Idénre valami olyat akart dobni az FIA a WEC sorozattal, ami feltámasztja a bajnokság finoman szólva is gyér nézettségét, és a gyér mezőnyt.
Valami készül
Az FIA World Endurance Championship néven ismert sorozat kilencedik alkalommal veszi kezdetét idén, méghozzá egy új kategóriával – hogy az emancipáció is kapjon egy szeletet a hírből, két női pilótatrió is nevezett a bajnokságba.
A Toyota már leleplezte a 2021-es gépét, a Peugeot pedig 2022-ben újra csatlakozik a mezőnyhöz, és ha minden igaz, a Porsche és az Audi is visszatér.
Ez az új kategória a műszaki csúcsot jelenti majd a WEC-ben, és Hypercar lesz a hivatalos elnevezése. Az géposztály két különböző járgánytípust különböztet majd meg: az egyik az LMH (Le Mans Hypercar, 2021-től), a másik pedig az LMDh (Le Mans Daytona h, 2022-től).
A Toyota 2021-es gépe, a GR010
Ez a Hypercar géposztály annyiban fog különbözni az eddigi LMP1-től, hogy ezekből a vasakból le kell gyártani 25-25 darab utcára kiadott verziót – pont, mint anno a 917-es idejében.
Építési szabályok
Ebből aztán sok érdekesség következik a technikai regulákban. Az erőforrások tekintetében kevés a megkötés, a szabály a benzines hibrid erőforrásokat engedélyezi. Lökettérfogatbeli, hengerszámbeli korlátozás nincs, teljesítménybeli viszont igen.
A teljes rendszer kerekeken mért legnagyobb teljesítménye nem haladhatja meg az 585 kW-ot (784 LE). Mi több, ha valaki trükközni akarna az alsó fordulatú nyomatékkal, annak rossz hír, hogy a motor teljes fordulatszám-tartományára megadták a maximális teljesítményt:
Az FIA Hypercar Technical Regulations nevű rövid digitális füzetecske ide vonatkozó grafikonja – jobb oldalt befigyel az elégtelenül kitakart Excel-oszlop
A villamos hajtás legfeljebb 200 kW-os lehet, és bizonyos esetekben csak ez a hajtás működhet az autón (pl. boxkiállás). Minimum 1100 kilogrammot kell nyomnia pilóta nélkül, rajtra készen a gépnek, ezen túlmenően:
- Minimum 1.6 négyzetméter homlokfelülettel kell rendelkeznie,
- 5 méternél nem lehet hosszabb,
- 2 méternél nem lehet szélesebb,
- A tengelytávja maximum 3150 mm lehet,
- A legnagyobb kerékátmérő 28″ (gumiabronccsal),
- A legnagyobb feutófelületi szélesség 380 mm.
Ami a poén ebben az egészben, hogy az utcára gyakorlatilag ugyanezt kell majd kivinni, egy két apró kivétellel (pl. a veztengelyeken lehet 10%-ot könnyíteni a versenyekre). Olyan tág szabályozási határokat adott meg az FIA, hogy nagyon könnyű lesz beleférni a regulákba.
A nevezők 2021-re
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy idén még engedik az LMP1-es autók indulását is, a közúti gyártást csak ’22-től vezetik be. A Toyota tulajdonképpen magányos szamurájként harcolt az LMP1-ben eddig, most a Hypercarban mellette lesz az Alpine az A480-as nevű járművel, valamint a Glinckenhaus a 007 LMH-val.
Ez utóbbi és a Toyota két, az Alpine egy autót indít. Ez még így elég szerény, jövőre számítanak nagyobb népesedésre. Korábban szó volt a Porsche és az Audi mellett a McLaren, az Aston Martin és a Ferrari csatlakozásáról is, de ezeknél a gyártóknál vagy nagy lett a csend, vagy bejelentették, hogy nem jönnek.
Az LMP2-ben most is sokan lesznek, egy Ligier kivételével mindenki Oreca 07-essel megy. Érdekes lesz, hogy a csaj csapat hol végez majd.
Az AF Corse idén sem marad ki a játékból
Az LMGTE Pro-ban mindössze két istálló két autója maradt, a legendás ellenfelek: Az AF Corse (Ferrari 488 GTE Evo) és a Porsche GT Team (Porsche 911 RSR- 19).
Az LMGTE Am viszont annál színesebb. 9 csapat, 13 autó, ezek közül szintén mind 911 vagy 488, három Aston Martin Vantage-ot kivéve.
A bajnokság versenynaptára
A márciusi Sebringben rendezendő hétvégét a koronavírus miatt törölték, így áprilisban indul a bajnokság Portimaoban, és novemberben ér véget Bahreinben. Összesen 6 állomást tartalmaz a naptár, amelyet az alábbi szép, a WEC honlapon is megtalálható infografikán csodálhatsz meg:
A 2021-es WEC versenynaptár
Elvárások
Az FIA ezzel a lépéssel nem kisebb dolgot szeretne, mint megmenteni a sorozatot. Ahogy az F1-nél, itt is körvonalazódik, hogy belátható időn belül kizárt a sorozat teljes villamosítása, és ez sok kérdést felvet.
Talán a legfontosabb az, hogy a most vízionált totális BEV forradalom mellett hogyan maradnak autóipari szempontból relevánsak ezek a szériák? Én megfordítanám a kérdést: ezek a bajnokságok segíthetnek a belső égésű motorok továbbélésében.
Az nyilvánvaló, hogy a WEC is akkor lesz érdekes a nézők szempontjából, ha neveket tudnak hozni. Egy Audi/Porsche visszatérés nagyon kellene, de az igazi dobás a Ferrari – McLaren – Aston Martin trió visszacsábítása lenne. Az már érdekelné a népet.
Eleve kevés az a rajongó, aki 6-8 órán át követ egyetlen futamot, de a fenti mezőny sokszorozni tudná a nézettséget. Így ez még szerintem kevés lesz.
Mindenesetre szurkolunk, meglátjuk, meddig jut végül a legnívósabb hosszútáv-verseny világbajnokság.