Túljutottunk az optikai tudományterület minden fontos állomásán, ami szükséges volt látókörünk szélesítéséhez. Tudjuk, hogyan látunk ki rajta, milyen rétegek vannak a napszemüveg lencséjén, mitől látunk vele frankón napsütésben, és hogy mivel illesztjük a fejünkre.
Most, hogy ez megvan, áttérhetünk az erre alapozott biznisz részre. Ebben a cikkben azt fogom feszegetni, hogy adott felhasználáshoz milyen szemüveget érdemes választanod. Elsősorban persze az autós aspektust tárgyalom, de itt-ott kicsapongok majd egyéb területekre is. Lássuk!
Keretpróba
Bármire is akarod használni a napszemüveget, alapvetően fontos, hogy ha már pénzt szánsz rá, legyen kompatibilis a fejeddel, minimum ergonómiai szempontból, de az esztétikum sem feltétlen probléma.
Ha tetszik egy napszemüveg, kinézed magadnak a neten, szánd rá az időt, hogy benézel egy optikába, és felpróbálod – még jobb, ha társaságban teszed, így több visszajelzést kaphatsz a megjelenésedről is. Senkinek nem egyforma az ábrázata, mindenkinek más áll jól, és más is kényelmes.
Az is lehet egy jó támpont, ha a családban/ismerősök között van ilyen napszemüveg, de a használt már deformált lehet, így nem feltétlen ad pontos képet arról, amit te akarsz viselni.
Pláne úgy, hogy bár egy adott típusból minden keret egyformának tűnik, valójában itt is vannak méretek (három, vagy akár több különböző is lehet), így már csak ezért is érdemes felkeresni az optikát.
Ezen túlmeően az anyagválasztásnál faktor lehet például a fémallergia, az ízlésed (nem árt, ha neked is tetszik, amit hordasz), és nem utolsó sorban a felhasználási terület.
Mivel ez itt egy autós blog, első kanyarban a vezetés foglalkoztat bennünket a fókuszálási területet illetően. Ennek fényében a keret kapcsán talán az a legfontosabb tipp, hogy olyan keretet válassz, ami nem vesz el sokat a látóteredből. Mondhatnánk, hogy a légzsákkal való találkozásnál jobb egy műanyag keret/lencse kombináció, mint egy fém/üveg, de hidd el, egyik sem fog jól esni, és nem a szemüveg miatt. A frontlégzsákok elsősorban a mellkasi részt támasztják meg ütközésnél a szemüveg csak akkor okozhat érdemleges kárt, ha például már eleve repedt/törött volt benne a lencse.
A fenti okok miatt vezetéshez nagyobb lencsés, vékony kereteket ajánlok – semmiképp ne válassz kis lencsés, vastag keretet erre a feladatra.
Lencseszín, rétegek
Bármilyen meglepő, itt is akadnak dolgok, amit semmi esetre sem kellene erőltetni.
Ugyanis a közúti közlekedés tartogat pár trükkös feltételt: például számít arra, hogy meg tudjuk különböztetni az egymástól eltérő, egyúttal más-más jelentéssel bíró színeket a közlekedési táblákon, lámpákon, vagy magán az aszfalton. Furának tűnhet, de léteznek olyan árnyalatok, amelyeket viselve gátoljuk ezt a folyamatot.
Nem fogok színskála-intervallumokat megadni, egyébként is felesleges, hiszen senki nem fogja bemérni a napszemüveg színét, amikor vásárolja. Általánosságban elmondható, hogy vezetéshez ajánlott elkerülni a rózsaszín, kék és zöld színeket, illetve ezek közeli szomszédait.
Fontos megjegyezni azonban, hogy ilyen árnyalatokban is léteznek vezetésre alkalmas minősítéssel bíró szemüvegek – ezek kivételt képeznek a szabály alól.
Normál felállásban a barna és szürke színek mindenképp preferáltak, mert a legkevésbé szólnak bele abba, hogy hogyan látjuk a színeket (itt azért megjegyzem, hogy pont a Ray-Ban kínosan ügyel a kezdetekről arra, hogy megtartsa a napszemüveg a színhűségét, szóval ilyen tekintetben nem sok márka veri őket).
A kifejezetten vezetésre optimalizást napszemüvegek esetén gyakran találkozunk a sárga és borostyán színek különböző variánsaival, mert bár a színhűségük nem jobb a barnánál és a szürkénél, rendkívül kontrasztos képet adnak, a fényre sötétedő és/vagy night vision réteggel ellátott változatok pedig akár éjszakai vezetéshez is használhatók.
Véleményem szerint a polarizáló fólia abszolút alapfeltétel a visszaverődő szórt fény ellen. Jobb láthatóságot biztosít, ráadásul sokkal többet pihenhet a szemed vezetés közben miatta.
A kötelező UV réteg jóformán említést sem érdemel, egy antireflex-réteg pedig egy nice-to-have opció lehet.
Mirror, azaz tükröződő réteget csak akkor válasszunk, ha rohadtul menők akarunk lenni a vízpart mellett nyaralás közben egy Mazda MX-5 volánja mögött. Egyébként funkcionális értelemben felesleges.
Vezetéshez hölgyeknek
Annak érdekében, hogy a szebbik nem számára ne legyen túl nehéz a napszemüveg, egy titánkeretes Oakley Holbrook TI lenne az első tippem. Ez egy legendás, bizonyított forma, könnyű, mégis fém keret, polarizált mélyszürke PRIZM lencsékkel. Tipikusan az a szemüveg, ami nem extravagáns, de tökéletesen teszi a dolgát.
Ez még pont az a lencseméret, ami elég nagy a betekintéshez, kellően vékony és könnyű a keret, és még a kisebb termetű vásárlók sem néznek ki úgy benne vezetés közben, mint egy motorizált pőcsik.
Itt találsz róla bővebb leírást: Holbrook TI
Vezetéshez férfiaknak
Olcsó dolog lenne ide is betolni egy titán keretet, ezúttal azért is másikat választok. Az urak esetén egy old, but gold megoldást ajánlok.
Sokszor tépem a számat az Aviator kapcsán – hidd el, nem alaptalanul. Ezt a szemüveget eleve arra találták ki, hogy egy járműben használják, mondhatnánk, az előttünk tornyosuló feladatra termett – és még mindig király.
Aviator Classic, G-15 kódú zöld polár lencsével, gunmetal keretszínnel. Hibátlan.
Egyszerűen van, ami nem megy ki a divatból. Ilyen a farmernadrág, a zenehallgatás – és az Aviator is.
Részletek a linken: Aviator Classic G-15
Végszó helyett
Nagyon fontos, hogy senki ne érezze úgy, hogy szentírás, amit az ajánlásoknál olvasott. Ez a cikk tényekre alapoz, de végső soron a saját véleményem, vagy tanács-csokrom, amit vagy megfogadsz végül, vagy nem.
Ezt azért jegyzem meg a cikk végén, mert a kerettípusos irományhoz kaptam egy megjegyzést egy olvasótól, aki szerint nem is én írom a cikkeket, hanem ez csak egy, a Luxottica által összeválogatott pr-anyag, és mellesleg semmi köze a valósághoz.
Nagyon jó alkalom ez nekem, hogy leírjam, hogy a két állításból egyik sem igaz. A Luxottica egyetlen sort sem írt a cikkekből, ezek az én saját gondolataim; minden leíró állítás ellenőrzött tényeken alapszik, dőreség azt vélni, hogy újra feltaláltam az optika tudományterületét.
Nincs szüksége rá a cégnek, hogy megvédjem őket, de az a helyzet, hogy én magam és az olvasók is hálásak lehetnek nekik, amiért részt vesznek ebben az informatív misszióban. Ugyanis itt még mindig az a cél, hogy a cikkek elolvasása után sokkal jobban képben legyél a napszemüvegekkel, mint előtte voltál.
Szerencsére meglepően sok a pozitív visszajelzés, aminek nagyon örülök, de úgy éreztem, ezt mindenképp fontos tisztába tennem előtted.
Innen folytatjuk.