Az eddigi néhány Orosz Nagydíjból már következtethettünk arra, hogy aligha lesz izgalmakkal teli a futam – gyerekek, ez a Hermann Tilke is csak úgy segít nekünk, mint a Sport szeletes csávó.
Az egyetlen ember, akinek köszönhetünk némi kavarodást, azt Peter Bonnington, Lewis Hamilton versenymérnöke, aki, mint kiderült, a mai napig nincs tisztában minden aktuális versenyszabállyal. Ennek a pilótája itta meg a levét, Bottas viszont köszönte szépen, és elvitte az első helyért járó trófeát – szerinte egyből választ adva ezzel kritikusainak.
Reméltem, hogy nem kell leírnom, de csak muszáj lesz: az F2 sprintfutamának 7, azaz hetes körén, amennyit megtehettek, több esemény történt, mint a teljes F1-es versenyen.
Az eleje viszont itt is érdekesre sikerült. Hamilton gyakorolni szerette volna az elindulást, de rákérdezett „Bonora”, hogy kijjebb mehet-e, mert a boxkijáratnál sok a gumitörmelék. Kis késlekedés után a versenymérnök igenlő válasza után kétszer is beült a rajtgépbe – a pályán.
Nem úgy nézett ki, de Bottas a rajtnál mégis be tudott szúrni Hamlton mellé, de közben légitámadás áldozata lett, a sisakjának ugyanis a féktáv kezdetén nekiment egy méhecske/darázs.
E miatt túl rövidet fékezett, és nem tudott előzni. Biztosan kellemetlen volt a dolog, de azért nem dobta el a vasat, ragaszkodott hozzá, mint a lenti csajszi a söréhez.
Az az érdekes a Merciben, hogy nagyon ritkán hibáznak, de ha mégis, akkor olyanokat, amiket az egyszeri ember el sem hinne róluk.
Nem akarom innen magamra húzni a kibicmellényt, de már az is gáz egy profi pilótánál, hogy nem ismer minden versenyszabályt, de az még nagyobb, hogy a versenymérnöke sem. Nem került ugyan sokba ez a Mercedesnek, hiszen így is bejöttek 1-3-ban, meg hát ki a tököm fogja őket veszélyeztetni úgy egyáltalán idén – az utolsó 2-3 futamra valószínűleg el sem kellene utazniuk, akkor is bajnokok. Viszont ez így is, úgy is amatőr baki, amit ha mondjuk a jelenlegi Ferrari követ el, még akkor is röhögnének rajtuk – pedig meg vannak edzve a szurkolók mostanság.
Lewis eleve kényelmetlen helyzetbe került a Q2-es piros zászló miatt, mert bár behúzta a pole-t, csak lágy gumival indulhatott. Persze e miatt még nyerhetett volna – a Netflix úgy szerette volna, hogy ez sikerüljön, hogy lehet, hogy pont a Schumacher-féle győzelmi rekord beállításának elmaradása miatt lett olyan durca a címvédő.
Nem mondom, hogy soha nem volt ilyen, de szerintem ez a fajta magatartás nem elegáns egyetlen pilótától sem, pláne nem egy hatszoros világbajnoktól. Ne érts félre, nem tisztem a stewardokat védeni, most is olyan következetlenül ítélkeztek, hogy valószínűleg maguk sem értik. A baj ott kezdődik, hogy Lewis kapott egy teljesen jogos büntetést – bár utólag elvették az egyébként jogtalanul kiszabott két büntetőpontját, ami szerintem még nagyobb vicc, hiszen addig is tudták, hogy engedélyt kért a manőverre -, Ricciardo pedig kapott egy olyan öt másodpercet, amit azóta sem akarok elhinni; csak az ausztrál azt mondta, hogy „akkor megyek gyorsabban„. Hagyok időt.
Ne tegyünk úgy, mintha ez a futam sorsdöntő lett volna Lewis számára. Már csak azért sem, mert bár Bottas nyert, ezt most ellenfél nélkül tette. Szép tempót ment, szó se róla, de vannak kétségeim a felől, hogy ezt a futamot akkor is hozza-e, ha Lewis mögül kell előre másznia. Engem speciel nem hallgattatott el. Tény, nagyon jó versenye volt, de Hamilton innentől 1v1-ben is folyamatosan le kell győznie a maradék hét futamon, ahhoz pedig most is tartom, hogy kevés, mint Sztálin-orgonán a billentyű.
Az M4-es szakértők azért rátettek egy lapáttal a „Hamiltonnak már nincs kedve harcolni” mondattal; mintha ez magától értetődő lenne. Szombaton arra sem jöttek rá, hogy miért nem áll ki 3+ perccel a zöld lámpa előtt a Mercedes a boxutcába, mint a többiek, pedig voltak már erre utaló jelek idén is. Nem nehéz kitalálni, hogy az autójuk hűtése masszívan alultervezett, 3 perc alatt kb. felforrt volna a motor a 44-es cirkálóban.
Hamilton nyilván nem maradt adósa az ellendrukkereinek a futam utáni nyilatkozataival sem.
„…Nyilván eltúlozták a büntetést, de számítottunk rá. Olyan, mintha meg akarnának állítani engem. De rendben van, koncentráltnak kell maradnom, aztán meglátjuk, mi lesz.”
Megjegyzem, hogy egy büntivel is ugyanott lett volna, de itt nem is ez a lényeg. Lewis erre az évre is megtalálta a maga ellenfelét: a rendszert. Ha pilóta nincs, harcol a világ ellen. Ez annak is szólhat, hogy nem engedik, hogy úgy öltözködjön a dobogón, ahogy akar. Vagy csak még mindig a Räikkönen-mém miatt van bepukkanva.
Mindegy, a lényeg, hogy olyan számok mellett, amelyek neki vannak ebben a sportban, szerintem más magatartást kellene tanúsítania. Ha a Forma-1 már eljutott oda, hogy ilyen szintű clickbaitekre van szüksége, akkor megette a fene az egészet.
Ezen túl a bírák is hozták a megszokott formájukat, csodálkozom, hogy ez a régóta tartó és kabaréba illő következetlenség mennyire hidegen hagyja az FIA-t. Ráadásul a versenybírák ilyesfajta versenykoordinálása szinte egyidős a sporttal. Példának okáért a labdarúgás a szabályok egyértelműségét illetően semmivel nem jobb a Formula-1-nél, és ott csak pár éve létezik a VAR-rendszer, mégsem csinálnak több ökörséget.
Verstappennek elég nyugis versenye lett, senkitől nem zavartatva ért be a két Mercedes között – pedig a rajtot elrontotta, még Ocon is bepofátlankodott elé egy kis időre. Sajnálom, hogy a Red Bull Mad Maxszel sem tud elég gyors lenni ahhoz, hogy érdemben harcolhasson az élen, valódi munkára bírva a csillagosokat. Albon meg… szinte már fáj leírni, hogy újra a szokásos formáját hozta, pedig így van. Majdnem kört kapott Verstappentől, és ezt megint elég nehéz védeni bármivel. Isteni szerencséje, hogy Mugellóval (most még) tud védekezni, mert a nélkül szinte mutatóban sincs semmije idén.
Pont az előbb olvastam, hogy Horner azt merte mondani, hogy „A pálya felnagyította Albon gondjait.” Úgy várom azt a pályát, ami eltűnteti.
A lesajnált – és elbocsátott – Pérezé lett a lepattanó, egészen jól ment a Racing Point, különösen a mexikói mutatott szép dolgokat a hétvégén. Nem lett rossz az az új hátsó futómű. Nehogy átfussák a CAD-rajzokat az FIA-nél jövő héten.
Ricciardo kiváló tempót ment a Renault-val, talán már bánja is kicsit, hogy távozik a felszálló ágban lévő csapattól. Ennek a srácnak nagyon járna, hogy végre egyszer mehessen a vb-ért, szívből kívánom neki, hogy ez a McLaren-Mercedesszel sikerüljön. Az élet persze igazságtalan, de ennyire hátha nem. Ocon sem kezdett rosszul, de az a helyzet, hogy a verseny végére felszínre bújtak a két pilóta közötti tudásbeli különbségek. Többet vártam tőle a visszatérő évében, eddig számomra nettó csalódás.
Leclerc megint hozta, amit a Ferrari remél tőle: megmenti az istálló maradék becsületét. El kell fogadniuk, hogy az autó ennél nem tud többet, szinte merészség az elvárás, hogy pontot szereznek egy futamon. Vettel még le is bontotta szombaton a Vörös Októbert. Akkor még nem tudtuk, hogy ez lesz a legtöbb, amit a futamért tesz. Illetve annyit azért mégis tett, hogy felakasztotta kicsit a Renault-kat, és így kicsi Charlie bekúszott közéjük. Szó se róla, Ocon nem tudott menni vele.
A Strollal való ütközés véleményes volt, én inkább hajlok abba az irányba, hogy megbüntettem volna. Ide inkább járt volna az 5 másodperc, mint Danielnek. Más kérdés, hogy az eredményen ez sem változtatott volna. A stewardokat ezúttal sem menti fel ez utóbbi gondolat.
Az Alpha Taurik is rendben voltak, Gasly félig elbaltázott VSC-s kiállásáért kár, de így is megvolt a kettős pontszerzés.
Ami feltűnő volt, hogy a McLaren mennyire szenved. Oké, Sainz hamar katapultált a versenyből, hála a rajt utáni kavarodásnak és a zseniális hungarocell-kordonok ördögi útvesztőjének – Norris viszont igen szerényen haladt, és inkább visszafelé, mint előre. Lesz mit átnézni a wokingi albérletben.
Räikkönennek sikerült a rekordbeállítás, immár 322 futamot tolt le Rubens Barrichelloval együtt, bár a csapata kicsit benézte a futamát, ami a taktikát illeti. Ettől függetlenül gratula neki, a következő év(ek)ben Alonsóval még nyomhat egy szkandert ezzel kapcsolatban.
Ránézve a pontverseny aktuális állására, szép lassan elkönyvelhetjük, hogy Verstappen gyakorlati értelemben is kiszállt a címért való küzdelemből. Ez a 77 pont egyenlő műszaki feltételekkel is behozhatatlannak tűnik 7 verseny alatt, így meg pláne az.
Bottas a 44 ponttal még talán labdába rúghatna mondjuk egy Hamilton-nullázással (a számmisztika aktivistáinak kedvéért írom le, hogy Lewis pont a rajtszámának megfelelő pontmennyiséggel vezet Valtteri előtt, Max előtt pedig pont a Bottas rajsztámával egyenlő ponttal), de nem lesz mindig akkora mákja, hogy a csapattársa összebakizzon neki ennyi lemaradást. Ha nem veri meg a pályán sorozatban, akkor nincs sansza. Ez pedig idén nem sokszor történt meg.
Ha ezt a „beBonozást” figyelmen kívül hagyjuk, akkor valószínűleg azt kellene leírnom, hogy Hamilton egy Bottas-pályán győzte le a finnt. Nyilván a ha nem indult a versenyen, de ennek fényében helyén kezelném a kritikusok elhallgattatását.
Két hét múlva jön az Eifel Nagydíj, azaz a Nürburgringre látogat a mezőny. Arrafelé azért tud szar idő lenni mostanság, és személy szerint reménykedem benne, hogy beleszaladunk egy kis esőzésbe.
Szívből kívánom, hogy tévedjek, és Bottas feltörjön, mint moslékban a kenyér, mert az azt jelenti, hogy meccs lesz az első helyért. Az pedig nekünk jó.
Ha tetszett az iromány, pukkants rá egy lájkot, osszad tova, vagy dobj meg egy kávéval a Patreonon: