Nincs mostanság verseny, de írni azért van miről az F1 kapcsán is. És ezen kívül is idebiggyesztenék valamit.
Eleinte nem gondoltam volna, de a blog megérte az egy évet.
Hálás vagyok neked, hogy most idetévedtél, és ezeket a sorokat böngészed. Akkor pedig pláne, ha az elejétől követsz – és minden e között lévő átmenetért is. Igyekszem meghálálni ezt a bizalmat, nemsokára jelentkezni fogok ezzel kapcsolatban.
Térjünk vissza arra a témára, ami egyelőre csak a háttérben zajlik, de alapjaiban fogja meghatározni a Száguldó Cirkusz arculatát – vagy akár azt, hogy tíz év múlva még létezni fog-e.
Az égető kérdés
2022-ben egy nagyon durva műszaki váltás fog bekövetkezni, az autók kinézete gyökeresen megváltozik majd, sok eddig aero-tulajdonság a visszajára fordul, teljesen más vezetési stílust fog megkövetelni a szekér. Egy dolog azonban most nem változik meg: az erőforrás.
Azt persze tudjuk, hogy ez sem marad így örökké. Jelen állás szerint 2026-ban egy egyelőre teljesen ismeretlen formula kerül majd bevezetésre. Nem titkos, csak maguk a fejesek sem tudják, hogy mi lenne a jó megoldás.
Az ok egyszerű: mást akar a néző, mást akar a politika, mást akar a piac, mást akarnak a gyártók – és mást akarnak a zöldek. Nincs konszenzus. Ráadásul némelyik álláspont áthidalhatatlanul messze áll egymástól, és egyiket sem nagyon lehet figyelmen kívül hagyni.
Ferrari Tipo 044/1
Ezt a cirkuszt is a profit mozgatja, az meg a nézőtől jön. Nyilván nem egységes az álláspont az éterben, de azt tapasztalom, hogy 10-ből minimum 7 ember legszívesebben a szívó V12/V10 benzineseket hallgatná, mindenféle szabályozás nélkül. Ez nekem is nagyon tetszene, de 2021-ben, ahol már a Ferrari is a V6 hibrid és a villany felé mozdul az utcán, nehéz megtalálni a közúton hasznosítható felületét ezeknek a motoroknak. Magyarul nem lesz labor többé az F1, minimális közúti fejlesztési potenciál marad benne – ami szintén nem biznisz.
Na és olyan apróságok mellett sem mehetünk el, hogy egy 3.5 V12, rendszeresen kihasználva a cirka 20 ezres fordulat-tartományát, jó esetben féltávig gurulna el egy mostani üzemanyagtartállyal. Ehhez vissza kellene hozni a tankolást, ami ellen az FIA hevesen tiltakozik évek óta. Egyébként is spórolni kell a benzinnel, mert az F1-nek zöldnek kell lennie. Vicces oximoron. Amikor mutatják neked a tévében, hogy 11 ezernél folyamatosan elváltanak, akkor jusson eszedbe, hogy a szabályzat szerint 15 ezer is lehetne, csak nem kaphat annyi benzint a motor…
Amperszag van?
Ez a zöld F1 is egy lehetséges vízió. A „zöld” alatt ebben az esetben azt jelenti, hogy igen erős a lobbitevékenység az F1 teljes elektromosítására, egyúttal a Formula-E-vel történő összeolvadásra.
Ennek is lenne előnye, főként gazdasági szempontból. A Forma-E úgy működik, hogy egy megbízott beszállító megcsinálja az autó jelentős részét, és bizonyos alkatrészeket fejleszthet a csapat. Röviden kimondhatjuk: a márkajelzések az autókon nem számottevően többek puszta reklámnál. Az csak hab a tortán, hogy műszaki értelemben jelenleg az egész széria egy hatalmas erőlködés a környezetvédelem mindent beborító zászlaja alatt.
Az elektromos technológia hiányosságai pont a hosszabb távú versenysorozatokban jönnek ki igazán: megmosolyogtató, hogy egy teljes versenytáv megtételéhez (ami jóindulattal az F1-es fele) sokszor nem marad elég nafta. Feltölteni persze nincs idő, mert mire végeznének a boxban, több betétfutam is végigmenne.
Formula-E pillanatkép
És akkor még nem tértem ki a fájdalmas audiovizuális élményre.
Mindennek ellenére próbáltam meggyőzni magam, és leültem több futamot is megnézni. Eleve vicc, hogy csak városi pályákon mászkálnak. Épített pályákra kis sem merik vinni a sorozatot, mert a szélesebb pályán kiderülne, hogy zavarba ejtően lassúak, kb. hátrafelé mennek egy F2-es autóhoz képest is.
De a korona kétségkívül a hang. Rátudom, hogy ezt csak az én fülem nem bírja, bár úgy vettem észre, sokan vannak még így vele. Ezt a vinnyogást egyszerűen nem tudom élvezni.
A kérdés tehát csak az, hogy a nézők torkán le bírják-e tolni ezt az egészet.
Mit akar majd az istenadta nép?
A jelenlegi közönségén valószínűleg nem. Úgy hiszem, nagyon sokan elpártolnának a sporttól, ha ez 2026-ban bekövetkezne. Az viszont jó kérdés, hogy mi lesz később. Még 10 év múlva már lehet, hogy azok az olajszaghoz szokott bolondok, mint én, annyira kisebbségben lesznek, hogy a maradék, aki még nézi az F1-et, már inkább ezt fogja akarni.
Nos, akkor jön majd el a pillanat, hogy ezen a blogon nem találsz újra F1-es írást – legalábbis aktualitásokról biztosan nem.
A 2022-es látványterv – itt még renderképen
Ross Brawn elképzelése szerint még jó darabig nem lesz tisztán elektromos az F1, de a hibrid megoldásból sem akarnak engedni. Az előbbi gondolatok okán úgy néz ki, hogy valamilyen kompromisszumos megoldás fog születni. Az még lefér majd a nezők torkán.
Változtatni viszont kell, mégpedig egy hivatalos és egy valós okból kifolyólag. A hivatalos az, hogy olcsóbbnak kell lennie az erőforrásoknak – ez elhangzott 2014 előtt is, valahogy mégis drágábbak lettek (pont az elektromos hajtás miatt).
A valós ok az, hogy több motorgyártót akarnak behúzni az F1-be. Azok meg nem nagyon kívánkoznak idemászni, ha eleve lépéshátrányból kell összehozniuk a hajtást. Ugyanez történt a mostani formula bevezetésénél is: a VW-Audi konszernre fájt a foguk, és ezért akár a sornégy-hibridet is áttolták volna, de végül meggondolták magukat a németek, a Ferrari meg közben kiabálta a „minimum V6, vagy megyünk” rigmust, amihez később több csapat is csatlakozott, így nem volt mit tenni.
Most ugyanez a játék fog végigmenni, csak a végeredmény kérdéses.
A számok nem hazudnak
Hosszabb távon pláne megjósolhatatlan, hogy a nézőket mennyire fogja még izgatni az F1, bármelyik irányba is mennek tovább. Márpedig az érdemi lóvé elsősorban innen folyik be.
Egybehangzó az a statisztikai trend, hogy a Száguldó Cirkuszt idővel lehúzzák a vécén. Legalábbis erre enged következtetni a sportág nézettsége. Alább láthatsz egy nem túl derűs diagramot erről.
A Forma-1 éves televíziós nézettsége (millió fő) – forrás: Statista
A 2017-es és 2018-as Hamilton-Vettel párharc (és a Liberty egyéb médiatevékenységei) miatt volt egy határozott ugrás felfelé, de az általános tendencia egyértelmű. Az F1 felvevőpiaca csökken, és előbb-utóbb valószínűleg eljön a pont, amikor már nem lesz elegendő a jelenlegi üzleti modell fenntartásához.
Ezt nagyjából mindenki sejtette, nem árultam el nagy titkot. A kétségbeesett kapálózás pont azért zajlik, hogy a sportág ugyanezen a szinten maradhasson. Ismerjük a mantrát: az embereket egyre kevésbé érdekli a motorsport, az autózás, az átlagos Homo sapiens fejében ezek a dolgok lassan perifériára szorulnak.
Közel a vég?
Joggal törik a kókuszt Brawnék. Minél előrébb járunk időben, annál nagyobb a kockázata egy hibás vezetői iránymutatásnak. Már nem bír el mindent az F1.
Műszaki oldalról egy dolgot állítottak biztosan: valamilyen e-üzemanyagot fognak használni. A bioüzemanyagokról hamar kiderült, hogy zsákutca – na nem mindenkinek, ezért még itt is téma. Sajnos be kell látnunk, hogy a termőföldek kisajátítása üzemanyag-termelésre fából vaskarika.
Ez az Audi-Porsche-féle, szén-dioxidból és vízből összekalapált benzin/gázolaj nem lenne rossz ötlet. Sok dolgot megoldana: lehetnének üzemek a városokban, amelyek hatalmas légtisztítóként funkcionálnának, a vízből nem veszítenénk, elvégre a motor „visszaadja” azt a folyamat végén, szóval pont jó lenne mindenre. Egy ilyen üzemanyaggal hajtott, egészséges katalizátorral megáldott botegyszerű, csak belső égésű motoros jármű gyakorlatilag zéró emissziós lehetne. Lehetne.
Itt már a valóságban
Persze ez a rózsa sincs tövis nélkül. Jelenleg a gyártáshoz szükséges elektromosság nem zöld, és teljesen még néhány évig biztosan nem lesz az. Hogy miért, azt ebben az irományban kifejtettem. Súlyosbító körülmény, hogy a szén-dioxid kinyerése a levegőből aktuálisan nem egy gazdaságos folyamat. Az ipar jelenleg olyan folyamatokból kanalazza össze, ahol melléktermékként keletkezik (sörfőzés, ammóniagyártás, satöbbi). Ez nyilván nem jó, pont a levegőből kellene kifacsarni, ez lenne a dolog lényege. A Porsche kalkulációi szerint közútra nagyjából 1000-1300 forint körüli literenkénti áron tudnának üzemanyagot termelni. Ez nagyon sok, de nyilván ebbe bele kell kalkulálni, hogy a kőolajszármazékok jelenlegi árát is a tömegtermelés engedi csak meg, nagy mennyiségben ez is lehetne sokkal olcsóbb.
Akárhogy is, én ezt a vonalat ütném, a többiben jobban benne van az eleve halálra ítéltség. És persze az a gondolat is csábító, hogy az autóipar visszatérhetne a belső égésű motorokhoz – és akkor megint lenne létjogosultsága egy V12-nek.
Hiányzik a realitás
2021-ben az élet olyan a világon, hogy az – elvileg – felvilágosult társadalmak képviselői hívő szektákba tömörülnek. Nem így nevezik őket, de ettől még tény. Az élet minden területe szélsőségekkel van tele. Valahogy mindenki azt hiszi, hogy a saját – és a csoport – álláspontja az egyetlen korrekt dolog, a többi teljesen értelmetlen.
Ezt a klisét szinte bármire rá lehet húzni: politika, vallás, autózás, sportok, szexualitás, gazdaság, amit akarsz.
Kovács András Petinek volt egy idevágó poénja: „a vélemény olyan, mint a segglyuk: mindenkinek van, csak a másikéra senki nem kíváncsi.”
Egy kedves ismerősöm rögtön hozzátette, hogy őt azért érdekelné néhány, de ebbe most ne menjünk bele mélyebben... A baj az, hogy KAP-nak igaza van.
A járműveknél sem létezik a kompromisszum. Te, aki ezt olvasod, majdnem biztos, hogy egy konkrét hajtásrendszerben hiszel, a többire pedig csökevényként tekintesz (no offense, azért remélem, hogy az olvasók között jobb az arány).
Pedig sokkal ésszerűbb lenne elfogadni, hogy mindegyik jó valamire. Általános igazság, hogy az univerzális dolgok semmire nem használhatók igazán. Ez így van az autóiparban is. El kellene ismerni, hogy egy városi forgalomban az elektromos autónak van létjogosultsága – és azt is, hogy egy 1000+ kilométeres autópályázásra dízel üzemű gép az ideális.
De nem, a világ most arra tart, hogy mindent ki kell irtani, ami nem elektromos, méghozzá záros határidőn belül. Luxussá tesszük az egyéni mobilitást, nem lesz már az embereknek saját autója, hatalmas bérflották alakulnak majd ki. Az környezetvédelem oltárán épp most áldozzuk fel az autózást. Akkor lesz majd gond, amikor 25-30 év múlva kiderül, hogy a világ szén-dioxid kibocsátása még mindig növekszik, hiába elektromos autóval jár Európa a világ nagy része. Valós a veszélye, hogy a Formula-1 is elhullik majd ezért az eszméért.
Próbáljunk meg örülni ennek az átmeneti időszaknak, amikor még szinte minden fajta erőforrás létezik és elérhető – és élvezzük ki azt a maradék egy-két évtizedet, amikor még közúton lehet élvezni a vezetést. Élvezzük ki, hogy ha már nem is úgy, mint régen, de azért még van némi zaja, szaga, lelke (pilótája) a kordélynak az F1-ben.