Közút

Mi a kénköves frászkarikát művel a Mazda?

 

Ma, amikor a világ legnagyobb gyártói a farkukat behúzva próbálnak egy minél biztonságosabb anyagi zónába kerülni, és tömörülni azért, hogy a világ sötétzöld, hatalommal bíró vezetői ne tiporják őket sárba, itt egy jelenség, ami mellett nem mehetek el szó nélkül.

Ma, amikor már nem találsz épkézláb lökettérfogatú D-szegmensbeli autót, mert lassan csak hörcsögök hajtotta kerekek táplálhatják az energiát az ökológiai szempontból teljesen korrekt módon gyártott lítiumcellákba, itt egy jelenség, ami mellett nem mehetek el szó nélkül.

 

Kicsi cég nagy ellenszélben

Egy régebbi írásomban hosszasan ecseteltem a hajtásláncokhoz való hozzáállásom. Most ne másszunk bele nagyon. A lényeg, hogy még ma sem biztos senki benne, mi fog történni ezen a fronton. Semmi más nincs, csak a politikai presszió, és fontos részleteket nélkülöző, csúsztatott okoskodások. Mivel nincs meg a biztos irány, a politika lassan győz, és mindenki villanyautót fog gyártani, még a legvérmesebb ellenzői is.

Hogy a törekvést siker koronázza, az Euro 7-tel gyakorlatilag ellehetetlenítik a belső égésű motorokat Európában. Most úgy néz ki, ez a pont a mondat végén.

Eközben pedig a jól csengő nevű Hirosimából egy kis, sőt, a többiekhez képest apró gyártó, megmosolyogtató költségvetéssel a háta mögött jelenleg arra készül, hogy az eddigieknél is jobban beintsen az autóipari trendeknek.

Miközben a híres Európai motorgyártók, élén a német szentháromsággal, lassan nem hogy a nyolc, de a hat hengerüket is kukázzák a legtöbb autójukból, a Mazda széles vigyorral jelenti be, hogy új sorhatosokat fejleszt.

Már a saját szemünkkel is láthattuk tavaly a blokkot

Hozzá kell tennem, az európaiak nagyobb ganajban vannak, hiszen a Lexus is megteheti, hogy ne hozza a V8-át Európába. Az itteni márkák még ritkább esetben merik ezt meglépni a saját hazájukkal szemben, de lassan rá fognak kényszerülni.

Akárhogy is csavargatjuk, a fő irányvonallal gyökeresen szemben halad a Mazda, még ha meg is kellett csinálniuk az MX-30-ast. Ahogy ezeket a sorokat írom, az ésszerű lázadás szókapcsolat jutott eszembe a cégről. Kissé ellentmondásos, de a lényeget leírja.

Emberi sajátosság, hogy szimpatizálunk a kisebbel, pláne, ha heroikus módon pont leszarja a mainstream kijelölt ösvényeit. Ezt én is elismerem, valamint azt is, hogy a Mazdán is talál fogást az ember, főleg, ha a múltját vizslatja.

 

Elő- és megítélés

Hasonlóképpen az Alfa Romeóhoz, a japán manufaktúra is okozott kellemetlen pillanatokat a 15-20-25 évvel ezelőtti néhány modelljével. Az emberek pedig hajlamosak arra, hogy ugyanazokat a baromságokat mantrázzák 15-20-25 évvel később, a vadonatúj autókkal kapcsolatban is. Sok ilyen bullshitet fel lehetne sorolni. Teszem azt, ott a három f-et soha, szarolasz, német fos, a rizsrakéta, az amerikai budi, és társai.

Akik ilyen sztereotip ökörségekkel teleoktojálják a fórumokat, azokról már tudod is, hogy nem kell adni a szavára. Ha objektíven akarjuk nézni a dolgokat, a valóság közelítésének első iterációjában be kell látni, hogy minden gyártóba bele tudsz állni, legfeljebb az indok más.

Nincs ez másképp a Mazdával sem. A hater azt mondja, hogy rohad, a Wankel-motor meg egy szar. A fanboy azt mondja rá, hogy az újak már nem, a Wankelt pedig karban kellene tartani, és nem lenne szar – ja, és Wankel-Mazda nyert Le Mans-ban (ez spec igaz). Ezeknek végtelen permutációját ismétlik az emberek egymás ellen kardot rántva. A baj a kiindulási alap. Mert a fanboy és a hater vitázik, mindkettő meggyőződéssel. Nem tanulni, infót gyűjteni megy oda, hanem oktatni. Furcsa nekem, hogy mennyi nagy önbizalommal tudással rendelkező egyén szabadul rá egy-egy témára, és mennyire mást gondolnak mindenről.

Ahogy szerzem be nap mint nap az új ismereteimet, bennem folyamatosan csak erősödik az az elképzelés, hogy az élet bármely területén önámítás azt hinni, hogy nincs, aki/ami újat mutasson.

Mazda 787B – a Le Mans-győztes, Wankel motoros autó

Visszatérve a Mazdára és a fuszikosodásra, a jelenség sajnos korábban tényleg intenzíven fennállt. A márka bevallása szerint rá is jöttek utólag, hogy mi volt a gond. Mivel Japán acélból importra szorul, érzékeny pont a megfelelő szállítás kérdése – a megfelelő beszállító mellett. Bizonyos vegyi kezelések ma már ellehetetlenítik náluk, de anno baktériumoknak köszönhetően már az üzemekben elkezdődött a lemezek korrodálódása, ami idővel csak rosszabb (és láthatóbb) lett. Valóban, egy 17-20 év körüli hatos Mazdát alulról megnézve sanszos, hogy a Grand Canyonra fog hasonlítani – a geometriáját és a színét tekintve is.

A mostani Mazdákról is azt tudom leírni, mint az Alfa Giuliáról, vagy bármelyik másik új autóról: csak azért, mert az elődje 1-2-3-4, vagy ki tudja, hány generációval ezelőtt valamiért kihúzta nálunk a gyufát, ne ítéljük el a mostanit. Néhány javasasszony már most elkaszálta fejben az új hatost, pedig 2022 előtt látni sem fogja. Várjuk meg, 10-15 év múlva hogy fog kinézni, aztán mondjunk csak ítéletet a maiakról.

Nekem viszont nagyon is izgatja a fantáziámat az új 6-os, ugyanis 1-2 év múlva ebben az autóban fog testet ölteni a világ autóiparának mutatott középső ujj.

 

Sor6 a küszöbön – azaz a hátsó keréken

Oké, lesz hibrid is belőle, de nem ez a lényeg, hanem a háromezres, sorhatos Otto-motor, és a 3.3-as, sorhatos dízel aggregát. Ez a vállalás már önmagában elég arra, hogy akkor is megnézzem az autót, ha minden idők legocsmányabb Mazdája lesz. De ha ez nem elég, akkor jön hozzá a hátsó- vagy összkerék meghajtás. Ugyanis hosszában lesz beépítve a blokk. Ez eleve tekintényes orrészt feltételez, kíváncsi leszek, mennyi marad meg a Vision Coupé formavilágából.

Mazda Vision Coupé concept

Elhiszed, hogy ez egy 2021-es hír? Nem 900 köbcentis mákdaráló lesz benne két RC játék villanymotorjával, hanem háromezer sorhat! Az, amit a BMW épp mostanában épít lefelé.

E mellé ha jön egy frankó futómű és egy kellően merev bodega, akkor ez a gép ütni fog, mint az orvosi szesz.

Feltéve, ha nem lesz az égbe árazva – és ha lehet majd nálunk kapni.

Sajnos nincs még hivatalos információ erről, így megeshet, hogy az EU nem is kap ebből a prémiumnak szánt szedán/SUV csomagból. Nem akarom tehát én sem elkiabálni, főleg úgy nem, hogy a 3-as 2.5 turbóját sem vehetjük meg itthon. Egyelőre csak reménykedem, hogy az itthoni szalonokban is felbukkannak a vasak.

Az SUV-k megemlítése nem véletlen. Ez a motorpaletta az előzetes várakozásokkal ellentétben nem az új 6-osban, hanem ma még ismeretlen típusjelölésű crossoverekben jelennek majd meg a legutlsó infók szerint. Ezek viszont nem váltják le a jelenlegi CX kínálatot, hanem kiegészíteni fogják azt – nyilván felülről.

Ilyenkor jövök rá, hogy talán én sem vagyok elég trendi, mert a telepjárók abszolút nem izgatnak. Viszont ők is részei ennek a projektnek, és a vállalkozásnak nem tesz rosszat, ha el is tud adni néhányat a termékeiből.

Mazda RX-vision concept – lesz új Wankel is, de csak range exterdernek

Mazdáék már próbálkoztak korábban a felső szegmens felé nyitással, akkor kevés sikerrel. A gyűröttebb fejűek még emlékezhetnek az Eunos/Autozam/ ɛ̃fini márkára (jó, az utolsót hagyjuk). Egy évtizedet sem éltek túl ezek a prémium Mazda márkák.

A jelen helyzet másképp is végződhet, ha nem szállnak el nagyon az árakkal. A Giulia óta nem szurkoltam ennyire autónak, mint a következő Mazda 6-nak.

 

Kell ez?

Hogy nyerőgép lesz a Mazda a következő 10-15 évben, vagy építési törmelék, azt nem merem megtippelni. A véleményem az, hogy ennek a márkának helye van a piacon, ha az igazság parazsa még ott pislákol valahol a világon.

Feszült figyelemmel követem majd ezeket az eseményeket, és ha alkalom adódik rá, közelebbről is megmutatom majd nektek ezeket a szekereket.

 

Kövesd az oldalt, ha tetszett!

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Egy hozzászólás

  1. Ameddig a villany autók vonatkozásában nem lesz kiépített töltőhálózat,a hatótávolságot nem tudják “felhasználó barát” szintre fejleszteni,az akkumulátorok kapacitását megfelelő teljesitmény szintre emelni,addig belátható ideig nem lesz robbanásszerü villanyautó vásárlás!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb