Alig negyven éve, hogy Géza bácsival először elraktuk a szocializmus befőttjét, ma már arról beszélünk, hogy Bahrein és Abu-Dzabi után Katar és Szaúd-Arábia is F1-es futamot rendez.
Ez a trend baromi érdekes, sok vitára adhat alapot – elég megnézni a nagyobb portálok komment-cunamiját a téma kapcsán.
Azon túl, hogy nyilvánvalóan meghajolt a pénz előtt a Liberty Media, külön fűszerezést ad a történetnek az időzítés. Miközben lassan az egész Száguldó Cirkusz a PC-vonal élére áll, és lassan a rázóövek is a szivárvány minden színében pompáznak, a „show” szép lassan az összes dúsgazdag és egyúttal totálisan elnyomó társadalmát meglátogatja. Mintha öt éve nem cigiznél, és nyíltan elítéled, aki ezt teszi – de azért egy év vége felé hetekig tekered a spanglit, mer’ ajándék volt.
Na igen, ezek után itt sem lesz hivatalos partner az FIA, de azt hiszem, arról már rég lekésett ez a blog. De legalább Cenzné és az ura nem olvassa ezeket a sorokat.
És akkor foglalkozzunk azzal, ami a pályán történt.
Új pálya, régi küzdelem
Az előző írásomban Bahrein 2-nek neveztem a pályát. Nem kell szuperszem ahhoz, hogy kiszúrjuk a hasonlóságokat a két karakterisztikában, de azért akadnak különbségek. Katar középső szektora teljesen más: rengeteg az egymásba fűzött tempós kanyar – és a vicces rázókő.
Minden csapat próbálta a lehető legjobban letapogatni a pályát, a szabadedzések előtti üresjáratokban megtelt a karika bringásokkal és gyalogosokkal.
Délelőtt még úgy tűnhetett, hogy a Red Bull némi előnyre tett szert, de délutánra Bottas világossá tette, hogy továbbra is tart a lendület a halálcsillag űrhajóinál.
(Forrás: www.motorsportmagazine.com)
Egyúttal minden csapat felült arra a vonatra, hogy nem lehet majd előzni a versenyen – engem is megvezettek. Sokkal jobban lehetett, mint ahogyan azt bárki várta a mezőnyben.
És hát Katar sem múlhatott el a két élcsapat dél-amerikai stílusú szappanoperája nélkül a hátsó szárnyakról. Úgy terveztem, hogy kicsit jobban kibontom technikai oldalról ezt a témát, de jelenleg annyira mérgezi az egész szárny-saga a világbajnoki címekért folyó harcot, hogy inkább az évzáró utánra hagyom. A csapatok bemószerolják egymást, az FIA új vizsgálatokat talál ki – lekötik egymás erőforrásait, amennyire csak módjukban áll.
Tény, pénteken a Mercedes pusztítóan gyors volt az egyenesekben, ami az FIA szimatolása után sokat csillapodott.
Feldobom, zöld – vagy már akkor is sárga volt?
Szombat délelőtt még tartott a végsebesség-mágia – le is darálta a mezőnyt a címvédő istálló. Az időmérőre elkopott ugyan ez a fór, de találtak máshol tempót. Most épp a gyors kanyarokban nem tudtak mit kezdeni velük.
Már a Q1-ben feltűnő volt az erőfölény, és ez kitartott a Q3-ig. Hamilton rengeteg extrát hozott Bottashoz képest is, hat tizedet kapott a finn – Verstappen is befért elé. Toto nemrég azt mondta, hogy Valtteri „nyugodtabb lett” az utóbbi nagydíjakon; ezt kár lenne tagadni. Főleg most, hogy nyíltan benyögte a Sky sportsnak: „Nem árulhatok el részleteket, de nem teljesen egyforma Lewis autója az enyémmel.”
Akármi is az igazság, a Mercedes népszerűségén nem sokat segített ez az elharapott mondat.
Leclerc kiesése volt fura a Q2-ben. Utólag kiderült, hogy sérült kasztnival küzdött a Q1 után. Ezt javíthatta a csapat a versenyre.
A két Alpine nagyot ment szombaton, Alonso az ötödik, Ocon a kilencedik rácshelyet csípte el. Kiemelendő még Gasly és Cunoda szereplése egy negyedik (!) és egy nyolcadik hellyel.
Ám a jó Pierre itt még nem zárta le az előadást: a második Q3-as kísérleténél a rázókő segítségével fizikai kölcsönhatásba hozta az első vezetőszárnyát a gumiabroncsával. Elgurult egészen a célegyenesig, és ez komoly bonyodalmat okozott a versenyirányításban.
Olyannyira, hogy volt olyan pillanat az időmérő edzés során, amikor a sárga és a zöld jelzés egyszerre volt látható a pályán! Sőt, olyan is volt, amikor a dupla sárga és a zöld villant! A zöld oldalért a LED-panelek, a sárgáért egy sportbíró volt a felelős.
(Forrás: www.foxsports.com.au)
Be is idézték a Verstappen-Bottas-Sainz triót, akik ez idő alatt feltehetően nem vették figyelembe a sárga zászlót. Ki is verte a biztosítékot a bociknál, hogy Mad Max kapta a legnagyobb büntit a dupla sárga miatt (5 rajthely), de azért Valtteri is kapott egy hármast.
Aki azt mondja, hogy anno Hamilton is kapott büntit sárga zászlóért, vagy hogy ha a vasúti átjáróban a fehér és a piros is villog, akkor nem mész át padlógázon, annak igaza van.
De…
Ne feledjük, hogy ezúttal az FIA saját maga hozott létre egy olyan helyzetet, amelyről még a saját szabályzata sem rendelkezik. Ilyen ugyanis nem történhetne meg. Azon túl, hogy etikai értelemben emberi reakcióként elvárható lenne, hogy a sárga felvillanásánál mindenki lassítson, a pilóták ezért nem szankcionálhatók. Nekik a szabályzatot kell betartani, erre pedig – mivel a szabálypont sem létezik – nem lehetett volna büntetni. Súlyos hiba. As usual.
Oda a meccs
Más kérdés, hogy Hamilton annyira meggyőzően uralta a hétvégét, hogy holland kihívója legfeljebb csak akkor piszkíthatott volna a küszöbére, ha le tudja rajtolni – tény, a hetedik pozícióból erre aligha volt esély.
Katar rajtvonala közel van az első kanyarhoz, de Gaslyban kicsit bízott az osztrák kommuna, hátha a lágyakon elé kerül a címvédőnek, és fogja pár körig. Ez sem jött össze, Lewis megtartotta a vezető helyét – és itt gyakorlatilag vége is van az első helyért folyó küzdelemnek. Boldogan élt, míg célba nem ért.
Max alig néhány kör alatt visszakapaszkodott a második helyre – valljuk be, Bottas sokat segített neki a pocsék rajtjával.
Itt már bizonyos volt, hogy hasonlóan könnyű az előzés, mint mondjuk Bahreinben, hiába a gyorsabb 1-es kanyar. A DRS segítségével számos kikerülést is láthattunk.
A Red Bull gőzhengere megtorpant az ezüstéremnél, bár hozzá kell tenni, hogy most kivételesen jobban mentek a kemény keverékű gumikon. Olyannyira, hogy a szombati mély gödörből feltörő Sergio Pérez is megtáltosodott, és célba vette a dobogót.
No, a verseny féltávjáig kb. ennyi történt.
Nem volt nehéz bealudni.
Powered by Pirelli
Kinézett egy rendkívül unalmas verseny Katar első nagydíján, de aztán jött a kínai az olasz gumigyártó, és azoknál az egyéneknél, aki be merték vállalni az egy kiállást, a termékei szép lassan szabadjára engedték a bennük lévő nitrogént. Bottas is az áldozatok között volt, ha esetleg nem lett volna elég a zseniális elindulása.
A Pirelli elmondása szerint a rázóköveken túl sok vibrációt szenvedett el a bal első, és 29-30 kör után elengedtek, mint anya az iskoladiszkóba.
Ez annyira megrémítette a bocikat, hogy Pérezt még a dobogóról is kihívták egy extra kerékcserére!
És ekkor Alonso, az igazán kiváló Fernando Alonso hatalmas lehetőséget kapott a sorstól: az egyébként is jól haladó Alpine-nal megkaparinthatta a harmadik helyet, és hála a tempójának (valamint a VSC-nek) meg is tartotta azt! Nándi a 2014-es Magyar Nagydíjon, 7 és fél éve, 105 versennyel ezelőtt állt pódiumon, ezzel abszolút rekordot állított fel!
Nem feledhetjük, hogy Alonsónak is voltak kellemetlen húzásai a múltban, de ezt szinte bármelyik bajnokról elmondhatjuk. Pusztán a tehetsége alapján mindenki érzi, hogy többre lett volna érdemes karrierje során. Ezért aztán kicsit mindenki örült ennek a harmadik helynek. Ő és a csapat főleg. Le a kalappal, Fernando.
A gumikérdés szerintem továbbra is rosszul van megközelítve a kizárólagos beszállító-filozófiával, ennek látjuk az ilyen jellegű amatőr kivetüléseit. Nincs, amihez mérje magát a Pirelli, kis túlzással bármilyen szemetet legyárthatnak. Ám a tendencia azt mutatja, hogy szabad márkaválasztás aligha lesz a közeljövőben.
Pontgyűjtők
Checo tehát negyedik lett, Ocon beterelte a másik Alpine-t az ötödikre, és nekem Katar egyik legnagyobb meglepetése, Lance Stroll a hatodik lett. A Ferrari nem villogott, de mivel a McLaren ismét megszívatta magát, szinte behozhatatlan előnyre tettek szert a harmadik helyért folytatott csatában. Vettel még azért elhozta a lepattanó tizedik helyet.
Az Alpha Taurikért nagy kár, rengeteg maradt nekik ebben a futamban. Szegény Gaslynak hiába adott szárnyakat a Red Bull…
Bottast inkább behívták a boxba idő előtt, legalább egy új váltót kapjon jövő hétre. Nem ismerem a hajtóműve állapotát, de én azért megkíséreltem volna elvenni a végén az egy pontot Maxtól. Szerintem ez kihagyott lehetőség volt.
Zárul az olló
Hamiltont követte Verstappen, amennyire tudta, de ez csak arra volt jó, hogy ki tudjon állni egy szett lágyért, és ráhajtson a plusz egy pontra. Szó se róla, ez még nagyon kellhet neki.
Főleg úgy, hogy Lewis a győzelmével immár 8 egységre megközelítette az éllovast. Gyorsabban fogy az előny, mint ahogy azt a Red Bull szeretné. Majdnem biztos, hogy egy versenyt nyerniük kell a fennmaradó kettőből ahhoz, hogy Max bajnok legyen, de most látszólag nincs meg hozzá a tempójuk.
A Mercedes a lehető legjobbkor talált magára, Interlagos és Katar után teljesen nyílttá vált az egyéni világbajnokság.
Ha szerencsénk van, ki-ki meccs lesz Abu-Dzabiban, és ott pont nem az autók fognak dönteni. Szép álom, meglátjuk, mi valósul meg belőle.