DTM

A név, ami nem kötelez – DTM beharangozó

Furcsa egy anomália, hogy a DTM már csak a nevében őrzi a dicső hagyományokat, vagyis azt a remek sorozatot, amely évtizedeken át a túraautózás királykategóriája volt, de sajnos minden jónak vége szakad egyszer. 2020-ban a régi – fantasztikus, látványos, legendás  – formátum kilehelte a lelkét, 2021-től viszont (hol lehetne helytállóbb a kifejezés, mint itt) egy „echte” GT bajnoksággá vált, amelyet egyre több GT-menő pilóta, csapat és márka lát vonzónak. Ez a tendencia szerencsére idénre sem változott. A tartalom tehát már teljesen más, de a cím még a régi. Persze, miért is dobnák el ezt a brandet?

Változások „odafent”

Tavaly decemberben véglegessé vált, hogy a DTM az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) égisze alá kerül, miután a Gerhard Berger és több autógyártó cég nevéhez fűződő eddigi tulajdonos, az ITR megszűnt. Az ADAC-hoz tartozó sorozatok eddigi királykategóriája a GT Masters volt, amely szintén a GT3-as szabályrendszer szerint működött és fog ezután is működni, szóval felmerülhet a kérdés, hogy mit keres két dudás egy csárdában?

A DTM eddigi sprintversenyes formátuma meg fog maradni, és továbbra is teljes szezont teljesítő pilóták fogják alkotni a mezőnyt. Egy adott autót pedig csak egy versenyző fog vezetni. Az utóbbi két dolog nem jellemző a GT Mastersre, hiszen ott „ketten ülnek egy lovon”, elég nagy a mozgás a beugró versenyzők terén is, továbbá csak elég kevesen vesznek részt minden versenyen. Mindezek mellett idén a (legmagasabb) platina besorolású versenyzők a GT Mastersben nem indulhatnak, ezzel is támogatva a DTM egyértelmű helyét a ranglista csúcsán.

A rajtrács

Jó hír, hogy a 2022-ben látott hat márka mindegyike itt maradt, sőt mindannyian már a harmadik idényüket kezdik meg az új, GT3-as szabályrendszer érájában. (2021-ben hetedikként még a McLaren is beszállt három hétvége erejéig). A versenyzők és a csapatok terén viszont lesz némi változás.

A DTM-es bajnoki címek terén az Audival egálban álló, de minden fő összevetésben uralkodó Mercedesnél a 2021-es bajnok Maximilian Götz idén nem lesz itt, jelen lesz viszont Luca Stolz és Arjun Maini (Team HRT), David Schumacher és a tapasztalt, tavalyi ezüstérmes Lucas Auer (Team Winward), illetve az idei daytonai 24 órás versenyen a GTD Pro kategóriában győztes csapat tagja, Maro Engel, aki a Team Landgrafnál a 21 esztendős Jusuf Owega oldalán fog szerepelni. Létszámban a Mercisek megfogyatkoztak, tavaly nyolcan voltak, idén hatan lesznek, akik meghajtják a GT3 Evo-kat. A Mücke Motorsport 2005 óta minden évben tagja volt a mezőnynek, idén viszont nem indulnak.

Kép
Idén is lesz pink Merci a mezőnyben (https://twitter.com/DTM/status/1648720564310163458/photo/1)

A holtversenyben rekordbajnok (12 egyéni bajnoki cím) Audi hat helyett öt versenyzővel, és az R8 LMS Evo II-vel indul el a tizenharmadikért. Az Abt Sportsline színeiben Kelvin van der Linde és Ricardo Feller, a Tresor Orange1-nél Mattia Drudi és Patric Niederhauser, illetve a Team Engstler színeiben Luca Engstler fogja képviselni az ingolstadti márkát. A bajnokságban 2000 óta állandó résztvevő Team Rosberg visszalépett a részvételtől, és Nico Müller sem lesz a mezőny tagja, aki idén a Formula E-ben és a WEC-ben szerepel. René Rast pedig jelen lesz a DTM-ben, csak éppen már nem az Audinál…

Kép
Kelvin van der Linde nyerte az első tesztet a Red Bull Ringen (https://twitter.com/DTM/status/1647191025385971718/photo/1)

Talán a BMW-nél ált össze a legerősebb gárda. A müncheniek megszerezték a háromszoros bajnok René Rastot, aki a tavalyi győztes Sheldon van der Lindével és a háromszoros GT World Challenge Europe Sprint Cup bajnok Dries Vanthoorral képviseli a Schubert Motorsportot, míg a Project 1 Motorsportnál a szintén már DTM bajnok Marco Wittmann mellett pedig még van egy kiadó hely. A „bimmeresek” eggyel kevesebben lesznek mint a Mercedes vagy a Porsche versenyzői, de mindenképpen komoly célokat tűzhetnek ki ezzel az ötösfogattal, és az M4 GT3-mal.

Kép
Sheldon van der Linde idei gépszörnye, a bajnoknak járó 1-es rajtszámmal (https://twitter.com/DTM/status/1638137276096999425/photo/4)

A negyedik német nagyágyú, a Porsche viszont négyről hatra növelte az ikonikus 911 GT3 R-ek számát. Thomas Preining és Dennis Olsen a DTM-ben idén debütáló GT-szupercsapat, a Manthey EMA Racing színeiben szerepel, rajtuk kívül itt lesz még Tim Heinemann és Christian Engelhardt (Toksport WRT), illetve Ayhancan Güven és Laurin Heinrich is (KÜS Team Bernhard).

Kép
Akiket nem lesz nehéz észrevenni… (https://twitter.com/DTM/status/1645023067398197250/photo/1)

Örömteli, hogy a két olasz márka, a 2021-ben Liam Lawson révén majdnem egyéni bajnok Ferrari és a Lamborghini is tovább színesíti a mezőnyt. Szó szerint. A Ferrarikat idén a híres GT-versenyistálló, az Emil Frey Racing hozza el, méghozzá Jack Aitkennel és Thierry Vermeulennel. Az AF Corse csapata visszalépett a DTM-től, illetve a 488 GT3 Evo modell is elbúcsúzott tavaly, helyét az új 296 GT3 veszi át. A maranellóiak egyébként tavaly is két autót küldtek a DTM-be.

Ritka látvány a sötétkék Ferrari (https://www.motorsport-total.com/bilder/2023/230415/978/1681578773.jpg)

A Lamborghini egyelőre öt autóval tervez, az SSR Performance-nál a tavalyi negyedik helyezett Mirko Bortolotti, Alessio Deledda és Franck Perera lesz a formáció, míg a GRT Grasser Racing Teamnél Clemens Schmid és Mick Wishofer fog ülni a Huracán GT3 Evo 2 volánja mögött.

Kép
A Lambo válasza a rikító Porschékra. Ez sem akármi.. (https://twitter.com/DTM/status/1645740874712723459/photo/1https://twitter.com/DTM/status/1645740874712723459/photo/1)

A helyszínek

Míg a mezőnyről elmondható, hogy a tavalyi színvonalból igazából nem veszett el semmi, csak átalakult, addig sajnos a pályák terén két nagyon jó helyszínt és egyben országot is elveszített a sorozat. Sem Portimaóban, sem pedig Spában nem lesz idén DTM futam.

A kihagyhatatlan Norisring, Nürburgring, Lausitzring és Hockenheimring mellett idén hosszú idő után visszatér Oschersleben és a Sachsenring, a külföldi versenyeket pedig Zandvoort és a Red Bull Ring fogja szolgáltatni. Az ADAC tehát kihasználta a lehetőséget, hogy a külföldi terjeszkedés helyett inkább egyéb német helyszíneket vonjon be a 2023-as versenynaptárba.

Kép
A 2023-as menü (https://twitter.com/DTM/header_photo)

Örülünk?

Valljuk be, a Class One-os szabályrendszer, vagyis az igazi DTM mindannyiunknak hiányzik. A sorozat nagyon hosszú és annál is sikeresebb múltra tekint vissza, és a DTM márkanév a motorsport egyik örök ékszerdobozát fedi. Ezért is hat furcsán, hogy a régi „névtábla” alatt most valami teljesen mást láthatunk. Olyan mintha a Sprite mostantól málnaszörp lenne, ami szintén finom, de teljesen más, és azért nem pótolja a régit.

Persze a maga nemében az új bajnokság sem rossz, sőt, mi több, felszállóágban van, hiszen egyértelműen egy nívós, stabil alapokon fekvő GT-sorozat lett a DTM utódja. Vagy hát nem is utód, hiszen ugyanúgy nevezzük.

Szóval végtére is, akkor már nem lehetett volna inkább GTM? Oh várjunk csak… az pont a GT Masters lenne rövidítve…

Forrás
motosport.comracingline.hu

Esteban

Külsős cikkíró, motorsport rajongó.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb