F1

19-re húzott lapot a Red Bull, Maxnál volt a tök alsó

 

Nem hiába az USA a lehetőségek országa; Austin is tartogatott néhány opciót potenciális forgatókönyv gyanánt a Formula-1 dicső mezőnye számára.

Különösebben nem volt izgalmas a hétvége, szerintem nem kellett körmöt rágni annyira, mint ahogy az M4 kommentátorai tették, de azért most is van miről írnom.

 

“Péntek, az én napom”

Na de kié is? Elsőre úgy tűnt, hogy a Mercedesé. Az első szabadedzésen úgy elsöpörték a mezőnyt, mint őszi szél a falevelet. Egy másodpercen belül csak Verstappen tartózkodott, ő is csak diszkréten…

Lehet, hogy Hamiltonnak jót tett a kis extra pihenő a szobájában – tudniillik a címvédő saját elmondása szerint “be volt zárva oda”, és e miatt elkésett a sajtótájékoztatóról is. Kinek ne ötlene fel azonnal a “…Nem találták a cellám kulcsát”?

A második tréningre azért sokan felébredtek; Sergio Pérez vitte el a gyakorlás nem létező koronáját. Ekkorra már tudtuk, hogy Bottas megkapja a hatodik (!) belső égésű motorját is, e mellett Vettel, Russell és Alonso is hasonló sorsra jutott.

A tarkóm felől van egy olyan halvány sejtésem, hogy Valtteri a jövő évi motorfejlesztések tesztjéhez használja jó ideje a Mercedes, és szó nincs az eredeti motorok megbízhatósági gondjairól. Egyáltalán nincs szüksége az új erőforrásokra, szerintem az újabbnál újabb kísérleti verziók kerülnek az autóba. Nincs ezzel baj, csak már-már vicces, ahogy Bottasból az utolsó cseppet is kifacsarja az istálló…

 

Csata lesz

Szombatig nem volt teljesen világos, hogy a két élmenő közül melyik gárdának fekszik jobban Austin aszfaltcsíkja. A harmadik tréning sem segített olyan sokat: Checo ezt is megnyerte, Hamilton csak a hatodik. Túl nagy volt a visszaesés mértéke.

Más is lett a kép az időmérőre: a Q1-ben hirtelen feltámadt a csillagos istálló, egy csapásra ismét versenyképesek voltak. Úgy látszott, hogy az első szabadedzés után csak altatták a népet, és sima Merga 1-2 lesz a rajtrácson.

A Q2 megint keringőre vitte a közönséget: a közepes gumikra váltással azonnal a Red Bull került fölénybe, még ha sűrűn is váltották egymást a pilóták az etap során.  Ez a forma kitartott a bociknak a Q3-ra is. Verstappen csatában, de szabad szemmel látható különbséggel nyerte meg az időmérőt, és Pérez is csak egy paraszthajszállal maradt le a második helyről Lewis mögött. Bottas hozta el a negyedik helyet, de róla tudtuk, hogy disszidál, így Leclerc-é lett a rajtkocka.

 

Vert helyzetből ugyanoda

Lui padre nem esett kétségbe, a rajtnál azonnal semmissé tette a tegnap összeszedett deficitet: Mad Max kerekei elforogtak, mint egy igazi amerikai akciófilmben, ahol soha nem az számít, hogy a zsaru utoléri-e az elkövetőt, hanem hogy milyen látványosan teszi azt; így az első kanyart követően már a hétszeres világbajnok vezetett. Na igen, a valóságban nem éri meg kereket pörgetni.

Még a jó Checo is mellé tudott szúrni Verstappennek, de mexikói barátunk nyilván nem akart energiaitalos billogot a hátsó fertályára, így szívélyesen elengedte csapattársát.

Nem tartott soká a hollandnak, hogy felvegye a ritmust, hamar visszaért Lewis nyakára, és rendszeresen jelezte továbbhaladási szándékát közvetlen riválisa felé. Előzési kísérletig azonban nem ment a dolog, nem volt elég gyors az Acura.

Sainz sem rajtolt világit, kisvártatva McLaren-szendvicsben találta magát – a csihi-puhi után Ricciardo meglépett, Norrisszal még keringőzött kicsit, majd tőle visszavette a helyét. Az ausztrállal még összeakaszkodott a futam derekán, le is koccolták közös erővel az első szárnyát. Ezt követően még Bottas is levadászta a spanyolt. Kicsit ludasnak érzem Danielt az ügyben, láttam egy félreérthetetlen rálegyezést. Mindenesetre az FIA szemet hunyt.

(Nem tudom, feltűnt-e, hogy Carlos lágy gumikon kezdte a versenyt… igen, a Ferrari benézte a Q2-t…)

Alig több, mint 10 kör telt el Austin versenyéből, és a gulya már lépett is egy merészet: kirántották Verstappent Hamilton mögül a közepes gumikon, és keményekkel visszaküldték. Annyira közel volt Max, hogy nem volt esélye a Mercinek azonnal reagálni, így maradtak a szokásos húzzuk kint, amíg bírjuk, hogy legyen gumink a végére című bevált játéknál. Pontosabban maradtak volna, ha nem hívják ki Pérezt is mögüle.

Jól ismerte fel a csapat, hogy ez már baj. Nem tudhatták, mennyire lesz könnyű Checot megelőzni (a nagy vízen túl, közel a haverokhoz mindig lelkes), nem engedhették meg, hogy mindkét Red Bullnak neki kelljen feszülni. Így történt, hogy a Red Bull sikeresen beültette a hintába a Mercedest, hozzájuk került a helyzeti előny. Két autó mindig több, mint egy…

 

Nándi, a texasi kopó

Eközben a hátsó szekció is elkezdte szórakoztatni magát. Alonso autójával sok gond adódott a hétvégén, nem is ment úgy a franciáknak, mint a függetlenségi háború alatt.  Fernando kalandvágya mit sem apadt e miatt: látens dühe épphogy felkorbácsolta tenni akarását – túlzottan is.

Az Alfákkal való viaskodás közben Räikkönen kívülről ért mellé a célegyenesben, majd az 1-es kanyarban körbe kívánta autózni a spanyolt. Oviedói torreádorunk ezt zokon vette kissé, és kitessékelte a pályáról egykori csapattársát. Kimi nem hőkölt hátra, kis bargeboardos kocc után visszajött mellé a pályára, és a jobbos ívet kihasználva végül mégis megelőzte a kétszeres bajnokot. Az Alpine egy emberként, megyei futballstábot megszégyenítő elánnal rohanta le az FIA-t, hogy visszaköveteljék pilótájuk pozícióját.

Amennyire heves volt a reakció, annyira jogalap nélküli: Alonso vezette ki a pályáról a finnt, akinek nyilván nem megtiltható, hogy visszatérjen a pályára. Ráadásul maga a manőver csak ezt követően, a pályán történt meg.

Nando innentől a helyi sheriffnek képzelte magát, és önigazolási hadműveletbe kezdett. Utolérte Giovinazzit, miután Räikkönent elengedte az olasz. Vett egy lehetetlen féktávot Antonio mellett a hátsó egyenesben, kicsúszott a pályáról, és visszatérve megtartotta a távozás közben megszerzett helyezését. Majd mikor az FIA felszólította őket a visszaadásra, abból már anarchiát csinált az istálló. Masit mindenáron meg akarták győzni arról, hogy Fernando csak azt csinálta, amit vele Räikkönen.

Ezt követően Giovinazzit elengedte ugyan, de később ismét összeakadtak – őt is ugyanúgy kiterelte, mint 2007 világbajnokát, és az olasz ugyanúgy megtartotta a pozícióját.

Körökön át azt hittem, hogy Alonso troll-üzemmódban autózik, egyszerűen csak bohóckodik önmaga mulattatása érdekében. A nyilatkozatai után lettem biztos benne, hogy ezt halálosan komolyan gondolta (“Az F1 lejáratta magát Amerikában.”). Az Orosz Nagydíjon még bejött a fityisz az FIA-nek, minden elismerésem az övé. Sajnos ez már a ló túloldala.

Még egy világbajnok is cseszhet el dolgokat…

Végül idő előtt befejezte a versenyt.

 

Feltámad a halálcsillag

Nagyon a futam elején voltunk, de úgy tűnt, már most verve van Hamilton: bekényszerítették Verstappen taktikájába, simán elévágott a holland, és 6 kövér másodperc előnnyel is bírt. Ráadásul az első stintben gyorsabbnak is tűnt a trónkövetelő.

A kemény keverék viszont a Mercedesnek feküdt jobban – helyesbítek, Hamiltonnak… Bottas még a félig kiszikkadt Pérezzel sem tudott pariban lenni sebesség tekintetében. Igen, a mexikói nem tudott inni verseny közben; megnéztem volna, hogy festett a pezsgőzés után. Ő volt az egyetlen, aki igazán komolyan vette a Heineken szlogenjét a reklámokon:

Lewis néhány kör elteltével olyan szinten gyújtotta be a rakétákat, hogy azt még Bajkonurban is megtapsolták. Verstappen egész jó tempója ellenére rohamléptekben közeledett a brit, és nemsokára megfelezte a távolságot kettejük között. Sergio itt valamiért közepes abroncsokat kapott, ami szerintem hiba volt – le is szakadt róluk. Olybá tűnt, élesebb meccse lesz a mögötte csendben, de kiválóan haladó Leclerc-el, mint az éllovasokkal.

Féltávnál jártunk, amikor a Red Bull Lewis felzárkózása miatt döntéskényszerbe került. Jól hangzik, de nem lenne túl PC, ha most azt írnám, hogy vert helyzetből sakkot ad a fekete, és a fehér egyből berosál. Igaz, előtte fordítva volt… mindegy, ez már úgyis bukta…

Szóval az osztrákok megint léptek egy merészet: újra kihívták Verstappent kemény abroncsokért, megakadályozva ezzel, hogy a Mercedes a boxban eléjük kerülhessen. Itt volt egy olyan sanda gondolatom, hogy Lewis akár az egy kiállást is megpróbálhatná, de túl sok volt hátra, nem tudta volna maga mögött tartani Maxot. Nincs más hátra, mint előre: a címvédővel kihajtatták a gumiból, ami benne volt, majd 8 körrel riválisa után szintén kiállt.

 

Mitől lett ilyen rohadt gyors a Mercedes?

Emlékszel még a szezon derekára, ahol a Red Bull simán hozta a Merci egyenesbeli tempóját úgy, hogy a kanyarokban gyorsabb volt? Na, ez a világ a múlté, számos verseny óta azt látjuk, hogy mocskosul tolják a csillagot a padlógázas, hosszú szakaszokon.

A Török Nagydíjról származó felvételeken lett gyanús a címvédő alakulat hátsó futóműve: a helyett, hogy a növekvő légellenállás fokozatosan nyomná le, egy ponton hirtelen beesik a Mercedes hátsó felfüggesztése, gyorsabban csökkentve ezzel a jármű légellenállását. Ez a videó árnyaltabb képet ad a jelenségről – például az is kiderül belőle, hogy a Red Bull (és az Aston Martin!) nem használja ezt a megoldást, ellenben a Ferrari igen.

Roppant jó kérdés, hogy szabályos-e ez a trükk. Az aktív felfüggesztés jelenleg tiltott az F1-ben, a működtető mechanizmus pedig még nem ismert egyik csapat esetében sem. Meglátjuk, mit szól majd az FIA ehhez. Egy dolog biztos: momentán a Red Bull nem tervez óvást a Mercedes ellen. Ez árulkodó jel.

A dolgok alakulásától függően erről majd társalgunk még egy külön irományban. És most vissza a vasárnaphoz.

 

Hajtóvadászat

Innentől csak az volt a kérdés, hogy mennyire lesz könnyű megelőzni a hollandot – gondoltam én sok más nézővel együtt. Egy lyukas garast nem adtam volna arra, hogy az eleinte nyerő helyzetben lévő Verstappen megnyeri a futamot. De még a saját csapata sem! A Red Bull maga úgy számolt, hogy elbukták a versenyt. Súlyos hibának tartom, ha valóban így gondolták. Ezt futam közben, úgy, hogy vezet a saját pilótájuk, nem lett volna szabad kijelenteni. Marhák…

Tény, az első 2-3 környi temperálás után megint úgy rohant Hamilton, mint akit kergetnek. Nyolc másodperc fölötti fórról indult Austin fináléja, és intenzíven apadt.

Ám ahogy telt az idő, Mad Max rejtett tartalékai egyre inkább előbújtak a repedésekből. Fokozatosan ugyan, de esett vissza Hamilton térnyerése, némelyik körben nem is volt gyorsabb.

Ideje azonban volt bőven. Még több, mint 5 kör volt hátra, amikor már két másodpercen belülre került a 44-es autó, jöhetett a várva várt küzdelem.

Itt derült ki mindenki számára a verseny utolsó kulcsfontosságú fordulata: Verstappen gumijában még mindig volt tartalék. Való igaz, a Merga gyorsabb volt a kemény gumikon, de hamarabb el is fogyott alatta. A Red Bull ezt a tulajdonságot használta fel (valószínűleg nem teljes magabiztossággal) az ezüstnyilak ellen.

Ennek volt köszönhető, hogy Lewis egyszer sem nyithatta a DRS-t az ifjú trónkövetelő mögött, nem hogy előzést kíséreljen meg. Mindent megpróbált, egyszer még Mick Schumacher is majdnem besegített a shownak, de aztán vissza is adta Maxnak a miatta elbukott időt, hiszen a németnek köszönhetően nyithatta a hátsó szárnyát a célegyenesben.

Taktikai bűvészkedés, felszültség az egekben – de a kerék-kerék ellni csata elmaradt. Verstappen ezúttal túl jól csinálta.

 

Dicsőségtábla

Pérezt nem emelném ki túlzottan, elvégre kapott egy fél kört a végére, de piros pont, hogy minden negatív körülmény ellenére hozta a dobogót – és játékban volt a verseny elején, amikor szükség volt rá.

Leclerc számára nagyon csendes vasárnapot hozott Austin, mert mindenkit csúnyán elvert, akit volt esélye legyőzni. Hibának tartom, hogy nem álltak ki egy lágyért a végén – talán kicsit reménykedtek benne, hogy Pérezzel lesz valami, és behúzhatnak egy dobogót. Nem volt ugyanis messze a monacói.

Cunoda és Vettel pontjaiért jár a pacsi, Schumacher majdnem kört adott Mazepinnek. Nagyon remélem, hogy a rengeteg szélcsatorna-időt, amit idén kaptak, értelmesen használja ki a Haas, és épkézláb autót adnak a srácok alá. Kíváncsi lennék, mire mennének a többiek ellen. Vagy mondjuk Mick…

Austin tehát nem volt túl eseménydús, de nem helyezném a nézhetetlen kategóriába sem. Így, hogy 1-2-ben futott be a két címért harcoló pilóta, egyre biztosabbnak tűnik, hogy a hajrá a végéig kitart majd. 5, azaz öt verseny van hátra, kettő totál ismeretlen a mezőny számára. Rosszul már nem jöhetünk ki ebből a szezonból.

Folytatás két hét múlva Mexikóban.

 

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

'Fel a tetejéhez' gomb