Közút

Életképes lehet-e egy elektromos Charger?

Mi lesz a drivers' car-okkal a villanyautó-korszakban?

Az ember biztonságérzetének megbecsülése okán nem szereti a változásokat. Régen minden jobb vót. A mai fiatalok már nem tudják, mi a munka, mi a nyomor, milyen az élet pc nélkül. A világ változásainak ritmusa egyre gyorsul, és ez egyre több embernél csapja ki a biztosítékot. Igazuk van?

“Hát, ma már a gésák is tranzisztort csinálnak”

A cikk főhőse 1966 óta lényegét tekintve nem sokat változott. Ugyanolyan türhő, polgárpukkasztó, esetlen kockabódé a rotyogó, USA-forgattyús tengely elékelésű, vadparaszt V8-assal – egy a néhány ma is létező legnagyobb Muscle Car ikon közül.

Hét generáción át maradt eladható ez a stílus. Az akkori ellenfelei, a Ford Thunderbird és az Oldsmobile Tornado már rég emlékművek. Még azt is túlélte, hogy mellépakolták a Challengert.

Dodge Charger Daytona.
A legendás Daytona-far 1969-ből (forrás: gettyimages.ca)

Pályafutása során sikereket hozott a versenysportban, a filmvásznon, szinte mindenhol, ahová a lábát (kerekét) betette. Maga volt a megtestesült amerikai álom.

Csakhogy az American Dream java része is illúzió, és most már a Charger állandó stílusa is: 2024-től tisztán elektromos hajtást kap a típus.

Na ja, amikor azt hittem, hogy 2035 után majd az USA-ból cipelteted be a fun verdákat, akkor tévedtél – velem együtt…

 

Mi a baj?

Rövid kérdés: kinek volt gondja azzal, hogy a FIAT 500 elektromos lett? Segítek, a világon senkinek. Az az autó arra termett.

A Charger kapcsán akkor szembesülsz a fájdalommal, amikor megnézed ezt a videót (lehetőleg hanggal):

Nagyon okosan kitalálták, hogy az új Daytona SRT kapjon olyan hangot, mint a korábbi benzines változat. Egy baj van, nem lett olyan…

Ettől az iszonytató konzervdoboz hangtól az is sokkal jobb lett volna, ha meg sem próbálják azt kamuzni, hogy belső égésű dolgozik benne.

Nagyon kérlek benneteket, írjátok meg, hogy nektek tetszik-e. Rohadtul kíváncsi vagyok. Az eddig általam olvasott kommentek alapján vajmi kevés embert sikerült lenyűgöznie a Dodge-nak, de hátha nektek más a véleményetek.

 

Veszélyben a szegmens?

Miközben azon gondolkodtam, hogy hogy a fenébe írjam meg ezt a cikket, megfogalmazódott bennem a kérdés – mint számos, a területen tevékenykedő emberben -, hogy vajon mivel lehet majd eladni egy elektromos Chargert mondjuk egy Teslával szemben?

Ezt a témát korábban is feszegettem már a Ferrari kapcsán, és most sem vagyok jelentősen előrébb. Nem szólt előttem élőben ez az új Charger, de az eddigiek alapján nem sokan fogják a hangja miatt megvenni. A messziről rikító gagyi dolgokat drága pénzért ma sem lehet igazán jól elpasszolni. Ez a hang pedig gagyi.

És hát amíg a “lakossági” Model 3 is úgy hasít, hogy azt nem sokan tudják kihasználni közúton, felmerül a kérdés, hogy csak a dizájnért megvásárolnak-e az emberek egy e-izomautót.

The 2022 Dodge Charger Scat Pack spinning its rear wheels on a track with dust rising from them.
The drivers’ car… (forrás: dodge.com)

Mondhatnánk, hogy a vezethetőség még faktor, de az igazság az, hogy a legtöbb ember faseggű, és fogalma sincs, hogy mit jelent az, hogy jól vezethető valami. Csak puffogtatjuk ezt a fogalmat, általában érdemleges hasonlítási alap nélkül. Objektíve ez tényező kellene legyen, dehát nézd meg az Alfa Romeo eladásait, aztán meglátod, hogy ez mennyire érdekli az embereket.

Világviszonylatban semennyire.

Nem szeretek jósolni, de ezt most vállalom írásban: amennyiben a személygépkocsiknál abszolút értelemben teljes teret nyer az akkus elektromos autótípus, a legendás sportos márkák, típusok jelentős része záros határidőn belül, nyomtalanul eltűnik majd.

 

Alternatívák

Amennyiben van fölös pár százezer dollárod, vásárolj be az ikonikus amerikai modellekből a legjobb motorokkal – ha már Dodge, akkor Charger, Challenger mindenképp. A gyártás megszüntetésével iszonyat mód fel fog menni az áruk.

Magamnak is be kell vallanom, hogy hosszútávon ezeknek az autóknak távoznia kell jelen formájukban. Szeretjük őket, nem vitás, de a globális gondjainkat nézve ez csak kicsinyes ragaszkodás egy játékszerhez – egy mocsok jó játékszerhez.

Charger
Jön a Charger alkonya? (forrás: dodge.com)

Az én véleményem az, hogy a Stellantisnak is be kellett volna állnia a Porsche kezdeményezése mögé, amely a szintetikus üzemanyagok világszintű bevezetéséről szól. A Charger szellemisége csak “tiszta” belső égésű motorral lenne megmenthető.

Nagyon kíváncsi leszek, hogy 2028-ban, mikor már négy éve piacon lesz ez a csoda, miről lesz alkalmam írni ennek kapcsán.

Forrás
Dodge

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

'Fel a tetejéhez' gomb