Nem hazudtolta meg magát a Magyar Nagydíj: megtippelhetetlen végeredmény, botrányok, szabályszegések, ütközések, anyázások, kizárás – minden, ami a cirkuszhoz kell.
Bármennyire nehéz előzni ezen a pályán, bármennyire nem nyújt különösebb extrát, valahogy a show mégis mindig nálunk zajlik.
Ha már előzés: a Hungaroringnek valószínűleg jót tett a DRS megszületése, és a nagyobb hátsó szárnyak is. A baromi hosszú egyenesekkel rendelkező pályákon már szinte nem is kihívás egy előzés, átlépéssé csökevényesedtek – fel sem kapják a fejüket rá az emberek. A Magyar Nagydíj aszfaltcsíkján még mindig kihívás előzni, de így már lehetséges.
Péntek
Mocsok melegben ment le az első két tréning, tojást lehetett sütni az aszfalton.
Nem voltak nagy történések, de az tisztán kivehető volt, hogy tempóban a Mercedes jobban áll a Red Bullnál. Nem is igazán tudták a bocik, hogy merre induljanak a beállításokkal, folyamatos és durva alulkormányzottsággal küszködtek. Végül csökkentettek a hátsó leszorítóerőn, bevetették a kanál alakú szárnyat.
Így a balansz jobb lett, de az időket látva messze nem volt egyértelmű, hogy az osztrákok átvették a vezetést.
Bottas meglepően jól mozgott, úgy látszott, ez megint egy ritka Valtteri-hétvége lehet.
Szombat
A Magyar Nagydíj harmadik szabadedzése is hasonlóképp és hasonló forróságban zajlott, csak Schumacher lepte meg az étert – és a szerelőit – egy falba rakással. Nagyot küzdöttek a Haasnál, de nem tudták időre összerakni a vasat, így a német ifjonc önhibájából nem vett részt az időmérőn.
A Q1 maradék négy helyét szokásos módon a Williams-Mazepin-Cudona kvartett osztotta fel – a japán tett is érte -, bár Russell ritkán búcsúzik ebben a magasságban (illetve mélységben). Jött a Q2, távozott Sainz: a 14-esben eldobta a Ferrarit, és beleállt a gumifalba. Még megpróbált továbbmenni, de maga alá gyűrte az első vezetőszárnyát, így egy újabb próbálkozás után inkább megállt.
Kis szünet után folytatódott a játék, Ricciardo, Stroll és a két Alfa Romeo búcsúzott – az olaszok meglepően jól mentek, legalább egy Q1-es kizúgást borítékoltam volna.
Vettel valahogy beegerészte magát a Q3-ba, bár ott már nem alkotott maradandót, tizedik lett.
A két Mercedes nagyon jó kört rakott össze, a Red Bullok elsőre tehetetlennek tűntek. Másodjára pedig már segített is nekik a rivális csapat, hogy tényleg azok legyenek.
Az időmérős konfliktus
Nem először fordul elő, hogy a Magyar Nagydíj már az időmérőn furcsa és látványos eseményeket produkál.
Mit ad a sors, a Q3 második nekifutására a két Mercedes a két Red Bull előtt indult el. Két percnél is több volt még hátra, sima beérkezésnek ígérkezett.
Hamilton feltűnően lassan, tyúklépésben közlekedett már a boxutcában is, hirtelen a magyar kommentátorok sem értették, hogy mi is történik valójában. Bevallom, én sem. Aztán amikor a kivezető szakaszon is csak döcögött a címvédő, Verstappen pedig kétségbeesetten nézelődött mögötte, mert a vonaltól nem fért mellé, akkor már én is tudtam.
A brit időt húzott, és csak akkor lépett a gázra, amikor fennállt a veszélye, hogy Max megelőzheti. Minden más ponton kerékpárosokéval veteksző sebességgel haladt, Bottas szintúgy.
Ez az én szememben szándékos feltartás volt, méghozzá csapatként, ráadásul pont a riválisokat. Hamilton tudja, milyen ez, 2007-ben ő is átélte szenvedő félként, ugyanúgy a Hungaroringen. Más kérdés, hogy akkor Alonso öt rajthelyes büntetést kapott érte.
Persze a két Merci a saját bemelegítő körét is elcseszte, nem is javítottak, de bevállalhatták ezt az áldozatot, hiszen 1-2-ben álltak. Verstappen javított, de minimálisat, Pérez meg fel sem ért.
A mostani pillanatig sem értem, hogy nem jutott el még a vizsgálatig sem a bíráknál ez a jelenség. Ez egy sokkal gusztustalanabb manőver volt a csillagosoktól, mint a Brit GP-n megesett ütközés, ott könnyebben elfogadtam volna, ha semmit nem kap Hamilton, mint ebben az esetben.
Anarchikus jelenet volt.
Első rajt
Nem csak ennyi volt a Magyar Nagydíj tarsolyában, ami a cirkuszt illeti, az igazán nagy durranások a verseny napjára maradtak.
Az egész hétvégét körbeölelő forróság hirtelen záporba csapott át – esős rajt a futamon!
Taktikailag nagyon jól állt a Mercedes a közepes gumikkal az első sorban. Pont azon morfondíroztam szombat este, hogy mennyire lesz agresszív a két boci a startnál, hiszen muszáj lett volna rögtön eléjük kerülni, különben valószínűleg buknak.
Másnap már nem volt min gondolkodni: az időjárás semmissé tette a stratégiákat, mindenki intermediate gumikat pakoltatott fel.
Ahogy az várható volt, vegyesen kapták el a rajtot a pilóták. Arra viszont senki nem számított, hogy lesz két faltörő kos is a mezőnyben.
Az általam írásban sűrűn dédelgetett Valtteri Bottas és a szintén nem a tehetségéről elhíresült Lance Stroll kb. azt hitte, hogy száraz pályán versenyez, és olyan kitűnő féktávot vettek, hogy együtt legalább nyolc autót pakoltak ki a pályáról – a legtöbbet véglegesen. Nincsenek szavak, elképesztően amatőr megmozdulás volt mindkettő. Mondhatnám, hogy ezt még én is meg tudtam volna csinálni. Kapták is az áldást a mémgyárosoktól.
Utólag mindketten kaptak egy öt rajthelyes büntetést a következő futamra. Nem vagyok a szankciók oldalán, de azért halkan megjegyzem, hogy a legutóbbi, hasonlóan parádés tömegbaleset, amelyet Romain Grosjean hozott össze a 2012-ben a Belga Nagydíjon, egy futamos eltiltást ért. Simán oda kellett volna adni nekik is.
Második rajt
Piros zászló.
Az élmenők közül csak Hamilton maradt ki a roncsderbiből, Verstappen szárnyaszegetten, de továbbgurult, Bottas és Pérez kiesett. A finn egyetlen mozdulattal elintézte a teljes konkurenciát, még a pontversenyben előtte álló Norrist is. Szarul hangzik, de igaz: Valtteri sokkal többet aligha segíthetett volna Lewisnak ezen a versenyen.
Mad Max autóját megpróbálták összedrótozni, de már az is csoda volt, hogy nem maradt ott, szóval borítékolható volt Hamilton előnyszerzése.
Egészen addig, amíg el nem indultak kifelé a csapatok.
Minden pilóta azonnal jelentette, hogy a pálya simán alkalmas száraz gumira, így már a rajtrácsra sem áll fel senki, irány a box – kivéve Hamiltont!
Gyerekek, ez is csak a Hungaroringen történhet meg! Lewis Hamiltonnak fantasztikusan sikerült a rajtja – megtartotta az első helyét, mert nem volt, aki elvegye! Megnéztem volna az arcukat, amikor rájöttek, hogy ezt kurvára benézték.
Angol fórumon láttam a hétvége poénját: „Hamilton újra rekordot döntött: ő az első, aki egyedül rajtolt egy versenyen, és harmadik lett.”
A Mercedes is vétett már rengeteg taktikai hibát, de ez minimum top3-as. Egyetlen kör alatt elrendezték, hogy a hétszeres világbajnok az első helyről az utolsóra kerüljön! Ocon, Vettel és Latifi vezették a futamot! Kapkodta a fejét mindenki, többször is meg kellett dörzsölnie az embernek a szemét, hogy tényleg elhiggye a sorrendet.
Az a slussz poén, hogy Toto Wolff szerint helyesen jártak el! Ezt muszáj idéznem – kérlek, értelmezd, nekem nem sikerült:
„Száz százalékig ez volt a jó döntés, kiállok mellette. Ilyenkor döntést kell hozni, meg kell ítélni, milyen az idő, elég száraz-e a pálya vagy sem. Azt gondoltuk, hogy egy kör alatt nem száradhat föl úgy, ahogy fölszáradt. El kell fogadnunk, hogy rossz lett a vége. A döntés viszont helyes volt. Kiszámoltuk, hogy ha a boxba hívjuk, csak a hatodik helyre tért volna vissza. Utólag már okosabbak vagyunk, de ez van.”
Nagyon kérem, hogy jelentkezzen, aki érti. Írjon a blog e-mail címére, szívesen elolvasom ennek a magvas gondolatsornak a magyarázatát. Komolyan elgondolkodtam rajta, amikor ezeket a sorokat olvastam, hogy nekem nem kéne írni az F1-ről, mert nagyon fordítva ülök a lovon. Lehet, hogy el kellene engednem ezt a témát…
Teljes felfordulás
Így esett, hogy Hamilton a Bottas által leamortizált riválisa mögé került, akivel Mick Schumacher egész jót csatázott a tizedik helyen.
A mezőny java része a közepes gumikat rakta fel, és mivel az egy kiállás tűnt ideálisnak, nagyon óvatosan haladtak előre. Latifi persze ezt a tempót sem tudta tartani Oconnal és Vettellel, megelőzni viszont nem tudták, így a két élmenő kényelmes előnyre tett szert. Szép lassan körvonalazódott a párharc a győzelemért!
Főleg, hogy Verstappen és Hamilton is beragadt a pontszerző zóna aljánál. Ki is hozták Hamiltont egy korai kerékcserére, ami jó döntésnek bizonyult. A mezőny többi tagjához képest pokoli gyors volt a Mercedes, és mire mindenki végzett a kiállásokkal, a negyedik helyre került, Sainz mögé. A ferraris viszont frissen cserélt, és bár gyorsabb volt Hamilton, nem tudott még próbálkozni sem az előzéssel.
Úgy látszott, megakadt a roham, de mivel Verstappen még húsz körrel a vége előtt is az utolsó pontszerző helyért harcolt, Lewis kényelmes helyzetben érezhette magát.
Ezen a ponton volt egy jó stratégiai észrevétele is a Mercedesnek: Hamilton után hatalmas lett a tér, lehetőség nyílt egy extra kiállásra – ilyen tempó után egyébként is indokolt lett volna, elfogyott a nafta a gumikból.
Egyetlen helyet adott fel a kerékcserével, Alonso került elé.
Itt még nem volt vége a játéknak. A hétvége leggyorsabb autójában a brit eszeveszett tempóban kapaszkodott vissza az élmezőnyre. Ocon ráadásul konstans jelleggel lassabb volt a mögötte haladóknál, így nem nyílt tovább az olló. Ennek ellenére Vettelnek csak két igazi próbálkozása volt – szó se róla, a boxmunkán ment el a győzelme.
Végjáték
Miközben az első négyes folyamatosan húzódott összébb, Hamilton a falu túlsó végéről vette célba Alonsót. Nem is kellett sokat várni a csatára, cirka 10 körön belül már támadta a spanyolt. Az előzés viszont közel sem ment olyan jól, ahogy az erőfölény sejteni engedte.
A mezőny egyik legjobb védekező játékosa szilárdan ellenállt az előzési kísérleteknek, egyúttal az idei Magyar Nagydíj legjobb teljesítményét hozta. Hamilton gumifölénnyel, autófölénnyel úgy lépkedett át a versenyzőkön, mintha nem is a Hungaroringen menne, Fernando viszont emlékeztette rá.
Egészen a 65. körig kellett várni, hogy Lewis leléphesse korábbi csapattársát, egy ki nem kényszerített hiba vezetett az előzéshez. Biztos vagyok benne, hogy Alonso már nagyon várt egy igazi csatát az élmezőnyben, és hogy piszkosul élvezte az egészet. Én nézőként nem különben
Azon hangosan felkacagtam, amikor az összeérésük után azt kiabálta a brit, hogy „Ez rohadt veszélyes ilyen sebességnél, ember!” Ne már, Lewis, nem hiszem el, hogy ilyen hamar felejtesz…
Ez a heroikus védekezés pontosan elég volt ahhoz, hogy Hamilton már ne érhesse utol a vezető duót. Sainzot szinte azonnal átlépte, de Ocon már nem követett el hibát, így nagyon stabil teljesítménnyel nyerte meg a futamot, Vettel szintén abszolút megérdemelten lett második, és Lewis sem panaszkodhatott a dobogó alsó foka miatt, főleg, hogy Max csak tizedik lett.
A végeredmény
Ám úgy néz ki, az Aston Martin elkövetett egy hatalmas bakit, ugyanis nem tudtak 1 liternyi benzint kifacsarni Vettel autójából, csak 0,3 litert, így a németet kizárták a futamról. Állításuk szerint 1,44 liter üzemanyag van az autóban, de nem tudták elővarázsolni belőle. Egyelőre fellebbeztek, az autót az FIA lefoglalta, várjuk a folytatást.
Még Ocont is vizsgálták a miatt, hogy még egyszer túlment a célegyenesen, és ott állt meg az autóval. Megrovásban részesítették. Ekkor már fogalmazódott bennem a „nebazdmármeg” kezdetű gondolatsor. Az a vicc, hogy ezt a teljesen ártatlan ügyet vizsgálták, a Mercedes tudatos feltartását az időmérőn elő sem vették, a fél mezőny lebontásáért meg 5 rajthelyes bünti jár. Ez aztán a súlyozás.
Ocon tehát elhozta az Alpine első győzelmét, Hamilton valószínűleg második lett, ez által nyolc ponttal átvette a vezetést az egyéni pontversenyben – ki hitte volna ezt két versennyel ezelőtt? A konstruktőriben is vezet a Mercedes, elvégre Bottas a teljes osztrák tehenészetet cseppfolyósította, Sainz a harmadik, Alonso egy nagyon megérdemelt negyedik hellyel mehet pihenni.
Van még érdekesség a Magyar Nagydíj eredménylistáján: A két Alpha Tauri (még most is Toro Rossót írtam lendületből) és a két Williams is pontot szerzett (ezt fel kell írni valahová… ja, megvan), Verstappen így a kilencedik két ponttal, és Räikkönen is befér az Alfával a tizedikre.
Emlékezzünk meg Mick Schumacher 12. helyezéséről, amivel megelőzte Giovinazzit. A németet jogosan ekézték szombati amortizáció miatt, szépet mentett. És említsük meg a boxban kihullott Mazepint is, aki most nem tehetett arról, hogy kiesett.
Nyári szünet
Akkorát ütött ez a Magyar Nagydíj, hogy szó szerint pofonnal küldték haza a mezőnyt a Hungaroringről.
Nekem személy szerint nagyon sok dolog nem tetszett a hétvége eseményei közül, azonban az eseménydús jelzőt most sem lehet elvenni a mogyoródi aszfaltcsíktól.
A legközelebbi futam augusztus 29-én lesz Belgiumban, egy legalább ennyire legendás pályán.
Ettől függetlenül látogasd majd az oldalt ebben az időszakban is, mert a blog első évfordulóján érkezni fog pár érdekes tartalom.