F1

Hamilton revansa sem maradt el – kapaszkodhat a Red Bull

 

A brit címvédő helyenként tavalyi fölényét idézve rendezte el az első hely sorsát Portimao pályáján, pedig a harmadik helyre is visszacsúszott.

Plusz egy pont, mínusz egy pont, szabály-saga, beszólogatás, Haas-előzés – volt itt minden, mégis ez a verseny volt az eddigi három közül a legfelejthetőbb.

Az imolai futam cikkében le mertem írni, hogy minimális előnye maradt a Mercinek, ha egyáltalán maradt. Sajnos ez a minimális előny kidomborodott Portimaóban, még ha ez a verseny közepéig nem is volt túl feltűnő.

Előjáték

A pénteki dominanciából kiindulva sejthető volt, hogy a Mercedes odalép a boci orrára, bár a szombati tréninget Mad Max húzta be. Az összes edzés relatíve nagy melegben zajlott az előző két nagydíjhoz képest, és ez megmaradt a fő műsorszámokra is.

Nem számítottam Mercedes 1-2-re, és még jobban meglepett Vettel Q3-as szereplése, miközben Stroll már a Q1-ben búcsúzott. Sainz és Ocon szereplése is váratlan volt, Alonso sehol nem volt francia csapattársához képest.

Verstappen elvett köre elég lett volna a polehoz, ezért kezdetben hasonló erőviszonyokat prognosztizáltam fejben, mint az Emilió GP-n. Hozzáteszem, a Q1 és a Q2 nem pont ezt a képet mutatta.

A szabadedzés rengeteg időelvétele sejttette, hogy lesz okom elővenni az FIA-t ebben a cikkben is – nos, nem csalódtam.

 

Biztonsági autó, majd biztonságos valóság

Az állórajt nem hozott semmi váratlant a dobogón, simán eljött mindenki – nem úgy Pérez. Sainz meglepte az ötödik helyről, majd mire átverekedte magát a szokatlan helyen bóklászó Ferrarin, megkapta Norrist helyette.

Ez a kis közjáték pontosan elég volt arra, hogy Checo kikerüljön a képből. Tetézte a bajt, hogy a Räikkönen balf@szkodása utáni újraindítás kb. olyan jól sikerült neki, mint Hamiltonnak. Nem is tudom, láttam-e a brittől valaha ekkora bealvást. Bottas szenzációsan rugaszkodott el, ritkán látni ilyen klasszis ritmusváltást. Nagy kár, hogy az egész futamon ezt az egy momentumot tudom a neve mellé felírni.

Na persze ne feledkezzünk meg Kimi cimboránkról sem. Szeretjük, de ezt benézte, méghozzá csúnyán. Amatőr hiba volt egy világbajnoktól – de legalább férfi volt, és bevallota, hogy hibázott. Vagy csak nem akarta bevallani, hogy menet közben is tud már aludni…

Ráadásul pont a csapattársába… Giovinazzi szerencsére tovább tudott menni. Maradandót nem alkotott ugyan, de hozta, amit kellett.

Szóval amíg Lewis bámészkodott, Verstappen azonnal melléért – még hamarabb is, mint kellett volna. A célegyenes előtt meglett volna az előzés, ezért bele kellett emeljen a gázba. Max baromira észnél volt, mert rögtön szélárnyékot fogott, és még így is sikerült kívülről a manőver.

Úgy látszott, a holland elindulhat a győzelemért, és innen jött a dramaturgiai fordulat.

 

A birodalom visszavág

Pérez áthámozta magát Norrison, visszavette a negyedik helyet, tekintélyes lemaradással követte a vezető triót.

Ekkor kellett tudomásul vennem, hogy Verstappen nem igazán tudja Bottast szorongatni, sőt, Hamilton kezd visszaérni rá. Ez olyannyira sikerült, hogy az első Verstappen hibát kihasználva a célegyenesben azonnal lelépte riválisát a címvédő.

Nem volt tehát lejátszva a parti, mi több, Lewis rögvest lerázta Maxet, és már bosszantotta is Valtterit.

A finn nem szívesen adta át az első helyet, mentségére legyen mondva, próbált védekezni – persze hiába. Hamilton átvette a vezetést, Verstappen pedig nem tudott mit kezdeni Bottasszal. Hirtelen sakk-matt helyzetbe került a Red Bull – méghozzá a rossz oldalon. Bottas nem tudott menni a csapattársával, Verstappen pedig nem tudta megelőzni Bottast. Minden a lehető legjobban alakult Lewis számára.

 

B-közép

Szombaton kezdtem azt hinni, hogy a jó öreg Seb magára talált, és visszalendül a régi formájának környékére. A verseny azért kicsit árnyalta a képet. Stroll még érdemleges pozícióhátrányból is előtte tudott végezni, bár most csak egy hajszállal kapott ki tőle. Talán elindult valami, mert most inkább a gumi miatt verte meg Lance, semmint a tempó miatt.. Tény, hogy az autó új fejlesztéseit csak a kanadai kapta meg erre a futamra – és az is tény, hogy közük nem volt a pontszerzéshez. Oké, tavaly sem voltak itt jók, de Checo azért hozott egy hetedik helyet.

Fura volt nekem Leclerc szereplése. Szürke volt, mint egy nyugdíjas öltöny. Dehát a csapat megtette azt a szívességet, hogy a rosszabb formában lévő pilótának nem cseszte el a gumiválasztását, így Sainz szépen mögé szorult – no meg ki is az első tízből. Úgy lennék Ferrari stratéga. Úgy látszik, rég nem magasak az elvárások. A fizu meg biztos elmegy szódával…

Az Alpine viszont moslékban úszó kenyér módjára tört fel a verseny során, Alonso rengeteget mentett szombathoz képest, Ocon pedig egészen jó futmot hozott le. Ez a 7-8. hely már csak 4-5 pozícióval rosszabb, mint ahol lenni szeretnének. Szerintem ezt sem árt megbecsülni.

Ricciardoval fogalmam nincs, hogy mi történik. Norris úgy olyannyira versenyez más dimenzióban, hogy arra álmomban sem gondoltam volna. Oké, hogy Landonak megy a szekér – megint egy laza 5. hely -, de a különbség akkor is nagy. Túl nagy. Lehet, hogy mégsem volt akkora aduász ez a csapatváltás az ausztrál számára.

 

Futottak még – de hogy!

Hogy Carlos érezze a törődést, Gasly még az utolsó pontot is elpiszkálta a spanyol elől, így az Alpha Tauri nem maradt pont nélkül. Na ja, nem épp az első versenyen az egekig magasztalt Cunodán múlt. Egy vaskos kisodródást leszámítva képernyőn sem volt a japán – aligha véletlenül. A két Aston befért elé, és ez sajnos mindent elárul.

Na de micsoda küzdelem volt a sereghajtóknál! Jó, nem az orosz Keszthelyi Vivien miatt. Mazespin távcsővel sem látta a többieket, az egyetlen akciója Pérez semmibe vétele volt egy lekörözésnél  – annál inkább Schumacher!

Egyszer csak Latifi, a szintén a száraz tehetsége alapján bekerült Latifi megkapta maga mögé az elvileg szintén farvizen beúszó Micket! A modern kor Minardija feltámadott!

Legalább 15 körrel a vége előtt utolérte a Williamset, de mindig el kellett engedniük valakit, így állandóan megszakadt a párharc. 5-6 kör volt hátra, amikor akadt egy kis időbeli rés, és a német rögvest belevetette magát a hajtóvadászatba. Bántóan gyenge volt a Haas az egyenesekben (is), gyakorlatilag nem közeledett Latifire DRS-sel sem. A kanyarokban viszont egészen jól rámászott Nicolasra, és a hármas kanyarban meg is remegett a lába: túlcsúszott, Mick pedig köszönte szépen, és elhagyta a helyszínt.

A pozíciót tekintve nem sokat ért ez az egész, a komplex képet nézve viszont ez mérföldkő lehet a srác fejlődésében. A csapatnak pedig óriási érzelmi plusz. Szép volt, Mick.

 

Perpatvar az elején

Verstappent a verseny közepén fokozatosan lepte el a ganaj, a Mercedes Hamiltonnal tarthatatlan tempóban haladt előre. Nem tudták a pályán átugrani Bottast, maradt tehát a játék a kiállásokkal.

Erre a Merga is számíthatott volna, szerintem hibát követtek el azzal, hogy nem húzták ki Verstappen elől Bottast, vakon védték Hamiltont tőle. Ezt ki is használta a Red Bull, alávágtak Valtterinek. Bár kijött elé a finn, a hideg gumikon nem tudta kivédekezni a bocisok trónkövetelőjét.

Hamiltont is hívták egy körre rá, nem volt veszélyben a helyezése. Főleg úgy nem, hogy a kemény keveréken is tudta diktálni a tempót. Még Bottas is elkezdett visszazárkózni a holladra, csak a kipufogó hőmérsékleti jeladója beledumált a versenyébe, és gyorsan el is köszönt 4 másodperctől.

Péreznek ilyen távolságból távolról sem volt annyi haszna, mint Bottasnak. A kiállások után még megpróbálták kint tartani, hátha megtorpan Lewis mögötte 1-2 kör erejéig. Kis túlzással még segített is neki a mexikói a szélárnyék+DRS kombóval. Checo aztán kiállt lágy gumikért. Be is húzta a leggyorsabb kört hirtelen.

Innen jöttek a szürreális események.

Valahogy Pérez ezek után nem nagyon zárkózott fel a többiekre. Lehet, hogy ez azért volt, hogy beossza a gumikat a végéig, de azt gyanítom, hogy a Red Bull csapdát állított a Mercedesnek.

 

Már megint a nyüves szabályzat

Pérez a gumielőny ellenére egyre inkább lemaradt Bottasról, és hirtelen ott termett a biztonságot jelentő 28 másodperces különbség. Rá is rabolt a Merci, kihívták Bottast a plusz egy pontért. Csak azzal nem számoltak, hogy erre Verstappen is jönni fog. Ráadásul a címvédő istálló megtette azt a szívességet is, hogy 3 körrel a vége előtt hívták ki a finnt, így Mad Maxnek kettővel a vége előtt maradt egy dobása rálicitálni Valtterire.

Meg is tette. Egy darabig az övé is volt a plusz egy pont, nyugodt lehetett a Red Bull, hogy legalább a vigaszdíjért beültette a hintába riválisát.

De Maxi a 14-es kanyart kiszélesítette, és elvették a körét.

A dolog persze most sem egyszerű.

A Félnótás Idióták Alakulata ugyanis ezen a hétvégén is hozzányúlt a méltán népszerű fegyveréhez. A hétvége alatt változtattak a szabályokon. Ez olyan jól sikerült, hogy most is vitára ad okot, hogy jogos volt-e a plusz egy pont elvétele.

Azonnal előjöttek a bahreini sztorik, ahol Hamilton a verseny felét ilyen levágásokkal hajtotta végre (szankció nélkül). Ott még az volt a magyarázat Verstappen kényszerű visszaengedésére, hogy előzés közben szerzett előnyt.

Itt nem volt előzés, mégis elvették a körét.

Annyira aranyos, hogy a csapatoktól elvárják, hogy az egész hétvégére előre adják le az összes műszaki specifikációt, amit a hétvégén használni fognak, de ők nem képesek pénteken olyan regulákat megállapítani az adott pályára vonatkozóan, ami még vasárnap is életképes. Bocs, srácok, ez amatőr szint. Szánalmas, hogy ezért valaki rendszeres – és nem kevés – fizetést kap.

 

Hamilton érdemeiből ez mit sem von le, fantasztikusan vezetett. Ez a villantás tökéletes volt arra, hogy idén is komolyan vegyék azok, akik már temették Verstappennel szemben. Ezen a héten a Spanyol Nagydíj következik, ahol a sorminta szerint Maxnek kellene nyernie – meglátjuk, mennyi izgalomban lesz részünk ezen az egyébként híresen unalmas pályán.

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb