Közút

Vége az SRT-nek, de mégsem igazán

 

Mindenki tudta. Mindenki, aki szerette, remélte, hogy még sokára lesz. Vagy hogy ő már nem fogja látni. Most mégis eljött: a Chrysler Street & Race Technology részlege végleg elköszön.

 

Az SRT múltja röviden

A legendás amerikai csapat Team Viper néven látta meg a napvilágot 1989-ben. A névadás nem véletlen, hiszek az első projekt a Viper sportkocsi megalkotása volt (futott Dodge és Chrysler márkanév alatt is, 5 generáción át, egészen 2017-ig).

2021-ig rengeteg nevet kapott a vállalkozás, bedolgoztak a Team Prowlernek a Plymouth Prowler projektjében, majd felvették a kissé fura SVE (Specialty Vehicle Engineering) nevet, 2002-től pedig a nem kevésbé különös PVO-vá (Performance Vehicle Operations) alakultak át.

Ami érdekes a sztoriban, hogy 2002-től már SRT márkajelzéssel építették a vasakat, de a cég csak 2004-től vette fel az SRT nevet.

Innentől nagyon sok Jeep, Dodge és Chrysler modell esett áldozatául a tunercsapatnak, többek között a legendás Dodge Challenger/Charger páros, a Jeep Grand Cherokee,  a Chrysler 300-as, a Ram pickup, és még számos egyéb típus; gyakorlatilag mindenhez hozzányúltak a három márkán belül, aminek kellően nagy volt a motortere.

Plymouth Prowler

 

A legenda alapvető oka

Ezeknek az autóknak ugyanúgy voltak hiányosságai, mint bármelyik másiknak (vagy az alapoknak), de olyanuk is volt, ami másnak nem. Eltekintve a Viper/RAM V10-esétől és a kezdeti kisebb motoroktól, amit pl. a Dodge Neonokban piszkálgattak, az SRT-t alapvetően mindenki a V8 karakterpárral fűzi össze. Vagy kvartettel: HEMI.

Dodge RAM SRT-10

Való igaz, a HEMI nevet sorhatos blokkon is láthatod, sőt, néhány ausztrál Mitsubishi Astronban sornégyként (!) is, a félgömb alakú égésteret mindenki a vényóccal köti össze.

Motortechnikai szempontból abszolút érdekesség, és külön írást érdemel, ezért most nem megyek bele nagyon a hemiszférika csodáiba. A lényeg, hogy az SRT az alapításától kezdve használta a HEMI motorokat, legutolsó nagy dobásuk a 6.4-es szívó (392-es néven is megtalálod), és a 6.2-es kompresszoros Hellcat erőforrás volt (a Hellcat elnevezés az F6F Hellcat vadászgéptől ered). Ez utóbbi viszonylag új a jelenlegi formájában (2015), a 392-es alapja viszont elég régi darab (1957), az aktuális verzió 2007 óta létezik.

Mindegyikre jellemző, hogy nagy, hangos, erős, igazi amerikai türhő blokk, amitől a hátadon áll a szőr, ha csak beindítják melletted.

Nem vagyok muscle/pony car párti, de meg tudom érteni, hogy mit szeretnek ezeken az autókon a tulajok és a ranjongók.

A közelében nincsenek az európai kifinomultságnak, úgy kívül, mint belül. Valószínűleg az illesztési hézagokba is sokkal könnyebben bele lehetne kötni, mint mondjuk egy RS6-os Audinál. Nagy motor, sok benzint kér, ráadául nekünk külön hendikep, hogy csak ügyeskedéssel jutunk hozzájuk Magyarországon. Van azért kivétel, pl. a Grand Cherokee SRT kapható volt itthon, de ha jól láttam a hivatalos holnapon, ma már ez sem igaz.

Jeep Grand Cherokee SRT

Csak közben jönnek olyan dolgok pro oldalon, mint az ára; még az USA-ból behozva is sokkal olcsóbbak az európai konkurenseknél (már ha van direktben ilyen), bot egyszerűek, és ezzel a hanggal fantasztikus vonuló autók. Ironikus, de szinte szükségtelen, hogy ezekkel gyorsan menj, már a puszta alapjáratuk is tekintélyt parancsol.

 

A folytatás

Bevallom, kicsit félrevezetett tegnap egy-két magyar portál. Bizonyos helyeken már a harangot húzták a Stellantis teljes sportrészlegének. A valóság szerencsére más.

Fura is lett volna az SRT végleges bezúzása, hiszen most is abolszút nyereséges a csapat munkája.

Dodge Viper SRT-10

Maga a cég tényleg megszűnik az aktuális formájában a névvel együtt, de nem nyomtalanul. A csapatot ugyanis a Stellantis a teljes márkapaletta mérnökgárdáiba szórják szét, és a tudásukat a teljes konszern használni fogja. Szívből remélem, hogy a korábbiakhoz hasonló gyakorisággal.

Egyelőre tehát nem veszítjük el a nagy teljesítményű gépeket a Stellantison belül, beleértve az erőforrásokat is. Azt azonban el kell fogadnunk, hogy ha a jelenlegi trendek folytatódnak, bizonyosan bekövetkezik majd, ami most csak részben valósult meg.

 

 

Kövesd az oldalt, ha tetszett!

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb