Az új aranykorszak. Valami új kezdete. Egy új éra hajnala. – Ezekkel a tételmondatokkal indult útjára a World Endurance Championship (WEC) idei szezonja március közepén, hiszen rég nem látott gyártói érdeklődés övezte és övezi a hypercar kategóriát. Azóta már három versenyhétvégén túlvagyunk, a hajnal tehát eltelt, de a reggel lesz csak igazán csodálatos. Június 10-én ugyanis elrajtol a 91. Le Mans-i 24 órás verseny.
A mezőny
Az autósportok rajongói számára egészen szemet gyönyörködtető lesz, hogy a tavalyi Le Mans-i 24 órás után, melyen két-két Alpine és Glickenhaus próbálta meg – kevés sikerrel – üldözni a két gyári Toyotát, idén nem kevesebb, mint 16 hypercar lesz ott a mezőny első harmadában. Nézzük is meg, kik alkotják a történelmi idény csúcskategóriáját.
A Toyota Gazoo Racing toronymagas esélyesként érkezik a 7-es és 8-as GR010-zel, a tavalyival megegyező pilótafelállásokkal (Conway, Kobayashi és Lopez, ill. Buemi, Hartley és Hirakawa).
A idén beszállók táborát kezdjük meg a Ferrarival, akik a csodaszép 499P-vel léptek be a sorozatba, melyeket az AF Corséval karöltve versenyeztetnek. A legénység az alábbi: Fuoco, Molina és Nielsen (#50), valamint Pier Guidi, Calado és Giovinazzi (#51).
A Porsche három gyári autóval lesz jelen Le Mans-ban. Cameron, Christensen és Makowiecki (#5), valamint Estre, Lotterer és Vanthoor (#6) teljes szezont fut a WEC-ben, de érkezik még melléjük az IMSA-ból Nasr, Jaminet és Tandy triója (#75) egy harmadik 963-assal. Sőt, a Hertz Team Jota is kibérelt egy modellt, amelyet Da Costa, Stevens és Ye fog vezetni (#38).
Amerikai márka is lesz a királykategóriában, a Cadillac ugyanis két gyári autóval fog repeszteni, illetve az Action Express Racing is indít egy V-Series R gépszörnyet (#311), amely modell egyébként talán a legszebb hanggal rendelkezik a mezőnyben (Derani, Sims, Aitken). A gyári csapatot a WEC-ben teljes szezont futó 2-es autó (Bamber, Lynn, Westbrook) és az IMSA-ból ismert, de már Spában bemutatkozó 3-as (Bourdais, Van der Zande, Dixon) fogja képviselni.
A Peugeot már a tavalyi szezon második felében megérkezett a bajnokságba, de Le Mans-ban a 9X8-as modell is újonc lesz. A 93-as kocsit Di Resta, Jensen és Vergne, a 94-est pedig Duval, Menezes és Müller vezeti majd.
Akárcsak tavaly, úgy idén is két autóval jön a Glickenhaus, de ebből csak a 708-as megy teljes szezont (Dumas, Pla, Briscoe). A 709-est Mailleux, Berthon és Gutierrez fogja meghajtani.
És végül, de nem utolsó sorban, a hypercar mezőny egyke autója, a Vanwall Dillmann, Guerrieri és Villeneuve (#4) hármasával érkezett volna a 24 órásra, viszont a kanadai F1-es világbajnokot, aki nagyon küszködött az eddigi futamokon, elküldték, és Tristan Vautier fogja váltani őt.
Az LMP2-eseknél – amely kategória a hypercar és a GT mezőny növekedésével jövőre már nem biztos, hogy a WEC tagja lesz, (kivéve Le Mans-t) – a 11 bajnokságban részt vevő autót 13 másik egészíti ki a szezon legjobban várt versenyén.
Az Oreca 07 – Gibson autókat versenyeztető csapatok közül a Prema Racing, a United Autosports, a Jota, a WRT Racing, az Inter Europol, az AF Corse és az Alpine Elf Team tartozik a legnagyobb nevek közé. Rajtuk kívül pedig a Vector Sport, Tower Motorsports, a Nielsen Racing, a Duqueine Team, a Cool Racing, a Graff Racing, a DKR Engineering, az Algarve Pro Racing, az IDEC Sport, a Panis Racing és a Racing Team Turkey is megméreti magát Le Mans-ban.
Az LMGTE Am kategóriában összesen 21 autó indul, méghozzá Porsche 911 RSR-19, Ferrari 488 GTE EVO és Aston Martin Vantage AMR modellek, illetve az egy szem Chevrolet Corvette C8.R, amely a gyári Corvette Racing színeiben indul.
A további résztvevő istállók név szerint: Dempsey-Proton Racing, Proton Competition, AF Corse, Richard Mille AF Corse, ORT by TF, GMB Motorsport, Project 1 – AO, Kessel Racing, Iron Lynx, Iron Dames, JMW Motorsport, TF Sport, GR Racing, Northwest AMR, Walkenhorst Motorsport és D’Station Racing.
Felettébb üde színfoltként pedig – az Innovative Car kategóriában – egy vérbeli Nascaros, de természetesen hosszútávú versenyzésre átkalibrált Chevy Camaro ZL1 is körözni fog Le Mansban. A Hendrick Motorsports nem akármilyen triót állított össze a jeles alkalomra, Jimmie Johnson, Jenson Button és Mike Rockenfeller személyében.
A teljes nevezési lista minden versenyzővel, valamint a tartalék autókkal és pilótákkal itt érhető el.
Mi történt eddig?
A WEC idei szezonjában már mögöttünk van a Sebringi 1000 mérföldes, a Portimao-i 6 órás, illetve a Spa-i 6 órás verseny.
A rázós sebringi betoncsíkon meglepetésre Antonio Fuoco rögtön pole-ba repítette az 50-es Ferrarit, de ez csak pünkösdi királyságnak bizonyult, a két Toyota – 7-es és 8-as sorrendben – ugyanis nagyon sima győzelmet aratott Fuocoék, majd a 2-es Cadillac és a két Porsche előtt. A többi hypercar más-más problémák miatt csak jóval hátrébb futott be – már ha befutott.
LMP2-ben a 48-as Hertz Jota nyert, csupán három másodperccel a 22-es United előtt, a harmadik helyen pedig a 63-as Prema szelte át a célvonalat.
LMGTE AM-ben pedig nagyot harcolt egymással a Corvette (#33) és az Iron Dames (#85), de a hölgyek Rahel Frey apró egyéni hibája miatt – mely egy lerepülő hátsó lökhárítót eredményezett – végül csak nyolcadikak lettek. A Corvette-et jócskán lemaradva a Dempsey Proton 77-es Porschéja és a Kessel Racing 57-es Ferrarija követte a dobogón. A 63-as Richard Mille AF Corse Ferrarit vezető Perez Companc hatalmas bukása is említést érdemel, de az argentin szerencsére sértetlenül szállt ki az autóból.
Portimaoban ismét semmi sem zavarta volna a Toyota kettős győzelmét, hacsak a 7-es autón egy FIA szenzor nem adta volna meg magát a futam első szakaszában, amiért a boxba rendelték őket, és csak hét körrel később csatlakozhattak a mezőnyhöz. A 8-as magabiztosan húzta be a futamot, a végül kilencedik helyen befutó testvérautónak viszont pocsékul jött ez az eredmény az összetett szempontjából. Hartleyék mögött jó kis csatákat vívtak a Porsche, a Ferrari, a Cadillac versenyzői, végül az 50-es Ferrari futott be másodikként a 6-os Porsche előtt. Villeneuve fékhiba miatt látványosat bukott a Vanwallal, személyi sérülés szerencsére nem történt.
Az LMP2-eseknél óriási „darálás” és taktikai csata zajlott. A Prema 63-as autója sokáig vezetett, de nem sokkal a vége előtt egy 5 másodperces büntetés és az eltérő stratégia miatt a negyedik helyre csúszott le. A United Autosport kettős győzelmet aratott (10-es és 11-es sorrendben), míg a dobogó alsó fokát a 41-es WRT csípte el.
LMGTE AM-ben szintén komoly harc ment a győzelemért, az utolsó körökben a Corvette-es Nicky Catsburgot (#33) rendületlenül üldözte a 83-as AF Corse Ferrarit hajtó Alessio Rovera, de végül be kellett érnie az ezüsttel. Mögöttük a mezőny női csapata, az Iron Dames Porschéja szelte át a célvonalat, akik ismét egy egyéni hiba miatt csúsztak hátrébb a rangsorban.
A Spa-i 6 órás az idei szezon legizgalmasabb versenyét hozta. A mezőny szemerkélő esőben rajtolt el, és ekkor úgy tűnt, hogy a slickeken rajtoló autók (Toyota, Cadillac, Porsche) pórul járnak, hiszen az intermediate gumikat használók (köztük a két Ferrari) az első körökben hamar megelőzték őket.
A rutinos Toyota Gazoo Racing stratégái viszont nyilván jobban tudták a tutit, hiszen hamar elállt az eső, a száraz pályás gumik pedig elkezdtek működni. A pole-ból induló, majd a rajt után visszaeső 7-es Toyota pillanatok alatt átgázolt a mezőnyön, majd a még nem üzemmeleg slickekre váltók is nagyon küszködtek.
A két Ferrari, amely az első körben átvette az első két helyet, visszaesett, sőt a gumimelegítő paplanok hiányában (melyeket a szabályok alapján nem szabadott használni) a hideg aszfalton később is gondot okozott a gumik felmelegítése. Olyannyira, hogy Antonio Fuoco (#50) a boxutcából éppen kihajtva a falnak csapta autóját az Eau Rouge előtti egyenesben.
A 8-as Toyota balesetet szenvedett az időmérőn, de végül simán bejött másodiknak, az 51-es Ferrari pedig végül felzárkózott a harmadik helyre, egy nagy csata után az 5-ös Porschéval szemben. Renger van der Zande hatalmasat bukott a 3-as Cadillackel, de szerencsére sértetlenül szállt ki.
LMP2-ben a megszokott „ereszd el a hajam” talán még élvezetesebb volt, végül a 41-es WRT nyert a 23-as United és a 34-es Inter Europol előtt. A 23-as United óriási előnyt bukott el egy safety car periódus során.
A Corvette-uralmat az LMGTE kategóriában pedig idén először a Richard Mille AF Corse 83-as Ferrarija törte meg, az első két futam győztese (#33) a második helyen ért be, míg a bronzot az ORT By TF csípte el a 25-ös Astonnal.
Az erőviszonyok
A sokéves tapasztalattal rendelkező Toyota toronymagas esélyesként, ellenfeleiket eddig minden tekintetben felülműlva, az összetett első két helyén érkezik meg Le Mans-ba, és hatalmas meglepetés lenne, ha nem valamelyik autójuké lenne az újabb győzelem. Hacsak nem rendelik ki az FIA felügyelői a 7-es autót Portimao-ban, akkor szinte biztosan mindhárom futamon Toyota 1-2 született volna. Sőt, mindhármat a 7-es nyerhette volna meg, az utóbbi években valamivel sikeresebb testvérautó előtt. Az esélyek egyértelműek, a motorsportban ugyanakkor bármi megtörténhet.
Hogy a papírforma alapján kik harcolhatnak a japán márka mögötti helyekért, az már egy jobb kérdés. A Ferrari, a Porsche és a Cadillac gyári autói nagyon jó csatákat vívtak egymással, és nem voltak óriási különbségek közöttük. Mégis, úgy tűnik, hogy a Ferrari tudott a legjobban alkalmazkodni, akik momentán a tabella 3. és 5. helyét foglalják el, eddig összesen három dobogós helyet szerezve.
A 4. helyen a 2-es Cadillac foglal helyet, amely két negyedik hely után Spában ötödik lett, majd az 51-es Ferrari után a két gyári Porsche jön, 6-os és 7-es sorrendben, melyek közül az utóbbi dobogóra állt Portimaoban, viszont kiesett Spában. Közülük szinte bárki odaérhet a dobogóra, de azt se felejtsük el, hogy 24 órás versenyen még egyik csapat sem vett részt Le Mans-ban. Meg azt se, hogy jön még egy-egy gyári és privát Cadillac, illetve Porsche is.
Hiába a kicsivel több tapasztalat, a két Peugeot még nem tudta felvenni a kesztyűt az előbb felsorolt márkákkal szemben. A Glickenhaus és a Vanwall pedig abszolút a futottak még kategóriában versenyez.
Az LMP2-eseknél jókora tüzijáték várható, hiszen több, győzelemre áhítozó (és arra esélyes) csapat is van a mezőnyben. A csapatverseny első hét helyén a United Autosports, a Team WRT, a Prema Racing két-két autója, illetve a 34-es Inter Europol osztozik, így ők számítanak a legnagyobb favoritnak. De a tüzijáték arra is vonatkozhat, hogy 11-ről 24-re növekszik meg a mezőny létszáma. Izgalmas lesz, az egyszer biztos.
LMGTE AM-ben pedig az uralkodó Corvette két győzelemmel és egy második hellyel vezeti a tabellát, rajtuk kívül viszont már a Richard Mille AF Corse (kétszer), a Dempsey Proton Racing, a Kessel Racing és az ORT by TF is fel tudott állni a dobogóra, akárcsak az Iron Dames, akik kétszer is egyéni hibából buktak dobogós pozíciókat – a tempójuk tehát nekik is megvan.
Az összetett állása itt olvasható részletesen.
A jó előjelek tehát adottak, a szezon eddigi részére ugyanis abszolút nem panaszkodhatunk, úgyhogy nincs más hátra, mint hogy hátradőljünk, és élvezzük a legendás Le Mans-i versenyt, amelyen egy ilyen kiváló és látványos mezőny fog versenyezni kereken egy napon át.
Illetve egy dolog mégiscsak maradt… Feltétlenül olvassátok el a felvezetőnk második részét is, ahol a technikai kulisszatitkokról, és a hypercar mezőny felvirágzásáról lesz szó!