Kevesen hitték 2023-ban ugyanekkor, hogy egy év múlva a Red Bull műszaki fölénye semmissé válik. Hiába lett ezúttal a McLaren a bika, látszólag Verstappen a lehetetlen helyzetekből is kiverekszi magát, és amikor a csapat hajóján már hangolnak a vonósok, Mad Max akkor is egyre csak távolodik a riválisaitól.
Szabályváltozás nélkül is vissza lehet esni
A sajtó versenyek óta csodájára jár annak, hogy a nemrég még ellenállhatatlan fölénnyel bíró Red Bull hogy a fenébe volt képes orra buktatni magát, és bevárni a többieket a fejlesztési versenyben – méghozzá ennyire rövid idő alatt.
Meglepő lehet, valóban, és az is igaz, hogy ennek a történetnek, mint a valóságos folyamatoknak általában, feltehetőleg számos összetevője van. Egyet viszont mindenképp kiemelnék.
Tavaly a bocik jóformán mindenhonnan elhozták a trófeákat, ahová betévedtek, félelmetes módon működött az autó és a csapat is. Néha már nevetséges módon túlnyerték magukat, aminek hatására a sajtóban is egyre magatehetetlenebbül nyilvánultak meg a főszereplők. A dicsfény színfala mögött azonban már megindult egy olyan folyamat, amit maga a csapat indított el.
Évek óta az a hír járja az osztrákok háza tájáról, hogy a rendelkezésre álló költségvetés kellemetlenül nagy részét az autó fejlesztésére költik – az alkalmazottakéra kevésbé. Tény, nagyon jól mutat Hannah Schmitz a képernyőn, és az is nagyon szuper, hogy a bohózatba illő Jos Verstappen – Christian Horner csatát – látszólag – sikerült békével lezárni, de ha a csapat teljes fluktuációs arányát megnézzük, azzal szembesülünk, hogy viszonylag sok (a sajtó szemében) névtelen ember lelépett a csapattól az elmúlt két évben, akikről a kutya sem beszél.
És hát Adrian Newey kapcsán pedig ide kell szúrnom még egy boomer Bud Spencer-Terence Hill idézetet, különben nem teljes a firkálmányom:
„Szóval Serrano béna vénember, sörhasat eresztett, rozsdásak az ízületei… lehet. Viszont te, Bugsy, te bunkó vagy, kitömni való barom vagy, és még finom voltam!”
Amikor Elkezdték faggatni Horneréket Newey esetleges jövőjéről a konkurenciánál, akkor hirtelen egy remegő kezű vénember lett a kis ovis rajztáblájával, aki meghaladt a modern kor. Egészen érdekes, hogy a 2022-es szezonra fordulás előtt pont ezzel a bugyuta vénemberrel az élen dolgozták ki azt a futóműrendszert, ami miatt az autó delfinezés nélkül szippantotta magát úgy az aszfalthoz, hogy az még a legügyesebb rosszlányokos furulyaművésznek is becsületére vált volna.
A lényeg, hogy szerintem a Red Bull, teljes analógiában azzal, hogy a legjobb fej F1-es csapatként hirdeti magát, túlságosan alávetette a dolgozóit az eredményeknek. Pont ezért gondolom azt, hogy innen nagyon nehezen fog felállni a csapat.
Párszázas ajánlat a Mekitől
Mindeközben a lassan évtizedek óta látványosan szenvedő McLaren szintén kb egy év alatt a középmezőnyből az élre repítette magát, és most már talán nem nagy bátorság kimondani, hogy általános értelemben az övék a leggyorsabb autó. Nagyon jól működik a csapat, és van két fiatal, klasszis pilótájuk. Hol lehet gond?
Nos, akad, sokkal több helyen, mint ahol a wokingi alakulat szeretné. Amikor ezeket a sorokat írom, Verstappennek 78 pontos előnye van Norrisszal szemben, míg a Red Bull 42 egységgel vezet a Meki előtt. Nem meglepő, hogy ennek elsősorban a négy pilóta az oka: Verstappen fantasztikusan helyezkedik a futamok során, és a lehetetlennek, vagy rég elbukottnak hitt szitukból is ki tud úgy keveredni, hogy Norrishoz képest pontokat nyerjen. Lando ennek jelenleg épp a fordítottja: magához képest feltűnően sokszor hibázik kritikus helyzetekben, mind a Hungaroringen, mint Spában iszonyatosan kellemetlen helyzetbe hozta magát az elrontott rajtjaival, nem szólva az elbukott potenciális győzelemről Ausztriában.
Piastri egészen jól teljesít a szezon második harmadában, előtte elég szürke volt. Pérez viszont az egész bajnokságban harmatgyenge, ezen pedig látszólag nincs az a tényező, ami képes lenne változtatni. Mire kimegy ez a cikk, lehet, hogy már nem is a bocik pilótája, vagy a szokásos módszerükkel eldugták a fiókcsapatban, vagy valahol máshol. De ettől még tény: a Red Bull bajnoki címe Checo miatt került szarba.
A másik faktor, hogy a csapat kissé bealudt a szezon rajtjánál, így Verstappen leléphetett, ráadásul ekkor még közöttük volt a Ferrari is az erősorrendben.
A harmadik, hogy a Hungaroringi esetet látva azt gondolom, hogy a csapat rossz döntést hozott egy nagyon kritikus helyzetben. Őszintén szólva nem tudom jelenleg eldönteni, hogy egyáltalán akarják-e, hogy Norris világbajnok legyen. Erkölcsi győztesként mutatkoztak Magyarországon, valójában szerintem egyszerűen csak hülyék. Nem azért, mert betartatták a pilótákkal, amit megbeszéltek előzetesen, hanem mert ezt beszélték meg. A bajnokság felénél teljesen egyértelmű, hogy egyedül Norrisnak van esélye a mezőnyből Verstappen után eredni. Megvolt a fél bajnokság, Lando áll előrébb. Ha én vagyok a góré, Piastri idén már támogató pilóta lenne, bármennyire kedvelem a srácot. Lehet, hogy ezért nem én vagyok ott, elfogadom, ettől még ez a véleményem.
Az igazán nagy poén az lesz, ha mondjuk 5-6 ponttal nyeri majd Mad Max a bajnokságot – szinte látom a kommentcunamit a McLaren irányába.
Persze, mondhatjuk, hogy Norris tette keserédessé Oscar győzelmét, de én sem biztos, hogy másképp tettem volna a helyében. Ebben a helyzetben már nem lett volna szabad egyenlőként kezelni őket, ha mindkét címet akarják. Ha meg nem, akkor szerintem érdemes lenne közölni a pilótákkal is, mert lehet, hogy ők erről nem tudnak.
A bajnoki címek sorsa
Nagyon nagy kár, hogy Max az elején kiépítette ezt az előnyt, mert most egy sokkal élesebb csata bontakozhatna ki a végső győzelemért.
Az biztos, hogy ez a 42 pontos előny már csak olyan a Red Bullnak, mint amikor meglátod a medvét feléd futni: tudod, hogy még nem ért utol, de csak idő kérdése, hogy mikor jön neki össze. Lehet itt már Cunira, Lawsonra, vagy Ricciardóra cserélni, egyértelműen kong a vészharang.
Az egyéni bajnoki cím más tészta. Verstappen szabadulóművészt játszik a megkopott gyorsaságú RB20-assal, szóval ha Norris és a McLaren nem szedi össze magát, Max még szembeszélben is képes lesz elpisilni a világbajnoki trófeáig.
Van mit beosztania, 7.8 pontot veszíthet az egyenlőségig versenyenként, és minden kihasználatlan McLaren-ziccerrel közelebb kerül a címvédéshez.
Egyéb híreink
Mindenekelőtt megjegyezném, hogy amíg Norris visszaadta az első (!) helyet Piastrinak Mogyoródon, addig a sportág nagy és színes egyénisége, Lance Stroll valahogy megfeledkezett erről Alonsóval szemben a tizedik, egy pontot érő hely ügyében. Megöl a kíváncsiság, hogy vajon milyen büntetést kapott a csapaton belül az ártatlan gyermek.
Becsületére legyen mondva, Lance Stroll valószínűleg az egyik legjobb képességű pilóta azok közül, akiknek semmi helye nem lenne a Forma-1-ben. Ha mást nem is, azt már legalább megtanulta, hogy hogyan kell igazán hatékonyan visszaélni a saját helyzetével, és alattomos féreg módjára viselkedni.
Nem szóltam túl sokat a Ferrariról, de annyira nincs is mit. Leclerc a szokásos bakijaival, de egyébként még mindig meglepetésszerű időmérőkkel, és néhol jó versenytempóval hívja fel magára a figyelmet, bár a Scuderia azért most is mindent megtesz, hogy a kiépített előnyét egy groteszk stratégiával semmissé tegye. Ez utóbbi továbbra is működik.
A Sainz-sagába szó szerint belefáradtam, nézni is rossz a sorsa körüli szenvedést, pedig a jelentős részét nem is látjuk. Néhol még gyorsabb is a csapattársánál, néhol pedig kellemetlenül eltűnik. Őszintén nehéz kiderítenem még most is róla, hogy világbajnok alkat, csak sosincs szerencséje, vagy egyszerűen annyit tud, amennyit eddig mutatott. Már csak ezért sem bánnám, hogy egyszer lássam valódi esélyesként harcolni – picit Charles kapcsán is ezt érzem, bár a 2022-es szezonkezdés Verstappennel mocskos jó volt, azt elnéztem volna még sokáig.
Hamilton és Russell akarása előtt le a kalappal, a Mercedes mélyről tudott visszamászni a győzelmi esélyesek közé, kár, hogy érdemben már csak ebbe szólhatnak bele.
Csak nagyon halkan szúrom hozzá Hamilton távozásához, hogy Wolff hatalmas nyilatkozatokkal állt ki Schumacher mellett anno, és odahívta tesztpilótának, és juj, majd ő talál neki ülést. Aztán amikor üres a csapatnál egy, valószínűleg odaadják az újonc Antonellinek. Hát ja, régen volt már az a fogadalom. De amikor írom, még nincs hivatalos döntés, meglátjuk.
És ha már pilótacserék: ugye Cunoda és Ricciardo is esélyes a Red Bull ülésre. Bár kedvelem Daniel karakterét, a jelenlegi teljesítménye láttán sokkal kézenfekvőbb lenne az elbocsátása, mint a felbuktatása. Cuni sokkal jobb volt idén, de szerintem ő sem fogja a másik autót feltámasztani. Igen, a csapat nevét szándékosan nem írom le, mert annyira értelmezhetetlen baromság, hogy egy gyatrább poént sem tudok ráfűzni.
Visa Cash App RB Formula One Team… ember, melyik marketinges hihette akár egy pillanatra is, hogy lesz élő ember, aki ezt megjegyzi?
Az Alpine körüli felhajtás egészen érdekes. Sokan azt mondják, hogy nagyon jó lépés volt Mercedes motorra váltani. Lehet, hogy ez így is van, de nekem ez akkor sem sokkal jobb, mintha mondjuk a Ferrari jelentkezne be Merga motorokért. Az olaszoknál inkább a halál. Őszintén sajnálom, hogy a franciákban nem volt ennyi tartás és/vagy szakértelem. Mindenki döntse el maga, hogy milyen az arány.
A Haas érdemleges pontokat szerzett a szezonközi fejlesztéseinek köszönhetően. Várom, hogy lássam Bearmant, Ocont bevallom, kevésbé.
A Williams és a Sauber bár színes, totálisan eltűnt a mezőny végében. Tavaly legalább láttunk néhány Albon-előretörést, idénre ezek a csapatok legjobb esetben is csak vegetálnak, és nem lennék nagyon meglepve, ha ez jövőre sem változna, különös tekintettel a Sauberre.
Elvárások
Ami engem illet, ha olyan nyílt sisakos meccsek lesznek, mint mondjuk Kanadában vagy Ausztriában, akkor már megéri végignéznem az egészet. Ha Norris felérne Verstappenre, nagyon tapsolnék neki év végén, akár nyer, akár nem, Verstappennek már így is járna.