Gyakran megesik, hogy Monaco utcáin minden a visszájára fordul.
Nos, ha az előző nagydíjhoz képest minden nem is – mert azt túlzás lenne állítani, hogy ez egy izgalmas futam volt -, de néhány érdekesség azért akadt ezen a hétvégén is. Sainz és Vettel megtalálta a góllövő cipőjét – vagy ellopták a Mercedestől -, a Ferrari eldobott egy kettős dobogót; ja, és nem volt semmilyen Safety Car!
Csütörtök
Mindenki tudja, hogy Monaco nem kimondottan sztenderd grand prix pálya. Nagyon szűk, nagyon lassú, mindenhol korlát és falak, ezek az autók pedig baromi szélesek. Ennek tetejébe még nem is volt túl meleg a hétvégén, ami extra változót jelentett az istállók számára.
Például a gumimelegítés nem ment mindenkinek jól.
A Mercedes idén különösen jól bánik az abroncsokkal, bár ez inkább csak egy állomása a fejlődési folyamatnak. A Korábbi futómű-konstrukcióik nagyon gyorsan képesek voltak felmelegíteni a gumikat, cserébe viszont hamar el is használták azokat (emlékezzünk vissza 2012-13 környékére, amikor rendre nyerték az időmérőket, a futamokon pedig sokszor a dobogó sem jött össze).
Fokozatosan tértek át a spektrum túlsó oldalára, csakhogy ezt sem lehet büntetlenül megtenni.
Ahogy összeállt a lassú pálya+hideg kombináció, rögtön kiütközött a probléma.
Szombat
Schumacher a délelőttöt egy gtk-val nyitotta, hamar eldőlt tehát az utolsó hely sorsa az időmérőn. A többi viszont közel sem volt biztos.
A Ferrari teljesítményén a szabadedzések után még néhány vetélytárs is mosolygott – az időmérő után már kevésbé. Verstappen már pénteken érezte a bajt, ez lejött a nyilatkozataiból. Tudta, hogy ez most jó lehetőség arra, hogy Lewist beérje, és nem igazán jött volna jól, ha valaki így is elcsaklizza a 25 pontot.
Már-már úgy tűnt, hogy ez a félelem valósággá érhet: a Scuderia a Q3-ban is az első helyekért csatázott, és az első roham után Leclerc állt az élen! Nem mellesleg Sainz folyamatosan ugyanazt a tempót tudta, sőt, sokszor meg is verte csapattársát.
Ám pont nem akkor, amikor kellett volna. Az utolsó próbálkozását Carlos pont a monacói miatt nem tudta befejezni. Hasonlóképpen járt majdnem mindenki, így Verstappennek is be kellett érnie a második hellyel, Sainznak a negyedikkel.
Charlie ugyanis összetörte a 16-os gépet a második kísérletnél. Piros zászló, kapufa.
Na és valahogy a Mercedes altatása sem akart véget érni. Bottas mentségére legyen mondva, egy időmérős harmadik helyet azért összehozott. Hamitlonnak viszont már szombaton sem nagyon akart működni semmi, végig érezhető volt a frusztrációja. Ritkán látni olyat, hogy Valtteri 4 tizeddel veri egy ilyen rövid körön. Bevallom, nem teljesen értem, hogy mi történt Lewis oldalán a Mercedes garázsában, de a brit végig harmatgyenge volt önmagához és Bottashoz képest is.
Pérez kilencedik helye hasonlóan vicces, mint Hamilton hetedik pozíciója, ám Vettel, Gasly és Norris nagyon szépen mentek.
Voltak csavaros sztorik szombaton, kíváncsian várta mindenki, hogy Leclerc autóját össze tudják-e tákolni váltócsere nélkül.
Amikor a pole-ból kihozod a minimumot
Minden jel arra utalt szombat este, hogy a Ferrari nem szorul váltócserére Charlie esetében, vasárnap délelőtt ezt írásban is megerősítette a csapat. Öröm, bódottá a pirosaknál, újfent reális esély mutatkozott a győzelemre.
Szó se róla, nagyon kellett volna ez a diadal a csapatnak. És azt is le merem írni, hogy Leclerc eddig is többet érdemelt volna két futamgyőzelemnél. Ám ahogy Monaco szülötte elkezdte róni a rajtrácsra vezető körét, problémát észlelt az autó hajtásában.
Utólag kiderült, hogy a bal féltengely adta meg magát – amit tét nélkül kicserélhettek volna. Csak nem 15-20 perccel a futam kezdése előtt…
Lehet ezt csűrni-csavarni, de ezt a Ferrari benézte. Ismét egy olyan amatőr hiba, amiért egy Schumacher-Brawn-Byrne-féle istállóban rituális áldozatbemutatást hajtottak volna végre Szent Geminianus és Modena összes többi szentje előtt.
Úgy lábon lőtte magát a Scuderia, hogy az öt helyes visszasorolás helyett Charlie el sem tudott indulni a futamon. Verstappen előtt kinyílt az ajtó.
Vasárnap
A rajtot követően tehát mindenki rögtön előzött egyet, Max gondosan ügyelt arra, hogy Bottast féken tartsa. Ez volt az egyetlen reális lehetőség a holland megelőzésére. Valtteri jobban is kapta el a rajtot, de Mad Max időben zárta az ajtót.
Szépen eljöttek az egyes kanyarban, csak Schumacher rodeózott egy kicsit a rázókövön, hogy gyorsan elejét vegye az időmérő kihagyásának, és hátrébb tolja Mazepint.
Az orosz egyébként most nem teljesített rosszul. Korábbi mutatványaihoz képest egyenesen felüdülés volt ez a hétvége. Legalábbis ütközés nélkül célba ért.
Tempót tekintve ugyanis Schumacher most is alázta, 20 másodpercre elhúzott tőle, majd egy műszaki hiba miatt lelassult, elengedtették vele Mazepint. Leszakadt fél percnyire, és ekkor helyrepakolták a Haast. Innen visszajött közvetlenül az orosz mögé. Maradjunk annyiban, hogy véleményes párbaj-győzelem volt ez.
Megindult a lagzikon oly népszerű vonatozás, mindenki arra várt, hogy számára ideális körülmények alakuljanak ki az egyetlen – kényszerű – kiálláshoz. Mindenki úgy számolt, hogy megkezdeni nem érdemes a kiállásokat, csak folytatni – ezért egészen sokáig fent maradtak a lágy abroncsok.
Ezen a ponton megcsillantotta zsenijét a Red Bull stratégiai osztaga is. Még Pérez botrányos időmérőjéből is képesek voltak előnyt kovácsolni.
Verstappen szándékosan fogta a mezőnyt, nem alakultak ki hatalmas különbségek. Hasonló módszert alkalmazott a Ferrari 2019-ben Szingapúrban. Ennek nyilvánvaló oka, hogy az ellenfeleket meggátolják az elévágási kísérletekben. Azokon a pályákon, ahol nagyon körülményes az előzés, rajta veszthet, aki az elévágással kockáztat, amennyiben beragad valaki mögé.
Checót egy kiálláson belül tartották Verstappenhez képest, hogy Bottasnak és Hamiltonnak is őt kelljen megelőznie, ha esetleg hamarabb állnak ki. A Merci engedelmeskedett is, az elsők között jött Hamilton a boxba.
Nem sokkal később követte Bottas is, de ennek pár másodperc múlva már nem volt jelentősége.
Ha azt írtam, hogy a Ferrari lábon lőtte magát, akkor a Mercedes alakítása felért egy kettős tökönlövéssel. Az egyébként is szerényen teljesítő Hamiltont bevitték a sűrűbe a kiállásával, Bottasnak meg konkrétan nem tudták leszedni a jobb elsőjét – és véget ért a versenye!
Én is láttam már sok hihetetlen dolgot F1-es kiállásoknál, de olyat még, nem, hogy nem jött le az egyik kerék, és e miatt ki is esett az adott versenyző. Állítólag rossz helyre állt be Bottas, és Toto szerint furcsa szögben kellett lazítani az anyát, ami szétszabdalta a kerékanya felületét. Mondjuk az érdekes, hogy ez csak egyetlen kereket érintett a négyből. Lehet, hogy Valtterinél inkább menet közben kellene kereket cserélni, hátha az jobban megy:
Nagyon fura hiba, de azt aligha hiszem, hogy ezzel akartak Lewisnak 1-2 pontot hozni. Ha ezért feladott a Merci egy lehetséges győzelmet – de minimum egy dobogót -, akkor megérdemelték, hogy így alakuljon a futam. Én Leclerc esetében sem feltételezek rossz szándékot a szombati manőver ügyében. Ez egy baki volt, azt meg Charles benézte, szerintem ebben nincs több.
Fordul a kocka
Mindenesetre Bottas elköszönt. Sokat ekézem, nem érdemtelenül, de most kifejezetten sajnáltam őt. Sokat lendíthetett volna a megítésén, ha most legyőzi a csapattársát, és vitathatatlan, hogy ez a hétvége házon belül csont nélkül az övé volt. Nem tehetett semmiről, ez sajnos benne van. Nála meg pláne.
Természetesen senki nem akart kétszer kiállni, ezért a pilóták java része a kemény keverékű abroncsot rakatta fel, hogy semmiképp ne fogyjon el a lőszer a végére. Ez további lehetőségeket adott A Hamilton közelében tartózkodóknak.
Mivel ennek a guminak jóval magasabb az üzemi hőmérsékleti tartománya a lágyénál, nehezebb is megmelegíteni. A Merga meg már a piros abronccsal is szó szerint küzdött, mint disznó a jégen, így a hétszeres világbajnok nem tudott meggyőző tempót autózni.
Eközben a szokás szerint kiválóan tartalékoló Pérez egyre fokozta az iramot, és amint Gasly és Vettel is kiállt előle, pillanatok alatt a pálya leggyorsabb emberévé vált a 30+ körös lágyakon.
Ne feledkezzünk meg Vettelről, akinek két kör elegendő volt ahhoz, hogy a Gasly-Hamilton pároson átugorjon, és elcsaklizza az ötödik helyet. Innen is üdvözlöm a rendezőt, akinek hála az egyetlen érdemi akciót sem láthattunk az élő közvetítésben Pierre és Sebastian között. Igen, sokkal fontosabb volt, hogy az egyébként rendkívül szürkén teljesítő Stroll hogy köszörüli meg az első szárny alját a rázókővel – visszajátszva. Kösz.
Verstappen győzelmét innentől semmi nem fenyegette, Sainz óvatos lopakodását hamar elrendezte, Norris pedig légüres térben autózott mögöttük.
Pérez számos kiváló kör után kiállt, és a negyedik helyen találta magát. Egy huszáros vágással átlépte az egész üldöző sereget, és elindulhatott Norris után. Abból persze már nem lett semmi, de azt kell mondjam, a Red Bull mindent kihozott ebből a versenyből.
Sainz végre kezdi mclarenes önmagát idézni, ahogy Vettel is felszállóágba került – ez utóbbit már nem hittem volna, hogy megtörténik, de mindenképp örvendetes. Norris még mindig szuper, Gasly is kiválóan ment. Ja, és még Ocon is beverekedte magát a pontszerzők közé az erejét kitűnően titkoló Alpine-nal.
Nos, a csapattársakról nem fogalmazható meg szuperlatívusz: Stroll, Ricciardo, Tsunoda és Alonso sem fog szívesen emlékezni erre a hétvégére. Még Strollt hagyjuk is, a nyolcadik hely nem rossz, de a többiek nagyon messze voltak a házon belüli riválisoktól. Ricciardo a legmeglepőbb számomra. Valószínűleg igaza lesz annak, aki azt mondja, hogy az ausztrál Vettelhez hasonlóan nehezen szokik meg egy olyan csomagot, amit nem direkt módon rá szabtak. Meglátjuk, mi lesz később. Ez egyelőre nem várt alulteljesítés Danieltől.
Bajban a Mercedes? Megjött a Ferrari?
Egyelőre korai temetni a címvédő gárdát. Nem sok utcai verseny lesz idén, Monaco pedig szintén kevés maradt, szóval senki ne higgye, hogy a két hét múlva esedékes Azeri Nagydíjon, de főleg a június 20-án tartandó Francia GP-n nem kell majd számolni a Mercedesszel. Szemernyi kétségem nincs, hogy most is ők a legyőzendők, nem a Red Bull.
Ugyanakkor az esély továbbra is reális az osztrák csapat esetén. Verstappen megérett arra, hogy bajnok legyen, a csapat rendben van, még Pérezt és az autót kellene olyan szintre hozni, hogy mindenhol támadni tudják a Mercedest.
A Ferrari bizonyosan nem tért vissza az élmezőnybe. A pilóták talán igen, de az autó és a csapat még nem alkalmas erre, csak bizonyos körülmények között. A realitás továbbra is a dobogó megszerzése a McLaren előtt. A wokingiaknak egyébként mocsok jó lett a Gulf-témájú festése. Ilyennel találkozhattál anno a 917-es cikkben is.
Monaco után két hét pihenő jön, aztán következik a nagy múltú méltán híres Azeri GP Bakuban, hasonló mennyiségű fallal, de talán több izgalommal.