F1

Kasztráltak sportja lett a Forma-1?

Az FIA felülről belenyúl a pattogás elleni küzdelembe

Március elején a teszteken már láttuk a porpiosing, azaz a delfinezés jelenségét a Száguldó Cikruszban – és mint ahogy írtam anno, ez nem újkeletű dolog. Csakhogy a jelenlegi konstrukciókkal sokkal intenzívebben van jelen, és sok csapat azóta is képtelen megoldani ennek kiiktatását. Az FIA közbelépett.

Miért most?

Jó a kérdés. Legyünk őszinték: ez a lowriderezés eddig sem volt egészséges, de valahogy az FIA-t nem különösebben irritálta a jelenség. Legalábbis annyira biztosan nem, hogy fontolóra vegyen egy olyan lépést, amit most meghúzott.

(forrás: gpblog.com)

A poszt végére meg fogod látni, hogy ez a bejegyzés nem azért született, hogy a Mercedest savazza, de le kell írnom: ez a beavatkozás azért most történik meg, mert Lewis és Toto páros előadása pont most volt látható.

Tegyük hozzá, nem tudhatom, hogy mennyi volt ebből valós, és mennyi színjáték. A Forma-1 már annyira sok éve a showbizniszre épít a sport helyett, hogy egyik pólus dominanciáján sem lepődnék meg.

 

Lépni kellett?

Persze azt is hozzá kell tenni, hogy formaautóban ülni eleve nem a komfortról szól, és e mellé nem kifejezetten áldás, ha a másfél órás futam egy kellemetlenül nagy részében még azt is érzed, hogy egy excenterre kapcsolt kovácsüllővel püfölik a segged.

(forrás: carlossainz.es)

Ha csak egy kis bérgokartban ültél valaha, akkor már némi fogalmad lehet róla, hogy mennyire nem a pilóta kényelméről szól ez a játék.

Itt találsz egy rövid felvételt Hamilton és Leclerc pattogásáról Bakuból.

Nem nehéz belátni, hogy a jelenség potenciálisan veszélyt jelenthet a versenyzőkre. Semmiképp nem maradhatott így.

 

Akkor hol a hiba?

A sztori azért büdös, mert megint fordítva ülünk a lovon. Ez véletlenül sem a pilóták gyöngeségéről, de még csak nem is a színi előadásokról szól.

Egy bizonyos felsőoktatási intézményben (oda jártam a kutyáknak moslékér’, Bödőcs után szabadon) volt egy tantárgy, ami nagyon nem tetszett a hallgatóknak. 90% feletti bukási ráta, alig fértek a terembe a visszatapsoltak. Ez a tárgy korábban szerves része volt a képzésnek, mondhatnám, kulcsfontosságú volt.

Addig ment a huzavona, amíg az egyetem kivette a tematikából a tárgyat.

(forrás: publimetro.com.mx)

Mi is történt pontosan?

A következő évfolyamokat hozzásegítették egy könnyebben megszerezhető (egyúttal kevésbé értékes) diplomához, miközben kicsesztek azokkal, akik akkoriban simán túljutottak rajta, mert a képességeik és/vagy szorgalmuk, kitartásuk ezt engedte.

Vagyis: esett a nívó, de kevesebb hallgatót kellett kirúgni – nőtt a bevétel.

 

Róka fogta delfin

Ebben a konkrét esetben a csapatok kaptak egy viszonylag egyértelmű technikai direktívát.

Volt, aki megoldotta a delfinezés jelenségét, és volt, aki nem.

Nagyon kíváncsi leszek, hogy az FIA által megkísérelt beavatkozások pontosan mire fognak kitérni. Mert ha botor módon egységesen rákényszerítik a csapatokat, hogy emeljék egy bizonyos szint fölé a hasmagasságot, akkor ugyanaz valósul meg, mint a fenti példában. Ki lehet mondani: meccsbe hozná az FIA a kevésbé rátermett mérnökgárdákat.

(forrás: motorsportweek.com)

Ugyanakkor meg lehet közelíteni ezt a másik sarokból is.

Az például senkit nem zavar, hogy Hamilton seggét azért veri szét az autó, mert a csapat így akarja. Senki nem kényszeríti őket, hogy rokkanttá tegyék a pilótáikat. Kvázi beáldozzák őket azért, hogy az autó gyorsabb legyen. És ez minden csapatra igaz, ahol ez a gond nincs megoldva.

Ha az FIA magát a jelenséget fogja szabályozni például azzal, hogy ellenőrzik a padlólemez lengési amplitúdóit, ahogy azt finoman próbálták is megszellőztetni, akkor ezzel arra kényszeríti a problémás autóval rendelkező istállókat, hogy valóban megoldják a szitut, vagy visszaesnek.

 

Potenciális erősorrend

A második scenario esetén a Red Bull félig a zsebében érezheti a két vb-címet, hacsak a Ferrari nem húz elő valami orbitálisan nagy nyulat a kalapból.

Az első esetben viszont nagyon sok dolog borulhat. Az kb. megjósolhatatlan. Egy dolog biztos: fix minimum hasmagasság bevezetése esetén azok járnak a legrosszabbul, akik már megoldották a problémát.

Szóval nem, az F1 nem töketlen. Csak már nem azt veszi a kamera.

 

Stratégiai sírás

Noha úgy tűnhet, hogy az FIA pont a Mercedes tyúkszemére léphet, egyetlen nappal a direktíva bejelentését követően a csapat már elő is állt az új padlólemez-megoldásával, ami megfelel az új direktívának.

Marha jó kérdés, hogy honnan a fenéből tudták, hogy mikor és mit fog lépni az FIA…

(forrás: formulapassion.it)

Állításuk szerint a Montrealba később induló csapattagok hozták magukkal az alkatrészeket. Oké, mindenki azt hisz, amit akar. Nekem mindig rohadtul elvette a kedvem ettől az egésztől, amikor a politika és a biznisz akár csak egy kicsit is túlnőtte a sportot és a műszaki tudományt az F1-ben.

Nem vagyok naiv, ez egyébként is rendszeres, de legalább az idei futamok során a pályán volt pár élvezhető, tiszta küzdelem. Most még változatos okoknál fogva ebbe is sikerül belemocskolni.

Köszönjük szépen.

Forrás
XPB imagesF1

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb