Nem jött a sorminta. De még hogy nem!
Verstappen tehetetlenül nézte végig, hogy elevenen falja fel Hamilton, akár a hiénák az áldozataikat.
Pedig nagyon arra készült idén a Red Bull, hogy Max nem egyedül harcol majd a Mercedesszel.
Petting
Barcelonáról a korábbi eredmények alapján sokan sejtették, hogy idén is nehéz lesz rajta legyűrni a címvédő istállót. Jól is mentek pénteken, bár az egykörös tempója Mad Maxnek szombatig rejtve maradt.
Ez egy olyan típusú pálya, amin hiába van egy látható hosszúságú egyenes, mégis körülményes a helycsere. Így aztán mindenki arra számított, hogy az időmérőre az átlagosnál nagyobb figyelmet fordítanak a csapatok.
Valóban jó kis meccs volt szombaton. Max a harmadik szabadedzésen csúnyán elvert mindenkit, délutánra azonban úgy tűnt el a négy tizedes előny, mint Kossuth a ködben. Csak a Mercik közé tudott éket verni, Lewis elvitte a pole-t. A századikat, basszus…
Pénteken azon gondokodtam, hogy vajon az Alfa mit akar Kubicától. Értem én, hogy nagyon sok maradt benne, és hogy óriási tehetség volt, de innen nézve kérdőjeles a haszna. Főleg, mikor a kavicsban köt ki.
Mazepinről nem is kell külön szót ejtenem, nyilván ez a hétvége sem ment le piruett nélkül.
Schumacher viszont már időmérőn is elkapta Latifit – aprajával azért hallat magáról a fiú. Az abszolút nap embere kétségkívül Ocon volt az ötödik helyével. Tényleg csak pislogtam, mint hal a szatyorban. Oké, Leclerc lejjebb tolta, de így is fantasztikus kör volt az Alpine franciájától. Pérez és Norris annál inkább bajba került. Checo csak a nyolcadik, Lando a kilencedik helyről várhatta a rajtot.
Gyors visszatagozódás
A rajtot megint Max csípte el jobban, bő háromszáz méter alatt ledolgozta a szombati hátrányát, és belemenősen odatolta az orrát Hamilton elé. Jól döntött, másképp nem volt esélye. Bottas viszont Lewis megingását követően kényelmetlen helyzetbe került (a csapattársával egyenrangú finn valamiért meg sem fontolta Hamilton megelőzését), pillanatnyi megtorpanását Leclerc a tőle elvárt módon használta ki, megpecsételve Bottas sorsát a versenyen.
Valtteri ugyanis képtelen volt megelőzni a lábadozó, de még mindig klasszisokkal lassabb Ferrarit. A vezető duó pedig rohamléptekkel távolodott. Míg nem aztán a szombaton Q1-ben kizúgó Cunoda autója úgy döntött, inkább már nem mássza meg a következő dombot a pályán. A japán ifjonc kicsit nem hagyta sebességben az autót, ami most azért volt baj, mert a gravitáció a völgybe akarta tessékelni a gépet.
Juki barátunk egyébként is jól ment a hétvégén. Olyannyira jól, hogy még a csapatot is megvádolta azzal az jelentéktelen megnyilatkozással, hogy ő nem ugyanolyan autót kap, mint Gasly.
Nos, én a helyében úgy, hogy semmit nem tett le az asztalra még az F1-ben, minden nap hálát adnék a sorsnak, hogy egyből egy Alpha Taurinál kezdhetek, és van esélyem mutatni valamit. Hogy egy klasszikust idézzek: „Örülj, hogy kilátsz a réseden!”
A sikertelen hegymászás biztonsági autót eredményezett, minden kiépített előny odalett.
„Az egyik fülemen be, a másikon gumi”
Ez az SC szakasz kissé megbolygatta a csapatok taktikai hozzáállását. Reális esély nyílt az egy kiállásra.
Az élmezőnyben nemigen adta fel a helyét senki egy esetleges csere miatt, hátrébbról voltak csak próbálkozók. Az újraindítást követően újra kialakult az eredeti ritmus, Bottas újra Leclerc fogságában ragadt, Verstappen és Hamilton ellépett. Megjegyzem, Leclerc is elég gyors volt ahhoz, hogy Valtterit se piszkálja senki hátulról. Pérez csak kóválygott a pályán, ezért úgy tűnt, a győzelemért 1v1-ben kell küzdeni majd.
A Mercedes látva, hogy Bottas egy életre ott ragadt Charlie mögött, kihívta mögüle, és Verstappen is szervizelt. Hamilton bő hat kört ráhúzott a monacóival egyetemben, és aztán robogtak ki a sárga Pirellikért.
Bottas végre feljött a harmadik helyre, Lewis megkezdte a visszazárkózást Verstappenre.
Valtteri már túl messze volt ahhoz, hogy bármibe beleszóljon (ez már inkább klisé, mint déja vu), Hamiltonnal viszont dilemmába került a Mercedes. Lewis meg volt győződve arról, hogy egyforma gumival is legyűri Verstappent, a csapat viszont a hungaroringi offenzívát szerette volna alkalmazni. Végül kötélnek állt a brit, és kihívták egy másik közepes szettért!
Jó autók, elhanyagolható teljesítmények
Reméltem, hogy nem így lesz, de sajnos ki kell mondani: Pérez eddig masszív csalódás. Verstappen megint egyedül maradt. Ha csak ott legyeskedik Bottas környékén, már sokkal jobban kötve lett volna a Merci keze. Így viszont kvázi 2v1 szituáció alakult ki ismét, amiből a holland nem jöhetett ki győztesen.
Nincs meg az alaptempó, nem használja jobban a gumikat, akár jó az időmérő, akár nem, versenyen mindig rosszul jön ki belőle. Eddig totális katasztrófa. Ne érts félre, nem rosszabb, mint Albon vagy Gasly, de sajnos jobb sem. Nem akarom már négy futam után temetni a mexikóit, de ha ez jellemzi majd a teljes szezont (már ha a csapat kivárja), akkor ez megint sok hűhó semmiért a Red Bull részéről. Mentségükre legyen mondva, hogy most én sem erre számítottam.
Ez a Bottas meg kinyír idegi alapon.
Pérez híján csak Valtterin kellett átverekednie magát Hamiltonnak, hogy újra Max nyomába eredhessen.
A finn minden év elején megfogadja, hogy most megmutatja, most legyőzi, most nem engedi el, most, na most, de aztán most. Tény, nem állt félre rögtön. Kicsit azt éreztem, hogy Bottas az okos lányt próbálja eljátszani: nem engedi el látványosan, hogy elmondhassa, amit aztán le is nyilatkozott („Nem azért vagyok itt, hogy bárkit is elengedjek.”), de azért 3-4 kanyar után nyitva hagyta az ajtót, hogy azért a csapat utasításának eleget tegyen.
Nekem annyira szürreális ennek a srácnak a világképe, hogy azt le sem tudom írni. Mint a fekete lovag a Gyalog galoppban. Se kar, se láb, de még mindig arcoskodik. Nem tudom, hány vert szezon kell Bottasnak arra, hogy belássa, köze nincs ehhez a játékhoz.
A vasalás témája
Sokan lehurrogták a Mercedest, amiért már a negyedik nagydíjon elengedésre szólították fel az egyik pilótájukat.
Szerintem ezzel semmi gond nincs. Anno a Schumacher-gyűlölők kapták el ezt a hype-vonatot, aminek az lett a végeredménye, hogy a csapat nem lehetett csapat a pályán. Mintha a labdarúgásban nem passzolhatnál. Hozzád került a labda, vidd végig egyedül. Igaz, a Ferrari sokat segített abban, hogy ez ennyire elgennyesedjen, de a tény ettől még tény.
Alapvetően most is hülyeség a Mercedest ütni ezért, csapatfőkökként nem fosztom meg a pilótámat egy győzelemtől, csak mert valamelyik bohócnak kedve támad beszólni.
Egy baj van. A csapat is azt csinálja, amit Bottas, csak más témában. Miért kell verniük a mellüket, hogy náluk nincs csapatutasítás? A vak is látja az ellenkezőjét. Eddig is divatos volt a világban az emberek nyílvánvaló hülyének nézése, csak valahogy egyre több a butik.
Erődemonstráció Hamilton-módra
Kiállva a közepes szettért Lewis az összes gombot felcsavarta a rezsón, belapátolta az összes lángborsót a sparheltbe, és úgy lőtt ki Verstappen után, mintha ez a verseny már a bajnoki címről döntene.
Kellemes érzés lehetett úgy ülni a Red Bull falán, hogy cirka 20+ körrel a vége előtt kiállnak mögületek, és már akkor eldől, hogy elbuktátok a versenyt – pedig akkor még 25 mp előnyötök van.
Max mindent megtett, de 6 körrel a vége előtt Hamilton utolérte, és az első adandó alkalommal meg is előzte a holladot.
Utólag azt mondanám, hogy Verstappen ezt a futamot nem nyerhette meg erőből. Megnehezítette Lewis dolgát, de az autó, a csapat és a pilóta is túl jól működött a Mercedesnél. A 20 évvel ezelőtti Ferrari előadását láttuk, csak feketében.
Csokiropi
Charlie magára talált, mocsok jók ment az egyébként tűrhető formát mutató Ferrarival. Erőn felül tartotta maga mögött Bottast, és a többiekhez képest meggyőző tempót autózott. Nagy kár, hogy nincs partiban a piros vas a két élmenővel, egy hármas versenyfutás még érdekesebb tudna lenni.
Ricciardo végre legyűrte Norrist, Pérez vért izzadva tudott csak átjutni rajta. Néhány futam múlva megtudjuk, hogy Norrisnak csak ez az egy hétvége nem állt össze, vagy az ausztrál kezd rátalálni önmagára.
Ocon és Gasly pontokkal gazdagította a csapatát. Esteban időmérős robbantása után kicsit többet vártam, de így is pacsi jár a munkáért. Azért viszont nem sokat adtam volna, hogy az Alpha Tauri pontot szerez Barcelonában.
Räikkönen is szépen ment, valamint Vettel is nagyon közel jár Strollhoz. Az időmérői már alakulnak, a versenyen is lassan egalizálja a tempót.
Russell szintén parádésan ment, jópár autót maga mögé utasított. Schumacher most nem kapta el Latifit, de Mazepinnel szembeni fölénye konstans.
Formán kívül
Norris már a szombatot benézte, vasárnap pedig már nehéz volt kompenzálni. Ricciardo most legyőzte, meglátjuk, mennyire lesz tartós ez az állapot.
Cunoda mellett kétségkívül Alonso a fő vesztese ennek a futamnak. Nem találta a ritmust, nem bánt jól a gumikkal, rossz taktikába ment bele a csapattal – teli bukta. Ocon pontszerzése mellett ez a 17. hely blama, akárhonnan nézzük. Aligha ilyen hazai futamot képzelt magának.
Mazepint is említhetném, de egyelőre nehéz eldönteni, hogy magához képest jól vagy rosszul teljesített-e…
Jövő hét végén Monacóba látogat az F1. Barcelona után ismét egy olyan pálya, ahol komoly jelentősége lesz az időmérőnek.
Nem árt, ha a Red Bull mutat valamit, mert még néhány győzelem, és Hamilton idő előtt eldöntheti az egyéni cím sorsát.