F1

Két gall kakas egy garázsban – Az új Alpine-páros múltja, jelene és jövőképe

Összeállt a Formula-1 francia „nemzeti csapata”. Az Alpine, miután pár nap leforgása alatt elveszítette Fernando Alonsót, aki az Aston Martinhoz távozott, valamint Oscar Piastrit, aki a csapat tartalékpilótájaként inkább a McLarennél felszabaduló ülést választotta, a vezetőség Pierre Gaslyban látta a megoldást, úgyhogy a kármentés végül is egészen jól sikerült. A trikolór színei tehát hiánytalanok, két kipróbált és tapasztaltnak mondható pilóta képviselheti a csapatot jövőre, mégis, nem az összhang az első szó, amely eszünkbe jut az újdonsült Alpine-páros kapcsán.

Közös múlt

Esteban Ocon és Pierre Gasly honfitársak, de nem barátok. Közel sem. A közöttük feszülő ellentét az eddig ismertek alapján pedig nem egy egyszerű szituáció.

A planetf1.com cikke szerint Ocon édesapja annak idején Gasly egyik testvérétől vásárolt egy gokartot a kis Estebannak, a hasonló korú Pierre pedig akkoriban ugyancsak a szárnyait bontogatta, így adott volt, hogy a két fiú sok időt töltsön el együtt hétvégenként, körülbelül hat éves koruktól. A két versenyzőpalánta Franciaországban, egymástól körülbelül 30 percnyi autóútra nőtt fel.

Ocon mindezidáig még nem szólalt meg kettejük közös múltjával kapcsolatban, így csupán egy Beyond the Grid podcastban elhangzott Gasly interjú áll a rendelkezésünkre.

„Hétvégenként nagyon sok időt töltöttünk el együtt, ugyanannál a pályánál. Volt, hogy télen senki nem jött ki az aszfaltcsíkra, csak mi köröztünk. Sokszor járt nálunk is, és én is náluk. (…) Számos fantasztikus percet töltöttünk el együtt.”

„A kapcsolatunk aztán egy ponton rosszra fordult, amikor a Gokart Nemzeti Bajnokság és a Világbajnokság címéért harcoltunk. Pontosan emlékszem egy hétvégére a Vb-n, 2010-ben, Portugáliában, amikor Esteban levágott egy kanyart és utána eltalált engem az utolsó selejtezőben, mert én a második, vagy harmadik helyről indulhattam az elő-fináléban, és neki ez nem tetszett.”

A két pilóta kapcsolata innentől fogva elmérgesedett, nem készültek tovább együtt és további csörték alakultak ki közöttük a pályán, valamint azon kívül is.

„Végül is pozitívnak értékelem, ami történt közöttünk, mert ez, hogy le akartuk győzni egymást, jobb teljesítményre sarkallt minket. Aztán meg egész vicces, hogy most mindketten itt vagyunk az F1-ben, visszatekintve, hogy honnan indultunk, a mi kis pályánkról, nem túl sok pénzzel. ”

Gasly elmondta, hogy beszélőviszonyban maradtak az F1-es karrierjük során, de sosem a versenyzés a téma közöttük.

„Tiszteljük egymást versenyzőként, de sajnos már nincs meg az az érzés, mint a múltban, amely sokkal inkább baráti volt.”

Amikor Gasly igazolása az Alpine-hoz hivatalossá vált, Ocon egy Twitter bejegyzésben rögtön egy gyerekkori képet posztolt, melyen egymás mellett ücsörögnek egy pálya szélén, majd egy friss, közös szelfi is elkészült.

Kép
Amikor még tartott a barátság (https://twitter.com/OconEsteban/status/1578538559039975424/photo/1)

Közelmúlt

A két francia pilóta az eddigi F1-es pályafutása és teljesítménye alapján hellyel-közzel azonos polcra helyezhető a versenyzők ranglistáján. Annak ellenére, hogy teljesen más utat jártak be az autósport királykategóriájában mostanáig, amikor is egymás mellé sodorta őket a sors, vagyis inkább az Alpine vezetősége.

Pierre Gasly 2018-ban kezdte meg első teljes idényét a Formula-1-ben, a Toro Rosso színeiben, Brendon Hartley csapattársaként. (Az ezt megelőző év végén öt futamot teljesíthetett ugyancsak ennél a csapatnál.) A francia pilóta az idény második futamán máris egy negyedik hellyel villogtatta meg tehetségét, a szezon végén pedig a tizenötödik helyen zárt, 25 ponttal többet szerezve, mind a szezont végigszenvedő, utolsó előtti helyen záró Hartley.

Gasly teljesítményére az „anyacsapat”, a Red Bull is felfigyelt, és úgy döntöttek, hogy 2019-re máris lehetőséget adnak neki Max Verstappen mellett, miután Daniel Ricciardo nem kért többet az osztrák istállóból és a Renault-hoz távozott. A váltás nem sikerült jól, Gasly rendesen kikapott Verstappentől, és a „visszafokozás” nem is váratott magára sokáig, a 2019-es belga nagydíjon már Alex Albon ült Max Verstappen oldalán a Red Bullnál.

A mélyütés nehezen érintette a franciát, de nagyon hamar összeszedte magát, és még az év végén, a brazil nagydíjon dobogóra állhatott. A futam leintésekor artikulálatlanul üvöltött a csapatrádióba, ebben pedig minden benne volt. Míg Albon 2020-as éve pocsékul sikerült a nagycsapatnál, Gasly annál inkább lubickolt az immáron Alpha Tauri néven futó kisebbik „energiaitalos” csapatnál, amelynél Monzában élete első, és mindmáig utolsó F1-es győzelmét is megszerezte. Az év végén az összetett pontverseny tizedik helyén zárt, egy évvel később pedig még konzisztensebb teljesítménnyel rukkolt elő, és 35-tel több szerzett ponttal a kilencedik helyet szerezte meg. Előbbi esztendőben Danyiil Kvjatot múlta felül magabiztosan csapaton belül (75-32 pont), utóbbiban pedig az újonc Juki Cunodát (110-32 egység).

A 2022-es szabályváltoztatások viszont egyértelműen nem jöttek jól neki, és nemcsak az Alpha Tauri, hanem az ő teljesítménye is visszaesett. A legjobbkor jött neki a mentőöv, amely lehetővé tette számára a váltást, ugyanakkor igencsak komoly fába vágta a fejszéjét…

Gasly újjászületett az Alpha Taurinál, de a 2022-es év nem sikerült jól számára (Photo by Aron Marinelli on Unsplash)

Újdonsült csapattársa, Esteban Ocon ugyanis minden, csak nem könnyű csapattárs. Ocon Mercedes-protezsáltként 2017-ben teljesítette első teljes idényét a Force Indiánál, ahol az akkor már tapasztalt Sergio Perez dolgát nehezítette meg igencsak. (A debütálás a 2016-os belga nagydíjra esett, amikor is Rio Haryantót váltotta a HRT-nél a szezon hátralevő részére.) Első évében csupán két alkalommal nem végzett az első tízben, de a mexikói 13 ponttal és egy hellyel végül előtte végzett a tabellán (a hetedik és nyolcadik pozícióban zártak).

A francia 2017-es éve erősebb volt, mint az azt követő, ahol már 23 egységgel végzett kevesebbel csapattársánál, a tabella tizenkettedik helyén zárva, miközben Perez nyolcadik lett. A két idény során egyértelműen kiütközött, hogy Ocon a megszeppenés legapróbb jeleit sem mutatja azon esetekben, amikor a pályán közelharcra kerül sor csapattársával. Mindketten hozzájárultak néhány alkalommal a másikuk kieséséhez. Lawrence Stroll és az ő befektetett millióinak érkezésével a Force Indiából aztán Racing Point lett. A francia versenyző megérdemelte volna a helyét a 2019-es rajtrácson, az új tulaj viszont inkább fiát, Lance-t ültette be a volán mögé, így ő a partvonalon túlra szorult.

Ocon letette a névjegyét az első két szezonjában (Photo by Peter Ip on Unsplash)

Nem kellett azonban sokáig unatkoznia, egy év kihagyás után ugyanis a Renault-nál nyílt ki számára egy kapu, és Daniel Ricciardo oldalán kerülhetett vissza a rajtrácsra 2020-ban. Ocon számára a visszazökkenésről szólt ez az év, a közönségkedvenc ausztrál viszont csodálatos idényt zárt, és kétszer is dobogóra állhatott. Az új Renault-igazolás nagyon kikapott Ricciardótól (119-62 pont, ötödik és tizenkettedik hely a végelszámolásban), de Szahírban egy dobogós helyezést el tudott csípni.

A sárga-fekete Renault-ból a következő évre kék Alpine lett, Ricciardóból pedig Alonso. A spanyol 2021-ben tizedik, míg Ocon tizenegyedik lett, a két forrófejű versenyző között pedig meglepően jól működött a „bromance”, és kimondottan jó párost alkottak. A Hungaroringen Ocon óriási teljesítménnyel élete első futamgyőzelmét szerezte meg, csapattársa emberfeletti védekezésének köszönhetően is.

De vihar előtti csend volt csak ez az év. 2022-ben már Jeddah-ban kezdődtek a problémák, Ocon ugyanis indokolatlanul keményen védekezett csapattársa ellen, a látottak pedig az idény során Magyarországon és Brazíliában is megismétlődtek. A megbízhatósági gondok házon belül egész évben Alonsót gyötörték, így végül Ocon a csapattársa előtt végzett a szezonvégi elszámolásnál, a nyolcadik és kilencedik helyet foglalták el (92-81 pont). Nem lehet egyébként elvitatni Ocon felettébb kiegyensúlyozott teljesítményét, de Alonso tempója rámutatott, ha Fortuna nem pártolt volna el tőle, valószínűleg jó pár egységgel csapattársa előtt végzett volna. A kettejük között kialakuló elmérgesedett viszonyt, és a pályán történteket egyáltalán nem tudta jól kezelni az Alpine vezetőség. A 2021-es baráti kapcsolatból Alonso látványos menekülése kerekedett ki.

Szemtől-szemben

Igencsak más utakon tehát, de a két pilóta körülbelül egymás mellől, hasonló szintről és tiszta lappal várja a 2023-as megmérettetést. Mindketten egy-egy győzelmet szereztek idáig, szerencsés körülmények között, de az adott napon elvitathatatlanul kiváló teljesítménnyel. A magasabb csúcsokat Gasly döntögette (2020 és 2021), és talán sokan e két szezon alapján magasabbra is taksálják őt Oconnál, akinek pedig a rendkívül erős debütáló éve mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Ugyanakkor a jelentősebb bukás is Gasly nevéhez fűződik, a Red Bullos fiaskó személyében, (erről egyébként Albon is tudna mesélni). Kettejük közül ugyanakkor csak ő járt topcsapatnál.

Míg Gasly majdnem minden eddigi (teljes) idényében legyőzte csapattársait, és csupán Verstappentől kapott ki, addig Oconnak ez csupán egyszer sikerült, de Hartley, Kvyat és Tsunoda hármasa meg sem közelítheti azt a színvonalat, amelyet Perez, Ricciardo és Alonso képviselt. Gasly minden esetben harmonikus kapcsolatban volt csapattársaival, igaz, igencsak el is páholta őket, míg Ocon csak Ricciardóval nem zörrent össze (aki pedig a legkomolyabban lenyomta őt a pályán). A „közös nevező” kettejüknél a konzisztencia lehet, amikor ugyanis a helyén voltak a dolgok, az autó jól ment, és a két francia jól érezte magát a kormánynál, mindketten stabil teljesítményekre voltak képesek, és nem csak néhány futamon át.

Kép
Erős párossal vághat neki 2023-nak az Alpine (https://twitter.com/OconEsteban/status/1578538559039975424/photo/2)

Jövőkép

Ha valamiben, akkor motivációban nem lesz hiány. Mindketten pályafutásuk egyik, ha nem a legnagyobb megmérettetésük előtt állnak. Nevezhetjük ezt értékmérőnek is. Aki a következő szezon(ok)ban legyőzi a másikat, az egy nagyon komoly fegyvertény lesz, akármelyik oldalról is szemléljük a párharcot. Ocon először kap nálánál előzetesen nem jóval magasabbra taksált ellenfelet, Gasly pedig először kaphat hozzá hasonló szintet képviselő csapattársat (kivétel természetesen Verstappen).

Az izgalmakat pedig csak tovább tetézi, hogy alapjáraton feszül közöttük a már említett ellentét. Az Alpine-vezetőség márpedig nem igazán volt erélyes az Alonso-Ocon csörték során, hiszen a kőkemény közelharcoknak nemigen szakadt vége. Amennyiben viszont sikerül elásni a csatabárdokat egy közös cél érdekében – mi is lenne jobb motiváció, mint a „nemzeti csapat” képviselete és sikerre vezetése – a két versenyző rájuk jellemző konzisztenciáját kiaknázva igen veszélyes gépezetté válhat az Alpine. Ehhez azonban a csapat mérnökeire is sok munka vár, hiszen komoly megbízhatósági problémákat kell kiküszöbölniük.

Mozgalmas idők előszele érezhető a francia istállónál.

Forrás
planetf1.commedia.alpinecars.com

Esteban

Külsős cikkíró, motorsportrajongó.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb