Nincs mit szépíteni, nagyobb csatákat is látott már az Autódromo Hermanos Rodríguez közönsége.
Ha valaki avatatlanul ránéz a végeredményre, azt mondhatná, hogy papírforma, hiszen a bocik mindig jók voltak Mexikó aszfaltcsíkján. Viszont ha a többi esemény helyezéseit is megtekinti, hamar tudatosul benne, hogy volt egy kis hullámvasút a hétvégén.
Vamos a la playa!
A szakértő közönség jelentős része előre odaadta a Red Bullnak a Méjico fennsíkján rendezett futamot, nem alaptalanul. Az osztrákok még akkor is tudtak nyerni a 2285 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő karikán, amikor csak a harmadik erőt képviselték a bajnokságban (2017, 2018).
Ha valakinek nem lenne teljesen tiszta, hogy ez a magasság miért érdekes: a légkörben a levegő sűrűsége nem homogén, hanem a tengerszint feletti magasság növelésével csökken. Így egy ilyen magasan fekvő pályán már jelentős sűrűség-visszaesés tapasztalható.
Miért érdekes ez? Nos, azért, mert az autók ebben a közegben haladnak, és a levegő részecskéinek a segítségével termelik a leszorítóerőt. Belátható, hogy a kisebb légsűrűség következtében mindenki veszít belőle. Na igen, csak nem mindegy, hogy mennyiből. Ilyen ritka levegőben rendszeresen – és még inkább – kidomborodik a Red Bull kasztnijának aerodinamikai hatékonysága.
Cserébe a légellenállás is jóval kevesebb: hiába ment mindenki olyan meredek szárnyállásokkal, mintha Monacóban lennénk, 330-340-et lazán elértek az egyenesek végén. Volt tehát olyan szakasza is a pályának, ami a Mercedesnek kedvezett inkább.
Azt viszont senki nem gondolta volna, hogy az első szabadedzés után Bottas-Hamilton sorrend lesz az élen! Bevallom, megnéztem még egyszer a listát, hátha rosszul láttam elsőre.
De nem, a csillagot betolták az első sorba – egészen délutánig. Max előrébb rakta egy másodperccel Valtteri délelőtti legjobb idejét, és – látszólag – helyreállította a világ rendjét.
Checo és Max egyből úgy is érezte magát, mint a méltán híres (egyébként olasz) Righeira.
Egy jéghideg mit kérsz?
Még szombat délelőtt is kitartott a lendület, rendesen elverték a Mercedest, mégpedig Pérezzel az élen. Verstappen panaszkodott a hátsó szárnyára, szemmel láthatóan nem találta az autó egyensúlyát.
Ez a problémázás addig ment, amíg a két autón ki nem cserélték a hátsó szárnyakat. Igen, ilyen is megeshet, ha a vb-cím a tét. Sergio utólag el is mondta, hogy neki sem volt ugyanolyan az autó a csere után. Ezért nem bántanám a Red Bullt, Mexikó ide, Mexikó oda, Horner helyében ezt én is megléptem volna.
Az időmérő rá is világított, hogy ennek a döntésnek sokkal nagyobb lett a súlya, mint azt az energiaitalosok szerették volna.
Az Q1-et és a Q2-t gyakorlatilag dominálták, egyedül Stroll túl bátor kigyorsítása okozott némi zűrzavart az első etapban. A McLaren kétségbeesetten kapaszkodott a Ferrari után, Norrist szélfogónak használva próbálták Ricciardót minél előrébb juttatni. Ellenben az Alpha Tauri egész hétvégén jól működött (véletlen lehet), különösen Pierre Gasly közreműködésével – el is vitte a nagyok utáni első (5.) helyezést.
(Forrás: https://www.excelsior.com.mx/)
Az igazi meglepetés az élen zajlott a Q3-ban: Hirtelen Bottas ment egy mocsok jó kört, amit Hamilton nem tudott megverni – de a Red Bullok sem! Szemléletes, közel 4 tizedes lemaradást kapart össze a holland egy kör alatt! A második kísérletek érdemleges javítások nélkül mentek le, így a Mercedes a semmiből behúzta az első sort! Ezt még talán maga Toto sem hitte el igazán.
(Forrás: https://racingnews365.com/)
Itt jegyezném meg, hogy bár Bottas körén mindenki el volt hűlve, a finn szinte végig gyorsabb volt Lewisnál. A hétszeres világbajnok csak kereste a tempót, a futamra sem állt össze igazán az a csomag, amit szeretett volna. Csakhát a későbbi körülmények okán ez nem igazán domborodott ki Valtteri javára.
Eközben a Red Bull erősen zavarba jött, mint vasorrú bába a mágneses viharban – szinte látszott az arcokon, hogy fogalmuk sincs, mi történik. Nem csak nekik nem volt. Lehetne itt conteókat gyártani, hogy a bocik pont a második sort akarták a nagyon hosszú vágta miatt az első kanyarig – nem hinném, hogy önszántukból adták fel az első sort.
Már pénteken kiderült, hogy Tsunoda, Stroll, Norris és Ocon a rajtrács végére kerül járművük belsőségének szabályokon túli újragondolása végett, ezen kívül Russell és Stroll 5-5 rajthellyel kerül hátrébb váltócsere miatt. Az élmezőny nem volt érintett.
Bottas, jó lövés! Bedobás…
Ennek ellenére a Mercedes azonnal bemutatta, hogy megérte Mad Maxnek a harmadik helyről indulnia.
(Forrás: https://www.racefans.net/)
Az első négyes nagyjából egyszerre csípte el az indulást, a két Red Bull rögtön kereste a szélárnyékot. Bottas és Hamilton szinte az első kanyarig tartotta azt a pár méternyi különbséget, amivel elindultak – ez jó lehetőség lett volna bezárni a kaput Verstappen előtt. Simán kiszoríthatták volna a pálya szélére, utat adva Hamiltonnak a belső íven.
A jó Valtteri viszont úgy döntött, amikor Max elkezdett rámászni, hogy inkább befelé húz, utat nyitva ezzel a hollandnak az ideális íven. A trónbitorlónak sem kellett több, zseniális, nagyon mély fékezéssel utasította maga mögé a két Mercit. Érdemes megnézni Bottas mozgását a rajtnál.
Nehéz ezt leírni, de muszáj: a lényeges kérdések az első kanyarban eldőltek. Ezt akkor még nem tudtuk, de azt igen, hogy a 77-es versenygép kiszállt a győzelemért, de még a dobogóért való küzdelemből is: a méltán népszerű cipőbűvölőnk, Daniel Ricciardo a hetedik helyről (!) rajtolva odaért Bottas mellé az egyes kanyar után, épp csak annyira, hogy megpöckölje, és kiforgassa a finnt. Kedvelem Danielt, de szerintem hibázott az FIA, hogy még csak nem is vizsgálta ezt az esetet – nyilvánvaló meggondolatlanság volt az ausztrál részéről, büntetni kellett volna. Az már csak a sors iróniája, hogy Bottas pont mögötte töltötte a futam első felét a McLaren kellően nagy végsebessége okán.
Szintén kellemetlen baleset volt Ocon ollóba fogása Schumacher és Cunoda által – ritkán látott módon pont az utóbbi két pilóta adta fel a harcot az ütközés következtében. Mexikó már csak ilyen.
Sorozatos csapások a Mercedesnél, már csak Hamilton tempójában bízhattak.
A terjeszkedés időszaka
Megfigyelhető volt a korábbi futamokon a szezon során, hogy a közepes abroncsokat a Red Bull rendre jobban osztja be a Mercedesnél, így nem volt meglepő, hogy Verstappen előnyt kezdett el kiépíteni riválisával szemben.
Ám ahogy teltek a körök, a fór mértéke kezdett egyre kellemetlenebbé válni, mi több, Pérez két másodpercen belülre zárkózott.
A 71 körös futamon nagyjából a harmincadikig kellett elvergődni ahhoz, hogy még a verseny végére is épkézláb kemény keverékű gumija maradjon a pilótának. Max addigra már messze járt, nekik bőven elég volt csak reagálni az eseményekre. Lewisnak viszont nagyon figyelnie kellett arra, hogy Checo ne ugorhassa őt át a boxban. Ilyen távolságból nagyon is valós volt ez a veszély, ráadásul a bocik munkatempója vetekszik a legjobb nyóckeres brigádokéval – és itt még vissza is raknak négy másikat.
Megelőzte a bajt a Mercedes: hamarabb hívták ki Hamiltont, így elvették az elévágás lehetőségét Péreztől. Egy pillanatra úgy tűnt, hogy a saját vesztükbe rohantak, mert a kivezető kör borzasztó rosszul sikerült a címvédőnek: forgalomba került, és hirtelen ablak nyílt a mexikói előtt, de nagyon pengeélen táncolt a különbség, nem ugrott rá a Horner-kommandó.
E helyett inkább jóval tovább hagyták kint, hogy frissebb gumikkal támadhasson a második helyért.
Verstappen közöttük állt ki, senkitől nem zavartatva – kb. hét másodpernyi előnye maradt.
„Az egyik fülemen be, a másikon gumi”
Hét szekundum nem rossz, de azért cirka negyven kör alatt nem is behozhatatlan. A címvédő alakulat már csak abban reménykedhetett, hogy a kemény keverékű abroncs az ő barátjuk lesz, nem a Red Bullé. Erre azért nem egyszer volt példa. Itt még én is reménykedtem a meccsben.
Mexikó erre is rácáfolt.
(Forrás: www.independent.co.uk)
A helyett, hogy a Merci visszajött volna, a bikák táltosodtak meg: Max fokozatosan, de mindinkább távolodott, Pérez pedig lendületesen érkezett meg újra a britre.
A maradék remény is elvezett a győzelemért való csatározásra. Innentől biztos volt, hogy ha Max végigmegy hiba nélkül, senki nem fogja háborgatni a győzelmét. Azonban a második helyért még ringbe kívánt szállni Mexikó leggyorsabb egere.
Utol is érte Lewist, egy-két alkalommal be is legyezett rá, de igazi próbálkozása nem volt. Túl jó volt a Merga az egyenesben, ahol nem számított igazán a gumihátrány. Hamiltonnak e mellett nagyon kellett ez a második hely, minden bizonnyal kemény csatáról maradtunk le. Kár. Ha már az első helyért nem volt küzdelem, ezt legalább megnéztem volna.
(Forrás: https://www.planetf1.com/)
Amilyen kellemetlen helyzetbe került Verstappen szombaton, olyan könnyedén hozta el a 25 pontot vasárnap – a +1-et Bottas elvette tőle a 15. helyről. Sergio Pérez pedig az első olyan mexikói pilóta, aki a sajátjai előtt a dobogóra állhatott. Hatalmas jeles lehetett volna az ellenőrzőjében, ha le bírja nyomni Lewist (Mexikó népe még aznap megkoronázta volna), de így sem lehet igazán elégedetlen.
A hátország hősei
Azt hiszem, kétséget kizáróan megilleti a kiváló dolgozó jelvény Pierre Gaslyt, aki tökéletes versenyt futva, mögötte a lógó nyelvű Ferrarikkal elhozta a negyedik helyet. Leclerc és Sainz mindent megpróbált, de talán így sem jártak rosszul; főleg, ha a McLaren teljesítményét, a szigorú 1 pontot nézzük, amit a rajtrács végére száműzött Norris gyűjtött be (Ricciardo szárnyaszegetté vált a Bottas-kocc révén).
(Forrás: https://www.formula1.com/)
Szürke eminenciásként rótta a köröket Sebastian Vettel, aki egy kellemes hetedik pozíciót hozott a szebb napokat is megélt Aston Martinnak.
És nem mehetek el szó nélkül a sajtó kedvence, Kimi Räikkönen nyolcadik helye mellett sem a még szerényebb Alfa Romeóval. A finn világbajnok majdnem annyi pontot szerzett most, mint eddig összesen a szezon során.
Fernando Alonso peidg gondoskodott róla, hogy összeálljon a veterán világbajnokok sora a pontszerzők között: a kilencedik helyet kaparintotta meg.
Be kell látnunk, Mexikó idén nem volt egy jó futam, egy-két érdekességet leszámítva nem tartogatott sok izgalmat.
Érik a visszaszámlálás
Négy futam van hátra az idei világbajnokságból. Ez már nem sok, de azt senki ne higgye, hogy eldőlt akár az egyéni, akár a konstruktőri cím.
Az egy pont a két istálló között gyakorlatilag semmi. Verstappen esetében most azt jelenti ez a 19 pontos vezetés, hogy ő még nullázhat egyszer, és úgyis versenyben marad. Hamilton számára ebből a helyzetből egy kiesés a holland győzelme mellett jó eséllyel már végzetes.
Ezen túlmenően még bármi megtörténhet. Személy szerint én már elégedett vagyok az idei versenyfutással, mert kijelenthetjük, hogy a Red Bull ez alkalommal végig bírta a műszaki versenyt a Mercivel, 2014 óta első csapatként. Már csak azt kívánom, hogy a négy futamból legalább 1-2 olyan legyen, amin meccselniük kell egymással a pályán. Az lenne az igazán szép befejezés.