F1

A Red Bull szárnyakat adott Verstappennek Mexikóban

 

Nincs mit szépíteni, nagyobb csatákat is látott már az Autódromo Hermanos Rodríguez közönsége.

Ha valaki avatatlanul ránéz a végeredményre, azt mondhatná, hogy papírforma, hiszen a bocik mindig jók voltak Mexikó aszfaltcsíkján. Viszont ha a többi esemény helyezéseit is megtekinti, hamar tudatosul benne, hogy volt egy kis hullámvasút a hétvégén.

 

Vamos a la playa!

A szakértő közönség jelentős része előre odaadta a Red Bullnak a Méjico fennsíkján rendezett futamot, nem alaptalanul. Az osztrákok még akkor is tudtak nyerni a 2285 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő karikán, amikor csak a harmadik erőt képviselték a bajnokságban (2017, 2018).

Ha valakinek nem lenne teljesen tiszta, hogy ez a magasság miért érdekes: a légkörben a levegő sűrűsége nem homogén, hanem a tengerszint feletti magasság növelésével csökken. Így egy ilyen magasan fekvő pályán már jelentős sűrűség-visszaesés tapasztalható.

Miért érdekes ez? Nos, azért, mert az autók ebben a közegben haladnak, és a levegő részecskéinek a segítségével termelik a leszorítóerőt. Belátható, hogy a kisebb légsűrűség következtében mindenki veszít belőle. Na igen, csak nem mindegy, hogy mennyiből. Ilyen ritka levegőben rendszeresen – és még inkább – kidomborodik a Red Bull kasztnijának aerodinamikai hatékonysága.

Cserébe a légellenállás is jóval kevesebb: hiába ment mindenki olyan meredek szárnyállásokkal, mintha Monacóban lennénk, 330-340-et lazán elértek az egyenesek végén. Volt tehát olyan szakasza is a pályának, ami a Mercedesnek kedvezett inkább.

Azt viszont senki nem gondolta volna, hogy az első szabadedzés után Bottas-Hamilton sorrend lesz az élen! Bevallom, megnéztem még egyszer a listát, hátha rosszul láttam elsőre.

De nem, a csillagot betolták az első sorba – egészen délutánig. Max előrébb rakta egy másodperccel Valtteri délelőtti legjobb idejét, és – látszólag – helyreállította a világ rendjét.

Checo és Max egyből úgy is érezte magát, mint a méltán híres (egyébként olasz) Righeira.

 

Egy jéghideg mit kérsz?

Még szombat délelőtt is kitartott a lendület, rendesen elverték a Mercedest, mégpedig Pérezzel az élen. Verstappen panaszkodott a hátsó szárnyára, szemmel láthatóan nem találta az autó egyensúlyát.

Ez a problémázás addig ment, amíg a két autón ki nem cserélték a hátsó szárnyakat. Igen, ilyen is megeshet, ha a vb-cím a tét. Sergio utólag el is mondta, hogy neki sem volt ugyanolyan az autó a csere után. Ezért nem bántanám a Red Bullt, Mexikó ide, Mexikó oda, Horner helyében ezt én is megléptem volna.

Az időmérő rá is világított, hogy ennek a döntésnek sokkal nagyobb lett a súlya, mint azt az energiaitalosok szerették volna.

Az Q1-et és a Q2-t gyakorlatilag dominálták, egyedül Stroll túl bátor kigyorsítása okozott némi zűrzavart az első etapban. A McLaren kétségbeesetten kapaszkodott a Ferrari után, Norrist szélfogónak használva próbálták Ricciardót minél előrébb juttatni. Ellenben az Alpha Tauri egész hétvégén jól működött (véletlen lehet), különösen Pierre Gasly közreműködésével – el is vitte a nagyok utáni első (5.) helyezést.

Az igazi meglepetés az élen zajlott a Q3-ban: Hirtelen Bottas ment egy mocsok jó kört, amit Hamilton nem tudott megverni – de a Red Bullok sem! Szemléletes, közel 4 tizedes lemaradást kapart össze a holland egy kör alatt! A második kísérletek érdemleges javítások nélkül mentek le, így a Mercedes a semmiből behúzta az első sort! Ezt még talán maga Toto sem hitte el igazán.

Itt jegyezném meg, hogy bár Bottas körén mindenki el volt hűlve, a finn szinte végig gyorsabb volt Lewisnál. A hétszeres világbajnok csak kereste a tempót, a futamra sem állt össze igazán az a csomag, amit szeretett volna. Csakhát a későbbi körülmények okán ez nem igazán domborodott ki Valtteri javára.

Eközben a Red Bull erősen zavarba jött, mint vasorrú bába a mágneses viharban – szinte látszott az arcokon, hogy fogalmuk sincs, mi történik. Nem csak nekik nem volt. Lehetne itt conteókat gyártani, hogy a bocik pont a második sort akarták a nagyon hosszú vágta miatt az első kanyarig – nem hinném, hogy önszántukból adták fel az első sort.

Már pénteken kiderült, hogy Tsunoda, Stroll, Norris és Ocon a rajtrács végére kerül járművük belsőségének szabályokon túli újragondolása végett, ezen kívül Russell és Stroll 5-5 rajthellyel kerül hátrébb váltócsere miatt. Az élmezőny nem volt érintett.

 

Bottas, jó lövés! Bedobás…

Ennek ellenére a Mercedes azonnal bemutatta, hogy megérte Mad Maxnek a harmadik helyről indulnia.

Az első négyes nagyjából egyszerre csípte el az indulást, a két Red Bull rögtön kereste a szélárnyékot. Bottas és Hamilton szinte az első kanyarig tartotta azt a pár méternyi különbséget, amivel elindultak – ez jó lehetőség lett volna bezárni a kaput Verstappen előtt. Simán kiszoríthatták volna a pálya szélére, utat adva Hamiltonnak a belső íven.

A jó Valtteri viszont úgy döntött, amikor Max elkezdett rámászni, hogy inkább befelé húz, utat nyitva ezzel a hollandnak az ideális íven. A trónbitorlónak sem kellett több, zseniális, nagyon mély fékezéssel utasította maga mögé a két Mercit. Érdemes megnézni Bottas mozgását a rajtnál.

Nehéz ezt leírni, de muszáj: a lényeges kérdések az első kanyarban eldőltek. Ezt akkor még nem tudtuk, de azt igen, hogy a 77-es versenygép kiszállt a győzelemért, de még a dobogóért való küzdelemből is: a méltán népszerű cipőbűvölőnk, Daniel Ricciardo a hetedik helyről (!) rajtolva odaért Bottas mellé az egyes kanyar után, épp csak annyira, hogy megpöckölje, és kiforgassa a finnt. Kedvelem Danielt, de szerintem hibázott az FIA, hogy még csak nem is vizsgálta ezt az esetet – nyilvánvaló meggondolatlanság volt az ausztrál részéről, büntetni kellett volna. Az már csak a sors iróniája, hogy Bottas pont mögötte töltötte a futam első felét a McLaren kellően nagy végsebessége okán.

Szintén kellemetlen baleset volt Ocon ollóba fogása Schumacher és Cunoda által – ritkán látott módon pont az utóbbi két pilóta adta fel a harcot az ütközés következtében. Mexikó már csak ilyen.

Sorozatos csapások a Mercedesnél, már csak Hamilton tempójában bízhattak.

 

A terjeszkedés időszaka

Megfigyelhető volt a korábbi futamokon a szezon során, hogy a közepes abroncsokat a Red Bull rendre jobban osztja be a Mercedesnél, így nem volt meglepő, hogy Verstappen előnyt kezdett el kiépíteni riválisával szemben.

Ám ahogy teltek a körök, a fór mértéke kezdett egyre kellemetlenebbé válni, mi több, Pérez két másodpercen belülre zárkózott.

A 71 körös futamon nagyjából a harmincadikig kellett elvergődni ahhoz, hogy még a verseny végére is épkézláb kemény keverékű gumija maradjon a pilótának. Max addigra már messze járt, nekik bőven elég volt csak reagálni az eseményekre. Lewisnak viszont nagyon figyelnie kellett arra, hogy Checo ne ugorhassa őt át a boxban. Ilyen távolságból nagyon is valós volt ez a veszély, ráadásul a bocik munkatempója vetekszik a legjobb nyóckeres brigádokéval – és itt még vissza is raknak négy másikat.

Megelőzte a bajt a Mercedes: hamarabb hívták ki Hamiltont, így elvették az elévágás lehetőségét Péreztől. Egy pillanatra úgy tűnt, hogy a saját vesztükbe rohantak, mert a kivezető kör borzasztó rosszul sikerült a címvédőnek: forgalomba került, és hirtelen ablak nyílt a mexikói előtt, de nagyon pengeélen táncolt a különbség, nem ugrott rá a Horner-kommandó.

E helyett inkább jóval tovább hagyták kint, hogy frissebb gumikkal támadhasson a második helyért.

Verstappen közöttük állt ki, senkitől nem zavartatva – kb. hét másodpernyi előnye maradt.

 

“Az egyik fülemen be, a másikon gumi”

Hét szekundum nem rossz, de azért cirka negyven kör alatt nem is behozhatatlan. A címvédő alakulat már csak abban reménykedhetett, hogy a kemény keverékű abroncs az ő barátjuk lesz, nem a Red Bullé. Erre azért nem egyszer volt példa. Itt még én is reménykedtem a meccsben.

Mexikó erre is rácáfolt.

A helyett, hogy a Merci visszajött volna, a bikák táltosodtak meg: Max fokozatosan, de mindinkább távolodott, Pérez pedig lendületesen érkezett meg újra a britre.

A maradék remény is elvezett a győzelemért való csatározásra. Innentől biztos volt, hogy ha Max végigmegy hiba nélkül, senki nem fogja háborgatni a győzelmét. Azonban a második helyért még ringbe kívánt szállni Mexikó leggyorsabb egere.

Utol is érte Lewist, egy-két alkalommal be is legyezett rá, de igazi próbálkozása nem volt. Túl jó volt a Merga az egyenesben, ahol nem számított igazán a gumihátrány. Hamiltonnak e mellett nagyon kellett ez a második hely, minden bizonnyal kemény csatáról maradtunk le. Kár. Ha már az első helyért nem volt küzdelem, ezt legalább megnéztem volna.

Amilyen kellemetlen helyzetbe került Verstappen szombaton, olyan könnyedén hozta el a 25 pontot vasárnap – a +1-et Bottas elvette tőle a 15. helyről. Sergio Pérez pedig az első olyan mexikói pilóta, aki a sajátjai előtt a dobogóra állhatott. Hatalmas jeles lehetett volna az ellenőrzőjében, ha le bírja nyomni Lewist (Mexikó népe még aznap megkoronázta volna), de így sem lehet igazán elégedetlen.

 

A hátország hősei

Azt hiszem, kétséget kizáróan megilleti a kiváló dolgozó jelvény Pierre Gaslyt, aki tökéletes versenyt futva, mögötte a lógó nyelvű Ferrarikkal elhozta a negyedik helyet. Leclerc és Sainz mindent megpróbált, de talán így sem jártak rosszul; főleg, ha a McLaren teljesítményét, a szigorú 1 pontot nézzük, amit a rajtrács végére száműzött Norris gyűjtött be (Ricciardo szárnyaszegetté vált a Bottas-kocc révén).

Szürke eminenciásként rótta a köröket Sebastian Vettel, aki egy kellemes hetedik pozíciót hozott a szebb napokat is megélt Aston Martinnak.

És nem mehetek el szó nélkül a sajtó kedvence, Kimi Räikkönen nyolcadik helye mellett sem a még szerényebb Alfa Romeóval. A finn világbajnok majdnem annyi pontot szerzett most, mint eddig összesen a szezon során.

Fernando Alonso peidg gondoskodott róla, hogy összeálljon a veterán világbajnokok sora a pontszerzők között: a kilencedik helyet kaparintotta meg.

Be kell látnunk, Mexikó idén nem volt egy jó futam, egy-két érdekességet leszámítva nem tartogatott sok izgalmat.

 

Érik a visszaszámlálás

Négy futam van hátra az idei világbajnokságból. Ez már nem sok, de azt senki ne higgye, hogy eldőlt akár az egyéni, akár a konstruktőri cím.

Az egy pont a két istálló között gyakorlatilag semmi. Verstappen esetében most azt jelenti ez a 19 pontos vezetés, hogy ő még nullázhat egyszer, és úgyis versenyben marad. Hamilton számára ebből a helyzetből egy kiesés a holland győzelme mellett jó eséllyel már végzetes.

Ezen túlmenően még bármi megtörténhet. Személy szerint én már elégedett vagyok az idei versenyfutással, mert kijelenthetjük, hogy a Red Bull ez alkalommal végig bírta a műszaki versenyt a Mercivel, 2014 óta első csapatként. Már csak azt kívánom, hogy a négy futamból legalább 1-2 olyan legyen, amin meccselniük kell egymással a pályán. Az lenne az igazán szép befejezés.

 

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

'Fel a tetejéhez' gomb