Furcsa egy anomália, hogy a DTM már csak a nevében őrzi a dicső hagyományokat, vagyis azt a remek sorozatot, amely évtizedeken át a túraautózás királykategóriája volt, de sajnos minden jónak vége szakad egyszer. 2020-ban a régi – fantasztikus, látványos, legendás – formátum kilehelte a lelkét, 2021-től viszont (hol lehetne helytállóbb a kifejezés, mint itt) egy „echte” GT bajnoksággá vált, amelyet egyre több GT-menő pilóta, csapat és márka lát vonzónak. Ez a tendencia szerencsére idénre sem változott. A tartalom tehát már teljesen más, de a cím még a régi. Persze, miért is dobnák el ezt a brandet?
Változások „odafent”
Tavaly decemberben véglegessé vált, hogy a DTM az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) égisze alá kerül, miután a Gerhard Berger és több autógyártó cég nevéhez fűződő eddigi tulajdonos, az ITR megszűnt. Az ADAC-hoz tartozó sorozatok eddigi királykategóriája a GT Masters volt, amely szintén a GT3-as szabályrendszer szerint működött és fog ezután is működni, szóval felmerülhet a kérdés, hogy mit keres két dudás egy csárdában?
A DTM eddigi sprintversenyes formátuma meg fog maradni, és továbbra is teljes szezont teljesítő pilóták fogják alkotni a mezőnyt. Egy adott autót pedig csak egy versenyző fog vezetni. Az utóbbi két dolog nem jellemző a GT Mastersre, hiszen ott „ketten ülnek egy lovon”, elég nagy a mozgás a beugró versenyzők terén is, továbbá csak elég kevesen vesznek részt minden versenyen. Mindezek mellett idén a (legmagasabb) platina besorolású versenyzők a GT Mastersben nem indulhatnak, ezzel is támogatva a DTM egyértelmű helyét a ranglista csúcsán.
A rajtrács
Jó hír, hogy a 2022-ben látott hat márka mindegyike itt maradt, sőt mindannyian már a harmadik idényüket kezdik meg az új, GT3-as szabályrendszer érájában. (2021-ben hetedikként még a McLaren is beszállt három hétvége erejéig). A versenyzők és a csapatok terén viszont lesz némi változás.
A DTM-es bajnoki címek terén az Audival egálban álló, de minden fő összevetésben uralkodó Mercedesnél a 2021-es bajnok Maximilian Götz idén nem lesz itt, jelen lesz viszont Luca Stolz és Arjun Maini (Team HRT), David Schumacher és a tapasztalt, tavalyi ezüstérmes Lucas Auer (Team Winward), illetve az idei daytonai 24 órás versenyen a GTD Pro kategóriában győztes csapat tagja, Maro Engel, aki a Team Landgrafnál a 21 esztendős Jusuf Owega oldalán fog szerepelni. Létszámban a Mercisek megfogyatkoztak, tavaly nyolcan voltak, idén hatan lesznek, akik meghajtják a GT3 Evo-kat. A Mücke Motorsport 2005 óta minden évben tagja volt a mezőnynek, idén viszont nem indulnak.
A holtversenyben rekordbajnok (12 egyéni bajnoki cím) Audi hat helyett öt versenyzővel, és az R8 LMS Evo II-vel indul el a tizenharmadikért. Az Abt Sportsline színeiben Kelvin van der Linde és Ricardo Feller, a Tresor Orange1-nél Mattia Drudi és Patric Niederhauser, illetve a Team Engstler színeiben Luca Engstler fogja képviselni az ingolstadti márkát. A bajnokságban 2000 óta állandó résztvevő Team Rosberg visszalépett a részvételtől, és Nico Müller sem lesz a mezőny tagja, aki idén a Formula E-ben és a WEC-ben szerepel. René Rast pedig jelen lesz a DTM-ben, csak éppen már nem az Audinál…
Talán a BMW-nél ált össze a legerősebb gárda. A müncheniek megszerezték a háromszoros bajnok René Rastot, aki a tavalyi győztes Sheldon van der Lindével és a háromszoros GT World Challenge Europe Sprint Cup bajnok Dries Vanthoorral képviseli a Schubert Motorsportot, míg a Project 1 Motorsportnál a szintén már DTM bajnok Marco Wittmann mellett pedig még van egy kiadó hely. A „bimmeresek” eggyel kevesebben lesznek mint a Mercedes vagy a Porsche versenyzői, de mindenképpen komoly célokat tűzhetnek ki ezzel az ötösfogattal, és az M4 GT3-mal.
A negyedik német nagyágyú, a Porsche viszont négyről hatra növelte az ikonikus 911 GT3 R-ek számát. Thomas Preining és Dennis Olsen a DTM-ben idén debütáló GT-szupercsapat, a Manthey EMA Racing színeiben szerepel, rajtuk kívül itt lesz még Tim Heinemann és Christian Engelhardt (Toksport WRT), illetve Ayhancan Güven és Laurin Heinrich is (KÜS Team Bernhard).
Örömteli, hogy a két olasz márka, a 2021-ben Liam Lawson révén majdnem egyéni bajnok Ferrari és a Lamborghini is tovább színesíti a mezőnyt. Szó szerint. A Ferrarikat idén a híres GT-versenyistálló, az Emil Frey Racing hozza el, méghozzá Jack Aitkennel és Thierry Vermeulennel. Az AF Corse csapata visszalépett a DTM-től, illetve a 488 GT3 Evo modell is elbúcsúzott tavaly, helyét az új 296 GT3 veszi át. A maranellóiak egyébként tavaly is két autót küldtek a DTM-be.
A Lamborghini egyelőre öt autóval tervez, az SSR Performance-nál a tavalyi negyedik helyezett Mirko Bortolotti, Alessio Deledda és Franck Perera lesz a formáció, míg a GRT Grasser Racing Teamnél Clemens Schmid és Mick Wishofer fog ülni a Huracán GT3 Evo 2 volánja mögött.
A helyszínek
Míg a mezőnyről elmondható, hogy a tavalyi színvonalból igazából nem veszett el semmi, csak átalakult, addig sajnos a pályák terén két nagyon jó helyszínt és egyben országot is elveszített a sorozat. Sem Portimaóban, sem pedig Spában nem lesz idén DTM futam.
A kihagyhatatlan Norisring, Nürburgring, Lausitzring és Hockenheimring mellett idén hosszú idő után visszatér Oschersleben és a Sachsenring, a külföldi versenyeket pedig Zandvoort és a Red Bull Ring fogja szolgáltatni. Az ADAC tehát kihasználta a lehetőséget, hogy a külföldi terjeszkedés helyett inkább egyéb német helyszíneket vonjon be a 2023-as versenynaptárba.
Örülünk?
Valljuk be, a Class One-os szabályrendszer, vagyis az igazi DTM mindannyiunknak hiányzik. A sorozat nagyon hosszú és annál is sikeresebb múltra tekint vissza, és a DTM márkanév a motorsport egyik örök ékszerdobozát fedi. Ezért is hat furcsán, hogy a régi „névtábla” alatt most valami teljesen mást láthatunk. Olyan mintha a Sprite mostantól málnaszörp lenne, ami szintén finom, de teljesen más, és azért nem pótolja a régit.
Persze a maga nemében az új bajnokság sem rossz, sőt, mi több, felszállóágban van, hiszen egyértelműen egy nívós, stabil alapokon fekvő GT-sorozat lett a DTM utódja. Vagy hát nem is utód, hiszen ugyanúgy nevezzük.
Szóval végtére is, akkor már nem lehetett volna inkább GTM? Oh várjunk csak… az pont a GT Masters lenne rövidítve…