Mondhatnánk, a szokásos módon kikönyökölt a két Mercedes pilóta közötti különbség, amit Bottas továbbra sem akar észrevenni.
Mégsem ez foglalkoztatott senkit, hiszen Bahreinben az utóbbi éven legnagyobb és leglátványosabb balesetét láthattuk – szerencsére áldozat nélkül. Grosjean önerőből képes volt kitörni a lángok közül, amit elsőre igazán senki nem akart elhinni.
28 másodperc.
Ennyi idő telt el, amíg az ütközés pillanatától a francia versenyző biztonságba került.
100+ liternyi égő benzinben, beszíjazva egy babafürdetőbe, amiből az ember feje is alig látszik ki, ez elég sok idő.
Egyetlen szektor sem ment le a versenyből, mire megtörtént az incidens, ráadásul Grosjean volt a hibás a manőverért.
Szerencsétlen Kvijat, annyiszor ekézte már a sajtó – joggal – az Orosz Torpedót, és most is benne volt ebben és Stroll fejreállításában is, pedig arról sem tehetett. Nem teljesen értem a büntetését, lehet, hogy ez már sok volt az FIA idegállapotának.
53G.
Ennyi volt a pillanatnyi maximumba az autó gyorsulásérzékelőjére ható terhelésnek. Fontos, hogy ez pillanatnyi érték. Ha ez akár csak egy egész másodpercig tartana, az emberi test igen hamar egy felismerhetetlen masszává alakulna át.
A becsapódás persze így sem volt kicsi, szinte alig volt ideje lassulni az autónak versenytempóról, ráadásul az autó eleje átfúródott a szalagkorláton. Mivel az autó fizikai értelemben nem csak haladt, hanem forgott is, az orra „satuba fogása” következtében egy erős csavaró hatás lépett fel a cockpit mögött, amit persze a bódé nem bírt ki, így kettészakadt a versenyszemélygépjármű.
Ebben a szalagkorláton való keresztülszánkázásban már meghalhatott volna Grosjean. Elismerem, esztétikai értelemben nekem sem tetszik a glória, és az is fura, hogy kivesz a pilóták látóteréből, de most valószínűleg ennek köszönhetően maradt a pilóta feje a rendeltetési helyén.
Persze a „koporsó”-nak becézett fülke is egyben maradt, tökéletesen védte a versenyzőt.
A kettészakadás viszont kinyitotta a monocoque-ban lévő tankot, ami persze azonnal lángra kapott, és már indult is a második menet.
Grosjeannak ki kellett jutnia a cockpitből, mielőtt a tűzálló ruhája felmondja a szolgálatot.
Az aktuális szabályzat szerint az overálnak 12 másodpercig ellen kell állnia az őt érő lángnak, és legalább 5 másodpercnek kell eltelnie, hogy 24 celsius fokkal emelkedjen a hőmérséklete.
Más számok vonatkoznak a ruházat többi részére: 11 másodpercet kell bírnia a cipőnek és a kesztyűknek (kivéve a tenyér részét, annak 8-at), a zokninak és a maszknak pedig 5 másodpercet.
Ezek tekitélyes értékek, viszont tisztán látszik, hogy Grosjean baleseténél kemény próbatétel elé állították őket.
A kesztyűk nem is bírták ki – nyilván ezek kapták legelőször a lángot -, ráadásul a bal cipője is leesett, így a lábán is van égési sérülés. Azonban az égés közel sem olyan mértékű, hogy ne tudna regenerálódni 100%-ban Grosjean, így mondhatjuk, hogy a ruházata is tette a dolgát.
És hát kellett a pilóta lélekjelenléte is. Szó szerint a pokolból kellett kimenekülnie, amikor elkezdte magát kiszabadítani. A túlélési ösztön szerencsére minden félelmét legyűrte, és kijutott.
A körülmények sajnos nem játszottak a kezére. A benzin égésének heves oxigénelvonása miatt valószínűleg levegőt is alig kapott, a látására nemigen hagyatkozhatott, így hát a lángokban tapogatózva kellett kicsatolnia magát, és kiküzdenie a monocoque-ból, át a glórián, oldalra dőlve.
Nagyon sok volt az a 28 másodperc. Az ütközés után abban sem bíztam, hogy eszméleténél van, és ahogy telt az idő, egyre inkább megijedt mindenki.
Szerencsére a következő kép már az orvosi autóban ücsörgő, magánál lévő Grosjeant mutatta.
Illetve nem szerencsére. Sokszor kapja az ívet tőlem az FIA, és most el kell ismernem, hogy nem a szerencsének, hanem nekik köszönhető a francia versenyző élete. Nem voltak a biztonsági direktívák hiábavalók, már ezért az egy életért megérte minden szigorítás.
Visszatérve a futamra, miután Stroll fejreállt, mint a jancsiszeg, sok izgalmas dolog nem történt a futamon.
Bottas teamje szokás szerint elbaltázta a futamot, Hamilton gyakorlatilag végig érinthetetlen maradt, bár Mad Max derekasan ment utána.
Pérezt sajnálom, megérdemelte volna a dobogót – pont Albon ölébe hullott a harmadik hely a Racing Point technikai bakija után. A thai tűrhető hétvégét zárt azzal együtt is, hogy pénteken még ripityára törte a Red Bullt, bár ez már szerintem nem menti meg az elbocsátástól. A mexikói mára hívott össze sajtótájékoztatót, meglátjuk, mit akar közölni.
A McLarenek jól mentek, a pink mercik nullázása mellett 22 pontot kaszíroztak a 4. és 5. hellyel. Gaslyt megmentette a Pérezre kihívott Safety Car a 6. helyen, pedig Ricciardo nagyon szerette volna elcsípni a végén. Ocon még behúzott 2 pontot a Renault-nak, így versenyben maradtak a dobogóért.
Az előkelő 8. hely lett Bottasé, bár nálam ez a produkció nem ért volna pontot, mint ahogy nem ért pontot a Ferrari mutatványa sem, bár Leclerc nagyot birkózott érte. Vettel panaszkodása szerintem most nem volt jogos, a rajt utáni manővert benézte a német – és lássuk be, ismét elverte a monacói.
No és a vörösök pontszerzésének aspektusából az sem mellékes, hogy a jövőbeli Aston Martin mindkét autója kiesett. Ezen a hétvégén talán még több esélyük lesz a dobogóra, mint múlt héten – már amennyiben végigmennek.
Volt néhány kimondottan szép előzés, Lewistól pedig nem elvitatható a győzelem – mondjuk azt még most sem értem, hogy nem ismeri Franz Tostot… maga a verseny viszont átaludható lett volna, ha nincs a két incidens. Kezdetben azt hittem, hogy csak a Grosjean-sztori miatt felszökött adrenalin lecsengése miatt hiszem ezt, de így másnap is azt gondolom, hogy ettől már volt jobb GP Szahírban. Na majd ezen a vasárnapon.
Remélhetőleg a következő bahreini összecsapás nem erről fog szólni. Gyakorlatilag kiveszik a középső, kanyargós szektort a pályából, simán 1 perc alatti/közeli köröket láthatunk majd.
Grosjean a következő futamon biztosan nem áll rajthoz, az ifjú Fittipaldi fogja helyettesíteni. Nem lepődnék meg azon sem, ha egyáltalán nem folytatná.
Ha tetszett az iromány, és szeretnéd, hogy fennmaradjon a blog, nyomj egy like-ot a Facebookon, szólj hozzá, oszd meg a bejegyzést, esetleg támogass a Patreonon: