Tech

Legyőzheti-e a Formula-E a Formula-1-et?

Nemrég beleszaladtam egy FIA promo videóba, amit már akkor sem tudtam szó nélkül hagyni, és azt gondolom, hogy ennek a dolognak egyértelműen helye van ebben a rovatban. A szövetség ugyanis mindent bevet, hogy növelje az FE imázsát, és mostanra elértük azt a pontot, hogy tudatosan félrevezetik a laikus nézőket.

 

A szóban forgó esemény

Mielőtt bármit mondanék, álljon itt az eredeti Instragram-bejegyzés.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés

Tehát magyarul: az idei FE-autók immár 0-ról hamarabb érik el a 100-at, mint az F1-es társaik, ezzel az FE járművei lettek „a legjobban gyorsuló együléses FIA versenyautók”.

 

A probléma

Mielőtt kardot rántanak a BEV-gyülekezet hívei, meg kell jegyeznem, hogy egyáltalán nem vagyok az elektromos meghajtás ellen, sőt. Ha a korábbi firkálmányaimba is beleolvastál, láthattad, hogy többször kijelentettem, hogy jelen pillanatban igenis helye van a technológiának a piacon.

Az még nem egyértelmű számomra, hogy igazán ütőképes versenyautót mikor kapunk majd ettől a hajtásformától, amit a nézőknek is el lehet majd adni, de a gondom nem is ez a sztorival. Hanem az, hogy az FIA szemérmetlenül félrevezeti az embereket annak érdekében, hogy tolja a sorozat szekerét.

A bejegyzés alá írt szöveg már egy kellemetlen csúsztatás; persze, a legjobban gyorsuló, 100-ig. Csak ugye az élet – és a gyorsulás – ezen a szinten nem nagyon áll meg 100-nál, sem az IndyCarban, sem a Nascarban, de az F1-ben sem.

Azt is mondhatnánk, hogy ez a legkevésbé jelentős gyorsulási tartomány ezekben a szakágakban, legfeljebb a rajtnál van kritikus jelentősége, hiszen a járművek alig néznek be 100 km/h alá.

Ahol ez igazán számít, azt gyorsulási versenynek hívják, annak a legcombosabb kategóriájában pedig ez az 1.8 másodperc, amit az FIA promotált, nyilvánvalóan olyan kevés, mint Daciában az ötödik. A Top Fuel dragsterek 0.8-1 másodperc alatt futják a 60 mérföld/órát, 3 másodpercnél már 300-nál tartanak – és ez még mindig mph.

Kérdezhetnéd, hogy oké, de mi a jó fokmérő? A triviális válasz a köridő.

Az FIA egylőre elég jól megoldja, hogy az FE ne nagyon lehessen összemérhető az F1-gyel, és csak rendkívül szűk, városi pályákra tolja be a bajnokságot, vagy ha betévednek például Mexikóba, akkor legfeljebb gyerekmedence méretű pályán köröznek (így is jóval alacsonyabb körszámmal).

Sportscar Worldwide | Autodromo Hermanos Rodriguez
A Mexikói GP F1-es (fent) és FE (lent) pályarajza – felül szürkével berajzolva az FE-nyomvonal (forrás: sportscarworldwide.com)

 

Az egyetlen pontosan egyforma pálya, amire tavaly az FE-t oda merték engedni az F1-es versenynaptárból, az Monaco volt. Nem véletlenül, hiszen ez is egy szűk, forgolódós, alacsony sebességű nyomvonal, jóval kevésbé domborodik ki a lemaradás. Ám mivel csak ez engedi meg az objektív összehasonlítást, ezt fogom használni.

2024-ben 1:29.861 volt a pole-t érő idő a Formula-E-ben, tiszta időben.. Ugyanez az F1-ben tavaly, szintén száraz időben 1:10.270. Belegondolni is vicces, hogy egy épített pályán mekkora lenne a differencia, de most ezt engedjük el.

Kimi Räikkönen azt mondta, hogy a pontokat a versenyen osztják, szóval nézzük meg azt is tavalyról.

Az FE mezőnye 31 kört teljesített (valójában 29-et), az F1 pedig 78-at, de ettől most lovagiasan eltekintünk, és a teljes verseytáv idejét is 31-gyel fogom osztani.

1:52.756-ra jön ki az átlagos megtett köre a futamgyőztesnek az FE-ben. Itt hozzátartozik az igazsághoz, hogy volt Safety Car is a verseny során, tehát ezt valamelyest kezeljük fenntartásokkal. Csakhogy az F1-ben ez még úgy is 1:50.199-re jön ki, hogy 43 percig piros zászló miatt állt a verseny!

Ha ezt a 43 percet nem számolom bele, akkor 1:16.923 a győztes egy átlagos köre.

(Az F1 (FOM) kevésbé közlékeny, mint az FE, de ha ráklikkelsz, YT-on meg tudod nézni ezt az összefoglalót is)

Azon túl, hogy jelentős a különbség, az is nagyon érdekes, hogy hiába egy grammal sem nehezebb az FE autó a versenyen, mint az időmérőn, – ami az F1-es riválisról messze nem mondható el -, hiszen az akkumulátor nem lesz mérhetően súlyosabb a feltöltéssel, jelentősen elmaradnak az időmérős köreiktől, ami arra enged következtetni, hogy még a 31 körön is vastagon spórolni kellett az akkuval az időmérős tempóhoz képest, hogy célba érjenek. Ennyit az SC nem tett rá a futamra.

2025-ben egészen biztosan előre fog lépni a Formula-E, méghozzá jelentőset. A személyes problémám az, hogy 2014 óta fut a Formula-E, és amikor eléri a pontot, hogy elő tudnak varázsolni egyetlen paramétert, amiben jobbak a rivális sorozatoknál (ami egyébként nyilván szép eredmény, még ha kellett is hozzá az összkerékhajtás), akkor rögtön felhasználják arra, hogy egy méreteset csúsztassanak a publikum számára.

 

A bajnokságok közötti erőviszony

A valóság azonban az, hogy még mindig félelmetesen nagy a különbség az F1-hez képest, de még az IndyCarnak és a Nascarnak is csak a hátát nézi a széria. Oválon még nehezebb dolguk lenne, hiszen nincs fékezés, ezáltal pedig nincs lehetőségük felhasználni a fékezési energiát újratöltésre.

Ugyanakkor azt senki nem állíthatja teljes magabiztossággal, hogy a Formula-E nem fog a többiek fejére nőni.

Abu Dhabi Grand Prix 2024 - F1 Race

Rengeteg dolog fog azon múlni, hogy a jövőben a világ mit tekint majd zöld energiának – erről is írtunk anno a Tech rovatban. Ha teljes mértékben eltűnnek a belső égésű motorok, egyébként sem lesz miről beszélni, bár véleményem szerint ha ez meg is valósul, hosszú évtizedek múlva fog csak megtörténni. Ha viszont lesz mód a dugattyús erőforrások tiszta üzemeltetésére (a tiszta üzem mind az elektromos, mind a belső égésű hajtásmódnál idézőjeles), akkor az F1 még nagyon sokáig az autósport királykategóriája maradhat.

Az elektromos hajtásban is bekövetkezhetnek változások. Technikai oldalról leginkább az akkumulátorok energiasűrűsége az, ami hátráltatja a versenyautókat. Ebből ugyanis az következik, hogy kellemetlenül nehéz lesz az autó akkor, ha érdemleges körszámot akarunk teljesíteni vele a pályán. Ez pedig szinte kivétel nélkül minden lényeges ponton óriási hátrány. Ha csak ez az egy paraméter jelentős javulásnak indul, az már hatalmas ugrást jelentene a sorozat számára – is.

Formula E's new GEN3 Evo race car

És persze nem mehetünk el amellett az apró részlet mellett, hogy ezek a versenysorozatok bár technikai sportnak számítanak, elsősorban mindegyik üzlet. Ezek közül mindig az lesz a nyerő, amelyiket a nézők követik.

Ha maradunk az FE vs. F1 viszonylatban, még mindig 4x annyian nézik az utóbbit, ha hihetünk a számoknak, ez már jóval kevésbé az én hatásköröm.

Konklúzió: a Formula-E-t bántani nem szabad, a nézőket pedig nem illik hülyének nézni.

Forrás
Formula-EFormula-1

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb