A Mercedes uralkodása tetőpontjára ért. 2014 óta tartó érinthetetlenségük során szinte valamennyi elvben lehetséges rekordot megdöntöttek a Formula-1-ben, most behúzták zsinórban a hetedik konstruktőri bajnoki címüket is.
Betolták a csillagot mindenhová, Hamilton pedig szintén a hetedik címét zsebelheti be Törökországban.
Odatették.
Ah, be szépek is voltak azok az idők, amikor még nem volt egyértelmű az első futam után, hogy ki nyeri a bajnokságot!
Na az volt már rohadt régen.
A Mercedes 2010 és 2013 között tudatosan nem foglalkozott túl sokat az aktuális autójával, mindvégig 2014-re és a turbó korszakra készültek. Ez mindkét perióduson meg is látszott. Az első turbós szezonban katapultként lőtt ki a német gárda, és azóta is tart a szárnyalása.
2017-ben és 2018-ban Vettel kicsit megpiszkálgatta Hamiltont, de nem járt sikerrel egyik alkalommal sem. Visszatekintve arra a két szezonra, nem gondoltam volna, hogy 2020-ban ezeket is visszasírom majd.
Lehet okoskodni, lehet kritizálni is őket, de attól még tény, hogy a Mercedes hosszú távon verhetetlen autót ad mindkét pilótája alá hét éve. Ez az érdem, és egyúttal az újabb bajnokság elvitathatatlan tőlük.
Az már csak hab a tortán, hogy pont Imolában, az Enzo e Dino Ferrari nevű pályán sikerült az új rekordot jelentő címet megszerezni, pont a Ferrari 6-os sorozatát hátrébb tolva.
Igen, olyan jó volt a versenyhétvége, hogy a kilencedik bekezdésnél még mindig nem arról írok.
Az időmérő szokásos módon csendben zajlott, Gasly látványos negyedik helye és a Racing Pointok erős szenvedése volt egyedül meglepetés.
A rajtnál aztán Mad Max meghúzatta magát Bottasszal, aki így befért Hamilton elé. Jelzés értékű volt, hogy Valtteri menynire nem akar Lewisnak szélárnyékot adni, ez teljesen tudatos volt.
A finn még ennyi év távlatából sem akarja elfogadni, hogy másodík számú pilóta, pedig mennyivel könnyebb lenne az élete. Lehet, hogy hülyén hangzik, de ha ő még mindig ringat olyan álmokat, hogy világbajnok lesz, akkor 19-re lapot kell húznia, és eligazolni. Mert ha Hamilton nem vonul vissza nagyon gyorsan, ő csak fair play díjra lesz jogosult a jővőben. És hát Russell mellett sem lesz fenékig tejfel az élet.
Szokták mondani, hogy a szerencse a mellé áll, aki tesz is érte. Ez ebben a helyzetben inkább úgy nézett ki, hogy pont csak annyira szívatta meg Fortuna Bottast, hogy Hamilton nyerjen.
Nem elég, hogy összeszedett egy Ferrari-darabot Vettel autójáról – sajnos nem ők értek össze, csak Magnussennel érezték egymást közelebbinek a kelleténél -, ami miatt vastag tizedeket bukott majdnem minden körén, még a virtuális biztonsági autó is akkor lett aktív, amikor Hamiltonnak a legjobb volt.
A Ferrari tulajdonságokkal felruházott Mercedes Verstappen ütéseit sem állta, Bottas így csak a harmadik helyen ért volna célba – csak Mad Maxnél meg a durrdefekt volt erősebb. Kár, hogy Lewis bemákolta ezt a verseny, ez a trió most jót meccselhetett volna a győzelemért.
A középmezőnyben érdekesebb események zajlottak. Péreztől a csapata gyakorlatilag elvette a dobogót azzal, hogy kiálltak a – valódi – Safety Car alatt, de azért így sem lehet oka panaszra, pláne, hogy senki nem fogadott volna egy ilyen volumenű feltörésre a mezőny végéről. Más kérdés, hogy Gasly is könnyedén dobogóra válthatta volna a negyedik rajtkockáját, de a technika elég hamar közbeszólt. Nem vitás, a srác kirobbanó formában van, okozhat még meglepetést a szezonban.
Ricciardo és a Renualt már okosabb volt, ha Leclerc még az Orosz Torpedót is maga mögött tartja, laza sétakocsikázás is lehetett volna a vége számára, így Kvijat ellen kellett állnia a sarat.
Strollt és Ocont már a verseny elején elengedtem fejben, most sem voltak tényezők, a francia idő előtt el is köszönr – pontosabban az autója. Azt meg mertem volna tippelni, hogy Riccardo és Pérez több pontot szerez majd a csapattársánál, de a Renault párosánál nem számítottam ekkora különbségre. És hát a francia minden futamával azt bizonyítja, hogy ezek a valós erőviszonyok. Csak le kell írnom: szakmai hiba, hogy oda miatta nem fért be Hülkenberg.
Leclerc nem ment rosszul, bár most is ajnározták a közvetítés során, szerintem most semmi extrát nem nyújtott magához képest, sőt. Vettel kis híján meglepte a futam végére, de minimum a közelében zárt volna, amennyiben a csapata nem adott volna okot újabb conteók gyártására azzal, hogy az egyetlen épkézláb futamát is elcseszik a négyszeres világbajnoknak.
Előbb csinálnak neki egy laza 10 másodpercet a boxban (lehet Binotto hiányolta a büntetést a Magnussen-pörgettyű után, és vezekelni támadt kedve), és ha ez nem lenne elég, a már meglévő pontszerző helyről kihívják új lágyakért. Sokszor elgondolkodom rajta, hogy vajon mivel bukott több pontot a Ferrari az elmúlt 10 évben: a műszaki vagy a stratégiai felkészületlensége miatt? Valószínűleg az előbbi nyerne, de a második is fájóan sokra rúg. Remélem, lesz mostanában sorcsere odabent, kb. a nézők közül is toborozhatnak, olyan magasra tették a jelenlegi dolgozók a lécet.
Räikkönen viszont majdnem végigcsinálta a tökéletes feltámadást. A futam elején szokásához híven piócaként tapadt Vettelre, de ő tovább maradt kint a németnél. Mint utólag kiderült, így sem eleget. Az Alfa Romeóval a negyedik(!) helyről kiálló világbajnok két körrel mulaszotta el a Safety Car fázist, simán top6-os lehetett volna. Az Alfa így sem lehet elégedetlen, idén most először van kettős pontszerzésük a 9. és 10. helyen.
Russellt sajnáltam, nála is megszülethetett volna végre az a pontszerzés, de eldobta a SC alatt. Ezért fájt ez neki annyira. Nehéz mit mondani, elb@szta. Talán egyszer sem láttam ekkora hibát tőle. Nem kell azért ettől berosálni, csinált ilyen már nagyon sok világbajnok.
Albonról pedig most már tényleg nehezemre esik minden futam után ugyanazt leírni. Nem is írom, majd a Genesis befejezi a gondolatszálat.
Ahogy sejteni lehetett, maga a futam nem okozott hipertóniát a legtöbb nézőnél, és kicsit attól tartok, hogy a Török Nagydíj sem fog. Nagyon sok múlik majd azon, hogy jól választják-e meg a DRS-zóna hosszát (spoiler: nem szokták), mert Isztambulban DRS nélkül is viszonylag könnyen megoldható volt az előzés.
Mindenesetre most nem lesz szünet, a hétvégén a holdas zászló alatt csípheti el a csillagos márka az idei második trófeáját Hamiltonnal.
Ha tetszett az iromány, és szeretnéd, hogy fennmaradjon a blog, nyomj egy like-ot a Facebookon, oszd meg a bejegyzést, esetleg támogass a Patreonon: