F1

Kisárgult a vörös posztó, emelkedett csata a bajnoki címért

 

Nem meglepetés, hogy volt meglepetés az Olasz Nagydíjon. Monza egy jellemzően egyszerűnek tűnő pálya, és pont ebben rejlik a trükkössége. Hasonlóan lóg ki a karakterisztikája a versenyek közül, mint Monaco, csak ellentétes irányba. Így aztán az erőviszonyok néha elhajolhatnak a papírformától.

Arra viszont kevesen számítottak, hogy a McLaren 10+ év után behúz egy kettős győzelmet, az egyetlen mercis dobogós Bottas lesz a mezőny végéről, és a két bajnokjelölt ismét kibombázza egymást a futamról.

 

Péntek

A legtöbben a Mercedes előretörését prognosztizálták Monza aszfaltcsíkján, és az első edzés ennek megfelelően alakult. Hamilton majd’ fél másodperccel hozta a tréninget, az Aston Martin is közel volt, a McLaren a középmezőnyben.

A Merga-dominancia megmaradt délutánra is: az időmérőt (illetve annak előjátékát) a már Alfába lemenő Bottas húzta be a friss motorral, Hamilton szorosan mögötte, Verstappen a harmadik. Nem sokon múlt, hogy a két McLaren elcsípje Mad Maxet, három századon belül volt a három autó.

Gasly szépet ment a hatodik hellyel, de nálam Giovinazzi volt a nap embere: az abszolút hazai pilóta a tizedik helyre kormányozta be az Alfa Romeót.

 

Szombat

A második szabadedzést megint lazán nyerte a Merci, Sainz lebontotta a Ferrarit, indulhatott a legózás a vörös boxban – időre.

Max tehát úgy vághatott neki a sprintnek, hogy tudta, Valtteri kiszáll a játékból vasárnapra a büntetések miatt, bárhol is végez.

Jobban nem is alakulhattak volna a holland számára az események: a hétvége abszolút favoritjaként Lewis benézte a rajtot, kapásból lelépte őt Verstappen és a két McLaren. Bottas nyargalt az élen nyomában a trónkövetelővel, a McLaren-boly pedig szépen lassan szakadt le Hamiltonnal a hátsójukban. Bár nincs ott tempóban a wokingi gokart, ahol az élmenőké, akkora végsebességgel bírtak, hogy a címvédő nem tudott mit kezdeni velük.

Csendes, ülős lett a sprintfutam, de Verstappen nagyot kaszált rajta; vert helyzetből hirtelen nyerő pozícióban találta magát. 2-3 beszálló nagyvakkal, és a flopra jön a sor, ász indulóval.

Giovinazzi a nyolcadik…

A nap versztese Pierre Gasly, aki a hatodik rajthelyet a sereghatjók egyikére cserélte egy koccanással.

 

Első roham

Mindkét Mercedes távozott Verstappen elől, látszólag egyenes volt az út a győzelem felé. Ki gondolta volna, hogy Monza ezzel fog kecsegtetni?

Kedves ex-csapattársa, Daniel Ricciardo egészen másképp látta.

A McLarennél sejtették, hogy jó esélyük van a dobogóra, a Méhészborz meg úgy volt vele, hogy adja a tévé – és miért ne próbálna meg nyerni?

A rajtnál elkapta a hollandot, Hamilton meg majdnem Norrist, de végül a honfitárs visszakérte a dobogót, így a két rivális egy-egy McLarent üldözött az első kiállásokig.

Giovinazzi fantasztikus hétvégéje azonban csak eddig tartott: a rajt után összeakadt Sainzcal, és bár vissza tudott jönni, az autó megpördülése és sérülése megpecsételte a sorsát. Hozzáteszem, egyértelműen jogos volt az olaszra kiszabott 5 másodperc, ezt sajnos benézte. Kár érte.

Volt egy hasonlóan érdekes jelenet a mezőnyben: Stroll tolta le igen durván Vettelt, amivel a német négy pozíciót bukott. Nem teljesen értettem a dolgot, kicsit azt éreztem, hogy előmászott a sértett, gazdag kisfiú a kanadaiból, akit szép lassan megint elvernek a saját homokozójában.

Sebastiannak nem ez volt az egyetlen hasonló élménye: Ocon is kijjebb tessékelte, amiért kapott is öt másodpercet a francia. Ez az eset kísértetiesen hasonlított a 2019-es Leclerc vs. Hamilton ütközethez, akkor Charlie nem kapott büntetést… mert előtte Verstappen sem kapott ellene… Hát igen, így válik következetessé az FIA.

Az már szinte említésre sem méltó, hogy Mazepin megforgatta Schumachert. Hozzászoktunk a Haas családon belüli intrikáihoz.

Bottas az első körökben úgy tört fel, mint moslékban a kenyér: pillanatok alatt elköszönt a mezőny második felétől, és még az első kiállások előtt vastagon a pontszerzők közé ékelte magát.

 

Indul a kiállás és emeletes kutyák

Monza csak ezek után indult be igazán.

A huszadik kör után már nagyon feszélyezte a Red Bullt, hogy ideje lenne elévágni Ricciardo szaktársnak. Western-hősként viszketett az ujjuk a rádiógombon a stratégáknak. Végül pont egyszerre történt volna meg Daniel és Max kihívása. A 3-as McLaren bejött, így Verstappen kint maradt.

A bajt nem ez hozta a bocikra: azokat a tizedeket, amiket idén nyertek a boxmunkával, ezzel a kiállással kamatostól visszaadták a mezőnynek. Közel nettó kilenc másodpercet bukott a holland a kerékcserével, visszakerült a hátországba.

Ekkor a Mercedes úgy érezte, itt az alkalom, hogy a nagy ellenfél elé kerüljenek a pályán. Hamilton ugyan kemény gumikon rajtolt (még így is megelőzte Norrist), de ez a potya lehetőség kényszerűen borította a kezdeti stratégiát.

De itt sem sikerült a kiállás!

Az a 2-3 másodperc plusz pont elég volt arra, hogy Max már épp melléérjen az első sikánban. Mélyre ment Hamilton, szerintem nem hitte, hogy Verstappen onnan mellészúr. A holland sem engedett, tartotta mellette az autót leszorítva is (ezt ő is megcsinálta Hamiltonnal korábban), viszont a kerékvetőn való átugratás összekoccintotta a két hátsó kereket. Ennek az lett az eredménye, hogy az energiaitalos jármű szó szerint meghágta a csillagosat.

A jobb hátsóval Lewis kapott egy barackot (innen is üdvözlöm a glóriát újra), majd olyan jól összeállt a Tetris, hogy egyik autó sem tudott kimászni a kavicsból. Verstappen rögtön kiszállt és távozott is, Hamilton még próbálkozott a kitolatással, de hiába.

 

Büntessünk!

Rögtön adódott a kérdés: ki a hibás? Azon a véleményen vagyok, hogy most is nagyon hasonló dolog történt, mint Silverstone-ban: senki nem akart engedni, és kocc lett a vége. Más kérdés, hogy most mindketten kizúgtak. Az én szememben ez sima versenybaleset volt.

És a kedves bírák most is beleestek abban a csapdába, mint akkor: hibásnak találták az egyiket, és adtak neki egy vicc büntetést. Ha azt mondjuk, hogy Verstappen a ludas abban, hogy kigolyózta a világbajnoki riválisát a versenyből, akkor ez ennyit ér? ’97-ben Schumachert kizárták a bajnokságból Jérezben, pedig Villeneuve továbbment és bajnok lett… Tipikus fatökűség: csináljunk valamit, de azért ne adjunk sokat, mert azt nem merjük vállalni. Értetlenül állok az előtt, hogy a nyilvánvalóan jó ideje alkalmatlan bírói testület/struktúra ellen nem lépnek fel egységesen a nézők és/vagy a résztvevők.

Három rajthely Verstappennek az Orosz Nagydíjra.

 

A cselekményszálak összekuszálódnak

Safety Car. Ezt páran egészen jól használták ki, Leclerc kapásból a második helyre került. Nagyon akart a ferraris, de a ló nem volt elég hozzá. Oké, hogy Monza, de nincs az a hazai pálya, ami ekkorát lejt.

Norris az újraindítás után rögtön elcsípte – igaz, szabálytalanul gyorsított ki a Parabolicából. Ezt még csak nem is vizsgálták, pedig az előnyszerzés nyilvánvaló volt.

Így aztán a két McLaren vette a kezébe a stafétát. Eközben a kilencedik helyről magát felegerésző Pérez és a falu túlvégéről induló Bottas is erős késztetést érzett monacói kollégája megelőzésére. Igen, a biztonsági autó sok különbséget tett semmissé.

Előbb a mexikói próbálkozott, és nem is sikerült túl jól a manőver: az első sikánban, kívülről akart elmenni Checo, de mivel úgy érezte, hogy Charlie leszorítja, inkább levágta azt. Csak annyi volt a baj ezzel, hogy a leszorítás nem történt meg. A pozíciót nem adta vissza, érett a bünti.

És hát ha akarta volna, akkor sem ment volna könnyen a visszaadás, mert Valtteri már be is akasztotta a horgot a Ferrari váltójába. Leclerc trükkös módon egyszer még visszavette a negyedik helyet, de a finn végül a maga javára fordította a párharcot.

A kemény keverékű abrocsokon a McLaren nem volt kifejezetten gyors, nagy vonatozás kezdődött – még Charles is visszazárkózott rájuk.

Bottas csipegette Pérezt; próbálkozott, de nem tudta megelőzni – ekkor jött meg az ítélet a korábbi Leclerc-előzésről. 5 másodperc.

 

Befutó

Innentől a követő csapatnak annyi volt a dolga, hogy tartsa a Red Bullal szembeni különbséget.

Pérez nem volt elég gyors, hogy előzzön, hiába kocogtak a McLarenek, így nagyon meglépni sem tudott. Norris eközben sürgette Ricciardót, mert félt, hogy megtámadják őket – na meg nem bánta volna, ha támadhatja az ausztrált. A csapat lehűtötte, és szerintem most ez volt a jó megoldás.

Ha Norris támadta volna, akár még a dobogós helyeket is elveszíthetik mindketten, nemhogy a kettős győzelmet. Így rizikó nélkül behúzták, kilenc évvel az utolsó McLaren-győzelem után. És pont Monza… ez aztán a dramaturgia.

Danielnek is nagyon örültem, de talán még jobban a csapatnak. Ez az alakulat itt van 1966 óta, nagyon komoly sikerekkel a háta mögött; járt már ez nekik. Norrisnak nem kell aggódnia, lesz még sansza nyerni.

Bottas előtt le a kalappal, kitűnően versenyzett. Nagy kár, hogy csak azóta tud felszabadult lenni, hogy tudja, elküldték a csapatától. A nap pillanata mindenképp az volt, amikor megmutatták Valtterinek a Verstappen-Hamilton kiesést, és alig bírta ki röhögés nélkül.

Leclerc-nek pacsi a negyedik helyért, Alonso és Russell is cserkészett pár pontot a végére, Giovinazzi még így is verte Kubicát…

Monza után a pontverseny érdemben változatlan, a Mercedes meg egy versenyt nyert az utolsó 10 futamból. Ilyen soha nem volt 2014 óta. Hamilton stabilitását mutatja, hogy még így is csak négy pontra van a bajnoki elsőségtől.

Folytatás a hétvégén Szocsiban, ahol megint indul a ki cserél előbb motort? című, méltán híres társasjáték.

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb