Másfél éve fejeztem ki először aggodalmamat az Alfával kapcsolatban – nem voltam teljesen biztos benne, hogy 2022-ben még élő témát fog szolgáltatni a márka. Most viszont végre, hosszas és fájdalmas csend után történik valami: megérkezett a Tonale, az olaszok alsó-közepes SUV-ja.
La Metamorfosi
Anno Marchionne felfestett egy képet az Alfáról, ami nekem nagyon tetszett. El is kezdte megcsinálni – ennek köszönhetjük a Giuliát és a Stelviót. Rengeteg pénz, rengeteg fejlesztés. Ezért érintett szűk egy éve érzékenyen, hogy ezt a fantasztikus Giorgio platformot kvázi eldobják.
Hallottunk már olyat is, hogy a 2024-től megjelenő Alfák már tisztán elektromosak lesznek, és hogy elkaszálják a brandet, ha 5 éven belül nem teljesít.
(Forrás: cdn.drivek.it)
Az elmúlt néhány hónapban kissé felkavarodott ez az állóvíz.
Manapság már olyanokat hallani, hogy az Alfa Romeót koronaékszerként kiemeli a Stellantis a többi márka közül – hogy ez pontosan mit takar, még számomra is kérdés, mindenesetre kíváncsi leszek, hogy műszaki értelemben ez mit fog jelenteni a flottára nézve.
(Forrás: www.viamichelin.fr)
Egy szó mint száz, az „átalakulás” elindult a Tonale bemutatásával.
Kellett ez nekünk?
Röviden: igen. Kellett volna – sokkal hamarabb. A Tonale fejlesztése pont abba az időszakba esett, amikor Marchionne halála után behúzták a féket az FCA-nál. Ennélfogva éveket késett a Stelvio kistesója. Nagyon bánhatja ezt a Stellantis, mert sokat segíthetett volna a járgány az eladási statisztikákon.
(Forrás: hu.motor1.com)
Nyilván nem egyértelmű, hogy 2022-ben is meg fog ez történni, hiszen a SUV-piac is olyan telítetté vált, hogy ma már jóval nehezebb kihasítani a szeletet a tortából, mint volt 4-5 évvel ezelőtt.
Akárhogy nézzük, ez a lépés indokolt, mondhatnám, égetően szükséges.
A Tonale hozhat pénzt a konszernnek, egyszerűen mert most ez a divat. Nézzük, miről is van szó.
Külcsín
Ez technikai értelemben új Alfa ugyan, a valóságban viszont már meglévő platformra épül: ugyanarra, amelyre például a Jeep Renegade. Méretben azonban eltér tőle: egy kategóriával nagyobb az unokatesónál.
(Forrás: hu.motor1.com)
Ha jártál már itt, tudod, hogy én nem rajongok a telekjárókért, de ez kifejezetten pofásra sikeredett. Hiába, az olaszok mindig tudtak rajzolni.
Kívülről szemlélve kifejezetten hagyományos értékeket sugall a Tonale – akár azt is gondolhatnánk, hogy ugyanazt az irányt képviseli, mint a két meglévő márkatársa.
Lekerekített, íves formák, elvétve találunk egy-két kiszögellést – és még azok is illenek a képbe.
(Forrás: villanyautosok.hu)
Az autó hátulja már jobban árulkodik a new-wave tervezési irányról: szögben csapott hátsó szélvédő, egybehúzott lámpa, SUV-spoiler. Ezek nélkül ma nincs trendi telekjáró. A műanyag, fényezetlen kerékjáratívek már klisék, fel sem figyelünk rájuk.
Az viszont érdekes, hogy jobb oldalt van a tankajtaja – a Giulia és a Stelvio balos.
Belbecs
A Tonale személyében üdvözölhetjük az első olyan Alfa Romeót, amely kérhető benzin-elektromos hibrid hajtással – igen, 2022-ig tartott. Ne érts félre, nekem még mindig a Giulia az etalon, csakhát az én véleményem nem reprezentatív. Már az akkus verzióval is évekkel ezelőtt elő kellett volna állniuk.
(Forrás: hu.motor1.com)
Ami a hajtást illeti, a belső égésű motor a típus sajátja, 1.5 literes Hybrid VGT erőforrás, 160 lóval. Miller-ciklus szerint üzemel, 12.5:1-es sűrítési arány, 350 baros direkt befecskendezés. A számok ismerősek lehetnek a legutolsó Jeep-cikkből – jól gondolod, nem véletlen.
Hibrid verzióban 130, illetve 160 pacis kivitelben kérhető, amihez társul egy 15 kW-os, 55 Nm-es elektromos egység. Ez egyébként önállóan is képes mozgatni a bódét.
(Forrás: hu.motor1.com)
Lesz plug-in Q4 (összkerekes) változat is, ami 275 lóerőt tud majd – és legfeljebb 80 kilométert tisztán elektromosan (6.2 másodperces 0-100-at ígérnek, már ha valaki ezzel akarja kipróbálni).
Enteriőr
Itt látszik leginkább, hogy korszakot váltott az Alfa: a Tonale már úgy indul útjára, hogy minden utolsó szériás infotainment-cucc és intelligens asszisztens rendszer helyet foglal az autóban.
(Forrás: www.winger.co.nz)
Van még csőműszer, de már nem analóg mutatókkal: kettő is van a fedélzeten, összesen 22.5″-ban. Őszintén szólva nekem kicsit fáj ez a dolog, de megértem a váltás okát. A többség hozza a pénzt, ez előtt meg kell hajolni. Én személy szerint sajnálom, hogy a csőműszer már csak „cső”.
(Forrás: hu.motor1.com)
A beltér formavilága egyébként követi a két nagytesó filozófiáját. Szerencsére a kormányon nem változtattak sokat, és az ülések is ígéretesnek tűnnek. A nagy alu váltófül pedig még mindig menő. Szerencsére a gombos kezelőszervekből is megmaradtak az igazán fontosak (a kormányon pláne), ezért külön plecsni jár a tervezőknek.
(Forrás: hu.motor1.com)
Dizájn terén tehát most sem vallott szégyent a talján manufaktúra, pofára mindenképp eladhatónak tűnik az autó.
Na és most?
Nem tudok tömegadatokat, pedig jó lett volna látni (pótolni fogom). Az árak egyelőre nem ismertek – nem kell jósnak lenni, hogy tudjuk, ez alapvetően meghatározza majd a típus sikerességét. Kíváncsian várom a fizikai érkezését. Ha szerencsém van, közelebbről is szemlélhetem majd – erről sem fogtok lemaradni.
A Tonale itt van, az Alfa még él.