November 16-18. Érdemes feljegyezni a dátumot. A Formula 1 2023-as szezonjának utolsó előtti futamán a Száguldó Cirkusz hosszú évtizedek után újra ellátogat Las Vegasba, hogy a világ legjobb pilótái az ikonikus Stripen repeszthessenek végig versenyautóikkal. Pénz, csillogás, kockázat, sebesség, adrenalin – tökéletes kombó. Már csak az a kérdés, lesz-e „kasszasiker”? A korábbi próbálkozással ellentétben…
Fontos az időzítés
A Sao Pauloban található Autódromo José Carlos Pace, ismertebb nevén Interlagos versenypálya sok éven át rendezte az F1-es naptár utolsó futamait, és nem is akármilyen szezonzárókat adott a sportágnak. Azonban minden jónak vége szakad egyszer. 2009-től az Abu Dhabi GP vette át a hálás feladatot, hozzá kell tenni, azért nem is olyan rosszul. Idén a brazilok pedig még eggyel előrébb csúsznak, ugyanis a Las Vegas-i Nagydíj is beékelődött a két helyszín közé a versenynaptárban. De hát egy ilyen város, mint Vegas, nem is érheti be ennél kevesebbel.
A 2023-as menetrend igen tartalmasra és sűrűre sikeredett. Jegyezzük meg, Austin, majd Mexikóváros után elutazni Brazíliába, majd pedig vissza Vegasba… Hogy is mondjuk, nem feltétlenül a költséghatékonyság vezérelte az elképzelést. És még a Szingapúr-Japán-Katar-Texas turnét nem is említettük. Vagy a Szaúd-Arábia-Ausztrália-Azerbajdzsán-Miami-Olaszország körutat…
Las Vegassal együtt háromra bővült az Egyesült Államokbeli nagydíjak száma, ez pedig egy szezonon belül, holtversenyben rekordnak számít. 1982-ben ugyancsak az USA-t érte ez a megtiszteltetés, (Long Beach, Detroit és Las Vegas), 2020-ban pedig Olaszország adott otthont három versenyhétvégének (Monza, Mugello és Imola).
Az austini Circuit of The Americas (COTA) versenypálya 2012-ben debütált, és azóta is állandó tagja a sorozatnak (csupán 2020-ban nem rendeztek versenyt, a pandémia következtében), Miami épített-utcai pályája pedig tavaly debütált üde, világoskék színfoltként a Formula-1 térképén.
Az újonc, aki nem is újonc
A nevadai kaszinóváros azon tizenegy amerikai helyszín egyike, amelyeken már tiszteletét tette az F1, hiszen 1981-ben és 1982-ben már rendeztek versenyt Vegasban. Az események a Ceasars Palace Grand Prix nevet viselték. Egy igen furcsa, 3637, majd 3650 méter hosszú, elfordított E alakú, ideiglenesen épített pályán kanyarogtak a versenyautók, egy üres területen a városközpont mellett. Mindkét említett évben ez a hétvége zárta a szezont.
1981-ben Carlos Reutemann indulhatott a pole pozícióból, a futamon pedig Alan Jones Williams-Fordja látta meg először a kockás zászlót, Alain Prost Renault-ja és Bruno Giacomelli Alfája előtt. Reutemann csupán a nyolcadik helyen zárt, Nelson Piquet ötödik helye, és az ezért járó két pont elég volt, hogy a brazil versenyző megszerezze első világbajnoki címét.
Egy évvel később Prost indulhatott az első rajtkockából, a versenyt pedig az olasz Michele Alboreto nyerte meg a Tyrrell-Forddal, mellette John Watson és Eddie Cheever állhatott fel a dobogóra. Watson második helye a világbajnoki harcban nem bizonyult elegendőnek, Keke Rosberg ugyanis ötödikként hozta be Williams-Fordját, ezzel pedig bebiztosította bajnoki címét.
A sok kemény fékezési pontot magába foglaló vonalvezetés, és a meleg, sivatagi légkör komoly kihívás elé állította a versenyzőket és gépeiket egyaránt. Összesen harmincketten adták fel a versenyt a két szezonzáró során, a pálya pedig a történelem egyik legrosszabb Formula 1-es helyszíneként maradt meg a köztudatban. A szűk boxutcában nem voltak garázsok, az autók fedetlenül dekkoltak, a szerelőknek pedig nagyon kevés helyük maradt a megfelelő munkára. De az 1982-es szezon vonatkozó negatív rekordját megdöntő, mindössze 30 ezer kilátogató néző is „fedetlenül” maradt a perzselő napon, ugyanis nem sok árnyékot lehetett találni a pálya mellett.
A Ceasars Palace GP helyszíne és a 2023-as aszfaltcsík között semmilyen kapcsolat nincs. A régi pálya helyén azóta már felépült a város egyik leghíresebb kaszinója, a The Mirage és a felkapott bevásárlóközpont, a Forum Shops. Az új vonal viszont az egykori Grand Prix helyszín szomszédjában fog tekeregni (na persze nem annyira kacskaringósan, mint a régi).
Kövér gázzal
6,12 kilométer, 17 kanyar, 3 komoly egyenes és 2 DRS-zóna. Ezek a kemény adatai a még építés alatt álló új pályának. A vonalvezetést Hermann és Carsten Tilke tervezte, utóbbi a motorsport.com-nak elmondta, hogy igencsak nagy kihívás volt úgy kialakítani a pályát, hogy a megszokott városi forgatag ne törjön meg, és a látogatók eljutása a nevezetességekhez lehetőleg ne ütközzön akadályokba a versenyhétvége során. Az építési folyamatról 10 percenként frissülő kép, valamint egy szimulátoros kör a tervezett aszfaltcsíkról megtekinthető itt.
Talán Baku lehet az első, amely eszünkbe juthat a végtelen hosszúságú egyeneseket szemlélve, de az azeri pályára jellemző extrém szűk kanyarok itt nem lesznek megtalálhatóak. A másik egyértelmű párhuzam pedig néhány sikán és kanyarkombináció esetén Jeddah lehet, valamivel szélesebb változatban.
Apropó, Jeddah. Spa-Francorchamps és a szaúdi pálya mögött a harmadik leghosszabb F1-es aszfaltcsík lesz az új vegasi nyomvonal, amelyet egyébként harmincegy másik terv közül választottak ki véglegesen. A becsült maximális sebesség 342 km/h lehet, a (még ismeretlen) átlagsebességgel pedig Monzával szállhatnak versenybe a leggyorsabb pálya címéért.
Hosszú egyenesekből tehát nem lesz hiány, a 17 kanyar viszont csak a középmezőnyt jelenti, a mexikói Autódromo Hermanos Rodríguezzel holtversenyben. Ahogyan a szimulátoros felvételen is jól látszik, lassú kanyarokból nincs sok, a legjobb előzési pont a leghosszabb, DRS-zónás, két kilométeres egyenes végén, a 11-es kanyarban lesz megtalálható.
Az említett szakasz pedig nem egy átlagos nyújtózkodó lesz. A 90 méteres fékezési zónával záruló gigahosszú egyenes ugyanis Las Vegas leghíresebb sugárútján, a Stripen húzódik végig, az autók pedig el fognak suhanni a Venetian, a Bellagio és a Caesars Palace grandiózus, kivilágított épületei mellett is. Nem mindennapi látvány lesz, az egyszer biztos. A verseny rendhagyó módon szombaton, ottani idő szerint este 10 órakor fog elrajtolni, amely nekünk 13 órás kezdést jelent.
Azon rajongóknak, akik a helyszínen szeretnék végigkövetni az eseményeket, minimum 500 dollárt kell kiszurkolniuk egy állóhelyes, három napra érvényes belépőjegyért, amely a legolcsóbbnak számít. A fő tribünre szólók ennek ötszörösébe kerülnek, míg a négynapos, Skyboxos, „fullextrás” belépők 10 ezer zöldhasúért válthatóak meg. A hivatalos oldalon jelenleg több kategóriánál is az „unavailable” megjelölés látszik, de a feltüntetett információk szerint tavaszig még lesz esély a vásárlásra.
Az Applied Analysis becslései szerint a hétvége körülbelül 1,3 millárd (elköltött) dollárt fog termelni a város számára, amely a duplája a Super Bowl bevételeinek.
Csillogó szemek, széles mosolyok
Tavaly március végén, amikor a Las Vegas GP megrendezése végleg zöld utat kapott, az F1 hivatalos YouTube csatornáján meglepetésként mondták el a pilótáknak, hogy jövőre bizony ott is versenyezni fognak. Az őszinte és lelkes reakciók magukért beszélnek a két perces videóban, amelyet feltétlenül érdemes megnézni annak, aki még nem látta.
„Ez egy partyváros! Nem lesz egyszerű nekünk, versenyzőknek, hogy megtaláljuk a fókuszt.” – gondolkodott el nevetve Hamilton. Verstappen szintén kacagva úgy vélte: „Előtte és utána jól jönne két-két hét szünet.” „Piros és fekete, baby! Minden keresetemet ráteszem a 4-esre” – mondta sejtelmesen Norris.
Talán csak azt sajnálhatjuk, hogy Daniel Ricciardo, aki a vegasi „bulihétvége” legkiválóbb reklámarca lehetett volna, időközben már nem a mezőny tagja. De azért nem mernénk rá nagy tétben fogadni, hogy az ausztrál showman végül valamilyen módon nem lesz ott a helyszínen…
A versenyzők tehát már izgatottan várják Vegast, mi pedig nagyon reméljük, hogy az új aszfaltcsík az elődjével ellentétben jelesre vizsgázik. Illetve azt is, hogy legalább annyira jó versenyt láthatunk majd, mint amennyire látványos lesz a kivilágított belváros, amely a pálya hátterét szolgáltatja majd. Ha így lesz, bátran kijelenthetjük, hogy nem csak a ház nyert.