F1

Királydráma király nélkül!

Mi az isten haragja volt ez?

Ki hitte volna, hogy Russellnek ennyire fájni fog az első pontszerzése?

Vajon volt ember, aki ne akarta volna idén Pérezt győzni látni?

És vajon megmondta volna bárki, hogy nem Hamilton ült a saját autójában?

Nem vagyok újságíró, sőt, de azért ez bármennyire is egy blog, mindig igyekszem a véleményemet részrehajlás nélkül az éterbe adagolni.

Most viszont el kell ismernem, hogy életemben először szurkoltam egy Mercedesnek. Vállalom, hogy részrehajló írás fog következni.

Nagyon érdekes tesztnek gondoltam a Russell Mercedesbe ültetését, és bár még nem láttam nézettségi adatokat, biztosan nőtt az érdeklődés az F1 iránt Mikulás idejére – hogy Hamilton távolléte okán vagy ellenére, azt mindenki döntse el maga.

Arra viszont mindenki kíváncsi volt, hogy egy második évét taposó, Williamsben aszalódó, egyébként nagyon tehetséges pilóta mire megy a mezőny legjobb autójával, két napnyi felkészülés után.

Kevésbé voltak reflektorfényben, de volt még két újonc a hétvégén: Jack Aitken ugrott be Russell helyére, Pietro Fittipaldi pedig a múlt héten nagy, de nem súlyos balesetet szenvedő Grosjeant váltotta.

Igaz, a két utolsó helyen, és nem hibamentesen értek célba, de legalább végigcsinálták. Aitken ráadásul a fizetős pilóták klubjának egyik jeles tagját – nem mellékesen az ugyanolyan autóban ülő csapattársát -, Nicolas Latifit simán tartotta tempóban, nincs oka szégyenkezni.

Russell is hamar elkapta a ritmust, már az időmérőn 26 ezredre közelítette meg Bottast. Verstappen is tizeden belül volt, ígéretesnek nézett ki a vasárnap.

Leclerc meg akkora kört ment, hogy talán soha nem fut ilyet újra, pedig csak negyedik lett – na de mivel!

Ráadásul annyira laza volt a gyerek, hogy a második próbálkozásra már ki sem ment a Ferrarival. Ibrakadabra.

Amennyire klasszis volt szombaton a monacói, akkorát betlizett vasárnap:az első kör második szektorának legelején: elmérve a féktávot belerongyolt Pérezbe, Verstappen pedig kimenekült előlük a sóderbe, ahonnan már nem volt visszaút.

Pedig most pont úgy viselkedett Mad Max, amiért okom lenne elhagyni ezt a becenevet: higgadt volt, jól döntött, nem öklelt fel senkit, mégis ráfázott. Nagyon sajnáltam, érdekes lett volna látni, mire megy a Mercikkel. Ezen Leclerc három rajthelyes büntetése nem sokat fog segíteni, de egy kis dádá nem fog a fiatal tehetségnek sem ártani.

Úgy tűnt, Charlie rázárta a csokigyár ajtaját Pérezre is, a mexikói azonban kikecmergett a megforgásból, és folytatta – mint utólag kiderült, nagyon jól tette.

Russell kiváló rajtot fogott, kapásból lelépte Bottast, akinek egy pillanatra még Sainz is bekóstolt az újraindításnál, dehát kevés volt a McLaren, mint Daciaban az ötödik, a finn másodperceken belül visszavette a második helyet.

Ahogy teltek a körök, hamar világossá vált, hogy Bottas egy sajnos századdal sem tud gyorsabb lenni az angol beteg angol cseréjénél. Innentől már mindegy volt, hogy mi történik, nálam a nap embere volt a gyerek.

Az első kiállások után csak még durvább lett a különbség a két ezüstnyíl (nem is tudom, hogy ez igaz-e még bármilyen szinten) között. Olyannyira George-nak állt a futam a 40-45. kör tájékán, hogy csak pislogtam. 

Ez tényleg megtörténik?

Beül a kis orrtúró egy olyan autóba, amit nem is neki csináltak, megnyomorodva fér el csak benne, majd szétrobban a lába az egy számmal kisebb cipőben, legalább 5 centivel magasabban van a feje az optimálisnál, nem ismeri a kormányt, a gombkiosztását – és volt egy péntekje meg egy szombatja, hogy felkészüljön az első futamra.

Ehhez képest 8 másodperc előnnyel megy Bottas előtt, aki már mindent tud erről a csapatról és az autóról – és nem mellékesen a sajátjában ül.

Néha már tényleg sajnálom Valtterit, annyit savaztam idén, hogy már nekem fáj, de most végképp nem kell erőlködnom: George Russell minden megcsinált helyettem.

Fejben itt már elkönyveltem, hogy ha Russell célba ér, valószínűleg nyer, mert egyszerűen nem akar hibázni. Na majd a csapat!

Mondjuk a VSC szakaszt kicsit benézte, mert ott Bottas hirtelen faragott 3 másodpercet, de talán ennyit bakizott összesen. Mivel a Safety Cart az orruk előtt küldték ki, gyors szervezésben ad hoc double stack kerékcserét kíséreltek meg a csillagosok.

Lehet, hogy ők maguk sem akarták elhinni, hogy nem Bottas, hanem Russell vezet, és a fiatal brit autójára tették fel Bottas közepes gumijait.

És itt még nem tűnt fel a hiba! Bottas is beállt, neki is felrakták Russell közepeseit – itt kapcsoltak csak, hogy valami nem oké. Mivel Bottas gumija épp Russell autóján volt, vissza kellett rakni Valtteri kemény gumijait, amivel bejött, és kiengedni.

Russellt pedig muszáj volt újra visszahívni, hogy megkapja a saját gumiját, hiszen azt fel sem tehették volna neki. Bejött újra, másodjára megkapta az eredetileg neki szánt közepes abroncsokat, és visszajött Bottas mögé, még szintén SC alatt.

Sokszor látni bakikat a kerékcseréknél, de ennyi balfaszkodást ilyen rövid idő alatt nem sok csapat mutatott be eddig. Állítólag csak a fele csapathoz jutott el a kerékcseréről szóló utasítás, ezért köszönhettünk Benny Hill show-ba illő képsorokat a Mercedesnek. Ej, pedig abból a húszezer euróból mennyi fasza rádiót lehetett volna venni.

Bottast talán már nem merték kihozni, mert jó eséllyel az utolsó helyek egyikére került volna vissza – bár lehet, hogy jobban járt volna.

Az újraindulás előtt Pérez, az első körben megforgatott Pérez találta magát az élen. Addig is fansztasztikusan ment, sorra vadászta le az előtte lévőket. Akkora tempóelőnye volt a többiekhez képest, amit tényleg csak egy Mercedes tud manapság ritkán látni a gyári Mergákon kívül. Mögötte Ocon és Stroll 20 rövidke körrel a vége előtt!

Russell gyorsan bevert még egy szöget Bottas koporsójába, és a 2-es kanyargós szektor közepén, kívülről legyorsulva előzte meg a finnt, majd elindult visszavenni az első helyet.

Sorra lépte le a népet a viszonylag friss közepeseken, és Pérez is számított erre – a mexikói amennyire bírt, iszkolt a Mercedes elől, tekintélyes előnyt kiépítve a többiekhez képest. A beugró versenyző azonban így is lopta a távolságot, már 2 másodperc körül inogott a különbség, amikor rászóltak Russellre, hogy lassú defektje van.

Nem is tudom, mit lehetne ehhez írni.

Michelisz Norbit tudom csak idézni: „Nincs igazság.”

Russell negyedjére is kijött a boxba, és néhány újabb előzés után így is közvetlenül Bottas mögött végzett – aki szerintem már az autóban az életén merengett, mert egymás után előzte mindenki, holott nem volt lényeges különbség az ő abroncsa és pl. Pérezé között. Halkan jegyzem meg, hogy Checo két körrel hamarabb ment ki a keményekért, amivel befejezte a futamot…

Mikor ezeket a sorokat írom, már nagyon sokan azon a teórián agyalnak, hogy valószínűleg Hamilton miatt szervezték meg a bakit, hogy látszódjon, nélküle nem az igazi a csapat.

Szerintem ez azért nem helytálló, mert Russell még így is behúzta volna a győzelmet, ha nincs a végén a defekt. Azt pedig kétlem, hogy ez utóbbival lett volna merszük játszani. Persze abba is bele lehetne menni, hogy mennyire volt defekt az a defekt, de ha tényleg el akarta venni Russell győzelmét a csapat, nem hiszem, hogy célt értek vele.

Mert bármennyire is kicseszett a Mercedes a pilótáival ezen a versenyen, a végleges konzekvencia így is egyértelmű: Russellnek elég volt egyetlen hét és egy versenyhétvége a világbajnok istállónál, hogy ne tudjuk eldönteni, hogy Hamilton ül-e a volánnál.

Ugyanakkor hozzá kell tegyem, hogy ez nem Hamilton érdemeit tünteti el, inkább Russell tehetségét emeli piedesztára. Lewis érdemei akkor sem lennének kisebbek, ha ma őt veri meg a fiatal honfitárs. Ennek pedig roppant egyszerű az oka: Hamilton már számtalanszor megcsinálta, amit ma Russell megtett, sokszor lehetetlen helyzetből, szar autóval, a mezőny végéről, egymás után sorozatban rengetegszer, ésatöbbi. Neki már nem kell bizonyítania, akár vissza is vonulhatna idén, akkor sem változna semmi a tehetségét illetően.

Bottas viszont még nem bizonyított semmit azon kívül, hogy vízhordónak egész jó. Tőle minden évben ígéreteket kapunk, amiből a végén nem lesz semmi.

És így, eredmények nélkül, elvileg sikerre éhesen kikapni egy suhanctól, akit egy pár karúszóval bevágnak mellé a bányatóba, igen kellemetlen.

Checo pedig, kihasználva a Mercedes rövidzárlatát, végre megcsinálta élete első Forma-1-es győzelmét, aminek azért bevallom, én is örültem, nagyon járt már a srácnak ez. És mit ment érte! Fantasztikus versenyzéssel, a semmiből jött vissza a meccsbe, szenzációsat hajrázott, és tény, mellészegődött a szerencse is, de abszolút megérdemelt volt ez a hőn áhított skalp.

Oconra borzasztó mód ráfért élete első dobogója, szinte most tette fel magát a térképre az F1-ben. Ki tudott lépni a hétvégén Ricciardo árnyékából, szinte folyamatosan gyorsabb volt nála, ami már önmagában megsüvegelendő, ez a második hely pedig óriási lökést adhat neki a folytatáshoz.

Strollt nagyon nem akarom dicsérni, látva, hogy Pérez honnan került elé. Szerintem ez egy erős közepes mutatvány volt a részéről, nincs egy súlycsoportban a két versenyző a Racing Pointnál. És az ügyesebb távozik év végén.

Sainz is közel egerészte magát a dobogóhoz, valahogy mindig odakúszik a jó pozíciók környékére, de most nem sikerült a pódium. És a Barbie-Mercedes 1-3-mal a konstruktőri verseny is eldőlni látszik a harmadik helyért.

Miközben Pérez nyer úgy, hogy visszaesik az utolsó helyre, Verstappen és Leclerc kiesik, a két Mercedest hidegre teszi a csapata, Albon így is csak a hatodik helyet tudja felmutatni a Red Bullal. 

Jó gyerek, akarod egyáltalán azt az ülést jövőre?

Már Hülkenbergnél is azt írtam, hogy a sport szégyene, hogy nincs ülése, ha Pérez is erre a sorsra jut, akkor már egy csapatra való klasszis pilótának nincs ülése Strollok, Albonok, Latifik mellett. Nekem még Giovinazzi is határeset, Mazepint pedig egyelőre nem írom le, de kicsit tartok tőle, hogy hamar csatlakozik majd ehhez a névsorhoz.

Russell viszont nem véletlenül kapott lehetőséget a Mercedestől, úgy vélem, megszolgálta a bizalmat. Lehet, hogy a Hamiltonnal való alkuldozásnál fegyver lehet majd a fiú, de azért nagyon meglepődnék, ha nem tudnának megegyezni a hétszeres bajnokkal.

Ha mégis váltja Russell Hamiltont, és mondjuk Lewis nem akar visszavonulni, akkor pedig marha vicces lesz végignézni, hogy ki szorít neki helyet a már meglévő, szerződéses pilótáik ülésén.

Ez valószínűtlen, inkább elhinném a visszavonulását, de szerintem egy évet még minimum látni fogjuk őt a Merciben.

Bottas viszont kínos helyzetbe került, neki és a csapatnak is el kell gondolkodnia a folytatáson. Hosszabbítottak vele ugyan, de nem vagyok meggyőződve arról, hogy ki is tölti a finn a szerződési időt.

Azt hittem, én leszek kemény Vallterivel, de az NSO licitált egy kövéret, mert ők már a nevét is elfelejtették:

Ez nem elírás, cizellált humor. Érted, Valtteri Bottas – Vadállat Borisz, Men in Black… Hibátlan.

Van még egy verseny erre az évre, az Abu-Dzabi Nagydíjjal zárjuk a 2020-as szezont.

Nem hittem, hogy leírom ilyen pontállás mellett 2020-ban, de vajon történik-e még valami meghökkentően durva ebben az évben?

Ha tetszett az iromány, és szeretnéd, hogy fennmaradjon a blog, nyomj egy like-ot a Facebookon, szólj hozzá, oszd meg a bejegyzést, esetleg támogass a Patreonon:

Facebook

Patreon

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb