F1

Esőtánc a fináléban, Hamilton kaotikus futamon lett százados

 

Legyünk őszinték: nem rágtuk le a körmünket az eddigi Orosz Nagydíjakon. Szocsiban a célegyenese (célív) hosszához képest komplikált az előzés, ráadásul a Mercedes mindig túl jó volt itt, talán csak Vettel okozott némi fejtörést Bottasnak 2017-ben.

És most is a Mercedes nyert – ahogy eddig bármikor. Van azonban egy lényeges különbség: ez egy marha jó futam volt.

 

Péntek

Szocsi időjárása már a hét elején baljós volt: vízilabda mérkőzést könnyebb lett volna rendezni szerda körül, mint F1-es futamot. Sokakban azonnal felrémlett Spa közeli és fájdalmas emléke.

Ahogy telt az idő, a jósok már csak a szombatot tartották kritikusnak.

Ám egy nem kevésbé kritikus ügy is piszkálta a közvéleményt: a két éllovas közül ki mer bevállalni motorcserét? Nyilván a két csapat döntése a másikét erősen befolyásolta, ezért egy egész vicces mexikói felállás kezdett kibontakozni. Végül a bocik unták meg előbb: Verstappen autójából kiszedték az olajkályhát.

A Mercedes pénteken – és még szombaton is – kivárt a döntéssel. Szokásos show-műsor, szinte elvárható a csillagosoktól.

A szabadedzéseket persze hozták, köze nem volt senkinek hozzájuk.

Meglépte a Ferrari is a motorcserét Leclerc-nél, de ott azt is bejelentették, hogy egy részben új fejlesztésű erőforrást fognak bereszelni a szekérbe. Hasonló sorsra jutott Latifi is.

 

Szombat

Eljött a rettegett nap, ahol benne volt a pakliban, hogy semmit nem rendeznek meg a programból. Sok más betétfutam mellett a harmadik szabadedzés is kuka lett, de az időmérőt mindenképp meg akarták tartani, eső ide vagy oda.

Nem is volt annyira vészes a pálya, mire a mezőny elindult a Q1-ben. Néhányan felraktak esőgumit, de hamar kiderült, hogy az intermediate bőven elég.

Nagyjából a várható menetben zajlott minden, egészen a Q3 közepéig, leszámítva talán Gasly és Vettel kizúgását. A Q3-ból még bő 6 perc volt hátra, amikor Russell benyögte a rádión, hogy: “Készítsétek elő a slicket.”

Kismegszakító fel, durrognak a nátrium lámpák, serceg a vinyl lemez, a diszkógömb forog – indul is a parti, szocsi módra.

Ilyenkor elég egyszerű a képlet: nagyon hideg a pálya, és nagyon rövid az idő. Ha ezt valaki meg akarja lépni, azt minél előbb kell megtennie. Vastag bukta lehet belőle, de az utolsó pillanatos csere garantáltan a rosszabbik vége a joysticknak.

George Russell, a hős, meg is lépte. Igen hamar követőkre talált: Sainz, Norris, és szép lassan szinte mindenki kigurult a lágy gumikért.

Az eleje nyilván disznóvágás volt tükörjégen, de nagyon jó sansz volt rá, hogy 1-2 körön belül ez megfordulhat – na erre kellett a 6 perc.

Az első interes próbálkozás után sima Merga 1-2 volt, csakhogy a címvédő alakulat elég későn reagált a felmerülő problémára. És ha ez még nem lenne elég, Hamilton a kiállásánál lekoccolta a boxfalat is. Szürreális jelenet volt, amikor az első szárny nélküli 44-es karbonkecskét kézzel kigurították a boxablak mellé, hogy Valtteri megkaphassa a gumijait. Ugyanis hirtelen nem volt kéznél a vezetőszárny! Na ja, Lewisnak sikerült meglepetést okoznia. Ez a mozdulat a pole-jába került.

Szocsi az eső mellett is tartogatott slusszpoént: az időmérőt a Norris-Sainz-Russell trió zárta az élen – nem véletlenül, ők kapcsoltak a leggyorsabban.

Alonso hatodik és Stroll nyolcadik helye is szép volt.

 

Vasárnap – érdekes unalom kezdetnek

Szombat délutánra eldöntötte a Mercedes, hogy Hamiltonnak nem cserél mókuskereket – de Bottasnak igen! Trükkös. A finnt beáldozták, hogy fogja hátul Mad Maxet.

Sainz egy pocsék rajt után úgy meghúzatta magát Norrisszal, hogy kilőtt a spanyol, mint Jefferson a hivatalból az átmeneti segéllyel.

Hamilton eközben rosszul járt, bekerült kicsit a darálóba – például Fernando Alonso miatt. Na igen, a torreádorok nagyon éltek az első kilométeren. Szándékosan lehetetlenül rövidet fékezve levágta az egyes kanyart, majd szabályosan, kikerülve az FIA bólyáit, visszatért a pályára – három hellyel előrébbre!

És nem, nem vizsgálták az esetet. Okkal nem. Ez a szabály. Az FIA saját magát szúrta tökön ezzel a regulával, mert így mosolyogva kellett asszisztálniuk egy nyilvánvaló, pályán kívüli előnyszerzéshez. Ezt Nándi pontosan tudta, és köszönte szépen, élt a lehetőséggel. Még mindig nagy király a pali.

Russell megtartotta a harmadik helyét, ami elég rossz hír volt a mögötte lévők számára. Hiába csak egy szépen matricázott stráf a Williams, nem tudták megelőzni a britet. Eközben Sainz és Norris takarékszámlát nyitott, és szépen gyűjtögette rá a másodperceket.

7-8 szekundumnál azonban nem nőtt nagyobbra a betét. Carlitos gumigondokkal kezdett küszködni, Norris pedig rámászott, és kisvártatva meg is előzte egykori csapattársát.

Még nem telt el 20 kör, amikor megindultak a kiállások.

 

Amikor még sokan hitték, hogy egy kerékcsere is elég lesz

Az hamar kiderült, hogy a Mercedes taktikája nem nagyon jött be: Verstappen a rajt utáni körökben úgy szúrt mellé Bottasnak a 14-esben, hogy hirtelen azt sem tudta a finn, hogy milyen rendezvényen van. Jó kérdés, hogy ebben mennyire volt benne Valtteri látens bosszúja.

Mindenesetre Mad Max elkezdte felegerészni magát.

A 20. kör után már egyértelmű volt, hogy a közepes keverék mindenkinek elfogy, muszáj kijönni, mert a többiek lelépik őket.

Norris és Hamliton egész sokáig húzta, és nem is jártak rosszul vele: mindkettő piszok jó tempót diktált a kemény abroncson.

Ami feltűnő lehet, hogy Pérezt nem tudom megemlíteni. Gyakorlatilag végig statisztaként követte Hamiltont, amíg mögötte volt – jobb segéd volt Lewisnak, mint maga Bottas -, és érdemben semmit nem tett hozzá Verstappen előretöréséhez. A holland lendülete is elfogyott a használt keményeken. Leclerc-t megelőzte ugyan, de a monacói pitbullként loholt utána.

Mire mindenki letudta a cserét, világos volt, hogy azok nyertek nagyot a végén, akik később jöttek.

Lewis, hála a bitang tempójának, hirtelen a második helyen találta magát, és elindulhatott Norris után. Szűk 20 kör, vastag 8 másodpercnyi lemaradás. Nem tűnt lehetetlennek.

Verstappen a lágy gumikat kapta meg, de túl korán. Ki akarták hozni a bolyból, de ezzel cseszték el a bocik a versenyét. Mire előzni kellett volna, elfogyott a nafta az abroncsból. Товарищи конeц! – gondolhatták az energiaitalosok. Ebből már nem lesz, csak hetedik hely – sőt! mivel Leclerc jóval később állt ki, rohamléptekkel zárkózott fel ismét Maxra, kinézett egy támadás a végére.

Hamilton pedig egy nagycsoportos lelkesedésével indult meg Norris után, és a nyolc másodperces hátrányt néhány kör alatt le is dolgozta. Ugyanakkor Lando sem ült a fülén, tartalékolt az abroncsokkal. A szocsi győzelem neki is megtetszett, pláne, hogy ez lett volna az első. Az utolsó szektort rendre nagyon jól megcsinálta, és Lewis nem igazán fért DRS-közelségbe. A McLaren most is repült az egyenesekben, nehéz diónak ígérkezett az előzés.

 

Végjáték extrákkal

Ez a nagydíj már ennyi eseménnyel is a tűrhető kategóriába került volna. Szocsi korábbi futamaihoz képest pláne… De az igazi izgalmak az utolsó 7-8 körre maradtak.

Amikor már azt hitted, mindent láttál, vagy már egy ideje fújtad a kását a foteledben, akkor robbant a bomba az Orosz GP-n!

Először pimasz módon, néhány kanyarban kezdett el cseperegni az eső. Ez még nem lett volna akkora gond, simán kimozogták volna slickeken. De aztán ezekben a kanyarokban felerősödött. Norris pedig hirtelen el is dobta a féltve őrzött 1+ másodperces előnyét. Ekkor jött rá mindenki: garantáltan esőben fejeződik be a futam.

Más kérdés, hogy ezt nem feltétlen akarta mindenki figyelembe venni. Bottas gyakorlatilag rögtön jött a köztes abroncsokért, és szép számmal követték a többiek – Verstappent is beleértve.

A két élmenő ráhúzott egy kört, bár mindkettőt hívta a boxba a csapat. Hamilton végül engedett a nyomásnak, és kiállt.

Norris meg úgy volt vele, hogy “Кто не рискует, тот не пьет шампанского”, és Barrichello hockenheimi mutatványa után 21 évvel megkísérli slicken befejezni a versenyt – és nyerni.

Tudom, sokan imádják Landót, én is kedvelem a srácot, de nem lehet elvitatni, hogy vastagot hibázott. A rutin nem volt vele, és az erősödő esőben, bordázatlan száraz pályás gumin csoda lett volna, ha ezt a pozíciót tartani tudja.

Pillanatokba telt, amíg Hamilton utolérte. Esett-kelt a pályán, épp csak nem esett ki a fiatal titán. Mire körbeért, már csak a nyolcadik helyre tudott visszajönni. Räikkönent még megelőzte ugyan, de sovány vigasz ez az első győzelem lehetősége ellenében.

Lewis viszont így csak összekaparta a századikat. Ez ép ésszel nehezen felfogható jubileum, csak gratulálni tudok neki a teljesítményéhez. Bármi is lesz a jövőben, és bárhogyan is viselkedik az autón kívül, a hétszeres világbajnok elvitathatatlan ikonjává vált a sportnak.

 

Elégedett lehet a Mercedes?

Na de üröm is került az öröm mellé, hiszen a gyors interre váltással Verstappen a látszólag elbukott felzárkózást követően a második helyig jött fel – a huszadikról! Igaz, hogy Lewis vezet a pontversenyben kettővel, de Maxnak van egy plusz motorja. Ez az állás nem feltétlen Hamiltonnak kedvez.

Sainz szintén gyorsan váltott a végén, és így visszajött a dobogóra, majd Ricciardo-Bottas-Alonso sorrend következett – mind abszolút megérdemelt.

Räikkönen hozott egy nyolcadik helyet az Alfának (visszatért a vénember, egyből lett megint pontszerzés), Pérezt meg inkább hagyjuk… Az a szerencsétlenkedés, amit Szocsi aszfaltján művelt, finn riválisát idézte – a rosszabb napjain. Kilencedik… az eső előtt még dobogón állt…

Russell megint elcsípett egy pontot; nyilván nem erre számított a harmadik rajthellyel, de ahogy Hofi Géza mondta a Kádár-paródiájában: “Más a nyitás, és más a játszma.”

A kinn maradást a lucsokban Leclerc is benézte, a kemény 15. hely birtokosa lett. Viszont ez a Stroll gyerek kezdi felborzolni az állóvizet az Aston Martinnál.

Három versenyen belül harmadjára kísérelte meg kibombázni Vettelt a versenyből, amit bevallom, egyre kevésbé értek. Valaki azt mondta ennek a jómadárnak, hogy így kell érvényesülnie csapaton belül? Nos… hagyhatja a vezetőség, hogy apuci pici fia dodzsemezzen a pályán, csak ha véletlenül a fater kifogy a lóvéból – vagy csak nem lesz tejhatalmú főnök később -, ő meg még versenyezne, nem tudom, lesz-e istálló, amelyik szerződtetné.

A háború tehát folytatódik. Hét futam van hátra, Hamiltonnak kettővel több pontja és eggyel kevesebb motorja van. Ebből még akármi lehet – szerencsére. Több ilyen futamot, mint ez a szocsi volt.

Folytatás október második hétvégéjén Törökországban.

 

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb