F1

Ilyen is régen volt: unalmas futam Mercedes-győzelem nélkül

Kisebb-nagyobb megszakításokkal 2014 óta nézzük, hogy miként nyúlik tovább minden idők leghosszabb veretlenségi szériája az F1-ben, és csak nagyon ritkán adatott meg, hogy a Mercedeseket erőből egy, vagy akár több versenyen is legyőzze valaki. 

Idén pedig talán az eddigieknél is markánsabb dominanciát mutatott az istálló, nehéz volt elképzelni, hogy ebben a szezonban lesz akár egy olyan verseny is, ahol egyértelműen hátrasorolták őket a pályán. Az utolsó nagydíjon mégis megtörtént. 2021-re kihívót kap a címvédő?

Annyira szoros volt a szombati időmérő, és a Mercedes annyira meggyőző volt pénteken, hogy véletlenül sem reméltem unalomba átcsapó Red Bull-dominanciát.

Persze, tudjuk, hogy a Yas Marina Circuit legalább annyira lehetetlen vonalvezetésű, mint amilyen drága volt megépíteni, de azért a két Merci hajszálnyi hátraszorítása picit azt a csalfa reményt keltette bennem, hogy most megnézhetjük azt a csatát az élen, ami a múlt héten több érdekes ok folytán elmaradt.

Verstappen magasról tett az elképzeléseimre, és pillanatok alatt unalomba fullasztotta a versenyt.

Hozzátartozik az igazsághoz, hogy a Red Bull hatékonyan fejlesztett a szezon második felében, és már szombaton jelzés értékű volt, hogy Albon is hozta a negyedik helyet az időmérőn – és a versenyen is közel ért a Mergákhoz.

Kár, hogy a Mercedes maga is besegített a Red Bull dominanciájába, hiszen utólag derült ki, hogy az MGU-K, azaz a kinetikus energia-visszanyerő rendszer a Merci-motoros autókban szarakodik mostanában, és Pérez is e miatt intett ideje korán búcsút a szezonnak – ezen kritikus eseményre reagálva minden erőforrásnak visszább vették a teljesítményét.  

Könnyen megeshet tehát, hogy még a Mercedes van az élen, hiszen csak egy versenyen, és itt is csak így kaptak ki a Red Bulltól, de azért nagyon megnéztem volna még két vasárnapot, hogy más körülmények között is partiban vannak-e a bocik.

Így a válasz erre a kérdésre átkerül 2021-re, mindenesetre jó lenne látni, hogy Hamilton párharcra van kényszerítve a címért – mondjuk minimum annyira, mint 2017-ben és 18-ban volt.

Hamilton visszatérése erősen megosztóra sikeredett, finoman szólva sem várta mindenki epedve a hétszeres világbajnokot.

Én természetesnek gondolom, hogy akinek az élete ez a sport, minél előbb vissza akar térni, még ha nincs is tétje idén már az egésznek. És hát nyilván azt sem nagyon akarta, hogy Russell sokáig világítson helyette.

Nekem ezzel nincs bajom, a helyében ugyanígy cselekedtem volna. Inkább az zavart, hogy csak akkor kezdett el panaszkodni az állapotára (“Nem vagyok 100%-os”), amikor nem tudta megnyerni az időmérőt. Előtte csak olyanokat hallott az éter, hogy “Csak élvezni akarom a futamot”. 

Ezek azok a jellemvonások, amiért nem tudom igazán kedvelni, mint  embert. Pilótaként egyébként tényeg nem volt kis teljesítmény lehozni ezt a GP-t úgy, hogy egy héttel előtte még valószínűleg az ágyat nyomta. Világos, hogy véletlenül sem volt ideális a helyzete. De könyörgöm, ha bevállalta, ne panaszkodjon.

A Forma-1 versenyzőit, amikor én kezdtem követni a sorozatot, hősként könyvelték el az emberek – akik így is viselkedtek. Egy Niki Lauda a halálból visszahozva, vagy Michael Schumacher a kettős lábtörése után mikor mondott ilyet? 

Számomra illúzióromboló, hogy ez a kérlelhetetlen hozzáállás létezik ugyan Hamiltonnál is, de a nép mindig az opportunizmust kapja az arcába, nem a direkt őszinteséget. Tudom, idealistának tűnök, de elég megnézni Kimit: lehet, hogy sokszor tuskó a riporterekkel, de az emberek szeretik azért, mert nem bújik a csapat pr-szövegei és a saját csúsztatásai mögé.

Ez már legyen az én bajom, de Hamilton összességében abszolút megérdemelten védett címet, ez a harmadik helye semmin nem változtat, mi több, inkább elismerést érdemel, mint kritikát.

Mad Max nagyon odatette magát, de Bottasnak most is csak annyit lehet beírni az ellenőrzőjébe, hogy legyőzött egy olyan Hamiltont, aki valószínűleg még a cockpitbe is bevitt magával egy százas zsepit meg egy vietnámi balzsamot.

Mielőtt még azt hinnéd, hogy a semmin is fogást keresek, ha a finnről van szó: nem, ez abszolút nem így van. Az önmagával szembeni elvárásaihoz képest kezelem őt.

Mivel az ember évek óta úgy vág neki a szezonnak, hogy most aztán világbajok lesz.

Nem lenne ezzel a Merci felállással semmi baj, ha nyíltan felvállalnák, hogy miről szól – ahogy tette ezt nagyon sok csapat korábban. Akkor közel sem lennék ennyire kritikus Valtterivel. A gyerek viszont bajonk akar lenni, ahhoz meg arcpirítóan kevés, amit mutat.

Albon hozott egy magához képest erős futamot. Nos, igen, ha egész évben ezt csinálja, talán jogosan akarna maradni. Azért talán, mert most is kapott egy laza 20-ast a csapattársától. És ha a bocik jövőre tényleg a címekért mennek, nem ártana a másik Red Bullnak is odapofátlankodni a Mercedesek közé.

A thai pilótával szerintem ez nem fog menni. 

Meg aztán előbb várjuk ki, hogy kié lesz az ülés. A szárnyakat adó vállalkozás napokon belülre ígérte a döntést.

Eközben a múlt heti futamgyőztes, Sergio Pérez úgy búcsúzott a Racing Pointtól, hogy ő volt az egyetlen kieső a versenyen – motorcsere után, a mezőny végéről, műszaki hibával. Most jó, ne mozogj.

Sajnálom, hogy így ért véget számára a pink mercis karrier, és csak remélni tudom, hogy az F1-es még nem.

Az ő helyére érkező Sebastian Vettel sem alkotott maradandót az utolsó ferraris megmérettetésén a 14. helyével. Egész évben érezhetően feszült volt a viszonya a csapattal, és én is nehezen döntöm el, hogy szánédkosan hátráltatták-e a négyszeres bajnokot az utolsó évében, vagy sem.

Ennek ellenére a német becsempészett egy dalszöveget magával a pilótafülkébe, és a verseny leintése után elénekelte a csapatnak:

A Vettel-sztorit majd egy fasza kis téli szünetes posztban kivesézem, de annyit megjegyzek, hogy nem lett volna szabad a szezon előtt kirakni Vettelt a Ferrariból, sőt. Talán soha nem kellett volna. 

Joggal bízik a változás adta lehetőségekben, az Aston Martin segíthet visszaállítani a régi fényét. Nagyon kíváncsi leszek, hogy magára talál-e.

A sisakos gesztusok tetszettek a hétvégén, mind a Leclerc-é, mind a Russellé. Nem túl gyakori az ilyesmi, szerintem minden címzettnek kedves volt ez a gesztus.

A McLarenek nagyszerűen zárták az évet az 5-6. helyezéssel, és Pérez kisesése, valamint Stroll  szinte elvárható bukdácsolása hozzásegítette őket a világbajnoki dobogó harmadik fokához.

Sainz boxba hajtós túlzott lassítását végül nem büntették meg, így megtarthatta a pozícióját. Nem tudom, hogy a spanyol rossz lóra tesz-e a Ferrarival (szóviccblokk bezárva), most úgy tűnik, még hiányolhatja a narancsos gépsárkányt.

Szépet léptek előre a wokingiak, a Mercedes erőforrásával akár még feljebb is kerülhetnek – Ricciardo pedig kiváló ütemben igazol a csapathoz, érdekes lesz látni, milyen magasságokat ér el a túl régóta nyeretlen istálló.

Innentől hátrafelé midnenki kb. azt hozta, amit az autója megengedett, semmi extra. Ebből is látszik, mennyire dögunalom volt a futam (nem is éreztem akkora motivációt az írásra, mint múlt vasárnap).

A Renault is csak azért érdemel szót, mert Alonso régi-új csapatának támogatása mellett kivitte a pályára az R25-öst, amivel 2005-ben, életében először világbajnok lett.

Beleborzongtam a V10-es hangjába, régi és csodálatos emlékeket idézett. És hogy mennyivel kisebb volt egy akkori autó, mi sem mutatja jobban, mint egy, a the-race.comról származó fotó:

A bajnokság ezzel lezárult, mindkét trófea a Mercedesnél. 

Örülök, hogy velem tartottatok a 2020-as szezonban. Az F1 bealvásával nem áll meg az élet – a jövőben szakágbeli terjeszkedés várható az oldalon, és nagyobb figyelmet szentelek a közúti közlekedésnek is.

Lentebb lecsekkolhatjátok a bajnokság végeredményét.

Ha tetszett az iromány, és szeretnéd, hogy fennmaradjon a blog, nyomj egy like-ot a Facebookon, szólj hozzá, oszd meg a bejegyzést, esetleg támogass a Patreonon:

Facebook

Patreon  

Az egyéni pontverseny nem hivatalos végeredménye (a kép nagyítható):

forrás: SkySports

A konstruktőri pontverseny nem hivatalos végeredménye (ez is):

forrás: SkySports

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

'Fel a tetejéhez' gomb