Az előző fékes irásban körbejártuk, hogy mi is az a fék, és ezzel együtt, hogy nagyjából mi teszi jó fékké.
Most is feltételezem, mint az olajos cikknél, hogy eljutottál odáig, hogy a féken nem szabad spórolni. De kérdezhetnéd, hogy mi van, ha nincs 2 milla karbon tárcsára.
Az alapvető akadályok
Az első esetben induljunk ki abból, hogy az autó gyári, és a hátországban nem cseszték el a fékrendszer méretezését. Ilyenkor áraktól és arányoktól függően egy gyári tárcsa/betét szett tökéletes választás lehet.
Ha mocskos drága a gyári, vagy eleve gyatra volt, akkor már nehezedik a dolgunk. Előbbi igen gyakran megesik, és néha még az utóbbiba is beleszaladhatunk. Az áltag magyar honpolgárnak az ár is bőven elég akadály. Legtöbbjüknek nincs kedve egy közel 20 éves E60-at gtk-snak elkönyvelni, mert kideltásodott a négy tárcsája.
Eloszlatva a kétség csipáit: igen, létezik olyan, hogy a gyári fék alulméretezett, sajnos erről első kézből tudok írni. Saját sztori következik.
Az útkeresés időszaka
Az én személygépjárművemnek szándékosan nem ismertetem a típusát, de már tudtam róla, amikor vásároltam, hogy a fék egy fájdalmasan gyenge pontja a sasnak. A gyári fékbetét/tárcsa kombináció a legjobb abronccsal sem képes 68 méternél rövidebb fékútra 100-0 esetén, ami általánosságban véve is pocsék érték, Magyarországon gyakorlatilag a szabályosság határát súrolja. Főleg ha beleszámolom, hogy ez egy sportosnak kikiáltott jármű a márka részéről. Diplomatikusan fogalmazva, a korábban említett klasszikus építési filozófiát választották.
Így én is abban az ellentmondásos helyzetben találtam magam, hogy kellene egy fék, ami jobb a gyárinál.
Az aftermarket szekció fékek terén számos zsákbamacskát rejt. Nagyon sok szerelővel beszéltem már erről a témáról, és a legtöbben azt mondták, hogy ők már nem mernek féket ajánlani senkinek. Ugyanis nincs olyan, ami minden autóra megfelel. Ami az egyiken tökéletes, a másikon folyamatosan visít, vagy gyorsan kopik, vagy nagyon sok a fékpora, vagy hullámosodik, és még sorolhatnám.
Egy dolgot mindenképp megtanultam, és most továbbadom: amikor nem a hétszámjegyű polcról válogatsz, ne csábítsanak el a nevek. Attól, hogy valaki istencsászár a motorsportban, neked még adhat el szar féket. Az ugyanolyan típusú járművek fórumai sokat segíthetnek, ajánlom figyelmedbe őket a válogatás előtt.
Variációk egy témára
Kis önálló keresgélés után én is ezt tettem. Most szándékosan nem nevezem meg azokat a gyártókat, akikről tudom, hogy nem érdemes tőlük venni semmit – vagy csak a legfelső árszegmensből. Azokról sem írok, amiket szerintem érdemes lehet megvenni, de nincs velük saját tapasztalatom. Arra szorítkozom, ami nekem bejött.
Nem voltam, pontosabban nem lehettem meggyőződve arról, hogy az aftermarket üzletláncokban lévő fékek jobbak lesznek a mostaninál. Volt olyan gyártó, amelyik eleve nem árult tárcsát a hátsó tengelyre, találkoztam olyannal, amelyik csak a hátsóra tudott adni. Nem, nem csak Magyarországon, egyáltalán nem léteztek. Mindkét esetben azt a választ kaptam a központtól, hogy a másik tengelyről már kifutott a termék. Nem mondom, hogy nem olvastam el még egyszer, hátha már nem bízhatok az angolomban…
Felkerestem több erre szakosodott céget, és utólag bevallhatom, sehol nem állt meg az ajánlat kétmillió forint alatt. Igaz, ebben benne lett volna a teljes rendszer cseréje, de a prioritás a jobb tárcsa/betét kombó megtalálása volt gyári méretben. Nem akartam, mi több, nem tudtam ennyit rálocsolni az autóra. Így próbáltam még jobban rámenni a témára, hátha létezik olcsóbb megoldás a kínomra.
Közben pedig feszített az idő, egyre többször lepett meg az autó vészfékezéses szituációkban. Szerencsére baleset nem történt, de volt, hogy a megfelelő mértékű előrelátás ellenére is csak centik választottak el a betétlaptól. Ennek az időszaknak csak azt köszönhetem, hogy ha lehet, még jobban kiélesedett az előttem lévő események megfigyelése. Kénytelen volt továbbfejlődni ez a képességem.
Döntéskényszer
Alaposan körbetúrtam hát a piacot, és az egyik fórumon akadtam rá az EBC nevű vállakozásra.
Ez egy brit alapítású cég, önmagában semmi extra. Végiglapozgattam az oldalt, volt az autómhoz minden, amit szerettem volna – hozzáteszem, az átlagos aftermarket árnál drágábban. Amire felkaptam a fejem, hogy a cégnek nincs kihelyezett üzeme a Távol-Keleten.
Így már elkezdett érdekelni a dolog, minden létező vásárlói véleményt feltúrtam a neten – főleg azokat, amelyek nem az ő oldalukon találhatók – , és a legtöbb agyondicsérte őket.
Persze biztosan nem tudhattam erről sem, hogy van-e értelme megvennem, és a fórumozók dicsérete önmagában nem győzte meg a szkeptikus mivoltomat. Irány a videómegosztó.
Itt kint vannak az EBC saját videói, amit nyilván eleve fenntartással fogad az ember. Rámentem a függetlenekre (akik elvileg azok), és ehhez hasonlókat találtam:
Nincs meglepetés, ez is egy EBC által támogatott munka. Nem voltam tehát meggyőzve, főleg nem a 25%-al rövidebb féktávval.
Közben viszont elértem arra a pontra, amikor a fék renoválása már nem tűrt halasztást. Végül úgy döntöttem, rápróbálok, legrosszabb esetben bukom az árát.
Tárcsából a Blade fantázianevű rotort választottam mindkét tengelyre, egyszerűen azért, mert ennek tetszett legjobban a hőelvezetési megoldása. Betétből pedig a talán legáltalánosabban használható, sokak által magasztalt Yellowstuff betéteket szemeltem ki. Fékfolyadékkal, szervizmunkával kb. két kilóban állt meg a felújítás 2019-ben.
Tapasztalatok
Azóta eltelt két esztendő, és cirka 35 ezer kilométer. Ennek fényében értékelem az eddigieket.
Az összekopás nem volt rövid idő, mentem 5-600 kilométert, mire elérte a teljes teljesítményét a rendszer. Kezdetben kicsit tartottam tőle, hogy elcsesztem a pénzem, mert érezhetően gyengébb volt a gyárinál, pedig azon nem nehéz túltenni. A felénél, kb. 2-300 kilométernél már kezdtem megnyugodni, ott ugyanis túllőtt a gyári fékbetét+tárcsa képességein. Ezután minden nap azt hittem, hogy beállít az összekopás, de még napokon átt rövidült a fékút, igaz, egyre lassult a javulás.
A Blade tárcsa
A végére elértem, hogy közelítőleg 60 méter alatt megáll az autóm hasonló körülmények között. Ez már elegendő differencia a 68-hoz képest, hogy elhiggyem, jó vásárt csináltam. Nem véletlen a közelítőleg kifejezés, ugyanis nem hitelesíttettem a méréseimet, de ennyit azért nem nézek be.
Oké, a közelében sem vagyok a 25%-os csökkenésnek, de ez nem is EBC reklám. Lehet, hogy lesz majd olyan is, ha a cég kedvet kap hozzá, de ez csak egy plusz mankó neked a fékválogatáshoz, ha valamikor hasonló helyzetbe kerülsz. Kétséged ne legyen, fogsz.
A Yellowstuff betét
Visszatérve az eredeti gondolathoz: kezdetben szándékosan nem az érzéseimre hagyatkoztam. Nem akartam, hogy befolyásoljanak, csak a számokat néztem. Karakterisztikáját tekintve nem változott sokat a fék működése, csak a lassulás lett nagyobb minden pontban – főleg teljes terhelésen. Megszűnt, vagy 95%-ban csitult a hullámosodás keltette vibráció, fékpor gyakorlatilag nincs (ez tehát biztosan igaz a Yellowstuff promóciójából).
Érzetre is masszívabbnak tűntek a féltávok, újra bíztam az autóban. A mérési visszacsatolás pedig még inkább megerősített.
Ami érdekes, az a tárcsa hangja. Olvastam olyan panaszokat, hogy a Blade rotor hangos fékezéskor, és nyikorog is. Utóbbit eddig egyáltalán nem tapasztaltam, a hang is csak részben igaz az én esetemben. Ugyanis intenzív fékezéskor nagyon mélyről jövő, búgó hangot adnak a tárcsák, de a hangereje engem egyáltalán nem zavar, hangosnak semmiképp nem nevezném.
A bevonatolás a tárcsákon tök jó, de nyilván ez sem tart örökké. Nekem már mindegyiken megjelent 1-2 fuszik (garázsban tartott gép), de ez csak felületi korrózió, legfeljebb a szememet zavarja. Arra valószínűleg bőven elég a bevonat, hogy ne legyenek szerkezeti hiányosságai a tárcsának az élettartama végéig. De ne szaladjak előre, erről még sokára lesz érdemi visszajelzés.
Verdikt
A helyzet az, hogy én is azt állítom, mint a szerelők többsége: nincs általános tuti recept. Aki ilyet ki mer mondani, az vagy érdekelt a bizniszben, vagy egyszerűen csak hülye.
Viszont nekem az EBC fék működött, ennyi támpontot azért tudok adni. Ha még ez a vas lesz nálam, legközelebb is a Yellowstuff betéteket fogja kapni, valamint a Blade tárcsát, amikor eljön az ideje.
A két évvel ezelőtt szituhoz képest most az a különbség, hogy brit cég révén jelenleg jóval hosszabb a beszállítási idő, szóval a normál 1-2 hét körüli várakozási idő most a többszöröse. Szóval ha kedvet kaptál egy ilyen beszerzéséhez, mindenképp gondolkodj előre.
Itt a honlapjuk, amin keresztül szétnézhetsz, típuskeresőjük van, meg amit akarsz.
Ha kérdésed lenne, keresd a vezetőket a telefonjaikon, rendes arcok, segíteni fognak.
Képek forrása: EBC
Kövesd az oldalt, ha tetszett!
Ott vagyunk Instagramon és LinkedInen is: