A World Endurance Championship (WEC) 2023-as idényének záró versenyén, a Bahreini 8 óráson, az Iron Dames szerezte meg a győzelmet a búcsúzó LMGTE Am kategóriában. A 85-ös rajtszámú Porsche 911-et vezető hölgyek ezzel történelmet írtak, ugyanis a sorozat tizenkét éves históriája során még nem volt rá példa, hogy egy kategóriagyőztes csapat mindhárom tagja a szebbik nemet képviselje. De hogy kik is ők, és milyen út vezetett számukra a történelmi sikerig, azt az alábbiakban összefoglaljuk.
Mi is az az Iron Dames?
Az Iron Lynx Motorsport Lab egy olasz versenyistálló, melyet 2017-ben alapított Andrea Piccini, Deborah Mayer, Claudio Schiavoni és Sergio Pianezzola. 2018-ban a Lamborghini Super Trofeóban debütáltak, majd pedig életre hívták az Iron Dames részleget, melynek elsődleges célja a nők támogatása a motorsportban.
„Mi vagyunk az Iron Dames. Nők, akiket álmok vezérelnek” – szól a csapat szlogenje.
A 2023-as WEC szezonban a svájci Rahel Frey, a dán Michelle Gatting és a belga Sarah Bovy képviselte a csapatot, míg az IMSA-ban a ifjú francia tehetség, Doriane Pin is lehetőséget kapott. Pin a WEC-ben az LMP2-es Prema Racing 63-as autójával, Mirko Bortolotti és Danyiil Kvyat oldalán szerepelt idén.
A „Vasdámák”
Az FIA arany-licenszes, jelenleg 37 éves Frey, első profi szerződését aláírva 2011-ben és 2012-ben teljes szezont futott az Audinál a DTM-ben. Ezt követően különböző GT sorozatokban szerepelt. 2017-ben és 2018-ban kategóriájában dobogós, 2019-ben pedig kategóriagyőztes lett a Nürburgringi 24 óráson. Az Iron Dames kötelékébe 2018 óta tartozik és nemcsak versenyzőként, hanem projektmenedzserként is tevékenykedik a csapatnál.
Az ezüst-licensszel rendelkező, 29 esztendős Gatting 2014-ben a Porsche Carrera Cup Germany-ben kezdte el GT-s pályafutását, majd számos versenysorozatban megfordult. 2018-ban harmadik lett a dán Supertourisme Turbo sorozatban, egy évvel később pedig Frey-jel és az olasz Manuela Gostnerrel, a Kessel Racing színeiben részt vettek a Le Mans-i 24 óráson. 2021-ben immár az Iron Lynx versenyzőjeként megnyerte a Ferrari Challenge Europe kiírását.
A Liége-i születésű, 34 éves, bronz-licenszes Bovy 2007-ben a Spa-i 24 órás futam történetének legfiatalabb résztvevőjévé vált. 2013-ban kategóriájában bajnok lett a Belga Túraautó Bajnokságban, 2015-ben pedig ő lett az első női pilóta, aki dobogóra állhatott a World Series by Renault sorozatban. 2016-ban teljes szezont futott a Lamborghini Super Trofeo Europe–ban, majd több más versenysorozatban is kipróbálta magát.
Iron Dames történelem dióhéjban
Az Iron Dames 2018-ban Frey-jel, Gattinggal és Gostnerrel mutatkozott be a nagyvilágnak, a Dubai-i 12 órás versenyen. 2019-ben és 2020-ban megmérették magukat az ELMS-ben, 2020-ban pedig a három hölgy ott volt a Le Mans-i 24 óráson, amelyen kategóriájukban (LMGTE Am) a kilencedik helyen zártak, jobb eredményt elérve, mint a két Iron Lynx-es testvérautó.
Egy évvel később már egész szezont teljesítettek a WEC-ben, kiegészülve Bovy-val és a brit Katherine Legge-gel. Az év legfontosabb versenyén, Le Mansban a harmadik helyre röpítették a 85-ös Ferrari 488 GTE Evo-t, megszerezve a csapat első dobogós helyét.
A 2022-es év utolsó három futamát (a szezon összesen hat versenyből állt), két második és egy harmadik hellyel zárták, és a végelszámolásnál is harmadikak lettek. 2023-ban tehát megindult a hajsza az első győzelemért. Az új idény kezdete előtt az Iron Lynx és a Dames is leváltotta a Ferrarit, és Porsche 911 RSR-19-ekkel vágtak neki az évnek a WEC-ben. A hölgyek négy ízben az IMSA-ban is elindultak, egy Lamborghini Huracán GT3 Evo 2-val.
Karnyújtásnyira…
A WEC idei első fordulójában, Sebringben a pole-ból indulhatott a női csapat, az élen álló Frey viszont a 82. körben kissé lesodródott az első kanyarban. A hepehupás talaj megdobta az autót, amelyről azonnal leszakadt a karosszéria méretes hátsó eleme. A szerelés miatt sok időt veszítettek, és végül csak a nyolcadik helyen futottak be.
Portimaoban a Corvette Racing (Nicky Catsburg, Ben Keating, Nicolás Varrone) mögött a második helyet csípték el a kvalifikáción, a versenyen pedig a harmadik helyen futottak be. Egy kis egyéni hiba ismét becsúszott. Majd következett a kaotikus Spa-i 6 órás, ahol ismét a második rajtkockából indulhattak, végül pedig az ötödik helyet szerezték meg.
Ha már női versenyzőkről szól a cikk, érdemes megemlíteni, hogy a 22 éves Lilou Wadoux személyében (Richard Mille AF Corse), a sorozat történelmében először avattak női győztest egy futamon, méghozzá a GTE kategóriában. Csapattársai Luís Pérez Companc és Alessio Rovera voltak.
A Le Mans-i 24 óráson csupán a tizenkettedik pozícióból indulhatott az Iron Dames, de aztán remekül halásztak a „zavarosban”. Szinte végig ott voltak a top 3-ban, sokáig vezették is a versenyt, azonban az utolsó órában eszközölt boxkiállás miatt, mely során féket kellett cserélni a rózsaszín Porschéban, lecsúsztak a negyedik helyre. A garázsban izguló Gatting nem is bírta könnyek nélkül a drámai végjátékot.
„Azt hiszem, a legfontosabbat megtettük: mindent beleadtunk, beletettük a szívünket. Mint az Iron Dames tagja, soha, de soha nem adjuk fel, egyazon álom hajt minket. Szóval álmodunk tovább, dolgozunk keményen, és remélhetőleg visszavágunk” – nyilatkozta a verseny után Frey.
Bovy a pole-ba repítette a rózsaszínű Porschét a monzai időmérőn, de a futamon kétszer is rossz pillanatban jött ki számukra a Safety Car-fázis, így végül meg kellett elégedniük az ötödik hellyel. Fujiban a második helyről rajtoltak, a kockás zászlót pedig a negyedik helyen látták meg.
A Corvette Racinggel, amely már Monzában bajnok lett a GTE kategóriában, az év során hatalmas csatákat vívtak a pályán a hölgyek, akik ekkor az összetett második helyének legfőbb várományosai voltak.
És végül megtört a jég…
Az idényzáró futamon, a Bahreini 8 órás versenyen aztán véget ért a várakozás. Bovy a kvalifikáción biztosította az első rajtkockát, a rajt után pontosan nyolc órával pedig eljött a várva várt pillanat, és a kockás zászló a GTE-sek között elsőként intette le őket. A balszerencse ezúttal elkerülte a „Vasdámákat”, némi szerencse viszont kijutott nekik.
Egyetlen autó volt, amely eléjük tudott keveredni a pályán, méghozzá a 60-as rajtszámú Iron Lynx testvérautó (Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni, Alessio Picariello). A „kollégák” azonban Schiavoni rosszulléte miatt kiállásra kényszerültek. A harmadik etapban ő következett volna, de nem tudott autóba szállni, így a Dames megörökölte a vezető helyet.
Minden izzadságtól egyébként nem volt mentes a győzelem, ugyanis a futam legvége felé hirtelen csökkenni kezdett Gatting magabiztos, több mint 20 másodperces előnye, és a 777-es D’Station Aston Martin (Casper Stevenson, Satoshi Hoshino, Tomonobu Fuji) két másodpercre közelítette meg őt. A dán versenyzőnő azonban ügyesen kezelte a gumikat, és a rohamtempóban közeledő Stevenson végül nem tudott támadópozícióba kerülni.
Az Iron Dames révbe ért. Megszületett a történelmi siker a szezon, és egyben a GTE kategória legutolsó versenyén.
Une page d'histoire ! Gloire aux Iron Dames Sarah Bovy, Michelle Gatting et Rahel Frey, premier équipage 100% féminin vainqueur d'une course #WEC lors des 8 Heures de Bahreïn.
Le Championnat du monde d'endurance est à suivre sur Eurosport #8HBahrain https://t.co/W9RDIM54uy pic.twitter.com/ul9Wwj0GtZ
— Eurosport France (@Eurosport_FR) November 6, 2023
„Régóta vágytunk már erre a győzelemre, és ez mindannyiunk számára nagyon különleges pillanat. Pontosan ezt szerettük volna elérni; be akartuk bizonyítani, hogy pontosan ugyanolyan feltételek mellett tudunk versenyezni, mint bárki más, és azért vagyunk itt, hogy versenyeket nyerjünk” – fogalmazott a győzelem után Gatting.
Frey pedig azt nyilazkozta: „Azt hiszem, ma bebizonyítottuk, hogy nem roppanunk meg egykönnyen a nyomás alatt. Hihetetlen érzés öt év után végre megszerezni ezt a győzelmet. Mindezt lendületként fogjuk használni arra, hogy remélhetőleg 2024-ben is ott legyünk a rajtrácson.”
Márpedig ha az Iron Dames jövőre ott lesz a mezőnyben, (immáron a GT3-as kategóriában), nem is lehet kérdés, hogy az első győzelem megszerzése, és az összetett második hely után mi lesz számukra a következő „álom”…