Vannak dolgok az életben, amelyek nem igényelnek különösebb magyarázatot. Eleve elrendelt módon léteznek, működnek. Bár a Maseratinak szövevényes a múltja, szinte nincs ember, aki ne értene egyet azzal, hogy ha meglátja Neptunusz háromágú szigonyát egy autón, akkor az garantáltan az eleganciát, a tökéletes megjelenést, és az olaszos szenvedélyt testesíti meg. Nézzük meg, hogy illik-e a képbe az új GranTurismo.
Ha már ennyire elkalandoztam az embléma kapcsán: nem minden Maseratin volt ám szigony. A céget 1914-ben alapították a Maserati fivérek, ám hivatalosan csak 1926-ban mutatkozott be az autókon. ’20-ban jött az ötlet, Mario Maserati kapta az ihletet Diego de Sterlich nevű cimborájától, ő pedig a Bolognában álló Piazza Maggiore Neptune-tól.
A digóknak mindig is volt stílusa, de basszus, ettől a badge-től nagyon kevés dögösebb van a világon.
A GT színre lép
Hozzátartozik az igazsághoz, hogy a GranTurismónak közel sincs ekkora múltja. 2007 óta létezik a típus, és ez mindössze a második generáció. Maga a márka viszont igencsak jelen volt ebben a szegmensben, és az is, nem is volt rá szükség, hogy sokat variáljanak rajta, mert volt érdeklődés a járgányra gazdagon.
Mostanra vége lett a facelifteknek, egy teljesen új modellel jöttek ki az olaszok.
Küllemét tekintve a lényeges dolgok, amiket szeretünk benne, nem változtak meg: ugyanaz a végtelenül hosszú orr, ugyanaz a rövid far, és ugyanazok a kellemes ívek, amelyek a korábbi GranTurismót jellemezték.
Ez annak fényében kisebb csoda, hogy a belbecs viszont jelentősen változott. Úgy tudták megtartani ezt a formát, hogy a legmagasabb, Folgore felszeretség egy hibrid hajtást tartalmaz, böszme nagy akkupakkal.
Választhatsz
A Maserati nem hagyott cserben senkit.
Oké, V8-unk már nincs, ez azért megér egy könnycseppet – viszont még van V6 turbónk, mindenféle elektromos katranc nélkül a petrolheart community számára. A Modena felszereltséghez egy 3 literes, 490 lovas V6 tartozik (ami kvázi középmotor, mert az első tengely mögé van tolva), a Trofeo változathoz pedig ugyanez a konfig jár, csak 550 pacival.
Akik viszont már jó ideje vágynak egy környezettudatosabb GT-re a ma már Modenában működő gyártótól, annak itt a fentebb említett Folgore verzió, ami csak és kizárólag elektromos forrásból hajtja a kerekeit.
Ez azért mekkora flash! Meg sem mondod kívülről, hogy melyik melyik (egyébként a sötétszürke a Folgore), pedig a hajtásváltozatoknak köze sincs egymáshoz. Műszakilag ez egy komoly bravúr a Maseratitól, ezért is érdemelte meg a cikket az autó.
Maga az akku 600 kilót nyom (92.5 kWh, T alakban), így lehetséges az, hogy az elektromos változat 2260 kg, míg a másik kettő csak 1750. Az akkut Torinóban gyártja a cég, a rendszer összteljesítménye pedig 760 lóerő (ezt tudja folyamatosan hozni), és minden kerék hajtott.
Hiába elektromos, így is eléri a 320 km/h-t, ami már szemmel látható érték. WLTP-ben 450 kilométert tud, a benzinesek pedig 650-et, dehát egyrészt hagyjuk a WLTP korrelációjának mértékét a valósághoz, másrészt meg ez lesz az utolsó adat, ami érdekes egy Maserati leendő gazdája számára.
A 2929 milliméteres tengelytáv egyébként nem változott, alacsonyabb viszont lett: 24 milliméterrel közelebb van a talajhoz elődjénél, ráadásul 20 milliméterrel szélesebb, és mi magunk is lentebb ülünk 24 milliméterrel, mint korábban (ülnénk).
És hát nem maradhat ki a 0-100: a Modena 3.9, a Trofeo 3.5, a Folgore pedig 2.7 alatt éri el, ha ez valakinek fontos.
Nem pénz kérdése az elegancia – de azért nem árt, ha van hozzá
Ha esetleg Giorgio beültetné az autójába Francescát egy pár napos nyaralás okán, akkor egy 310 literes csomagtartó áll a rendelkezésére, hogy a cuccaikat elrejtse a járműben. Oké, nem egy minigarzon, de azt hiszem, kevés tulaj fogja kritikaként felhozni ezt az űrméretet.
És ha már utaznak, akkor a szigonyostól megkapják a nagyzenét is: ha akarják, akkor abban a pici utaskabinban 19 hangszóróból is szólhat a muzsika a Sonus Faber jóvoltából, mindössze 1195 Wattos kimeneti teljesítménnyel. A sprólolós változat csak 14 hangszórós, és csak 860 Wattal tud szolgálni.
Kétségünk ne legyen: a Maserati minden jelenleg elérhető luxust belepakolt a GranTurismóba, megspékelve az itáliai életérzéssel. Ez a kombó 2023-ban 200 ezer dollár körüli áron fog startolni az Egyesült Államokban. Aláírom, ez nem kevés pénz, főleg hogy egy Taycant megkapsz kb. ennek a feléért.
Azt viszont meg kell jegyezni, hogy bár a Porsche egy eszméletlenül jó autó, nem direkt versenytársai egymásnak.
Én speciel bármelyiket elfogadnám, de abban biztos lehetsz, hogy ha ez a két autó beáll egymás mellé (akár a benzines, akár az elektromos változat), nem a Porsche körül lesznek majd többen. És van, akinek ez az extra luxus és a még fokozottabb egyediség megér ennyit.
Én szívből kívánom a Maseratinak, hogy visszatérjen a helyes útra. Úgy látszik, hogy az utóbbi években feléledt a márka, folyamatosan jönnek az új modellek, szóval van ok a bizakodásra.