A Kelet kapuja, Aranyszarv és Dolly Roll. Na ja, attól függ, honnan akarunk átmenni rajta. Nem Dollyn, a kapun.
Isztambul mindig tartogatott némi fűszert az F1 nézőinek, de még a szervezőknek is – emlékezzünk csak vissza a híres díjátadóra, amikor a csak Törökország által elismert Észak-ciprusi Török Köztársaság jeles képviselője adta át az egyik trófeát a dobogón. Na igen, nem véletlenül maradt ki 10 évre a nagydíj a naptárból.
A pálya nem a szokásos Hermann Tilke-féle agymenés, ennélfogva tűrhető versenyek szoktak lenni rajta.
Az utóbbi két évben, mióta visszakerült a futam, csak esőben tudták megrendezni, ami külön csavart ad a sztorinak.
A nő
Reménykeltő volt tehát a felvezetés.
Ennek ellenére a Mercedes – a 44-es gépegységgel az élen – tarolt a pénteki bemelegítéseken, nem igazán ért senki a brit címvédő közelébe.
Hamilton tehát joggal reménykedett a kecsegtető vasárnapban, még annak ellenére is, hogy várt rá egy potenciális motorcsere.
Ugyanakkor a csillagosok nem kukázták a teljes hajtást, csak a belső égésű motort – milyen fifikás megoldás!
Sallangmentes spórolás, csak 10 rajthelyes bünti; más kérdés, hogy ennek értelmében minden villamos cucc maradt a járgányban; aztán vagy kihúzza, vagy nem.
Hazárdjáték Merga-módra – valószínűleg úgy vélték, hogy innen még fogható egy dobogó, vagy akár a győzelem is Isztambul aszfaltján.
Döntésüket csak segítette, hogy a két Red Bull meth-laborból szabadult éjszakai műszakosként kóválygott a pályán, látszólag fogalmuk sem volt arról, hogy mi is történik.
Innen nézve nem is tűnt akkora hülyeségnek a Merci ötlete, főleg úgy, hogy a bocik az egész hétvégén nem találták meg a góllövő cipőjüket.
Annak ellenére tehát, hogy Lewis garantált hendikeppel indult vasárnap, az osztrákok nem számíthattak sétagaloppra.
A török
Ahogy megjósolták, Isztambul ismét hozta az égbolt könnyezését: már az időmérő esőben zajlott. Verstappennel közel ért a Red Bull a Mercedeshez, de így is elvitték az első sort. Pérez megint csak moziteremnek használta az autóját, a hetedik helyre ért fel… Leclerc, Gasly és Alonso is befért elé.
A McLaren pontosan tudta, hogy ez a GP nem lesz az idei kedvencük. Nem tévedtek nagyot: Ricciardo már a Q1-ben kizúgott, Norris is csak a nyolcadik lett.
Ja, és Mick Schumacher tizennegyedik! Érdekel, mennyit kapott Mazepin a Q1-ben? 2.894 másodperc. Nem akarom keverni a kártyát, de ez már akkora különbség, hogy talán magát a kis Nyikitát is összehozták a szülei ennyi idő alatt.
Sainz a Q2-re már nem jött ki, mert alóla is kiszedték a pizzakemencét. Mezőny vége.
Az mindenesetre érdekes volt, ahogyan a Q3-ban Valtteri hirtelen meglassult az utolsó szektorban… Azért amíg onnan jön a fizu, addig illik nekik hegedülni.. Ráadásként Hamilton még igazi kőbunkó módjára odaírta a kis Pirellire, hogy „…élvezd az pole-omat!” Értem én, hogy Lewis mindig nyerni akar, de azért korrektség is létezik a világon… valahol biztosan. Isztambul időmérőjén nem volt meg.
Pláne úgy, hogy a 11. helyről, hasonló körülmények között nagyon is foghatónak tűnt Verstappen ezzel az autóval.
Az őr
Bottas tehát koholt csapatutasításra megörökölte a pole-t, és ezt a helyezést nem is nagyon adta ki a kezéből a verseny folyamán sem. Milyen érdekes… mióta tudja, hogy Brackley-ben már nem kell tartós tejet vennie, egész felszabadult lett – onnan számítva egyébként vezeti a pontversenyt…
Bazzeg, Valtteri! Nem az a legnagyobb baj veled, hogy nem tudod megülni a lovat! Hanem hogy mindig kiadod a kezedből a gyeplőt! Régóta kapod az ívet itt a blogon – elsősorban nem a tehetséged, hanem a tököd hiánya miatt. Nagy kár, hogy a meglétét csak a médiában bizonygattad éveken át. A pályán jobb lett volna. Nem vagy annyira gyors, mint Lewis, sosem voltál, és nem leszel az Alfában sem.
De Gilles Villeneuve-öt sem azért ismerik, azért tisztelik, mert világbajnok lett, sőt: az egyetlen épkézláb szezonjában kikapott a saját csapattársától, és így nem lett bajnok. Azért ismerik, azért tisztelik, mert soha nem alkudott meg. Neki még akkor is lesznek rajongói, amikor te már csak egy emlékfoszlány maradsz a többi majdnem befutott pilóta között. Én sajnálom a legjobban, hogy így alakult.
A finn a csapata szempontjából most is elvégezte a feladatát, elvett 7 pontot Verstappentől. Hibátlanul vezetett, szó se róla. Mad Max egyszerűen a közelébe sem tudott kerülni – fura volt ezt látni nedves körülmények között.
És azt is, hogy Checo milyen jól mozgott. Igaz, a Ferrari és a Mercedes is tálcán nyújtotta a dobogót Péreznek, de ez semmit nem von le az érdemeiből. Mexikó védelmi minisztere az összes fegyverét aktiválta a fehérre festett szekerén, hogy feltartóztassa az akkor már erősen felfelé törő Hamiltont. Tsunoda és Gasly is megpróbálta megakasztani a hétszeres világbajnokot, de az igazi betonfalba Sergionál szaladt bele a brit. Jó kis parázs ütközet volt, tetszett.
A tökös
Leclerc nagyon jól tekergette a digó talicskát, benne volt a pakliban a dobogó. Valószínűleg túl sokat vártak a cserével – hasonlóképp, mint Hamilton esetében. Lewis húzta az időt, majd végül mégis kijött – mikor már nem kellett volna. Lekopizták egymást. Csak közben Hamilton a csapatot hibáztatta a taktikáért. Ezekért a gondolatokért lesz mindig népes az a tábor, akik utálják őt. Nem véletlen, hogy fájt a dolog, megvolt a sansz arra, hogy közvetlenül Max mögött érjen be, vagy kis mázlival akár előtte is.
Vettel volt egyedül igazán férfi a mezőnyben. Ő felrakta a közepes slicket is a takonyra, nem szórakozott. Csakhogy a férfivá válás útja rögös, tele buktatókkal. Sebastian kikérte a 20-ra a harmadik tízest a Black Jackben. Egy szép, durván három perces kör, és visszament intermediate abroncsokért. Kár érte, szép roham lett volna. De legalább most nem bombázta ki a csapattársa.
Isztambul Man of the match címét Sainz aboszlút megkaphatja, őrületes tempót diktált az egész versenyen, nem sűrűn bakizott, és a mezőny jelentős részén is átlépett közben. Bár az ő esetében mindenhez hozzányúlhattak, egyébként is évek óta tendenciózusan megfigyelhető, hogy a Ferrarik átmeneti körülmények között mindig gyorsulnak önmagukhoz képest. Több is lehetett volna ebben a futamban számukra.
Ocon elcsípett egy pontot úgy, hogy nem állt ki egyszer sem abroncsokért. Ezt az esős körülmények lehetővé teszik, de így is elég ritka eset. És hát Alonsoért pont e miatt kár – Gasly az első alkalommal kipöckölte a spanyolt, ő pedig kanyarokkal később Schumacherrel tette meg ugyanezt. Bünti. Mick így is elkapta Mazepint, Alonso viszont aligha örült a 16. helynek.
Utószó helyett
Érdekes – ezzel a kifejezéssel jellemezném Isztambul 2021-es Török GP-jét, benne azzal a kis tüskével, amiért nem tudjuk kimondani, hogy rohadt jó. Tény, a bajnokságnak mindenképpen jót tesz, ahogyan alakulnak az események.
Ráadásul még mindig csak 6 pont a különbség a két éllovas között – ez egy álmos hétvége alatt semmissé tehető. Becsüljük meg ezt az évet, mert ha hasonló érába szaladunk bele jövőre, mint 2014-ben, akkor egy darabig keresztet vethetünk az ilyen összecsapásokra.
Zavarba ejtően kevés futam maradt, mindössze hat darab. Talán most már kijelenthetjük, hogy a hibrid-korszak legszorosabb bajnoksága az idei, és remélhetőleg a legvégén fog eldőlni a címek sorsa.
Eleinte én is csak reménykedni mertem abban, hogy ez bekövetkezik, de most már nincs más dolgunk, csak hátradőlni, és élvezni a végjátékot.
Köszi az eddigieket is, srácok.