte az előtte gyors körre készülőket. Nem mintha az orosz srácot védeni akarnám, de Mazepint keresztre feszítették egy ilyen mutatványért a sajtóban. Kicsit lehetnénk következetesebbek…
Azt hittük, verseny lesz
Nagyon hozzá voltunk szokva a sima rajtokhoz, ez az első kör mozgalmasra sikerült.
Leclerc betámadta Gaslyt, és számomra kicsit érthetetlen módon egymás felé húzták a kormányt, aminek Charlie szárnya, Pierre versenye, majd Giovinazzi esett áldozatul. Szerintem A monacói egyszerűen rosszul mérte fel a távolságot. A lehető leghamarabb akart szélárnyékot venni a kisbociról – nem jött be. Fura, hogy ezt az esetet nem vizsgálták meg alaposabban.
Verstappen elkezdte szaporázni a lépteit. Egy darabig Hamilton nem akarta elengedni, aztán 1-1 tizedekkel lépett odébb a holland. Az aktuális közepes keveréken nem ment rosszul a Red Bull, eddig semmi érdekes. Na de ha fent lesz a kemény!
A Mercedes is ebben reménykedett.
3-4 másodperces hátránynál állt ki Hamilton a boxba, ezt egy körön belül lereagálta Mad Max alakulata, és visszajött az élre. Néhány körig még zárkózott is Lewis (ameddig volt egy kis bemelegedési fórja), aztán stagnálás, majd elindult a különbség felfelé, egyre nagyobb elánnal.
A Stájer Nagydíj kétharmadánál be kellett látnunk: itt szó sem lesz meccsről. Drasztikusra, a végén 4-5 tizedre nőtt a körönkénti különbség. Ilyen élményei utoljára Sebastian Vettelnek lehettek a bociknál. Elindult, lelépett, hazahozta.
Most is úgy hiszem, hogy semmi nincs lefutva, de a Mercedes kezéből ténylegesen elkezdték kihúzni a jogart. Ráadásul a stájer után az osztrák verseny jön, ugyanezen pályán. Hozzáteszem, ezt lassan nem is kell figyelni. A Red Bull egyelőre minden típusú aszfaltcsíkon minimum partiban van a címvédővel, ami nagyon rossz jel a Mergának a folytatást illetően. Meglehet, hogy idén lesz értelme megtartani a fekete festést…
Másodvonal
Bottas kiseggelése ellenére közvetlenül Pérez mögül indulhatott, és az első kiállásoknál elé is furakodott – Norrist persze mindketten lelépték a 10-11. körben. Ritkán esik meg, de ezúttal hibázott a Red Bull a boxban. Mint utólag kiderült, ez a dobogójába került a mexikóinak.
Checót kiküldték egy második kiállásra, hogy elvegye Hamilton plusz pontját (akkor épp az övé volt a leggyorsabb kör). Végre is hajtotta a feladatot, és közben a két Mercedes tempója erőteljesen visszaesett, így körönként néhol két másodpercet adva Valtterinek, jött vissza a mexikói. Utol is érte, de előzéssel már nem próbálkozhatott. Bottas tehát megnyerte ezt a párharcot, de ezt azért nem nevezném valódi, egyéni teljesítményben mérhető fölénynek.
Hamilton persze visszavette az egy pontot a végén, így ezt a játékot a Merci nyerte.
Norris megint kitett magáért, fantasztikus, amit a srác művel idén. Igaz, jobban is izzadt volna, ha a semmiből visszatérő Ferrariban közlekedő Sainz nem lett volna annyira beszari, hogy nem meri visszavenni Lewistól a körét, csak miután egyeztetett a két csapat. Értem, persze, nem akarta kockáztatni, hogy esetleg kiüti a britet a második helyről, és illik is értékelni a korrektségét, de azért ez valahol mégis inkább verseny, mint szimpátia-vb. Így most azt kell írnom, hogy Norris volt a király. Nekem is szar leírni, de ez az ára a korrektségnek.
Ismét befért a top 10-be Stroll és Alonso, Cunoda megvédte az Alpha Tauri becsületét egy ponttal.
Harmadvonal
Sajnos Ricciardót és Vettelt megint csak nem tudom dicsérni, bár mindkettő a körülményeket tette felelőssé az eredményéért (műszaki hiba, forgalom). No mindegy, a héten meglátjuk, hogy ebből mi volt igaz.
Räikkönen nagyon jól ment, kár, hogy épp lemaradt a pontszerzésről. Mick Schumacher újfent levadászta Latifit, Mazepin szokásához híven nem szólt bele ebbe a küzdelembe.
Russell kiesése szintén nem volt kellemes, főleg, hogy végre ismét esély nyílt előtte egy williamses pontszerzésre. Szintén jó lett volna megnézni, hogy Gasly meddig jut.
Mi van a gumikezeléssel?
Egyébiránt a két Red Bull és a két Mercedes maradt csak körön belül a Stájer Nagydíjon. Markáns erődemonstráció. A McLaren és Ferrari szurkolók egyelőre nyugodtan tarthatják magukat a bronzcsatához.
Ami viszont feltűnő volt, hogy a Red Bull hirtelen felzárkózott a Mercedesre gumikezelésben, ha még felül nem múlta. A keményebb keverékű abroncsokon a korábbinál is látványosabb volt Hamilton lemaradása, ami azért érdekes, mert eddig pont fordítva volt.
A címvédő istálló egy rossz beállításra fogta a dolgot. Nagyon kíváncsi leszek, hogy tudnak-e előrébb lépni ebben. Muszáj lesz, mert a második osztrák hétvégén az eggyel lágyabb gumipalettát hozza a Pirelli. Ez sokat kavarhat az erőviszonyokon.
El is bukott a Mercedes?
Röviden: nem.
Ennél sokkal nagyobb hátrányból is láttunk már visszajönni csapatot, pilótát. 2017-ben Vettelnek 25 pont előnye is volt, sőt, a kilencedik (egyébként osztrák) futam után is volt még 20 belőle. A végén Hamilton 46 pontos előnnyel zárt.
Még a bajnokság fele sem ment le, nagyon az elején vagyunk. El kell ismerni, lépéshátrányban van Hamilton és a Merga is, de ez a 18/40 pontos előny egyetlen rossz Red Bull-futammal semmissé válhat.
Főleg, ha sikerül addig csesztetniük az FIA-t, hogy valamit csak leszedessen a bocimobilról.
Belátom, ez a stájer verseny legfeljebb műszaki szempontból volt érdekes, egyébként nagyon jót lehetett aludni rajta. A más gumikiosztás és a sűrűbb boxlátogatások remélhetőleg csempésznek majd egy kis izgalmat a második felvonásra.