Megmosolyogtatóan optimista volt a Mercedes a Brit Nagydíj előtt két héttel. Az akkor kilátástalannak tűnő helyzetükből fölényes győzelmet ígértek Silverstone-ra. Nyerni sikerült is, de kétlem, hogy így képzelték előzetesen a fölényt, amivel győzni fognak.
Mindenki azt hitte, hogy ez a hétvége az első sprintfutam miatt lesz emlékezetes. Nagyobbat nem is tévedhettünk volna.
Péntek
Az első gyakorláson nem sok látszott a Mercedes visszazárkózásából, Verstappen simán hozta a tréninget. A rendhagyó időmérő edzésen annál inkább.
Ez az esemény a sprintfutam rajtrácsáról döntött, gyakorlatilag ugyanolyan volt, mint egy „normál” időmérő, csak pénteken – és nem három, hanem csak egy szabadedzés után. Ezt Hamilton behúzta, az első helyről várhatta a Brit Nagydíj valódi időmérőjét. Méghozzá úgy, hogy Bottas befért a harmadik helyre, Leclerc meg Pérezt az ötödikig tolta vissza. A monacói volt egyértelműen a hétvége meglepetése.
Szombat
Ez a nap megint egy szabadedzéssel indult, amit megint Max nyert meg, a Mercik újra sehol. A pénteki napon már világossá vált, hogy ez a Brit Nagydíj meccset fog hozni, szabadedezés ide vagy oda.
Jöhetett az első sprintfutam.
Az FIA nagy reményeket fűzött a megkavart eseménysorhoz. Egyelőre nem merem mondani, hogy bevált, ismerősöktől, fórumozóktól a véleményskála mindkét végét visszahallottam, ezt majd az idő eldönti.
Egy biztos, Alonso örült a lebonyolításnak.
Ez egy 17 körös vágta volt, ahol nem szabták meg, milyen gumival indul el az ember fia. Szinte mindenki a közepes abroncsot rakta fel, ami logikusnak is tűnt, hiszen a lágy nem bír ki ennyit teljes tempóval, a keményet meg nem tudták kihasználni ilyen kevés kör alatt.
Ellenben van más kezdeti feltétel is. Ez a pálya nem kimondottan segíti az előzéseket. Talán a rajt az egyetlen jó alkalom az érdemleges pozíció-javításra.
Alonso a 11. helyről úgy gondolta, felrakja a lágyat, hogy robbantson egy nagyot az elején, aztán remélhetőleg ki tudja bekkelni a helyét. A spanyol tökéletesen hajtotta végre a feladatot, a Brit Nagydíj közönsége tényleg versenyen érezhette magát: a tőle szokott módon rendre kiválóan helyezkedett a rajt utáni kavarodásokban, és néhány kör erejéig egészen az ötödik helyig egerészte fel magát.
Nem kellett sok, hogy a lágy abroncsok elkezdjenek visszaesni: a táv felénél már a két McLaren visszaelőzte, de így is a hetedik rajtkockát kaparintotta meg. Fernando megcsinálta a műsort szombatra.
E mellett Verstappen az első adandó alkalommal lelépte Hamiltont, a brit legfeljebb 25-30 méteren át vezette a sprintet. Az első körben még volt 1-2 visszatámadás, de a holland mindent hárított, így behúzta a pole-t és a három pontot, Lewisnak be kellett érnie kettővel, Bottas csípte el az egy egységet érő harmadik helyet. És Leclerc még mindig negyedik.
Pérez volt az abszolút versztese a sprintnek: önhibájából kicsúszott; ez a mezőny végét jelentette vasárnapra.
A vasárnapi verseny első köre
Hamilton számára szemmel láthatóan zokon esett, hogy nem tudta megtartani az első helyet a hazai pályáján. Magához képest sokkal feszültebb volt végig – a csapat nem kevésbé. Toto Wolff ilyen mondatokat lőtt az éterbe pénteken, hogy „a birodalom visszavágott”, és társai. Kicsit azt éreztem, hogy annyira felspannolta magát a Merci, mintha ez a futam döntene a bajnoki címekről.
Nos, lehet, hogy nem dönti el, de hogy fogják még emlegeti, az bizonyos.
Ez alkalommal jobban rajtolt Hamilton, de nem tudott Mad Max mellett elfordulni. Sorozatosan támadta a kihívóját, tudta, hogy ezt a meccset most van esély a javára billenteni, különben elhúz, mint szombaton, és lehet, hogy nem is találkoznak újra. Lewis fogott is egy jó kigyorsítást az első kör végén a 7-es/8-asból kifelé, belengette Verstappennek a vasat a külső ív felé, majd ahogy Max kimozdult, átváltott a belső ívre, és mellégyorsult.
Eddig a manőver zseni, csakhogy a Copse-ban neccesen fér el két F1-es autó F1-es tempóval. És fogadni merek, hogy mindkét pilóta félig csukott szemmel rongyolt bele, lesz ami lesz alapon. Verstappen soha nem arról volt híres, hogy ha van minimális esély elfordulni elsőként, akkor ne próbálná meg, Hamilton meg valószínűleg úgy gondolta, hogy eddig minden veszélyes szituban elvette a hollanddal szemben, a Brit Nagydíj az a helyszín, ahol nem fogja.
Hamilon elvétette a kanyar csúcspontját, kintebb (és megkockáztatom, a kelleténél nagyobb tempóval) kezdett el fordulni, Verstappen nem hagyott több helyet neki, mint amennyit feltétlenül muszáj – és jött is a pukkanás. Lewis legumizta Max jobb hátsóját, aki érintő irányban távozott a helyszínről. Az utazást egy 51 G-s becsapódás zárta le. Szerencsére jól van a srác.
Hamilton továbbment, csak Leclerc tudta megelőzni a piros zászló előtt.
Ez alkalommal nem irigyeltem a bírákat, egy minden szempontból kellemetlen döntést kellett meghozniuk. Végül a hétszeres bajnokot találták vétkesnek, tíz másodpercet kapott. Erre az ítéletre és az incidensre nemsokára visszatérek.
A folytatás
Innentől a feladat elég egyszerű volt: majdnem egy teljes versenytávja volt Hamiltonnak arra, hogy 10 másodperccel elhúzzon a másodiktól, ha nyerni akar. Verstappen nélkül ez abszolút nem tűnt lehetetlennek. Főleg, hogy Pérez a fasorban sem volt a hétvégén. Egyedül Leclerc emberkedett a két Merci között.
Akkor még én sem hittem, hogy Hamiltonnak így is lesz ellenfele.
Az újrarajtnál Leclerc megtartotta az első helyet, de ami igazán meglepő volt, az az, hogy Hamilton nem tudta támadni őt: a Mercedesnek annyira óvatosan kellett mennie a közepeseken, hogy a brit nem merte támadni Charliet. Az egész etapot az élen töltötte a Ferrari.
A második startnál Vettel egy Pérezéhez nagyon hasonló hibát vétett az Alonsóval való viaskodás közben. Nem is fejezték be a futamot – ez elég nagy szívás volt az Aston részéről, Vettel sok pontot dobott el magától.
A keményekre való váltásnál Hamilton letöltötte a 10 másodperces büntetését, visszajött Bottas mögé. A keményeken már nem kellett spórolni huszonpár körre, nyomta neki, ami a csövön kifért. Bottasnak szépen szóltak, hogy álljon félre, így már csak az idővel és Leclerc-el kellett harcolnia a címvédőnek. Nos igen, nem tudom, hogy Bottasnak hányszor kell még elengednie Hamiltont ahhoz, hogy végre ő is lássa a tényt, hogy ő a vízhordó a csapatban. Talán megvilágosul, amikor Russell beül a helyére jövőre.
Nagyon szépen ment Leclerc, le a kalappal előtte, de az erőfölény Hamiltonnál volt, és a 10 másoperces bünti nem jelentett akadályt: két és fél körrel a vége előtt Lewis az első próbálkozása alkalmával megelőzte a hibázó monacóit, és behúzta a győzelmet.
Pérez a saját pontszerzése árán még elvette tőle a plusz egy pontot a leggyorsabb körért, de Lewist ez kicsit sem zavarta az ünneplésben. Kis híján kinullázta a különbséget az egyéni és a konstruktőri címért folytatott versengésben egyaránt. Minden indul az elejétől.
A kocc
Az a véleményem, hogy rossz ítéletet hozott a bírói testület.
Válasszuk ketté a kérdést.
Az első eldöntendő pont, hogy ki a hibás – vagy hogy volt-e hibás. Sokszor visszanéztem a felvételeket, hogy értelmes dolgot írhassak ide, de ennek ellenére is úgy gondolom, hogy ezt az esetet sokféleképpen lehet értelmezni. Monhatjuk, hogy mindkét pilóta többet akart attól a kanyartól, mint amit illett volna, és versenybaleset az egész – amiből most Max jött ki rosszul. Még ezt is jobban el tudnám fogadni, mint amit az FIA csinált.
A másik eset (ahogy a bírák is döntöttek), hogy Hamilton a ludas. Még ez is könnyen magyarázható. Nagyon belülről fordult, benézte az apexet, kifelé sodródott a kanyarból, és kilökte.
Rendben, lehet igaza az FIA-nek is. Nekem a bajok onnan indulnak, hogy ha ez a büntetés jár egy ilyen hibáért, akkor az FIA gyakorlatilag arra statuált példát, hogy egy vb-küzdelemben megéri vállalni a kockázatát annak, hogy kilököm a riválisom. Még ha nem is fogja be Hamilton Leclerc-t, az pontszámban még mindig 18-0. Ezzel gyakorlatilag felbátorították Maxot is, hogy mondjuk legközelebb a Hungaroring 1-es kanyarjában ő pöckölje ki Lewist, mert többet nyerhet rajta, mint amennyit veszíthet.
Igaz, Hamiltonnak újfent mocskos mázlija volt, mert megsérült a felnije, és bármikor kieshetett volna, de a piros zászló megmentette. A dupla nullázás is benne volt a pakliban, csakhát ez a Red Bullt aligha vigasztalja.
Szóval úgy vélem, hogy ha már addig eljutottak, hogy Hamilton a bűnös, akkor úgy kellett volna megbüntetni, hogy ne szerezzen érdemleges előnyt Maxhez képest. Ez minden volt, csak nem büntetés. Kicsit jobban megtornáztatták a Mercit, de ennyi. Kicsit azt éreztem, mint amikor Verstappent nem merték megbüntetni Ausztriában, amikor kitessékelte Charlie-t a győzelemért. Ez a bíráskodás értékelhetetlen, ettől százszor jobb lett volna, ha nem is vizsgálják az egészet.
Kizártnak tartom, hogy a szezon további részében ennek nem lesz folytatása.
Az ünneplés
Maga Verstappen is felrótta Hamiltonnak, hogy nem volt sportszerű a heves ünneplése a befutó után, miközben ő még a kórházban volt.
Megértem Lewist abból a szempontból, hogy otthon nyerni mindig különleges. Az valami más.
De úgy nyerni otthon, hogy közben kikoccoltad a riválisodat, nem lehet teljes értékű. Erre illett volna gondolni.
Nyilván mindenki a maga vérmérséklete és elfogultsága alapján döntheti a maga fejében, hogy ez mennyire volt etikus. Ismerve magamat, ehhez nem lett volna bőr a képemen.
Dicsőségtábla
Leclerc nem alaptalanul lett a nap versenyzője, majdnem végig vezette a futamot azzal a Ferrarival, amit jóformán az első 5-6-ba sem várt senki. Bottast hagyjuk, a két McLaren szintén hideg víz, Sainznak a kiállását cseszték el, de ő sem hozta azt a szintet, mint a csapattársa. Akinek jár a keksz, az Alonso, Stroll, Ocon és Cunoda. Ez a négy srác osztozott az utolsó négy pontszerző helyen. Szép munka.
Na és 10 verseny után végre megtörtént, amire senki nem számított: Mazepin tiszta körülmények között legyőzte versenyen Schumachert. Ritka pillanat, meglátjuk, ezentúl gyakoribb lesz-e.
Vettel és a kukázás
Bár adásban már nem volt, de a neten feltűnhetett, hogy az Aston Martin dolgozói segítettek szemetet szedni a Brit Nagydíj után a lelátókon – köztük Vettel is. Már a futam előtt a „Ne szemetelj, tartsd tisztán” feliratú pólóban jelent meg a kamerák előtt, a futam után pedig nem csak pózolt, hanem dolgozott is.
Szomorú látni, hogy ez a kezdeményezés mennyivel kevesebb embert érdekel, mint a BLM. Pedig Seb még azt sem várta el senkitől, hogy térdeljen.
Visszajött a Mercedes?
Ez a hétvége legfontosabb kérdése. Tény, csökkentették a lemaradást, de árnyaltabb lenne a kép, ha Max versenyben maradt volna. Szerintem még mindig van némi előny a Red Bullnál, de talán már annyi nincs, hogy teljes egészében dominálják a szezon második felét. Remélhetőleg meccs lesz – csak ne olyan legyen, mint a Brit Nagydíj volt.
Folytatás két hét múlva Magyarországon.