F1

Hiába a túl nagy rés, Hamiltonra nem volt ellenszer Interlagosban

 

São Paulo számos alkalommal adott már nekünk eseménydús futamot.

Itt aztán volt minden: motorcsere, szabálytalan autó, kizárás, feltámadás a sor végéről, csata a két világbajnoki rivális között, egymás kivezetése, cirkusz a csapatvezetőknél – amit akarsz.

Az amerikai kontinens déli felén Mexikóval ellentétben a Mercedes volt az úr, méghozzá pusztító fölénnyel. A show-t Hamiltonnak köszönheti az éter.

 

A vasalás témája

Nem kérdés, hogy ezt könnyű eladni a népnek.

Élveztem ezt a hétvégét, de elgondolkodtam, amikor Toto bőszülten, eufórikus állapotban ujjal mutogatott a kamerába. Kicsit azt éreztem, mintha ezeket a jelenetek már eleve a Netflixnek szólnának. Nyilván nagy a feszültség, és szintén nagy volt az öröm, amikor Lewis átvette a vezetést, de láttunk már ilyet. Ritkán esnek ennyire túlzásba a csapatvezetők.

Az elgondolkodás tárgya az volt, hogy vajon tényleg ez kell a nézőnek?

Az ma már sajnos klisé, hogy show kell, nem sport. Ezzel lehet vitatkozni, de minden ebbe az irányba tart. YouTuberek szállnak ringbe világklasszis bokszolókkal, a labdarúgásból a média egyéni gladiátorharcot kreál – az F1-nek pedig műbalhé-sorozat készül évről évre.

A kérdés leginkább az, hogy tényleg olyan magasan van-e az emberek ingerküszöbe, hogy ezt tovább kelljen fokozni?

Rég tudjuk, hogy az embereket nem az igazság érdekli. Csak most már olyan sok a műsor az igazság előtt, hogy lassan nem látszik tőle.

 

Verstappen drága helyre dugta a kezét

Rendhagyó, sprintes hétvége várt a mezőnyre Brazíliában, így egy szabadedzés után jött is az elő-időmérő.

Az első gyakorláson relatíve együtt volt a haladós négyes, de Hamilton kiemelkedett közülük. Ekkor már tudtuk, hogy Lewis motorcserére szorul, így kapott egy 5 rajthelyes kupont, amit vasárnap beválthat.

Ment is a szekér a brit alatt: több, mint négy tizedet adott a második Verstappennek! A hollandot szoros emberfogásban követte Pérez és Bottas. Valtteri elég sokat kapott csapattársától, szignifikáns volt a friss motor adta előny.

Csakhogy Interlagos már péntekre begyújtotta a botrány-rakétákat.

Ahogy megálltak, a Parc Fermé szabályok alatt Verstappen kézzel megvizsgálta előbb a saját, majd Hamilton hátsó szárnyát is!

A Red Bull ugyanis már sejtett valamit, amit akkor a szakértő közönség még nem: a 44-es célgépnek túl nagyra nyílt a DRS-e. A szárnyat az FIA le is foglalta, a Mercedes külön engedéllyel felrakhatott egy másikat.

Egészen szombat délutánig ültek a döntésen, ami Hamilton kizárása lett a pénteki időmérőről, így  Sprintkvalifikációt a címvédő az utolsó helyről kezdhette csak meg.

Az időhúzás oka az volt, hogy Mad Max közben megtapizta a Mercedest, így a csapat mindent elkövetett azért, hogy a hollandra húzza rá a vizes lepedőt.

50 ezer eurója bánta végül.

 

Amiért kizárták Hamiltont

A technikai szabályzat DRS-re vonatkozó része viszonylag egyértelműen fogalmaz:

“… this distance must lie between 10mm and 85mm when the DRS system is deployed.”

Tehát az a “lyuk”, amelyet a DRS kinyitásával hozunk létre, minimum 10, maximum 85 mm kell legyen. A hivatalos állásfoglalás szerint volt olyan pont a szárnyon, ahol ez a távolság meghaladta a 85 millimétert, egészen pontosan kettővel.

Wolff megpróbálta ezt a különbséget elbagatelizálni a sajtóban, de az igazság az, hogy mindegy, mennyire szabálytalan egy autó. A büntetési tétel két milliméternél is ugyanakkora, mintha Verstappen csont nélkül át tudta volna küldeni magát rajta egy tigrisbukfenccel.

A fenti kép is szemléletesen ábrázolja a rést, amiről beszélünk, de az Aston Martin videója még jobb. A 6. perc környékétől bemutatják, hogyan ellenőrzik a csapatok a DRS-nyitás mértékét:

Feltehetően tényleg műszaki/szerelési probléma okozta Hamilton autóján az eltérést, mert csak az egyik oldalon tapasztalták a hibát – ha trükközni akarnék, nyilván megtartanám a szimmetriát, mert úgy sokkal nehezebb kiszúrni, hogy töke van a menyasszonynak. Aerodinamikai szempontból szintén nehezen magyarázható a dolog.

Azt viszont nem sikerült bizonyítani, hogy Mad Max hidraulikus préseket megszégyenítő erővel önhatalmúlag megrongálta Lewis hátsó szárnyát, így maradt a bünti. A szándék természetesen itt nem mérvadó; ha akartak trükközni, ha nem, csak a kimenetel számít.

 

Békaugrás hadművelet

A sajtóban már arról kezdtek pusmogni, hogy Interlagos végleg eldöntheti a világbajnoki cím sorsát. Lehet, hogy a brit pontot sem szerez, miközben Maxnak a 28-29 pontra is reális sansza van. 40+ egységnyi fór behozhatatlannak tűnt 3 futam alatt.

Cserébe viszont volt extra 24 köre Hamiltonnak, hogy az utolsó helyet lecserélje valami kellemesebbre a tényleges verseny előtt. Ez volt az igazi mázli a balszerencsében.

A friss motorral, és az egyébként kiválóan működő autóval a hétszeres világbajnok ellentmondást nem tűrően száguldott át a mezőnyön. Pusztító tempót diktált, 15 (!) helyet javított a 24 kör alatt.

Mindjárt nem volt eldöntve a világbajnoki cím. Hiába lett melegebb, hiába tudta egyébként támadni Bottast Verstappen (a finn lerajtolta őt a lágy gumikon), nem dőlhettek hátra a bocik.

Ez a sprintfutam azért volt óriási segítség Lewisnak, mert ha ezt a birkózást a valódi verseny első 24 körében kellett volna bemutatnia, akkor nem éri utol Maxot a végéig. Így viszont, a plusz öt hellyel is a tizedik kocka lett az övé, ahonnan ezzel a tempóval reális esély mutatkozott akár a győzelemre is.

Érdemes megemlíteni Sainzot szombatról, aki Bottashoz hasonlóan lágy gumikon vállalta be a sprintet, és elcsípte az egy pontot érő harmadik helyet.

 

Nincs elvesztett csata, nincs elvesztett méter

Kicsit olyan érzésem volt, mint amikor Schumachernek kellett 2006-ban, szintén a tizedik helyről elrajtolnia.

Interlagos abban az évben is emlékezetes versenyt produkált. Igaz, DRS nélkül, de Michaelnek legalább ilyen jó sansza volt megnyerni azt a futamot. A Fisichella-féle pengeváltás, és az ebből adódó egy kör három keréken már nem fért bele, de közel körhátrányból így is a negyedik helyre jött fel.

Hamiltonnak valami hasonlóra volt szüksége.

A rajtnál Verstappen azonnal visszavette az első helyet Bottastól, mi több, még Checo is befúrta magát a Merga elé. A Red Bull az első adandó alkalommal besáncolt elől, úgy tűnt, hogy akár le is törhetik a Mercedes lelkesedését.

Lewis kellően hamar letudta a középmezőny maradékát, és a két Ferrari után már loholt is Bottas felé. Ez persze nem volt nagy meccs, hirtelen a két Red Bull maradt csak előtte.

Innen már sejthető volt, hogy eljön, amit szerettem volna: még idén összecsap a két rivális a pályán.

 

Kétségbeesett kiállások

Pláne, hogy még egy Safety Cart is kapott a mezőny, ezzel minden energiaitalos előny elfolyt. Sokan ezt tartották a címvédő mázlijának, de én továbbra is azt mondom, hogy az igazi mák a sprintverseny megléte volt; ezt a néhány másodpercet így is ledolgozta volna.

Pérez fogta Hamiltont néhány körön keresztül, de közben Max nem tudott meglógni.

Végül a célegyenesben elkapta a mexikóit, de félve a koccanástól a brit nagyon széles ívet választott, lehetőséget adva ezzel Sergiónak, aki jó katona mivoltát igazolva visszatámadott, és a négyesben visszavette a második helyet! Ez minden bizonnyal Lewist is meglepte.

Egy körrel később már nem volt gyógymód, véglegesen sikerült a manőver. Max mezítelen maradt, indulhatott a valódi küzdelem.

A közepes abroncsokon eddig tartott Hamilton menetelése: a négy másodperces különbség nem nagyon akart csökkenni. Verstappen tartalékolt a gumikkal, nagyot tudott emelni a saját tempóján.

Mégsem lesz olyan egyszerű?

A csapat – itt még jó érzékkel – kihívta a 44-es gépet kemény keverékért, amire a túloldalon is reagáltak egy körrel később. Ez az egy kör 2-2.5 másodpercébe fájt Maxnak.

És ahogyan egész évben láttuk a versenyek során: a kemény gumik ezúttal is a Mercedesnek kedveztek.

Brother Louie beakasztotta a vontatókötelet, de érdemben nem tudott próbálkozni. Ez kicsit meglepett, arra számítottam, hogy az első pár körben eldönti az ütközetet.

Ekkor lépett egy böszmét a Red Bull, és vastag 30 körrel a vége előtt újra kihívta Verstappent keményekért. Annyira féltek Mercedes elévágásától, hogy véletlenül sem akartak ennek teret adni. Magas labda, a Mercitől a szokásos taktikáját vártam: kint tartják még 10-15 kört, fel a közepes, és indulhat a szőnyegbombázás.

És nem! Egy körre rá Hamilton is kijött keményekért!

 

“Más a nyitás, és más a játszma”

Mi több, ezt Bottasszal is megcsinálták. A finn úgy gondolta, simán végigmegy egy kiállással – ennél az is jobb lett volna.

Pérezt persze már letudta előzés nélkül, hála a SC-szakasznak, az élen pedig már biztos volt, hogy még egyet előznie kell Lewisnak a győzelemért.

Néhány körön belül le is dolgozta a cirka 3 másodperc körüli lemaradását.

Verstappen minden idegszálával koncentrált arra, hogy a középső szektorban kituszkolja ellenfelét DRS-távolságból – egyre kevésbé sikerült. Mindent bevetett a holland – talán kicsit túl sokat is.

Mert bár iszonyatos erőfölényben volt Hamilton a pályán, a két érdemleges előzési kísérletét maga Max készítette elő egy-egy, kicsit feleslegesnek tűnő belső íven fordulással az egyes kanyarban. Valószínűleg tartott attól, hogy a Mercedes bevetődik mellé, és akkor úgy jár, mint ellene Valtteri az első körben.

Így viszont a négyes kanyarig tartó vágta alatt Lewis megtámadhatta, külső íven melléért. Már úgy tűnt, hogy kifékezi az ideális íven, de a trónkövetelő erőn felül mélyet fékezve meccsben tartotta az autóját. Ez rögtön azt eredményezte, hogy nem tudta bevenni a kanyart! Hamilton észnél volt, nyitott a kormányon, és hagyta kifutni az autót.

Nyilván megértem Max igyekezetét, én sem biztos, hogy másként döntök a helyében. Objektív szemmel nézve viszont nem kérdés, hogy kivezette a pályáról a másik autót, és szándékosan ment bele ebbe a játékba. Felvállalta, hogy ütköznek, ahogy mindketten megtették Silverstone-ban. Itt most azért nem lett kocc, mert ezúttal Hamilton nem volt benne a játékban. Nem véletlen, neki volt több vesztenivalója.

Mivel a második próbálkozás összejött, ez kiveszi az élét a büntetés hiányának, de minimum megkérdőjelezem a döntést. A Brit Nagydíj azért volt más, mert az Verstappen számára végzetes volt, Hamilton nyert – az ütközés híján (teoretikusan) 32-33 pont extra előnye lehetne Maxnak. Az most, 3 futammal a vége előtt 46-47, gyakorlatilag eldőlt címről beszélnénk.

Itt viszont Lewis be tudta húzni a futamot, így érdemben (bár nagyban neki köszönhetően) nem érte nagy hátrány.

 

Közel sincs vége

A 44-es autó tehát két nap alatt letudta az egész mezőnyt, a második kifékezésre már nem volt válasz a 33-astól.

A végén már nem volt kérdés, a hétszeres bajnok még takaréklángon is dobott 10 másodpercet az ifjú titánra, aki nyilván legalább annyira spórolt.

Mivel a Ferrarik messze jártak, Pérez kijöhetett az utolsó előtti körben egy friss lágyért, hogy elvegyen egy pontot Hamiltontól, de a brit így is megcsinálta, amiért jött: faragott a hátrányából.

14 pontra apadt.

Tény, rakétaként működött a Mercedes, és Verstappen sem tehet magának szemrehányást, amiért nem tudta megtartani a vezetést, de Lewis megérdemli a kalapemelést, Interlagos plecsnije jár neki.

Az, hogy megvágták egy kis pénzzel, amiért kicsatolta az övét, egyfelől érthető, hiszen ez is csak addig oké, amíg nincs baj belőle. Másfelől viszont… ez is kicsit kasztrálás hangulatot kölcsönöz a sportnak. Nehéz a kettő között egyensúlyt teremteni.

A brazil zászlót viszont nem teljesen értettem, bevallom. Az világos, hogy Senna az idolja, még azt is elhiszem, hogy szereti az országot, az embereket, de szerintem britként, egy német (hát… maradjunk abban, hogy német) istállóban ezt a két himnuszt hallgatva lengetni a brazil zászlót… Nekem borzasztó fura volt. Na de nem ez az első autón kívüli megnyilvánulása, amivel nem tudok azonosulni.

Amit viszont az autójában művelt, az előtt fejet kell hajtani. Ha szoknyát hord, ha gumicsizmát, akkor is a legnagyobbak között a helye.

 

Alacsonyabb géposztályok

Beszédes, hogy csak a két Ferrari nem kapott kört az élmenőktől.

Lassan el kell fogadnia a McLarennek is, hogy az olaszok visszavették a harmadik erő fémjelzést. Nincs még kőbe vésve semmi, de nagyon kapaszkodniuk kell a hajrában. Felvetődik a kérdés, hogy tudatosan maradt-e le a wokingi alakulat (kvázi nem fejlesztett év közepétől), vagy egyszerűen csak a Ferrari lépett nagyobbat. 2022-ben kiderül. Mindenesetre Interlagos nagyon jól alakult a vörösöknek.

Most szerencsétlenek is voltak Ricciardo defektjével (amit a Sainzcal való kocc eredményezett), Norris egyetlen pontot tudott összekaparni.

Gasly megint hetedik, továbbra is tekeri az Alpha Tauri lélegeztetőgépét, és szép pontszerzésekkel büszkélkedhet az Alpine is – Ocon és Alonso 4, illetve  2 pontjával továbbra is pontazonosság van a kisbocik és az izomrönó között.

Vettel éppen lemaradt az egy pontról, Stroll még a verseny végéről is – nem igazán tudta magával húzni a Mercedes tempója az Astont.

Russell 13. helye viszont szépen nézett ki (bár az időmérőn kikapott Latifitől), az azóta menesztett Giovinazzi és az eddig be nem váló ígéret, Cunoda is mögötte végzett.

 

Mit hozhat a végjáték?

Lehetne itt nagy okosságokat írni, de az igazság az, hogy senki nem tudja, mi fog történni.

Még ha kivesszük a műszaki hibát/balesetet/defektet/boxmunkát, és az összes többi külső tényezőt, amire nincsenek direkt értelemben hatással a pilóták, akkor sem mondja meg élő ember, hogy ki nevet majd a végén.

Elnézve a három maradék pálya karakterisztikáját, összességében talán a Mercedesnek kedveznek jobban; de ez is csak a múlt történéseiből eredő következtetés, semmi garancia nincs rá. Meg aztán ne feledjük, hogy még mindig Hamilton az üldöző. Max Katar után is meccsben marad egy nullázással, Lewis már nem biztos.

Interlagos után tehát Bahrein 2 következik. Ha csak ennyire lesz nézhető a maradék három nagydíj, már nem követtük hiába.

 

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

'Fel a tetejéhez' gomb