F1

Rekordok, áttörések – és a bajnokság vége

Az egész Eifel Nagydíj hétvégéje izgalmasnak ígérkezett, de végül közepesen unalmas futam vált belőle – a különleges plecsnit azonban így is megkapja a verseny, hála Räikkönen rekorddöntésének, Hamilton rekordbeállításának, és annak, hogy a Renault bő nyolc év után újra dobogót ünnepelhetett Ricciardo révén.

A harmadik helyre Bottas kiesése adta meg az esélyt, aki csapattársa győzelme okán beláthatatlan távolságra került a bajnoki éllovastól.

Az eső, amiben annyira reménykedtem, jött is, mint a távirat: pénteken senki nem tudott egyetlen kört sem megtenni. Mick Schumacher és Callum Illott jó nagyokat érzett, mint Lee Butters a Halálos fegyver 4-ben, bukták az F1-es debütálást.

A csapadék azonban ezzel le is tudta a hétvégét. Szombatra mindenkinek egy edzése maradt, hogy megismerje a pályát – illetve van, akinek annyi sem. Stroll vécére szorult, így megint hívták a zöld csávót. Hülkenberg az időmérőre tudott odaérni, és bár csak a 20. helyet szerezte meg, másodpercen belül volt Pérezhez képest úgy, hogy 4 gyorsköre volt május óta – ez a négy. Szerintem ez már extra volt a részéről, az pedig, hogy a nyolcadik helyig feljött, és gyakorlatilag hiba nélkül lehozta a futamot, az nálam klasszis mutatvány.

Kicsit túl magas lovon ül a Forma-1, hogy ezt a srácot parkolópályán tartja.

Mit ad isten, Bottas behúzta az időmérőt, pedig Hamiltonnak állt a zászló. Még Verstappen is majdnem hátrébb tolta. Leclerc meg negyedik? Azt hinné az ember, valamit talált a Ferrari, pedig nem. Egyszerűen csak jó a srác. A versenyen egymértelműen látszott, hogy versenytempóban nincs ott az autó, ahol a Racing Point-Renault-McLaren triumvirátus.

Valtteri már az első kanyarban majdnem elbukta a vezető helyet, de itt még szépen verte vissza Lewis támadását. Nem úgy a 13. körben.

Bottas elfékezte az egyes kanyart, de annyira ocsmányul, hogy nézni is fájt. Hosszú másodpercekről ért fel mellé Hamilton a kigyorsításra, és el is lépett mellette.

Ezek azok a bakik, amelyek megkülönböztetik őket: ilyen ziccerben a jelenlegi Hamilton százból egyszer, ha hibázik.

Nem is volt kérdés innentől, hogy ki húzza be a versenyt, főleg úgy, hogy Bottas még ki is állt a küzdelemből – feljegyzendő, hogy műszaki hiba miatt kiállt egy Mercedes egy futamról, ez sem sűrűn történik meg.

Lewisnak tehát bejött a mázli faktor is, ez sem áll tőle távol. Verstappen próbált ugyan menni vele, de hamar egyértelművé tette a címvédő, hogy a Red Bull még nem általános kihívója a német alakulatnak. Azt pedig már biztosan tudjuk, hogy motorpartnerek sem lesznek, igazság szerint a Merci az egyetlen, aki azonnal elzárkózott a motorszállítás lehetősége elől. Okkal.

A harmadik hely azonban szabad prédává vált. Leclerc ugyan megörökölte volna, de a Ferrari hamar elkezdett hátrébb araszolni, Ricciardo, Pérez, Norris, Sainz, esetleg Albon is szóba jöhetett volna, mint potenciális harmadik.

A monacóinak azért még volt egy szép huszárvágása. Pérez rohant rá hátulról friss abroncsokon, és másfél körrel később mellé is vágott a sikánnál, de a szemfüles Leclerc a rosszabb feltételen ellenére visszatámadt a célegyenesben, és még egy körre hátraparancsolta a mexikóit. Persze pünkösdi királyság volt ez, Sergio a következő kör végén letudta a munkát, ennek ellenére szép volt a manőver.

Norris alatt lepihent a technika, és Albon is idő előtt kiszállt. Hozzáteszem, a thai szerintem az egyik legrosszabb futamát teljesítette eddigi pályafutása során, nem olyan nagy baj, hogy hamarabb véget ért. Nagyon nem érzem biztosnak a helyét, és az az ülés sok versenyző számára érdekes tud lenni.

A Norris miatti Safety Car kicsit megkavarta a bográcsban a mindenséget, de a lényeg így sem változott: Ricciardo teljesen megérdemelten hozta el a harmadik helyet, amelyet olyannyira várt már a francia csapat, mint Sebastian Vettel a ferraris szerződése végét.

Az öreg Kimi behúzta a 323. nagydíját. 2001 óta tagja a mezőnynek az ember, akit személy szerint én nagyon nehezen unok meg. Wéber Gabit ezúttal meg kell dicsérnem, hangosan felnevettem, amikor bemondta, hogy „kalauzhalként követi Vettelt”. És valóban. Semmi extrát nem csinált, csak beakasztotta a horgot Sebastian váltójába, és amikor a német kikényszerített valakit a poros ívre, azonnal beszúrt ő is. Totál opportunistában tolta a finn, bár bakizott is egy szépet, szegény Russellt sikerült megreptetnie, a Williams érintő irányban távozott a pályáról. Rutint kell még szereznie, na.

Emeljünk kalapot előtte, mert ugyan ő tényleg leszarja a rekordokat, ez akkor is megsüvegeledő.

Mindenesetre én nagyon szeretném látni jövőre a Räikkönen-Schumacher párost az Alfánál. Pláne, ha egy kicsit még jobb is lenne az autó. Sajnos idén nem nagy dobás tartani egy Ferrari tempóját.

Lewis pedig újra behúzta. 91. alkalommal is. 2006 óta kellett várni arra, hogy ezt a számot valaki ismét elérhesse. Michael Schumacher a Kínai Nagydíjon állította be ezt a csúcsot egy elég emlékezetes versenyen. 14 év után pedig a brit címvédő szintén felmutatta ezt a számot.

A személyiségüket illetően mindkét versenyzővel akad személyes gondom, Lewisnak sem bírom sok megmozdulását, de a klasszisát nem lehet elvitatni. Nálam egyértelműen Hall of Fame kategória az F1-ben, és nem a győzelmei miatt. Szerintem az segített Hamiltonnak élpilótává válni, amikor 2009-ben jött az első szar éve a McLarennel, és meg kellett tanulnia azt, ami neki a pályája kezdetén kimaradt: hogy milyen verekedni a középmezőnyben és onnan mutatni valamit.

Tény, 2014 óta nem sokat tornáztatták, legfeljebb Rosberg, esetleg Vettel 1-2 alkalommal, Bottastól viszont eléggé nyugodt lehet. Ugyanakkor ezeket a futamokat akkor is le kell hozni, és Lewis nagyon hideg fejjel, nagyon kevés hibával, és ha ritkán is indokolt, de akár támadások közepette is hozza, ami kell ahhoz, hogy bajnok legyen. Bármilyen jó is egy autó, az effajta stabilitást rendkívül nehéz ennyi éven keresztül fenntartani.

A díjátadó pedig szintén emlékezetes marad: a 91. futamgyőzelem apropóján Mick Schumacher átadta az öreg egyik mercis sisakját Hamiltonnak. Nyilván mindenki tudja, hogy megrendezett volt a dolog, de még így is azt vettem észre Lewis arcán, hogy végigfutott valami az idegszálain, amikor átvette azt a sisakot.

Mindig kritizálom őt azokért a megnyilvánulásaiért, amit az autón kívül általában tesz, de ezúttal méltatni fogom.

Nemes gesztus volt, hogy felvitte Michael sisakját a dobogóra, és ott a magasba emelte. Kicsit most is bennem van, hogy ez is a műsor része, de Lewis ezen mozzanatának tényleg tudtam örülni, mert most volt némi őszinte döbbenet az arcán. Ezek a dolgok nekem borzasztó módon hiányoznak a mai, PR-vezérelte Formula-1-ből.

Emeljünk hát kalapot Lewis Hamilton előtt is, mert jó eséllyel ismét sokat kell várnunk, mire lesz valaki, aki megdönti az ő győzelmi rekordját. Nem kétséges, simán 100 fölé érhet az angol.

És hát a hetedik bajnoki cím is félig zsebben van. Bottas kiesésével 69 pontra nőtt az előny 6 futammal a vége előtt. Ha Hamilton kétszer nulláz, Bottas pedig a leggyorsabb köröket begyűjtve nyer, még akkor is 15 ponttal vezetni fog.

Ne legyenek illúzióink, Lewis a bajnoki címek rekordját is beállítja idén, innentől már a Mercedes és Hamilton esetében is csak az a kérdés, hogy mikor lesz matematikailag is biztos a győzelem.

Két hét múlva Estorilba látogat a Forma-1, 1996 után újra. A lényeges kérdések eldőltek ugyan, de remélhetőleg jó versenyeket még láthatunk idén, mondjuk legyen az egyik Portugáliában.

Ha tetszett az iromány, like, megosztás, esetleg dobj meg valamivel a Patreonon.

Facebook

Patreon

Knightwish

Alapító, CEO, járműrajongó, wannabe firkász.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb